Gå til innhold

Studere pedagogikk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei dere! Jeg tenker å begynne å studere pedagogikk bachelor neste høst. Jeg har karakterer til å komme inn både på NTNU og UiB, men er usikker på hvilket studiested jeg skal velge. Har aldri vært på noen av plassene og har ingen tilknytning til verken Bergen eller Trondheim, så da blir heller spørsmålet hvor det beste studiestedet er. Jeg ser at NTNU har en linjeforening for pedagogikk, mens UiB ikke ser ut til å ha det.

Er altså svært usikker på studiested. Hvordan studie er lagt opp er også litt ulikt ved de to universitetene, men alt i alt er mye likt. Har noen av dere studert pedagogikk eller noe lignende enten ved UiB eller NTNU? Hva synes dere om universitetet, byen og studie?

Anonymkode: 1ed67...80c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bare sørg for at du får leie i et bøttekott som koster flest, helst med besøk av rotter. Da blir du lykkelig nabo av kafeen som dine fremtidige venninner skal gå på. Å bo i sentrum er viktigere enn å puste, selv om man må bo i et skur til dobbelt prisen.

Anonymkode: 4f1cd...9ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare sørg for at du får leie i et bøttekott som koster flest, helst med besøk av rotter. Da blir du lykkelig nabo av kafeen som dine fremtidige venninner skal gå på. Å bo i sentrum er viktigere enn å puste, selv om man må bo i et skur til dobbelt prisen.

Anonymkode: 4f1cd...9ed

Vel, nå var ikke det dette jeg lurte på, men likevel takk for morsomt bidrag😂 tror nok ikke at å bo nærmest mulig sentrum er så viktig for meg, heller selve skolen og miljøet.

Anonymkode: 1ed67...80c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerte pedagogikk ved UiB for noen år siden (bachelor). Meget fornøyd med studieprogrammet og byen❤. Stod mellom Trondheim og Bergen for meg også, og er SÅ glad for valget mitt. Ble der i 8 år. Elsker Bergen!

Anonymkode: d0e6c...f50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg studerte pedagogikk ved UiB for noen år siden (bachelor). Meget fornøyd med studieprogrammet og byen❤. Stod mellom Trondheim og Bergen for meg også, og er SÅ glad for valget mitt. Ble der i 8 år. Elsker Bergen!

Anonymkode: d0e6c...f50

Hva jobber du med?. Har du master?

Anonymkode: ce7cd...92d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva jobber du med?. Har du master?

Anonymkode: ce7cd...92d

Tok master i logopedi og jobber som logoped nå👍🏻.

Anonymkode: d0e6c...f50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg studerte pedagogikk ved UiB for noen år siden (bachelor). Meget fornøyd med studieprogrammet og byen❤. Stod mellom Trondheim og Bergen for meg også, og er SÅ glad for valget mitt. Ble der i 8 år. Elsker Bergen!

Anonymkode: d0e6c...f50

Hva synes du om studiemiljøet i Bergen? Hva gjorde at du trivdes?😄 

ts

Anonymkode: 1ed67...80c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tok master i logopedi og jobber som logoped nå👍🏻.

Anonymkode: d0e6c...f50

Interessant,  var det lett å få jobb? Var jobben sånn du håpet at den skulle være?

Anonymkode: ce7cd...92d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går bachelor i pedagogikk (3.år) ved NTNU, og trives veldig godt. Flinke forelesere. Fint studiested. Overkommelig pensum. Jeg kan ikke si så mye om studentmiljøet, da jeg aldri har engasjert meg i Paideia (linjeforeningen). Elsker Trondheim som by, beste studentbyen.

Har en plan om å ta en master i spesialpedagogikk eller voksnes læring.

Anonymkode: 180d3...2be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva synes du om studiemiljøet i Bergen? Hva gjorde at du trivdes?😄 

ts

Anonymkode: 1ed67...80c

Fantastisk! Mine aller beste år😁. Masse å finne på hele tiden, og mange trivelige medstudenter. Passe størrelse på kullet også, ikke for mange slik at man kun blir en av fryktelig mange. 

Anonymkode: d0e6c...f50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Interessant,  var det lett å få jobb? Var jobben sånn du håpet at den skulle være?

Anonymkode: ce7cd...92d

Angrer ikke!😁 Det har vært rimelig greit å få jobb (har jobbet på sykehus, i kommune og som privatpraktiserende). Det er gjerne ikke så mange søkere på stillingene, ettersom det ikke akkurat kryr av logopeder. Det kryr imidlertid ikke av utlyste stillinger heller. Hadde 3 jobbtilbud å velge mellom før jeg fullførte studiet. 

Anonymkode: d0e6c...f50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går bachelor i pedagogikk (3.år) ved NTNU, og trives veldig godt. Flinke forelesere. Fint studiested. Overkommelig pensum. Jeg kan ikke si så mye om studentmiljøet, da jeg aldri har engasjert meg i Paideia (linjeforeningen). Elsker Trondheim som by, beste studentbyen.

Har en plan om å ta en master i spesialpedagogikk eller voksnes læring.

Anonymkode: 180d3...2be

Min bekymring angående å studere pedagogikk i Trondheim er at NTNU er mer kjent for realfag. Er det slik at realfagsstudentene får mer eller bedre oppfølgning? Er bare et rykte jeg har hørt, men selvsagt ikke sikkert dette stemmer. 

Høres forresten ut som en spennende plan, speseialpedagogikk er interessant! 

Ts

Anonymkode: 1ed67...80c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fantastisk! Mine aller beste år😁. Masse å finne på hele tiden, og mange trivelige medstudenter. Passe størrelse på kullet også, ikke for mange slik at man kun blir en av fryktelig mange. 

Anonymkode: d0e6c...f50

Så fint å høre. Så et leserinnlegg hvor en skreiv at det psykologiske fakultetet bryr seg mest om profesjonsstudentene i psykologi, og at oppfølgningen for de andre var dårlig. Har likevel hørt veldig mye bra om Bergen og det står høyt på lista. 

Ikke særlig glad i regn da, men det tror jeg nok at jeg kan klare å leve med altså! 

Ts

Anonymkode: 1ed67...80c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så fint å høre. Så et leserinnlegg hvor en skreiv at det psykologiske fakultetet bryr seg mest om profesjonsstudentene i psykologi, og at oppfølgningen for de andre var dårlig. Har likevel hørt veldig mye bra om Bergen og det står høyt på lista. 

Ikke særlig glad i regn da, men det tror jeg nok at jeg kan klare å leve med altså! 

Ts

Anonymkode: 1ed67...80c

Mitt inntrykk var at profesjonsstudentene brydde seg svært mye om seg selv😅, ikke at fakultetet som helhet satt de høyest. Foreleserne i pedagogikk var dyktige og fremstod for det aller meste lidenskapelig opptatt av faget. Opplevde absolutt at kvaliteten var god. 

Regnet var et slit til tider😅, forstår den! Hørte en gang at Trondheim har ca like mange regnværsdager (flere?!), men Bergen slår Trondheim på mengde🤣. Ble rimelig værvandt etter hvert! Dropp paraply og invester i gode regnklær er mitt beste tips😊

Anonymkode: d0e6c...f50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mitt inntrykk var at profesjonsstudentene brydde seg svært mye om seg selv😅, ikke at fakultetet som helhet satt de høyest. Foreleserne i pedagogikk var dyktige og fremstod for det aller meste lidenskapelig opptatt av faget. Opplevde absolutt at kvaliteten var god. 

Regnet var et slit til tider😅, forstår den! Hørte en gang at Trondheim har ca like mange regnværsdager (flere?!), men Bergen slår Trondheim på mengde🤣. Ble rimelig værvandt etter hvert! Dropp paraply og invester i gode regnklær er mitt beste tips😊

Anonymkode: d0e6c...f50

Det var godt å høre. Ble bekymret angående standarden ved det psykologiske fakultetet etter å ha lest leserinnlegget, men har så og si kun hørt positive tilbakemeldinger utenom det. 

Ser for meg at regnet kan bli slitsomt ja, selv om jeg har bodd i Nord-Norge hele livet kan jeg ikke si at jeg er særlig glad i dårlig vær😂 foretrekker sommer og sol, men det finner man vel også i Bergen! 

Håper at Bergen ikke skuffer meg om jeg ender opp med å studere der. Kjenner ingen verken i Bergen eller Trondheim så gruer meg litt, men satser på det beste😄 

Takk for fint og utfyllende svar!

Ts

Anonymkode: 1ed67...80c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, AnonymBruker said:

Min bekymring angående å studere pedagogikk i Trondheim er at NTNU er mer kjent for realfag. Er det slik at realfagsstudentene får mer eller bedre oppfølgning? Er bare et rykte jeg har hørt, men selvsagt ikke sikkert dette stemmer. 

Høres forresten ut som en spennende plan, speseialpedagogikk er interessant! 

Ts

Anonymkode: 1ed67...80c

Nei. Disse studiene er på ulike campuser, og det er ikke slik at det er mer oppfølging på Gløshaugen enn det er på Dragvoll.

Anonymkode: 82924...08a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...