Gå til innhold

Asfalt vs belegningsstein ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har masse grus foran huset, og ønsker å gjøre noe med det. Jeg ønsker belegningsstein og min mann ønsker asfalt. Han tror at asfalt er vedlikeholdsfritt, men jeg har sett både grønske og til og med løvetann som vokser igjennom asfalt. Nærmeste nabo har belegningsstein, og det er så fint! Jeg er redd vi kommer til å angre hvis vi legger asfalt, og i alle år må se bort på naboens fine plass. 

Kan noen fortelle fordeler og ulemper med begge deler? 

Anonymkode: b222d...234

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Belegningsstein kan dere bytte ut enkelte steiner (eller snu dem) hvis det blir oljesøl eller noe på de. Asfalt får dere en stygg flekk hvis dere må fikse på den en gang. :)

 

Anonymkode: e4e34...98a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belegningsstein er jo mye penere! Men det tar tid å få det gjort - men så absolutt verdt det! Her ville også mannen ha asfalt, og jeg sten. Prisen på asfalt - prisen på sten... Så glad for at mannen ble med på å legge sten! Vi gjorde det selv.

Fordelen med asfalt er at der ikke krever så mye forarbeid, og andre gjør det for deg. Men det er det. Den holder seg ikke sort/pen så lenge, og der hvor det ikke kjører bil el folk går, vil det begynne å gro etterhvert. 

Belegningsstein krever at man komprimerer underlaget, og man må ha mye sand (som også må komprimeres) før man kan legge steinene. Å man trenger verktøy for å kunne skjære til stenene hvor det trengs. Man må også i noen tilfeller ta hensyn til drenering (finnes rister tilpasset steinene), og man må støpe kant ( evt få asfaltert inntil stenen i innkjørselen) slik at det ikke går i oppløsning ( om det gir mening.?) Etter man har lagt stenen må man ha på fugesand. Fugesand i dag er veksthemmede, så det begynner ikke å gro første årene (men det vil gro i fugene etterhvert om man ikke gjør noe med det), man må også en gang i blant fylle på med fugesand. Men det er mye billigere å legge sten selv - mot asfaltering. 

Og det som gror - det kommer ovenfra. Så sant man ikke har store trær i nærheten hvor røttene kommer opp av asfalten/belegningssteinene - det må man helst unngå, elles blir det veldig fort ujevnt og stygt. 

 

Anonymkode: bf702...112

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klasseforskjell på asfalt og belegningsstein. Definitivt prisforskjell også, men jeg er ikke det minste i tvil om hva jeg ville ha valgt. Kanskje ford jeg tok det valget for vel ett år siden. :) Det dyrere valget. Til og med det dyreste av det dyrere valget. Granitt belegningsstein. 

Ble så flott at flere naboer gjorde det samme. 

En nabo oppi gaten hadde allerede lagt asfalt. Helt ærlig, det er enorm klasseforskjell. Større enn prisforskjellen. Husene til oss som valgte dyrere fikk en oppgradering. Huset med asfalt ser bare praktisk ut. Pent er det ikke. Ikke engang nå som asfalten er relativt nylagt. 

Anonymkode: e3dbd...c46

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt asfalt i mange år. Vedlikeholdsfritt. Ingenting gror av den og den er ikke stygg. Også ser det alltid ryddig og pent ut. Hos meg iallefall. Naboen har belegningsstein og det ser ikke ut. Masse ugress som vokser fra hver rute. 

Anonymkode: 8d78e...fbc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke helt hvorfor, men jeg har aldri likt belegningsstein. Så jeg ville valgt asfalt. Liker at det er enkelt og rent.

 

Anonymkode: bcae2...1cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har asfalt på nedsiden av huset. Det er mot nord, lite som gror der og der vi parkerer bilene. Praktisk i forhold til måking. Har holdt seg veldig fint. Fornøyd! Stein på oppsiden av huset, der er det også biloppstillingsplass om vi får gjester. Veldig fint, men litt mer vedlikehold. Har snudd på noen steiner. Må vaske bort grønske og luke litt spirer om våren. Men er ikke store plassen, så det gjør meg egentlig ingenting. Viktig med godt forarbeid uansett hvilken løsning du velger! Håndverkerne våre var veldig nøye og flinke, mens en nabo har veldig «humpete» gårdsplass fordi steinleggere ikke komprimerte underlaget godt nok. Og må du flikke på asfalt, ser det ikke så fint ut.

Anonymkode: 9eba8...4ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belegningsstein ser mer eksklusivt ut, enig med de over her som mener det samme. Asfalt er greit så lenge det ikke sprekker opp, da ser det helt jævlig ut..

Anonymkode: 6b633...b55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går an å kombinere. Legg belegningsstein i en ramme/kant rundt asfalten f.eks. Og la et parti nærmest inngangen/trapp/whatever være stein. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå rundt i nabolaget. Synes du det fortsatt er fint med belegningsstein som er flere år gammelt, går du for det. 

Valgte selv asfalt og er strålende fornøyd. 

Anonymkode: a6e6a...fb3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Asfalt er mye billigere enn stein. Mener å huske stein var 3-gangen i pris. Asfalt kan enkelt spyles. Asfalt kan få stein omramming for å få det litt penere. Stein er penest. Stein krever veldig godt grunnarbeid for å ikke bulke seg over tid. Stein er mer utsatt for ugress. Og stein er verre for høyhælte sko om man bruker det.

Anonymkode: 49d76...e1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe man bør ta med i betraktningen er at asfalt er helt tett. Dvs vann forsvinner ikke før asfalten slutter. Belegningsstein med fuger tar opp en god del. Slik at ikke alt havner ett sted. Dette er såklart avh. av terreng og annet men bør vurderes. Man kan legge inn sluk og rister for å avhjelpe problemet, men disse må jo også føre vannet ett sted. Jeg har belegningsstein og en ting jeg legger merke til er at den tørker raskere opp etter ett regnskyll enn asfalt.

Asfalt er lettere å holde rent, men kan bli veldig kjedelig om det ikke brytes opp av stein forskjellige steder. Asfalt kan med fordel farges synes jeg. Trenger ikke være veigrå.  Når det gjelder grunnarbeid ville eg ikke ha tatt sjansen på å slippe unna med noe mindre enn med belegningsstein. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...