Gå til innhold

Bitteliten seremoni i kirka?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen som har giftet seg i kirka, uten å ha gudstjeneste og bryllupsseremoni? Går det i det hele tatt an? 

Jeg vil gifte meg på kontor, uten noen andre der. Helst uten at noen vet det. Han ønsker å gifte seg i kirka. Så går det an å møtes på midten her, booke en prest og gifte seg uten gudstjeneste? 

Anonymkode: 5a5dc...acb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen som har giftet seg i kirka, uten å ha gudstjeneste og bryllupsseremoni? Går det i det hele tatt an? 

Jeg vil gifte meg på kontor, uten noen andre der. Helst uten at noen vet det. Han ønsker å gifte seg i kirka. Så går det an å møtes på midten her, booke en prest og gifte seg uten gudstjeneste? 

Anonymkode: 5a5dc...acb

For det første dere ha vitner(forlovere) uansett. For det andre har kirken bare lov til å vie folk etter den liturgien som er vedtatt. Den kan selvsagt gjøres kort og enkel, men man kan ikke bare si ja og bli ferdig på 3 min. Jeg tror nok at en kort liten sermoni med kun forlovere(eller nær familie i tillegg) kan vare 10-15 min og være veldig fin for mannen din og holdbar for deg.

Anonymkode: 9499e...73a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

For det første dere ha vitner(forlovere) uansett. For det andre har kirken bare lov til å vie folk etter den liturgien som er vedtatt. Den kan selvsagt gjøres kort og enkel, men man kan ikke bare si ja og bli ferdig på 3 min. Jeg tror nok at en kort liten sermoni med kun forlovere(eller nær familie i tillegg) kan vare 10-15 min og være veldig fin for mannen din og holdbar for deg.

Anonymkode: 9499e...73a

Takk for svar. Jeg er klar over at vi må ha vitner til stede. 

Du svarte egentlig ikke på spørsmålet mitt. Er det mulig å ha en seremoni i kirka utenom åpen gudstjeneste? Om den varer 10 eller 30 minutter spiller liten rolle. Det er ikke lengden det står på, det er heller alt styret rundt. Folk, rett og slett. Dermed ønsker jeg en enkel seremoni uten publikum. 

Er det noen her som har erfaring med slikt? Mannens familie kjenner presten i kirka vår godt, så jeg har ikke veldig lyst til å ta kontakt der og spørre.

Anonymkode: 5a5dc...acb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ha en lukket vielse i kirken, også med bare vitner til stede. 

Vielser er ikke gudstjenester, og man velger altså om man har en åpen eller lukket vielse. Ved en lukket vielse kan man invitere så få eller mange man vil.

Et alternativ til en vielse av prest med bare vitner til stede, er at man i gifter seg på for eksempel prestekontoreret i stedet for i kirkerommet.

Jeg ville tatt kontakt med prestekontoret for å forhøre meg om hvordan de gjør det i deres menighet. Du må ikke snakke med presten, men prester har altså streng taushetsplikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
På 18.9.2019 den 9.03, AnonymBruker skrev:

Er det mulig å ha en seremoni i kirka utenom åpen gudstjeneste?

Anonymkode: 5a5dc...acb

Ja, det er null problem. Kirken er veldig villige til å tilrettelegge, og nå mer enn normalt. Dere kan helt uten problemer få vielse en kveld med bare dere tilstede f.eks. Forlovere og vitner er ikke det samme. Forlovere må være noen som kjenner dere og kan skrive under på forlovererklæringen, men de trenger ikke være tilstede under selve vielsen. Vitner kan f.eks. være kateketen og organisten.

Anonymkode: 20293...cb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En vielse er ikke en gudstjeneste, og det kommer i utgangspunktet bare folk som brudeparet kjenner. Veldig sjelden at noen går i en vielse til folk de ikke kjenner.
Dersom dere ikke forteller noen om vielsen, vil det heller ikke komme noen. Og som det står over her, presten har taushetsplikt. 

Anonymkode: 7a890...cb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal det så absolutt være i kirka da? 

Anonymkode: d223f...dec

Kanskje fordi de er religiøse? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gifter meg i kirken på søndag uten inviterte. Klart det går an. 

Anonymkode: 450e0...5f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gifter meg i kirken på søndag uten inviterte. Klart det går an. 

Anonymkode: 450e0...5f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...