Gå til innhold

Samboer kontrakt & testament


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvem av dere har laget samboer kontrakt og testament ? Hvor mye betalte dere for å lage kontrakt og/eller testament og hva hadde dere presisert og hva er lurt å tenke på og ha med?

 

Jeg har fått en kjæreste og jeg ønsker å lage kontrakt dersom vi skal kjøpe ting evt bolig sammen osv, men jeg har ikke barn men det har han. Jeg fikk høre av noen i familien (fosterforeldrene mine) når jeg snakket om det så kom vi på arv/ testament. Jeg har alltid tenkt at jeg ikke ville at mine søsken i utlandet skulle arve noe etter meg, og jeg har tenkt at dersom det skjedde noe så ville det uansett vært for komplisert for dem å ta kontakt med myndighetene og få noe økonomisk ut av det. Siden vi ikke har noe godt og nært forhold da for meg faller det helt naturlig at de ikke skal arve. Men så har jeg to halvbrødre i Norge. Han ene er eldre enn meg og vi har kun sett hverandre 2/3 ganger i livet sist var det under bisettelsen av våres far. Den andre er en minste bror som jeg ikke har kontakt med pga hans "syke" (i forstand gal) mor. Det er en komplisert historie som jeg ikke vil gå i detaljer nå.

 

Jeg ble litt paff da mine foster foreldre sa at det kan være mulig at den norske staten kan spore opp mine søsken i Brasil. De henviste til en svenske dokumentar om folk som ble oppsporet i forskjellige deler av verden. Er dette virkelig sant og kjenner dere til den dokumentaren ? Jeg ville gjerne se den for å bli litt mer opplyst. 

 

Jeg vet det kan høres litt selfish, men sånn føler jeg det. Jeg er rett og slett "alene" og det lille jeg har klart så har det vært av egne stå på vilje. Jeg arvet heller ikke noe av min far sa han døde. Han eide ikke nålen i veggen, på tross alt at han tjente godt, men han brukte pengene sine opp. 

Så dette sagt hva bør jeg tenke på i et slikt tilfelle? 

 

Tips tas imot med takk.

 

 

Anonymkode: b3b76...a42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Samboerkontrakt er gratis og slike finner du på nett. Et testament pluss tinglysning koster 5-6000,-. 

Om du og samboer skal eie sammen bør du være klar over at hans barn har krav på pliktarv opp til 1 million. Det kan føre til at du må selge felles bolig om han dør før deg, for at barnet skal få sitt. Han bør tegne ei livsforsikring som begunstiger deg. Og du han, slik at han kan beholde felles bolig. 

I et testamentet kan du sette opp han som arving. Og da arver hans barn deg. 

Så da må du velge hvem som skal arve deg. Han og barnet, eller dine søsken. 

Om du behøver advokat kan du sette det ut på anbud på nett, og du får raskt svar. 

Jeg kjenner ikke til dokumentaren, men jeg går ut i fra at staten vil lete etter arvinger ja. 

Anonymkode: a0883...925

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem av dere har laget samboer kontrakt og testament ? Hvor mye betalte dere for å lage kontrakt og/eller testament og hva hadde dere presisert og hva er lurt å tenke på og ha med?

 

Jeg har fått en kjæreste og jeg ønsker å lage kontrakt dersom vi skal kjøpe ting evt bolig sammen osv, men jeg har ikke barn men det har han. Jeg fikk høre av noen i familien (fosterforeldrene mine) når jeg snakket om det så kom vi på arv/ testament. Jeg har alltid tenkt at jeg ikke ville at mine søsken i utlandet skulle arve noe etter meg, og jeg har tenkt at dersom det skjedde noe så ville det uansett vært for komplisert for dem å ta kontakt med myndighetene og få noe økonomisk ut av det. Siden vi ikke har noe godt og nært forhold da for meg faller det helt naturlig at de ikke skal arve. Men så har jeg to halvbrødre i Norge. Han ene er eldre enn meg og vi har kun sett hverandre 2/3 ganger i livet sist var det under bisettelsen av våres far. Den andre er en minste bror som jeg ikke har kontakt med pga hans "syke" (i forstand gal) mor. Det er en komplisert historie som jeg ikke vil gå i detaljer nå.

 

Jeg ble litt paff da mine foster foreldre sa at det kan være mulig at den norske staten kan spore opp mine søsken i Brasil. De henviste til en svenske dokumentar om folk som ble oppsporet i forskjellige deler av verden. Er dette virkelig sant og kjenner dere til den dokumentaren ? Jeg ville gjerne se den for å bli litt mer opplyst. 

 

Jeg vet det kan høres litt selfish, men sånn føler jeg det. Jeg er rett og slett "alene" og det lille jeg har klart så har det vært av egne stå på vilje. Jeg arvet heller ikke noe av min far sa han døde. Han eide ikke nålen i veggen, på tross alt at han tjente godt, men han brukte pengene sine opp. 

Så dette sagt hva bør jeg tenke på i et slikt tilfelle? 

 

Tips tas imot med takk.

 

 

Anonymkode: b3b76...a42

Din største bekymring her bør være at du er i forhold til en mann med særkullsbarn. Dør han kan barna eller deres verger kreve at arven etter deres far blir fordelt. Da kan du bli kastet ut av deres fellesbolig dersom du ikke kan betale ut deres farsarv i penger. 

Hva andres advokatutgifter koster dem, er irrelevant for deg i din situasjon. Man betaler for den hjelpen man får, noe er enkelt andre ting er mer komplisert, og advokater har ulik timepris. Og testament og samboeravtale bør settes opp av advokat for at ingen i ettertid skal kunne bestride avtalen noe som kan føre til lange konflikter og rettssaker. 

Nrk.no har en programserie fra Sverige. Den tror jeg heter arvingene. Du finner den i nrktv appen om du søker. Men husk at loven i Sverige ikke er den samme loven som vi har i Norge. Hva Norske myndigheter gjør vet vi lite om. 

Men du har fosterforeldre, er det uaktuelt for fosterforeldrene dine å adoptere deg? Da har du arverett etter dem, og de etter deg om de overlever deg. Utenlandske søsken/andre har ikke arverett etter adopterte. 

Anonymkode: f6398...d1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...