Gå til innhold

Ryggsmerter i 2 måneder

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg holdt på med flytting i midten av juli og klarte å løfte en tung flytte-eske feil. Det førte til ganske store smerter i korsryggen, spesielt på høyre side. Smertene stråler ned i rumpe/lår, og forverres når jeg sitter foroverlent og når jeg bøyer meg.

Jeg gjorde ikke noe med det ettersom jeg tenkte at det kom til å gå over av seg selv. Nå blir smertene verre for hver dag som går. Jeg vet jeg må til lege, men det står ekstremt dårlig til med økonomien, så jeg lurer på om noen av dere vet hva det kan være? Kanskje dere har opplevd noe lignende? 

Poenget er at jeg vil treffe riktig lege/spesialist fortest mulig, for å gjøre det så billig som mulig. Ville dere anbefalt å dratt til f.eks. fastlege, fysioterapeut eller kiropraktor først? 

Jente, 20.

Anonymkode: 1ae68...0b3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

^

Skrevet

Høres ut som du har irritert isjiasnerven. Ville begynt hos kiropraktor. Det eneste legen gjør er å gi deg medisiner.... 

Anonymkode: 1f649...f32

• Liker 1
Skrevet

Eller prolaps. Få deg mr. Både lege og kiropraktor kan rekvirere det. 

Anonymkode: a601a...3ea

Skrevet

Takk for svar! Ut ifra det dere vet, vil en fastlege eller en kiropraktor være mest sannsynlig/villig til å sende til MR? Hvem tar en som regel mest seriøst?

Skrevet

Herregud ikke gå til kiropraktor iallefall!! 

Anonymkode: 9a73c...668

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Herregud ikke gå til kiropraktor iallefall!! 

Anonymkode: 9a73c...668

Oi, hvorfor ikke?😳

Har du erfaring med lignende ryggsmerter?

Skrevet

Lege først. Du reiser aldri til en kiropraktor uten bilder fra mr  eller røngten. Hjelper ikke å si at du har vondt der og der. Et trykk og de kan gjøre ryggen verre. Skjedde her og havnet på krykker i et år pga jeg valgte kiropraktor først. Hadde jeg tatt mr av ryggen først så de oppdaget at et punkt i  nakken var det som forårsaket smertene helt ned i korsryggen. 

Anonymkode: 39809...a09

• Liker 2
Skrevet

Lege først. Du reiser aldri til en kiropraktor uten bilder fra mr  eller røngten. Hjelper ikke å si at du har vondt der og der. Et trykk og de kan gjøre ryggen verre. Skjedde her og havnet på krykker i et år pga jeg valgte kiropraktor først. Hadde jeg tatt mr av ryggen først så de oppdaget at et punkt i  nakken var det som forårsaket smertene helt ned i korsryggen. 

Anonymkode: 39809...a09

Oi, okei! Da starter jeg med et legebesøk. Har opplevd flere ganger at fastleger ikke "gidder" å henvise til MR/Røngten. Er det innafor å si at jeg vil ta bilde av ryggen uavhengig av legens mening/anbefaling? Eller vil jeg ikke komme noen vei med det? (Vet det er et litt åpent spørsmål, men tenker noen kanskje har erfart lignende)

• Liker 1
Skrevet

Uansett lege eller ikke så skader det ikke å bøye å tøye, en fin øvelse å starte med er katt/ku øvelsen

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oi, hvorfor ikke?😳

Har du erfaring med lignende ryggsmerter?

Ikke jeg som skrev det, men kiropraktikk har et betydelig innslag av pseudovitenskap.

Det er langt fra så ille som de fleste andre "alternative" behandlingsformer, men gå heller til en fysioterapeut.

Anonymkode: 663fb...03b

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oi, okei! Da starter jeg med et legebesøk. Har opplevd flere ganger at fastleger ikke "gidder" å henvise til MR/Røngten. Er det innafor å si at jeg vil ta bilde av ryggen uavhengig av legens mening/anbefaling? Eller vil jeg ikke komme noen vei med det? (Vet det er et litt åpent spørsmål, men tenker noen kanskje har erfart lignende)

Har du opplevd flere ganger at fastleger ikke gidder å henvise til MR/røntgen? 

Noe sier meg at du da ofte er hos legen, og legen(e) har ikke helt troa på all den smerten din..

Anonymkode: db14a...586

• Liker 2
Skrevet

Har du opplevd flere ganger at fastleger ikke gidder å henvise til MR/røntgen? 

Noe sier meg at du da ofte er hos legen, og legen(e) har ikke helt troa på all den smerten din..

Anonymkode: db14a...586

Litt upresist formulert, jeg har ikke opplevd det flere ganger selv (kun én), men har hørt det fra folk rundt meg. 

Har vært en del hos lege, men det viser seg alltid å være god grunn til å dra. Har blant annet hatt magesår, kyssesyken (vet alle har hatt det) og CMV. Har egentlig aldri blitt tatt veldig seriøst. Det tok eksempelvis 3 måneder (og 5 legetimer) før jeg ble sendt til å ta gastroskopi (og fikk påvist magesår). Utredningen i forhold til kyssesyken og CMV tok også veldig lang tid. Så har nok ikke et veldig positivt og godt inntrykk av fastleger.

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke jeg som skrev det, men kiropraktikk har et betydelig innslag av pseudovitenskap.

Det er langt fra så ille som de fleste andre "alternative" behandlingsformer, men gå heller til en fysioterapeut.

Anonymkode: 663fb...03b

Okei, takk! ☺️

Skrevet

Krev mr. Si du mistenker feks reumatisk sykdom eller prolaps og ønsker å utelukke. Google symptomer og se om de stemmer med dine. Eller si du har noen symptomer på feks prolaps og ønsker å få det bekreftet/avkreftet for veien videre. Presiser lengden på smertene og overdriv gjerne. Om det står i veien for deg i hverdag og jobb. 

Anonymkode: a601a...3ea

Skrevet

Smerten du beskriver taler heller for at dette er muskulære plager og det gjør MR bortkastet. Jeg ville heller oppsøkt naprapat, osteopat eller en kiropraktor som jobber mye med muskulatur. Alle disse har tester som kan utelukke om det er noe med ryggraden din. Undersøk litt der du bor og finn noen som kan sine saker. 

Det er veldig lav korrelasjon mellom hva man ser på bilder og hva det er som skaper problemer. 

Sitat

Rutinemessig bildediagnostikk ved nakke- og ryggsmerter bedrer ikke behandlingsresultatet, derfor fraråder vi dette.

Anonymkode: 184b0...e09

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...