Gå til innhold

Kaloritelling - egne oppskrifter!?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner ikke helt hvordan man skal kunne regne ut nøyaktige kalorier i middagen sin om man lager en stor porsjon til familie av egen oppskrift. For eksempel - hvis jeg lager hjemmelaget lasagne. Skal jeg finne ut kalorimengde på hver enkelt ingrediens, også plusse det sammen så jeg finner ut mengden kalorier på hele gryta - også der igjen veie lasagnen jeg tar på mitt fat og spiser? Det kan jo feks være jeg tar litt mer pasta og mer saus enn feks grønnsaker, men det vil jo veie «det samme» og dermed spiser jeg mer enn jeg egentlig har registrert? Håper noen skjønte hva jeg ville fram til her!

Anonymkode: ce55f...75f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jepp, du har rett, det er den beste måten. Her er det i detalj, en som er det mest nøyaktige du får - og som du sier det kan hende du tar bittelitt mer av det ene eller andre, men diferansen vil være såpass liten at dette er det jevneste du får. Det er sånn "de proffe" makrotellerne gjør!

Lag en oppskrift i My fitness Pal, sett antall porsjoner til 1 når du starter.
Vei formen eller gryta eller hva du skal bruke - tom.

Vei det du har oppi av alle ingrediensene (feks brokkoli- 120 gram etc)
Legg det til i oppskriften etter hvert som du veier det, eller skriv det ned og legg det i appen etterpå.
Vei formen/gryta med alle ingrediensene oppi, ferdig blanda når alt skal serveres. 
Trekk fra vekta av formen/gryta.
I appen legger du nå inn antall gram retten veide totalt (uten det den er oppi) som antall porsjoner. Si at alt veiden 1587 gram. Da endrer du oppskriften til det. Lagre oppskriften.

Så setter du din tallerken på vekta, og spar opp det du vil ha. Det er antall porsjoner du spiser = antall gram du tok.
 

Anonymkode: 30676...641

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jepp, du har rett, det er den beste måten. Her er det i detalj, en som er det mest nøyaktige du får - og som du sier det kan hende du tar bittelitt mer av det ene eller andre, men diferansen vil være såpass liten at dette er det jevneste du får. Det er sånn "de proffe" makrotellerne gjør!

Lag en oppskrift i My fitness Pal, sett antall porsjoner til 1 når du starter.
Vei formen eller gryta eller hva du skal bruke - tom.

Vei det du har oppi av alle ingrediensene (feks brokkoli- 120 gram etc)
Legg det til i oppskriften etter hvert som du veier det, eller skriv det ned og legg det i appen etterpå.
Vei formen/gryta med alle ingrediensene oppi, ferdig blanda når alt skal serveres. 
Trekk fra vekta av formen/gryta.
I appen legger du nå inn antall gram retten veide totalt (uten det den er oppi) som antall porsjoner. Si at alt veiden 1587 gram. Da endrer du oppskriften til det. Lagre oppskriften.

Så setter du din tallerken på vekta, og spar opp det du vil ha. Det er antall porsjoner du spiser = antall gram du tok.
 

Anonymkode: 30676...641

Tusen takk for svar!!! 😄

ts

Anonymkode: ce55f...75f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...