Gå til innhold

Hva tar DU i Hip Thrust?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva tar DU i Hip Thrust? 

Har akkurat startet å teste denne øvelsen selv, og er veldig nysgjerrig på hva dere tar (ikke Max, men typ arbeidssett). 

Legg gjerne til hvor mange reps/sett. 

Anonymkode: 5bfc2...7db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har klart 100kg på 15 Reps, men lenge siden nå. Dumt at jeg har disse lange pausene fra trening, ødelegger all fremgang som er moro 😐

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer festbremsen: Er det egentlig veldig relevant hvor mye andre løfter? Ingen konkurrerer i hip thrust. Det er en øvelse som brukes for å bygge styrke og muskler, og da bør fokuset være på å gjøre øvelsen på den måten som belaster de musklene man ønsker å jobbe med. Dette går som regel utover hvor mye vekt man klarer. Med andre ord: Hvis du ønsker å løfte mest mulig i hip thrust, så kan du fint posisjonere hofta sånn at du kobler inn mer forside lår og hamstrings, men da forsvinner mye av rumpe-aktiveringa (noe jeg regner med er de flestes hovedmotivasjon til å gjøre hip thrust). Se bare hvilken overraskelse hun her får seg fra 5:45, når hun blir vist hvordan man gjør hip thrust med mest mulig fokus på rumpa:

Hvis målet er å konkurrere i styrkeløft eller lignende, er saken selvfølgelig en helt annen. Da skal man finne en teknikk som tillater en å løfte mest mulig, og da kun i løftene der det er relevant.

Men for vanlige treningsstudiofolk som ikke konkurrerer, er nøkkelen å være kompromissløs med egen teknikk. Legg bort all ego og gjør øvelsen tyngst mulig for de musklene du skal trene. Det innebærer fullt bevegelsesutslag i leddet, lengst mulig momentarm, ikke bruk unødvendig mye momentum og ha et fornuftig tempo i løftet. Drit i hva andre tar, og fokuser på at din egen styrke øker over tid, med samme gode teknikk. Personlig synes jeg det står mye mer respekt av de som trener med god teknikk og lavere vekter, enn de som bare ønsker å ha mest mulig på stanga.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...