Gå til innhold

Lesbisk kongehus?


MammaLinda

Anbefalte innlegg

Det slo meg her om dagen. Hvordan løser de det dersom Norges nåværende arveprinsesse, skulle finne ut at hun vil dele livet med en annen kvinne? Antar at det står i grunnloven at det skal være en konge og en dronning. Dette kan vel endres på, på samme måte som Kongen kan ønske å endre grunnloven slik at arvingen kunne hat humanistisk konfirmasjon. 

Hva ville egentlig denne "andre dronningen" blitt? 

En avkom av disse vil vel likevel bli like mye kongelig. Hennes eventuelle mann ville jo ikke vært kongelig uansett. Samme hvis det hadde vært to konger. Så lenge det kongelige blodet er inkludert i formeringen.

Eller er dette uaktuelt? Kongen sa det jo selv i talen, at kongehuset støttet at nordmenn kan elske den de vil.

Er bare en tanke som har slått meg.

Kjør debatt

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man ville nok ikke hatt to dronninger. Vil tenker meg at hvis det hadde skjedd, så hadde partner blitt prinsesse. Nå er det sånn at en kvinne kan arve, og hun må ikke gifte seg for å overta tronen. Så en konge og en dronning måtte man ikke hatt uansett.

Når det kommer til barn, så er donor alltid mulig. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ikke Dronning Elisabeth den første som nektet å gifte seg og reprodusere?🧐 det hadde jo vært et alternativ i dag om en tronarving skulle være lesbisk. Å leve i skjul med en elsker.

Men nå har vi heldigvis kommet såpass langt at det ville forbause meg om homofili ikke ble godtatt - selv blandt kongelige. De er jo mennesker med følelser og lyster de også. Så om feks Ingrid Alexandra skulle stå frem som lesbisk en vakker dag så tror jeg hennes partner vil få en tittel som Queen Consort(ikke sikker på hvordan det blir på norsk?) eller som nevnt ovenfor, prinsesse. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står ikke noe i grunnloven om det. En eventuell kvinnelig partner til en lesbisk dronning kan vel få tittelen prinsesse eller noe? De finner sikkert på en ok eller mer moderne tittel enn dronning-gemalinne dersom det skulle bli aktuelt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom monarken i et land ikke får arvinger, er det neste i arverekkefølgen som overtar dersom sittende monark faller fra. 

Om sittende monark er en kvinne som blir gift med en annen kvinne vil ikke det være noe problem rent lovmessig sett tror jeg.  

Og etter mitt syn ville det bare vist at man er kommet så langt at man ikke er bundet til å gifte seg med det annet kjønn dersom man elsker noen av samme kjønn... 

Enkelte ville nok protestert, men det må man nok tåle i et demokratisk samfunn der alle skal kunne ytre sine meninger. 

 

Endret av Leselusa
Skrivefeil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Norge får ingen konge når vi har IA som monark. Mannen eller damen hennes vil kun bli prins/prinsesse. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en dronning gifter seg blir vel han ikke konge men dronninggemal, så da får vi i isåfall en dronning gemalinne :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke se bort ifra at kongehusskeptikere på venstresiden plutselig ville skiftet standpunkt i alle fall. Samtidig som konservative ville hatt større problemer med å godta det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.9.2019 den 12.34, parmanoia skrev:

Tipper det er kongelige som lever i skapet offisielt og har sine beilere privat. 

Det har vært nok av homofile og lesbiske kongelige opp igjennom historien.

1 time siden, pautina skrev:

Hvis en dronning gifter seg blir vel han ikke konge men dronninggemal, så da får vi i isåfall en dronning gemalinne :)

Tror det blir prinsgemal

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Aragorn ll Elessar skrev:

Det har vært nok av homofile og lesbiske kongelige opp igjennom historien.

Tror det blir prinsgemal

Så da blir dama til IA en prinsessegemalinne, om begge er jenter kan jo ikke prins brukes vel...? gemalinne betyr hustru så da høres det jo ut som om man er hustruen til en prinsesse? Uansett burde det vil ikke være umulig å finne en eller annen meningsløs gammel tittel som står i stil med det ut daterte fenomenet kongelige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Gjest Sirkelen

Man kan mene mye om Kongehuset, men en lesbisk eller homofil regent er helt uproblematisk i forhold til de regler og tradisjoner som gjelder. Det blir uansett barna til regenten som arver tronen. At det ikke har vært en åpent homofil regent tidligere skyldes nok bare at homofili var så lite akseptert før, at slike forhold måtte holdes hemmelig, I dag tror jeg dette ville bli møtt med et stort gjesp. Det vil ha null påvirkning på Kongehusets videre liv. 

Ektefellen til en lesbisk dronning får med stor sikkerhet tittelen prinsessegemalinne, analogt til tittelen prinsgemal om det var en mann. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen
13 minutter siden, Bag skrev:

Dronning gemalinne!

Dette blir det samme som kongegemal om det var en mann, og det strider mot tradisjonen. En regjerende dronnings ektefelle er aldri selv en monark, uansett kjønn, og en tittel må vise det tydelig.

Prinsessegemalinne er nok mye riktigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...