Gå til innhold

Lengde vs tid på lufteturer


nfdsjgd

Anbefalte innlegg

Lurer litt på hva folk fokuserer på ved lufteturer, og hva som må til for å anse det som en tilstrekkelig luftetur? 

Er det tiden (i minutter) man er ute, eller

Lengde på turen (ant km) ? 

jeg passer en hund, og har tenkt at tur på rundt 30 min om morgenen, 1 time etter jobb, og 30 min om kvelden bør være nok.

Men så varierer jo turene ut ifra hvor mye hunden snuser eller henger seg opp i. Vi kan jo være ute i en halvtime men ha bevegd oss 20 meter fordi hunden bare snuser. Er det da nok, eller er det viktig at den får aktivisert seg fysisk også? Må jeg dra den bort fra snusingen for at vi skal få gått litt eller vil den være like fornøyd av å ha fått snust på det den vil?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er forskjellig fra hund til hund. For noen er sakte snuseturer god stimulering og hjernetrim, og de er fornøyd med det. Noen trives best med mer fysisk aktivitet. 

Med mine pleier jeg å veksle litt. Noen ganger går vi flere kilometer, andre ganger bruker vi en time på å snuse oss rundt i parken. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker også at variasjon er viktig. Noen ganger tar jeg hunden min med på powerwalk. Da er det lit snusing (etter han har fått gjort fra seg, selvfølgelig) og fokus på fysisk trim. Andre ganger diller vi i skogen, hvor han er løs og får være så mye Ferdinand han vil. Noen ganger går vi tur med andre hunder, andre ganger går vi langtur alene. Noen ganger er det bare kort tissetur, også trener vi lydighet/triks/søk lenger osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definitivt variasjon ja! 

Samtidig synes jeg det er viktig at det er hundens tur. Det vil si at den får snust og utforsket som den vil, og da er det ikke så farlig at du går 2 km på 1 time, så lenge hunden har det gøy. Men de trenger så klart skikkelig fysisk trening innimellom også. 

Anonymkode: 033e0...921

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Kan hunden da feks bare snuse utenfor blokka på morgentimene og være fornøyd med det?

Det er mest da jeg føler han må «slites ut» for å være sliten mens han er alene hjemme i 8-9 timer. Tenker da at litt snusing utenfor blokka er for lite, og at vi burde gå lengst mulig, men da kan det være nok så lenge han snuser? 

Anonymkode: b25c3...289

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en ser på hvordan hunder oppfører seg naturlig (uten å eies av mennesker), så bruker de forsvinnende lite tid på å løpe/gå fort. Kun i jakt/jage sammenheng og lek.

Jeg går med mine i lange bånd (og også veldig mye løs i skogen/på jordet) når det ikke er båndtvang. Og de løper jo ikke rundt i 30 min...

Snusing er det hunder flest liker best på tur. Så tiden man er ute er definitivt en bedre målestokk enn ant. km. Ref. en hel haug forskning!

Anonymkode: 0e303...e5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Kan hunden da feks bare snuse utenfor blokka på morgentimene og være fornøyd med det?

Det er mest da jeg føler han må «slites ut» for å være sliten mens han er alene hjemme i 8-9 timer. Tenker da at litt snusing utenfor blokka er for lite, og at vi burde gå lengst mulig, men da kan det være nok så lenge han snuser? 

Anonymkode: b25c3...289

Det spørs litt på rasen også da. Men det er vel greit å kombinere det litt? Verken stå stille i en halvtime mens den snuser, men heller ikke ta en joggetur hvor den ikke får snuse i det hele tatt. Man trenger vel ikke å slite ut hunden, men det er fint om den får brukt kroppen sin i alle fall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Durinur skrev:

Det spørs litt på rasen også da. Men det er vel greit å kombinere det litt? Verken stå stille i en halvtime mens den snuser, men heller ikke ta en joggetur hvor den ikke får snuse i det hele tatt. Man trenger vel ikke å slite ut hunden, men det er fint om den får brukt kroppen sin i alle fall. 

Ingen hunder står og snuser i en halvtime. Dessuten bruker de en kjempemye strørre del av hjernen til luktinfo og har mange flere lukteceller. Så hvis vi skal snakke "slite ut" så er jo det å bruke nesa mye mer slitsomt enn å gå en rask tur (særlig hvis den ikke får snuse).

Anonymkode: 0e303...e5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund blir fortere fornøyd etter å snuse mye, enn når den går fort/langt.

Anonymkode: d9932...999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en valp på snart 4 mnd. Enkelte dager har hun det kjempefint med å gå kjapt ut og inn igjen, andre dager trenger hun å være lenge ute av gangen men gå kort og bare snuse, og noen dager trenger hun å faktisk gå aktivt et godt stykke for å ha det bra. Altså, "et godt stykke" betyr ikke milevis i og med at hun enda er liten, men litt over en kilometer med mye gåing og lite snusing.

Henger hun seg veldig opp i snusing, så glemmer hun å gå på do. Vi kan være ute i to timer etter en lur uten at hun går på do, for så å gjøre fra seg på gulvet med en gang vi kommer inn, dersom hun henger seg opp i snusing. Jeg trekker lett i båndet når hun har snust nok, og så må hun gå pent et lite stykke før hun får snuse igjen når jeg gir beskjed (sier "vær så god!" og gir godt med bånd). Når vi går snuseturer, må hun likevel gå pent innimellom, men vi går til parken og koser oss på gresset der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Neseblod skrev:

Har en valp på snart 4 mnd. Enkelte dager har hun det kjempefint med å gå kjapt ut og inn igjen, andre dager trenger hun å være lenge ute av gangen men gå kort og bare snuse, og noen dager trenger hun å faktisk gå aktivt et godt stykke for å ha det bra. Altså, "et godt stykke" betyr ikke milevis i og med at hun enda er liten, men litt over en kilometer med mye gåing og lite snusing.

Henger hun seg veldig opp i snusing, så glemmer hun å gå på do. Vi kan være ute i to timer etter en lur uten at hun går på do, for så å gjøre fra seg på gulvet med en gang vi kommer inn, dersom hun henger seg opp i snusing. Jeg trekker lett i båndet når hun har snust nok, og så må hun gå pent et lite stykke før hun får snuse igjen når jeg gir beskjed (sier "vær så god!" og gir godt med bånd). Når vi går snuseturer, må hun likevel gå pent innimellom, men vi går til parken og koser oss på gresset der.

"Snust nok"? Du vet at hunder lever for å snuse... Høres ut som litt kjipe turer for hunden.

Anonymkode: 0e303...e5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Snust nok"? Du vet at hunder lever for å snuse... Høres ut som litt kjipe turer for hunden.

Anonymkode: 0e303...e5d

Neida, den jenta der storkoser seg på tur. Hun får snuse før hun går på do, og når hun har gjort sitt ute i grøfta får hun snuse det hun trenger resten av turen. Hun trenger bare litt hjelp til å gå på do, det er jo så mye spennende å lukte på at hun glemmer at hun må tisse og bæsje! Og det er ikke spesielt heldig når man driver med pottetrening, dessverre. ;)

Når vi merker på henne at hun trenger kort gangavstand og lang tid ute, så går vi til parken og koser oss med rasing og kosing i gresset, sommerfugl-jaging, regndråpe-fanging og masse snusing. Da går vi til sammen 100 meter og er ute i flere timer. Mens når hun har mye energi som må ut med fysisk trim, så er hun heller ikke spesielt interessert i å snuse så mye. Da er det mye morsommere å gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste et sted at der hvor vi mennesker kommer hjem og bearbeider synsinntrykkene så bearbeider hunder lukteinntrykkene. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...