AnonymBruker Skrevet 17. september 2019 #1 Skrevet 17. september 2019 Og jeg er livredd! Er 31år og gjort dette ei gang før, men da var det kun til ultralyd (tror jeg). Det var heldigvis bare en kjertel den gang. Hvor mange har gått til mammografi i min alder? Er ikke dette noe som egentlig skal unngåes til etter fyllte 50? Ventetiden er forferdelig! Men legen min sa at jeg kunne roe meg med at det mest sannsynlig er en snill kreftfri kul. Den er lett bevegelig. Hilsen bekymret mor. Anonymkode: 7de3b...ff2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2019 #2 Skrevet 17. september 2019 9 av 10 kuler er helt ufarlige. Prøv å vente med den store bekymringen til du vet om det faktisk er noe å bekymre seg for. Nå blir du sjekket opp, og det er bra, for hvis de finner noe går de straks i gang med behandling. Men mest sannsynlig er det overhodet ingenting galt, så prøv å ikke la tankene gå rett i katastrofemodus. Anonymkode: 5d08f...0f5 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2019 #3 Skrevet 17. september 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: 9 av 10 kuler er helt ufarlige. Prøv å vente med den store bekymringen til du vet om det faktisk er noe å bekymre seg for. Nå blir du sjekket opp, og det er bra, for hvis de finner noe går de straks i gang med behandling. Men mest sannsynlig er det overhodet ingenting galt, så prøv å ikke la tankene gå rett i katastrofemodus. Anonymkode: 5d08f...0f5 Takk😊 Jeg skjønner bare ikke helt hvorfor jeg skal til mammografi denne gangen, når spesialisten på sykehuset sist gang sa at de kun ville ta ultralyd på meg. Han var aldri itvil om at klumpen var farlig, så ble ikke henvist til mammografi. Det er vel en grunn til at kvinner under 35år helst skal unngå det. Jeg krysser fingrene. Det er kanskje en melkekjertel, brystvev eller noe i den duren som sist. Anonymkode: 7de3b...ff2
Gjest tranedatter Skrevet 17. september 2019 #4 Skrevet 17. september 2019 Oftest er det jo melkekjertel eller lignende. MEN årsaken til at vi undersøker er jo få å finne de tilfellene som IKKE er ufarlige. Her i Sverige får vi tilbud om mammografi jevnlig fra 40 år.
AnonymBruker Skrevet 17. september 2019 #5 Skrevet 17. september 2019 21 minutter siden, tranedatter skrev: Oftest er det jo melkekjertel eller lignende. MEN årsaken til at vi undersøker er jo få å finne de tilfellene som IKKE er ufarlige. Her i Sverige får vi tilbud om mammografi jevnlig fra 40 år. Ja, men jeg har igrunnen en god følelse siden klumpen er så løs som den er. Den er veldig glatt, positivt! Jeg liker bare ikke at det er så lang ventetid på noe som er så viktig å hukke tak i - om det skulle være noe farlig. Vil gjerne høre fra flere som har vært til mammografi, ventetid, resultater osv. 😉 Anonymkode: 7de3b...ff2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2019 #6 Skrevet 17. september 2019 4 timer siden, tranedatter skrev: Oftest er det jo melkekjertel eller lignende. MEN årsaken til at vi undersøker er jo få å finne de tilfellene som IKKE er ufarlige. Her i Sverige får vi tilbud om mammografi jevnlig fra 40 år. ☺☺😇 Anonymkode: 7de3b...ff2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2019 #7 Skrevet 20. september 2019 På 17.9.2019 den 16.28, tranedatter skrev: Oftest er det jo melkekjertel eller lignende. MEN årsaken til at vi undersøker er jo få å finne de tilfellene som IKKE er ufarlige. Her i Sverige får vi tilbud om mammografi jevnlig fra 40 år. Huff, jeg gruer meg såå fælt! Kan smile etter jeg har vært på timen hvis det er positivt, som ikke er før om et par uker. Det høres bare ut som jeg er dødssyk når jeg skal innpå mammografi og evt ultralyd i en alder av 31. Vanligvis er man eldre når man blir kallt inn til mammografi. Anonymkode: 7de3b...ff2
WilhelmineAmalie Skrevet 20. september 2019 #8 Skrevet 20. september 2019 Jeg tok mammografi av begge puppene og vevsprøve fra en kul i den ene da jeg var 20. Husker ventetiden var lang, men resultatet kom relativt fort. Hos meg var det bindevevsknute eller noe 2
Prague Skrevet 20. september 2019 #9 Skrevet 20. september 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Huff, jeg gruer meg såå fælt! Kan smile etter jeg har vært på timen hvis det er positivt, som ikke er før om et par uker. Det høres bare ut som jeg er dødssyk når jeg skal innpå mammografi og evt ultralyd i en alder av 31. Vanligvis er man eldre når man blir kallt inn til mammografi. Anonymkode: 7de3b...ff2 Jeg skjønner at du gruer deg. Men som flere her har nevnt; mest sannsynlig er det noe ufarlig, men en nytilkommet kul i brystet skal alltid sjekkes. Du er ikke kalt inn til mammografi, det er legen som har sendt en henvisning til et brystdiagnostisk senter, og deretter har du fått en time til undersøkelse hos de. Ofte kan dette være både mammografi og ultralyd. De som blir kalt inn til screening er kvinner mellom 50 og 69 år, og dette er kun et tilbud som man anbefales å benytte seg av. Det er mange under 50 år som er til mammografi for å sjekke kuler. Ønsker deg lykke til, håper du ikke får en helt forferdelig ventetid.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2019 #10 Skrevet 20. september 2019 5 timer siden, Prague skrev: Jeg skjønner at du gruer deg. Men som flere her har nevnt; mest sannsynlig er det noe ufarlig, men en nytilkommet kul i brystet skal alltid sjekkes. Du er ikke kalt inn til mammografi, det er legen som har sendt en henvisning til et brystdiagnostisk senter, og deretter har du fått en time til undersøkelse hos de. Ofte kan dette være både mammografi og ultralyd. De som blir kalt inn til screening er kvinner mellom 50 og 69 år, og dette er kun et tilbud som man anbefales å benytte seg av. Det er mange under 50 år som er til mammografi for å sjekke kuler. Ønsker deg lykke til, håper du ikke får en helt forferdelig ventetid. Takk, deg hjelper å høre. 😍 Skal gi info etter. Anonymkode: 7de3b...ff2 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2019 #11 Skrevet 20. september 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Huff, jeg gruer meg såå fælt! Kan smile etter jeg har vært på timen hvis det er positivt, som ikke er før om et par uker. Det høres bare ut som jeg er dødssyk når jeg skal innpå mammografi og evt ultralyd i en alder av 31. Vanligvis er man eldre når man blir kallt inn til mammografi. Anonymkode: 7de3b...ff2 Nei, det gjør det da ikke Mammografi er standardmåten å sjekke ut (stort sett ufarlige) brystkuler på. For sikkerhets skyld kan man slenge på på ultralyd og/eller biopsi, og det er smart, særlig hos unge kvinner som har tettere kjertelvev. At mammografi gis rutinemessig til de over 50 er en kald og fornuftig vurdering av risikoen for brystkreft. De fleste som får denne krefttypen er over 50, derfor er grensen satt der for rutinekontroller. Men alle som går til legen med en følbar kul i brystet vil bli henvist til mammografi, uansett om de er 81, 51, 41, 31 eller 21, og det er vanligvis ingenting i veien med dem. Men noen av kulene skyldes kreft, og det må sjekkes ut. Selv fikk jeg brystkreft da jeg var 37. Lever ennå og har det helt fint Anonymkode: 5d08f...0f5 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2019 #12 Skrevet 20. september 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nei, det gjør det da ikke Mammografi er standardmåten å sjekke ut (stort sett ufarlige) brystkuler på. For sikkerhets skyld kan man slenge på på ultralyd og/eller biopsi, og det er smart, særlig hos unge kvinner som har tettere kjertelvev. At mammografi gis rutinemessig til de over 50 er en kald og fornuftig vurdering av risikoen for brystkreft. De fleste som får denne krefttypen er over 50, derfor er grensen satt der for rutinekontroller. Men alle som går til legen med en følbar kul i brystet vil bli henvist til mammografi, uansett om de er 81, 51, 41, 31 eller 21, og det er vanligvis ingenting i veien med dem. Men noen av kulene skyldes kreft, og det må sjekkes ut. Selv fikk jeg brystkreft da jeg var 37. Lever ennå og har det helt fint Anonymkode: 5d08f...0f5 Tusen takk for gode, roende ord. Aldri gøy å høre slikt, det kan skje oss alle. Ingen vet hvorfor det skal gange den personen, men ikke den personen. Vi er virkelig uvitende her på jord. Kjempe godt å høre om deg og din historie med de beste resultater❤ Klem ts. Anonymkode: 7de3b...ff2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2019 #13 Skrevet 1. oktober 2019 Idag er dagen - hjelp meg!! Er så glad for at ventetiden er over, men blir også helt kvalm av tanken på at jeg skal inn på mammografi idag for å sjekke kulen jeg har fått. Helt sikkert flere som forstår hva jeg mener med følelsen rundt dette. Får man svaret med en gang? 🤞🤞🤞 Anonymkode: 7de3b...ff2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2019 #14 Skrevet 6. oktober 2019 Du kan i noe grad påvirke hvordan du tenker om dette. Du virker helt panisk. De aller fleste kulene er ufarlige! Prøv å tenke at det er ikke behov for å ta av, før det er behov for å ta av. Altså hvis du skulle få beskjed om at det er en dårlig kul, DA kan du begynne å stresse litt. Inntil da - avvent. Ikke overtenk. Jeg har gått til rutine-mammografi i mange år, og også til ekstra pga kul slik som du gjør nå. Følte svært lite stress rundt situasjonen. Men folk er forskjellige, selvsagt. Ville bare gi innspill om å ikke kverne rundt dette mer enn godt er. Anonymkode: 593ac...ed7 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå