Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

I august begynner jeg på en privatskole, ganske dyr sådan; 75 000++ for et skoleår. Jeg må ta opp lån i banken for å kunne finansiere skolen.

Det jeg lurer på er om jeg bør jobbe i tillegg til skolen eller ikke? Hvis jeg ikke jobber ved siden av, blir jeg nødt til å ta opp studielån i tillegg til lånet i banken...

Saken er nemlig den at i læreplanen står det at vi som elever må regne med å bruke en del ettermiddager og helger i forbindelse med undervisning, og da blir det forferdelig slitsomt å jobbe ved siden av. Jeg vil jo ikke slite meg ut med jobbing, det blir forferdelig dyrt å ikke bestå eksamen ved en så dyr skole...

Jeg har noe egenkapital, så jeg slipper å låne alt, men uansett så vil jeg sitte igjen med et lån på 80 000 etter ett år på skolen. Er det verdt det?

Er det noen som har tatt opp flere lån for å gå på skolen? Og angret du på at du ikke jobbet istedenfor å ta opp studielån?

Videoannonse
Annonse
Gjest Formosiss
Skrevet

Nå går ikke jeg på privatskole, men jeg ble tvunget til å jobbe, siden kapitalen min er noe skranten. Det går helt OK i kombinasjon med studiet mitt (på universitetet).

Alle som har fult stipend og lån sitter igjen med 80 000 mer i lån etter ett skoleår, så du er ikke den eneste :-)

Gjest Sukkerert
Skrevet

Alle som har fult stipend og lån sitter igjen med 80 000 mer i lån etter ett skoleår, så du er ikke den eneste :-)

Rettelse. Dersom en består alle eksamener er det 48 000 en sitter igjen med i lån. 32 000 fåes i stipend.

Skrevet

Jeg ville ventet litt med å ta meg arbeid, slik at jeg visste litt mer om hvor god tid jeg hadde til slikt. Finner du ut at du har tid til det er det jo bare å finne seg en jobb :)

Om du tar opp vanlig studielån i første omgang, er det jo bare å la være å bruke dette og betale det tilbake dersom du får deg jobb og ikke trenger det lengre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...