Gå til innhold

Er dette lavkarbo?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har prøvd lavkarbo et par dager nå og merker allerede stor forskjell på både kropp og metthetsfølelse. Er så sykt mett! Men så vet jeg jo ikke om man kan klassifisere det som lavkarbo siden jeg spiser en del karbohydrater ved noe havregryn, grønnsaker og meieriprodukter som cottage cheese og vaniljekesam. Ligger på ca 60 - 70 g karbohydrater om dagen. Er dette da lavkarbo, sånn egentlig? 

Anonymkode: 5b616...898

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal sies at jeg ligger på 1800 kalorier daglig, og får i meg ca 160 g proteiner og 80 - 90 g fett (mest fra umettet fett som avokado, olje, nøtter - men også fra meieriprodukter). 

Vil helst ikke ligge lavere på kalorier fordi jeg trener en del styrke, er i mye aktivitet hver dag, og vil miste minst muskler.

Anonymkode: 5b616...898

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg har prøvd lavkarbo et par dager nå og merker allerede stor forskjell på både kropp og metthetsfølelse. Er så sykt mett! Men så vet jeg jo ikke om man kan klassifisere det som lavkarbo siden jeg spiser en del karbohydrater ved noe havregryn, grønnsaker og meieriprodukter som cottage cheese og vaniljekesam. Ligger på ca 60 - 70 g karbohydrater om dagen. Er dette da lavkarbo, sånn egentlig? 

Anonymkode: 5b616...898

Ja, det er jo det. Alt under 50g karbohydrater betegnes vel som ekstrem lavkarbo. 15g er vel absolutt nedre grense. 

Det heter vel at et menneske skal beregne mellom 6-8g karbohydrater pr kg kroppsvekt, ved normalt kosthold. Så veier du f.eks 70 kg, så skal du ha 420g karbohydrater. Til sammenligning. Med dine 60-70 er du betydelig under dette.  

Anonymkode: 39d87...58c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du oppnår forresten ketose når du er under 100g karbohydrater. Synes at du har en sunn og god lavkarbo med dine 60-70g. Anbefaler deg egentlig ikke å redusere ytterligere. Metthetsfølelsen din kan være pga ketosen, noe som er målet med lavkarbo. Merker du noe andre forandringer / "symptomer" på ketose? Mer energi? Mer fokus? Dårligere ånde? Svetting? Hodepine? Rart smak i munnen? 

Anonymkode: 39d87...58c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du oppnår forresten ketose når du er under 100g karbohydrater. Synes at du har en sunn og god lavkarbo med dine 60-70g. Anbefaler deg egentlig ikke å redusere ytterligere. Metthetsfølelsen din kan være pga ketosen, noe som er målet med lavkarbo. Merker du noe andre forandringer / "symptomer" på ketose? Mer energi? Mer fokus? Dårligere ånde? Svetting? Hodepine? Rart smak i munnen? 

Anonymkode: 39d87...58c

Trodde man måtte være under 50 g for å oppnå ketose? Det er jo for øvrig ikke målet i seg selv, men jeg vil prøve å kutte på karbohydrater en stund fremover. Spiste mellom 150 - 200 g karbohydrater tidligere, og gikk jo ned i vekt, men opplevde å få svigninger i blodsukker (mye "cravings"). Hvor lang tid bruker kroppen på å oppnå ketose? Har spist som dette i 3 dager nå. 

Jeg legger merke til at jeg er rastløs, har mye energi, men føler ikke jeg svetter mer enn vanlig eller får dårligere ånde (med unntak av kaffe - ånden på formiddagen). Jeg har spist på PSMF diett i 9 dager tidligere, da spiste jeg ca 30 g karbohydrater per dag, som også gikk veldig greit. Ble dritt lei av maten for det er jo stort sett bare protein og grønnsaker. På lavkarbo har jeg langt mer alternativer som jeg faktisk liker! :) 

Hadde hodepine første dagen, men nå har jeg ikke hodepine og er ikke kvalm. Forrige gang jeg var på diett (altså 30 g karbohydrater), merket jeg mer svetting og luktet rart av meg i følge kjæresten :P men det var bare for en dag. 

TS

Anonymkode: 5b616...898

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du oppnår forresten ketose når du er under 100g karbohydrater. Synes at du har en sunn og god lavkarbo med dine 60-70g. Anbefaler deg egentlig ikke å redusere ytterligere. Metthetsfølelsen din kan være pga ketosen, noe som er målet med lavkarbo. Merker du noe andre forandringer / "symptomer" på ketose? Mer energi? Mer fokus? Dårligere ånde? Svetting? Hodepine? Rart smak i munnen? 

Anonymkode: 39d87...58c

Nei, det gjør man ikke.

NOEN kan gjøre det alt etter aktivitet og hvordan kroppen behandler karbo, men ketose oppnås ved minimalt karbo, ca 20g. Alt under 100g regnes som lavkarbo.

Til TS: Jeg har prøvd det meste. Smartkarbo og lavkarbo er to gode ting, men trenger nødvendigvis ikke å forveksles. Du spiser bra karbo. Fortsett med det.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kroppen havner i ketose under 100g, jo. Det finnes mange nivåer ketose. Optimal ketose ligger på ca 20-30g. For de aller fleste ligger på medium+ ketose rundt 60g, noe som absolutt er både godkjent og godt nok. 20g karbohydrater er innmari lite, og bør sjeldent være et mål i seg selv med tanke på grønnsakene man da må droppe. 

TS, du må nok gi det tid for kroppen å omstille seg. Mange reagerer negativt i overgangsfasen, de første 1-2 ukene. Det høres derimot som om at du klarer deg greit. Etterhvert får du flere gode fordeler med å holde deg til lavkarbo, så gjør det om til en livsstil, og ikke bare en diett. 

Du er på rett spor. Lykke til 😊

Anonymkode: 39d87...58c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, det er jo det. Alt under 50g karbohydrater betegnes vel som ekstrem lavkarbo. 15g er vel absolutt nedre grense. 

Det heter vel at et menneske skal beregne mellom 6-8g karbohydrater pr kg kroppsvekt, ved normalt kosthold. Så veier du f.eks 70 kg, så skal du ha 420g karbohydrater. Til sammenligning. Med dine 60-70 er du betydelig under dette.  

Anonymkode: 39d87...58c

Dette er så utrolig merkelig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.9.2019 den 23.10, AnonymBruker skrev:

Kroppen havner i ketose under 100g, jo. Det finnes mange nivåer ketose. Optimal ketose ligger på ca 20-30g. For de aller fleste ligger på medium+ ketose rundt 60g, noe som absolutt er både godkjent og godt nok. 20g karbohydrater er innmari lite, og bør sjeldent være et mål i seg selv med tanke på grønnsakene man da må droppe. 

TS, du må nok gi det tid for kroppen å omstille seg. Mange reagerer negativt i overgangsfasen, de første 1-2 ukene. Det høres derimot som om at du klarer deg greit. Etterhvert får du flere gode fordeler med å holde deg til lavkarbo, så gjør det om til en livsstil, og ikke bare en diett. 

Du er på rett spor. Lykke til 😊

Anonymkode: 39d87...58c

Det er forskjell på KETOSE og LAVKARBO! Ketose oppnås med minmalt opptak av karbo (20 gram)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, CabinCruiser skrev:

Det er forskjell på KETOSE og LAVKARBO! Ketose oppnås med minmalt opptak av karbo (20 gram)

Herregud. Ja hva skjer når man går på lavkarbo? Jo kroppen går i ketose! Ketose finnes i flere grader, og mild ketose oppstår når man går på lavkarbo med rundt 70-100g karbohydrater. Medium ketose rundt 40-70g karbohydrater. Og optimal ketose rundt 20-40 g karbohydrater. Med andre ord: lavkarbo fører til grad av ketose avhengig av antall karbohydrater du får i deg. Simpel logikk. 

Du burde vite om dette siden du har gått på lavkarbo, istedenfor å beskylde meg for å ikke vite forskjell. Det er en åpenbar sammenheng. 

Anonymkode: 39d87...58c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.9.2019 den 21.12, CabinCruiser skrev:

Nei, det gjør man ikke.

NOEN kan gjøre det alt etter aktivitet og hvordan kroppen behandler karbo, men ketose oppnås ved minimalt karbo, ca 20g. Alt under 100g regnes som lavkarbo.

Til TS: Jeg har prøvd det meste. Smartkarbo og lavkarbo er to gode ting, men trenger nødvendigvis ikke å forveksles. Du spiser bra karbo. Fortsett med det.

Dette!

Anonymkode: 94c5d...26c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.9.2019 den 22.07, AnonymBruker skrev:

Dette!

Anonymkode: 94c5d...26c

"Ketose oppstår når man får i seg under 100 gram karbohydrat fra kosten flere dager på rad (og selvsagt fortere under full faste, eller hvis man spiser veldig lite karbohydrat). Mange tror feilaktig at det er først når man får maks 20–30 gram karbohydrat per dag (slik som Dr. Atkins og LCHF foreslår) at kroppen går i ketose. Faktum er at en liten grad av ketose alltid finnes i kroppen, fordi noen organer – et viktig eksempel er hjertet – lever kun på fett og ikke på karbohydrater.

Når karbohydratinntaket faller under 100 gram per dag, begynner ketosen å tilta, men det kan bare måles ved blodprøver. Det er først når karbohydratinntaket blir veldig lavt (ofte under 50 gram eller enda lavere) at det blir mulig å måle ketosen i urin. Noen får ikke målbare ketoner i urinen selv med nesten null karbohydrat, men de er garantert i ketose! Derfor har vi på vår klinikk sluttet å anbefale urintesting for ketoner når vi anvender ketogen diett for utvalgte pasienter."

 

https://fedon.no/tema/noen-vanlige-sporsmal-om-lavkarbo/

Anonymkode: c8ada...40f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...