Gå til innhold

Hvorfor har elbiler så spesielle felger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor er det så lite åpning og lufting på elbil-felger? 

Man ser jo på felgene på en del biler om det er el eller fossil. 

Vurderer elbil, men vil ikke at den skal se elektrisk ut, så vurderer personlig bilskilt og andre felger. 

Anonymkode: 8b25b...150

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det så lite åpning og lufting på elbil-felger? 

Man ser jo på felgene på en del biler om det er el eller fossil. 

Vurderer elbil, men vil ikke at den skal se elektrisk ut, så vurderer personlig bilskilt og andre felger. 

Anonymkode: 8b25b...150

Fordi at relativt tette felger har mye lavere luftmotstand enn åpne, og gir dermed bedre rekkevidde. 

De fleste bilmerkene tilbyr div. "oppgraderte" felgalternativ for de som ikke bryr seg om slikt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til kommentar over trenger ikke elbilbremser like mye lufting. Du vil regenerere mye energi istdf å varme opp bremsene.

Anonymkode: 64127...cd0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

personlig bilskilt

Du kjøper elbil for å spare penger, men kaster 9K rett ut av vinduet?

Anonymkode: 87633...30f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det så lite åpning og lufting på elbil-felger? 

Man ser jo på felgene på en del biler om det er el eller fossil. 

Vurderer elbil, men vil ikke at den skal se elektrisk ut, så vurderer personlig bilskilt og andre felger. 

Anonymkode: 8b25b...150

Skal vi kjøpe e-Golf?

Anonymkode: b0bf2...3c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kjøper elbil for å spare penger, men kaster 9K rett ut av vinduet?

Anonymkode: 87633...30f

Det er ikke sikkert det er pga. å spare penger, det er mange andre gode grunner til å kjøpe elbil også.

Når det er sagt er jeg enig i at det er penger ut av vinduet. Jeg synes personlige bilskilt egentlig er ganske harry. Akkurat som digre felger med et tynt lag elektrotape rundt ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 16.9.2019 den 15.42, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det så lite åpning og lufting på elbil-felger? 

Man ser jo på felgene på en del biler om det er el eller fossil. 

Vurderer elbil, men vil ikke at den skal se elektrisk ut, så vurderer personlig bilskilt og andre felger. 

Anonymkode: 8b25b...150

Det er mer aerodynamisk. Fossilbiler kan ikke ha slike felger fordi de trenger kjøling til bremsene. Samme med grillen, åpen grill er dårlig aerodynamikk, men ettersom en forbrenningsmotor bare er ca 20 % effektiv (resten blir varme) må den ha masse luft til kjøling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, -jk- skrev:

Det er ikke sikkert det er pga. å spare penger, det er mange andre gode grunner til å kjøpe elbil også.

Nei, egentlig ikke pdd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, -jk- skrev:

Miljø, komfort, akselerasjon osv. 

Miljø? Den er fortsatt oppe i luften. Lokalmiljø (luft), ja mest sannsynlig. Totalpakken i verden? Neppe.

Komfort? Tja. Finnes da minst like komfortable bensinbiler, og spesielt hybrider, som gir en langt bedre totalpakke.

Akselerasjon? Der vinner elbilen, men hvor viktig er det egentlig? Hybrider gir deg det samme + rekkevidde.

Hovedfaktoren er pris. Derfor er egentlig i-Pace, e-tron, EQC, Tesla MS og MX latterlige biler.

Endret av NBA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mini eller E-Golf. 

Det personlige bilskiltet er nedbetalt på noen mnd siden bompengeutgiftene blir drastisk redusert, inntil myndighetene tar til vettet og innser at busser og elbiler kjører på den veien fossilbilene finansierer 🤪

Anonymkode: 8b25b...150

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mini eller E-Golf. 

Det personlige bilskiltet er nedbetalt på noen mnd siden bompengeutgiftene blir drastisk redusert, inntil myndighetene tar til vettet og innser at busser og elbiler kjører på den veien fossilbilene finansierer 🤪

Anonymkode: 8b25b...150

🤦‍♂️

Det er fortsatt penger ut av vinduet. Og hva er så flaut med å kjøre elbil når du åpenbart er en gjerrigknark?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.9.2019 den 23.05, NBA skrev:

🤦‍♂️

Det er fortsatt penger ut av vinduet. Og hva er så flaut med å kjøre elbil når du åpenbart er en gjerrigknark?

Jeg vil ikke i samme båsen som mange av de andre elbilsjåførene havner i. Jeg vil heller ikke fremstå som en åpenbar snylter, men lommeboken sier at jeg må vurdere å følge strømmen og saueflokken. 

Anonymkode: 8b25b...150

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

On 9/17/2019 at 5:28 PM, -jk- said:

Det er ikke sikkert det er pga. å spare penger, det er mange andre gode grunner til å kjøpe elbil også.

Når det er sagt er jeg enig i at det er penger ut av vinduet. Jeg synes personlige bilskilt egentlig er ganske harry. Akkurat som digre felger med et tynt lag elektrotape rundt ;)

Noen har sikkert elbil fordi det er så billig å reparere...  ;-)
https://www.dailymail.co.uk/news/article-7527339/Nissan-Leaf-owner-Phillip-Carlson-charged-33-000-new-battery-2012-electric-car.html

Anonymkode: bbb13...47a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Noen har sikkert elbil fordi det er så billig å reparere...  ;-)
https://www.dailymail.co.uk/news/article-7527339/Nissan-Leaf-owner-Phillip-Carlson-charged-33-000-new-battery-2012-electric-car.html

Anonymkode: bbb13...47a

https://www.dailymail.co.uk/news/article-7527339/Nissan-Leaf-owner-Phillip-Carlson-charged-33-000-new-battery-2012-electric-car.html

Anonymkode: bbb13...47a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.10.2019 den 11.28, AnonymBruker skrev:

Jeg vil si teknisk ukeblad er en «litt» mer pålitelig kilde. 
 

https://www.tu.no/artikler/satser-pa-brukte-celler-nissan-vil-tilby-batteribytte-til-halve-prisen/433708

 

20’ for brukt batteri og 40’ for nytt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 8.10.2019 den 15.52, prt90 skrev:

Jeg vil si teknisk ukeblad er en «litt» mer pålitelig kilde. 
 

https://www.tu.no/artikler/satser-pa-brukte-celler-nissan-vil-tilby-batteribytte-til-halve-prisen/433708

 

20’ for brukt batteri og 40’ for nytt. 

20-25k er gjengs pris på brukte Leaf-batterier ja. Har kjøpt noen selv da jeg har batteri på hytta laget av 2,33 Leaf-batteripakker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...