Gå til innhold

Skal vi ha en eller to katter


Poskan78

Anbefalte innlegg

Hei, Vi skal få oss kattunge i oktober, vi er begge vant til å ha katt, men vår datter på 4år har ikke noe erfaring med det enda 😉

vi har valgt å ha en hunnkatt som skal få være en utekatt.

vi var å besøkte henne og hun og hennes bror var veldig gode venner, de har ikke funnet et nytt hjem til hannkatten enda..

vi vurderer da å ta begge.

noen som har erfaring med dette? Skjønner jo at kostnadene blir større, men er mer redd for at vår datter skal syntes de blir for «ville»

Og blir de mindre kosete, da de har hverandre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Utekatter "trenger" ikke selskap i form av en katt til, men de synes nok det er veldig greit å være to likevel! Og kattunger må uansett være innekatter til ca 10 mnd, da de trenger å utvikle retningssans før de kan slippes ut. Hvis dere har mulighet til å ha to (plass, kostnader i form av veterinærutgifter, det være seg kastrering, chipping og vaksine eller skader og sykdom etc, forsikring til to, mat og sand, tid til lek og kos med to vs en.. osv), så synes jeg det høres veldig fint ut å ta med broren hjem også :) Dere blir nødt til å lære fireåringen grensesetting uansett om dere skal ha en eller to katter. Hun må få hjelp til å forstå at man ikke kan plukke opp kattungen(e) i hytt og pine, dra i halen eller pelsen, eller rope inn i ørene på dem og lignende. Barn og dyr er en god kombo så lenge foreldrene forklarer hva som er greit og ikke! Jeg tror hun vil synes det er gøy når kattene flyr fram og tilbake i lek, det er jo underholdning! 😄

Og nei, de blir ikke nødvendigvis mindre kosete av å være to. Men katter er forskjellige, noen er ikke kosete i utgangspunktet. Jeg har to katter og de har massevis av kos til overs å gi bort, men det kommer an på personlighet og har ingenting med om de er to å gjøre eller ei. 

Anonymkode: 67e62...a94

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig koselig å ha to, høres ut som en god ide. Din datter venner seg nok fint til dem, og de blir like sosiale som katter som er "enebarn". Bare vær nøye med å kastrere tidlig, så du ikke risikerer å få flere. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt på det med kastrering/sterilisering.. Jeg har alltid ventet til de blir ett år og de kan gå ut alene, men hvis vi skal ha to må det jo skje tidligere..

Jeg er litt redd for å ta vann over hodet, men tror det skal gå bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker said:

Utekatter "trenger" ikke selskap i form av en katt til

Anonymkode: 67e62...a94

Hva baserer du det på? Det kommer helt an på katten. Vår katt er utekatt og en ganske sosial katt. Han ble mye mer glad og tilfreds etter vi fikk katt nr 2. De ligger alltid ved siden av hverandre på sitt favorittsted. 

De fleste katter er sosiale dyr, og dersom menneskene jobber hver dag og de er mye ute, så er det veldig bra for dem med selskap, så fremt de liker hverandre

Anonymkode: d2488...117

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Poskan78 said:

Jeg har tenkt på det med kastrering/sterilisering.. Jeg har alltid ventet til de blir ett år og de kan gå ut alene, men hvis vi skal ha to må det jo skje tidligere..

Jeg er litt redd for å ta vann over hodet, men tror det skal gå bra.

Det er generelt lurere å kastrere tidligere om mulig. Mindre bivirknigner, roligere katter

Anonymkode: d2488...117

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Katter kan kastreres fra 4 måneders alder. Jo tidligere jo bedre

Anonymkode: d72e0...a2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva baserer du det på? Det kommer helt an på katten. Vår katt er utekatt og en ganske sosial katt. Han ble mye mer glad og tilfreds etter vi fikk katt nr 2. De ligger alltid ved siden av hverandre på sitt favorittsted. 

De fleste katter er sosiale dyr, og dersom menneskene jobber hver dag og de er mye ute, så er det veldig bra for dem med selskap, så fremt de liker hverandre

Anonymkode: d2488...117

Helt enig i at katter ofte har godt av selskap jeg. Det skriver jeg jo også. Det jeg mente var at skal man ha innekatter bør man i aller høyeste grad vurdere å skaffe to, men siden det i dette tilfellet er snakk om en katt som skal gå ute etterhvert vil den kunne få en hel masse stimuli av det også, og det vil ikke være like nødvendig. Det er jo ikke alle som har muligheten til å flere katter, eller lyst til det for den del, men da bør man ikke skaffe innekatt heller, mener jeg. Her kan jo trådstarter velge det som passer familien best :)

Anonymkode: 67e62...a94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To katter! De skal jo være inne til de er ca 12 mndr., så de begynner å kjede seg litt når de har blitt større, men for små til å gå ut. Går de fint sammen fra før, så vil de fortsette å leke sammen når de kommer til dere også. Men om de er bff det er det ikke sikkert de blir, men de vil tolerere hverandre hele livet. 

Anonymkode: c282d...fc8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår katt tok vi over når hun var 9 mnd. Hun vokste opp på landet i et hus med alle sine kattesøsken, men trivdes ikke sammen med de andre kattene. Så da gav de henne vekk. Hun trives mye bedre alene og blir veldig stresset av andre katter (hunder går faktisk bra). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så lei av folk som utgir seg for å være katteeksperter og sprer feilinformasjon om og om igjen. Katter skal ut før de er ti måneder eller enda verre, et år. Katter utvikler ikke noe særlig stedsans av å være inne.

Kattemoren tar dem med ut fra ca 10 uker og selv om de ikke får lov å bevege seg langt bort begynner de allerede da å utforske og lære seg å finne hjem igjen. Jobben med å lære kattungene dette overtar du når du får deg en kattunge. Du kan ikke slippe en kattunge ut alene, men etter å ha blitt holdt inne en stund og du har en kattunge som har knyttet seg til deg, så må dere ut. 

En kattunge som blir skremt ute vil løpe inn igjen (hvis den ikke er for langt unna), så la døren stå på en gløtt, ta med deg katten ut i hagen, eller ut på verandaen. Ikke ut på lange turer, kun noen få meter fra huset. Lær den opp til å komme når du roper. Hent den hvis du syns den beveger seg for langt bort. Ikke press den til å begevege seg bort fra huset. De fleste kattunger er mer enn fornøyde med å leke omtrent på dørstokken den første tiden.

Poenget er at dette er en gradvis prosess som må begynne tidlig.

http://norskhuskattforening.net/atferd.htm

Anonymkode: 00274...cd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke tenkt til å holde de inne til de var ett år, men jeg har ikke tenkt til å slippe de ut uten tilsyn. Hilsen Hønemor

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har to (søsken). De var veldig gode venner da de var små, men nå som de har blitt rundt tre år krangler de en god del og freser og sloss. 

Jeg hadde også valgt to katter, men jeg vet ikke om det er det som er best for katten. 

Anonymkode: fcc17...159

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to brødre, de var ferdig kastrert da jeg hentet dem. Da var de fem mnd. 

Anonymkode: 5dc68...4b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 3 stk. Alle er gode venner, og leker i hagen. Dei er 11,10,1 år 😊

Anonymkode: 41122...e50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Å skaffe katt nummer to er det største gaven jeg noen gang har gitt nummer en. De leker, koser, vasker hverandre og sover sammen. 

Det er selvfølgelig ingen garanti. Men min største anger som katteeier er at jeg lot eldste være alenekatt noen år. 

Anonymkode: 5be0e...79c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Poskan78 skrev:

Jeg hadde ikke tenkt til å holde de inne til de var ett år, men jeg har ikke tenkt til å slippe de ut uten tilsyn. Hilsen Hønemor

Flott. 😃🤣

Anonymkode: 00274...cd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å lese denne: 

Har dere muligheter, og kan ta kostnadene, så ta begge to.

Husk gjerne veterinærforsikring og da lønner det seg å tegne den nå mens de er små. 

Anonymkode: fafa0...9d0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...