AnonymBruker Skrevet 31. desember 2020 #1961 Del Skrevet 31. desember 2020 On 12/19/2020 at 12:15 PM, AnonymBruker said: Utfordrende når man feirer sammen med folk som nyter alkohol, som er tilfellet for de fleste. Nettopp fordi mange av oss forblir anonyme alkoholikere grunnet stigma ved alkoholisme. - H Anonymkode: 8f644...cda Er det virkelig derfor? Da jeg hadde problemer med drikkingen holdt jeg det skjult fordi jeg ville forsøke klare drikke moderat, jeg ville ikke bli avholds. Om jeg sa til andre jeg hadde et problem, så ville jeg aldri kunne drikke foran andre igjen, fordi de ville tenke at det betydde at jeg hadde sprukket og var på vei nedover. Anonymkode: e1c3f...2c5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2020 #1962 Del Skrevet 31. desember 2020 Edru? skrev (1 time siden): Hvordan blir det i dag da, folkens? Jeg har desverre hatt noen dager hvor jeg har drukket. Men klart å ta meg sammen igjen. Jeg drakk ingenting julaften, og skal ikke drikke alkohol idag heller. Men, jeg skal på vinmonopolet å kjøpe en alkoholfri vin og en alkoholfri med bobler. W Anonymkode: b0430...b6c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Purple_Pixiedust Skrevet 31. desember 2020 #1963 Del Skrevet 31. desember 2020 Synes dere er veldig flinke. Jeg har hatt noen skjær i sjøen hva gjelder andre rusmidler, men har hentet meg inn igjen. Når det gjelder alkohol så har jeg ikke drukket meg full og dratt på byen siden oktober. Jeg havner konsekvent på glattcelle, på sykehus pga alkoholforgiftning eller tvangsinnlagt i psykiatrien når jeg drar ut på byen (alene). Så for min del er det positivt. Jeg har ikke avstått helt fra alkohol, det har aldri vært målet heller, men jeg har klart å ikke drikke meg kanon og deretter havne i uheldige situasjoner. Jeg er ikke alkoholiker per definisjon, men jeg er rusavhengig og problemet mitt er at når jeg først setter i gang så blir det veldig negativt. Jeg begynner å kjenne veldig mye på følelser nå, og trangen til å drikke og utagere øker, men jeg skal gjøre alt jeg kan for å unngå det. Det er så mye skam i meg på grunn av hvordan jeg blir når jeg drikker mye alene. Og jeg vil ha lappen tilbake. Pluss at det er farlig å drikke så mye. I sommer mistet jeg bevisstheten på byen, ble fraktet til sykehus hvor jeg hadde to pustestopp på 15 sekunder og 2,9 i promille. Så jeg MÅ klare å holde meg framover. Det blir øl i kveld, sammen med en venn. Da går det bra. Men gruer meg til fyllesyke i morgen. Uansett. Godt nyttår alle sammen. Uansett hvordan dere velger å feire den. Hilsen meg, tidligere "C" i denne tråden. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2020 #1964 Del Skrevet 31. desember 2020 Jeg har drukket noen få dager i jula ( 4-5 dager siden den 17 desember tror jeg ), men har heldigvis klart å ikke drikke meg full siden jeg har feiret med min mor og søster. Det blir som regel med en halv flaske vin eller 1-2 halvliter øl, noe som er ganske lite til å være meg siden det vanligvis går i 6-8 halvlitere og 2 flasker vin Jeg kjenner jo at jeg savner å drikke meg skikkelig full, men det er også godt å faktisk nyte smaken av ølen eller vinen og ikke bare pælme nedpå for rusen sin del. -Vimsa Anonymkode: 35886...40e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2020 #1965 Del Skrevet 31. desember 2020 Da er jula så og si over. Jeg er etter den opprinnelige tellingen på dag 49 idag. Jeg var veldig usikker på hvordan jeg skulle løse jula mtp drikking. Planla å avstå helt. Etter hvert som jeg har følt jeg har fått kontrollen tilbake, og ikke kjente suget etter alkohol, kjente jeg imidlertid på behovet for å prøve å kunne drikke moderat i sosiale sammenhenger, altså den type forbruk jeg faktisk ønsker å kunne ha på sikt. På sett og vis landet jeg på at jula kunne være en fin test. Jeg tok meg ved tre julemiddager noen glass, første gangen var på dag 43 uten alkohol. En dag drakk jeg en øl og litt akevitt til pinnekjøttet, to andre dager 2-3 glass vin. Etter siste kvelden med vin følte jeg meg faktisk fyllasyk dagen etter, og kjente at jeg virkelig ikke savner alkohol...! Selv om jeg nøt alkohol ved tre anledninger i julen, var det altså i moderate mengder og i sosialt lag, et noe annet drikkemønster enn tidligere. Dermed velger jeg etter litt vurdering å telle dag 49 idag. Jeg er på dag 49 uten MISBRUK av alkohol. Å ikke misbruke alkohol er jo det som er målet mitt, ikke totalt avhold på sikt. Nå går vi inn i januar, som skal være hvit for min del. Ingen sosiale middager, begivenheter osv. venter, dermed blir det heller ingen anledninger med alkohol. Skal fortsatt ikke ha alkohol i eget hus, det kan jeg bare ikke. Men å kunne ta et sjeldent glass eller to til en middag på hos venner eller på restaurant vil gi meg en nødvendig følelse av normalitet, så lenge det ikke sklir ut igjen. Håper dere alle har mestret julens utfordringer ❤️ - H Anonymkode: 8f644...cda 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2020 #1966 Del Skrevet 31. desember 2020 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Er det virkelig derfor? Da jeg hadde problemer med drikkingen holdt jeg det skjult fordi jeg ville forsøke klare drikke moderat, jeg ville ikke bli avholds. Om jeg sa til andre jeg hadde et problem, så ville jeg aldri kunne drikke foran andre igjen, fordi de ville tenke at det betydde at jeg hadde sprukket og var på vei nedover. Anonymkode: e1c3f...2c5 Det er vel som med stort sett alt, ulike mennesker har ulike motiver for å gjøre som de gjør. - H Anonymkode: 8f644...cda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2020 #1967 Del Skrevet 31. desember 2020 9 minutter siden, AnonymBruker said: Det er vel som med stort sett alt, ulike mennesker har ulike motiver for å gjøre som de gjør. - H Anonymkode: 8f644...cda Men nå skrev du jo selv i siste innlegg at målet ikke er avholds. Anonymkode: e1c3f...2c5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2020 #1968 Del Skrevet 31. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men nå skrev du jo selv i siste innlegg at målet ikke er avholds. Anonymkode: e1c3f...2c5 Målet kan være avhold i enkelte faser, moderasjon i andre, kommer jo helt an på hvor i prosessen man er. Skjønner for øvrig ikke poenget ditt eller hvorfor du velger å gjøre en diskusjon ut av dette. - H Anonymkode: 8f644...cda 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #1969 Del Skrevet 1. januar 2021 Her har egentlig hele desember gått i feriemodus. Hele måneden har stort sett vært en lørdag. Hvordan takler dere andre når januar kommer? Kjenner jeg blir utrolig deppa, da kontrasten på høytid og hverdag blir så stor. Skal prøve på minimalt inntak etter helgen. Har prøvd på hvit januar før, men sprekker som regel etter tre uker... Anonymkode: ee164...b51 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #1970 Del Skrevet 3. januar 2021 God søndagskveld! Hvordan går det med folket? Og riktig godt nytt år! Her går det ganske så greit med å ikke drikke alkohol. Som skrevet tidligere hadde jeg en sprekk en søndag hvor jeg drakk. Å jeg skulle ikke drikke igjen. Men det gjorde jeg, noen dager. Jeg tok meg sammen igjen, og det her gått bra. Jeg handlet på polet alkoholfritt og det er faktisk veldig godt. Så nyttårsfeiring gikk også alkoholfri😊 W Anonymkode: b0430...b6c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #1971 Del Skrevet 5. januar 2021 Dag nr 5 uten alkohol her. Føles helt nydelig. Er usikker på om jeg noen gang kan drikke igjen. Det går fint den ene gangen og kanskje den andre, men deretter så kommer det sug igjen og jeg føler for å drikke nesten hver dag. Fryktelig slitsomt å ha det slik. Da er det faktisk bedre å la være helt tror jeg. Det har vært et par ganger i romjulen som jeg virkelig kjente på avhengigheten. Det var fælt. Det endte med at jeg drakk vin på dagtid. Da gikk det med to flasker på en og samme dag. Det har jeg ikke pleid å gjøre før. Jeg må rett og slett ta denne januarmåneden først, så får jeg se når januar er over hva jeg gjør. Bør sikkert ta februar uten også. Foreløpig tar jeg en uke om gangen. Orker ikke tenke mer på dette med alkohol, på hva jeg kan, eller ikke kan eller bør. Kjenner at jeg blir sliten av det. Nå vil jeg bare være fri og opplagt slik som jeg er nå. Det kjennes veldig godt -Irene Anonymkode: 8a1ec...467 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Edru? Skrevet 5. januar 2021 #1972 Del Skrevet 5. januar 2021 Jeg drikker øl nå. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #1973 Del Skrevet 5. januar 2021 Hvilken symptomer har dere på alkoholsug? Her er det mest psykisk, rundt middagstid. Det er da vi bruker åpne en flaske vin eller mousserende. Drikke, lage mat, drikke mer senere. Jeg er den som drikker mest, fortsetter etter mannen sover noen ganger.. Nå vært uten siden nyttårsaften. Sikkert rekord med 4 dager (kvelden er ung...) uten alkohol i noen form på flere måneder! Høsten har vært mye alkohol, ikke alle dager men kanskje minst 4 av 7 dager i uka. Eller 5 av 7. Noen dager ett glass, andre ganger 1 flaske per pers. Savner kosen. Det at man blir pratsom! Men fint å våkne opp uten dagen-etter følelse også. Anonymkode: 2dd96...fe8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymburker Skrevet 5. januar 2021 #1974 Del Skrevet 5. januar 2021 Edru? skrev (På 28.12.2020 den 11.43): Alkohol forsterker både angst og depresjon, så det er ikke rart at du kjenner det sånn etter å ha drukket. Selv moderate mengder kan gjøre at det blir sånn. Ja, det merkes veldig. Jeg har tunge dager etter å ha drukket alkohol i 9 av 12 dager fra 22.des til 2.januar. Selv om det bare er øl jeg liker og drikker av alkohol. Er skikkelig langt nede psykisk, og ekstra forsterkende er det fordi jeg har så lite på stell i livet ellers. Er så glad for at jeg skal ha to måneders pause fra alkohol nå. Jeg hadde 40 dager i høst, og jeg merket stor forskjell psykisk. Alkohol er gift for alle, men for meg er det ekstra uheldig. Jeg sliter veldig med hodepine i tillegg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #1975 Del Skrevet 5. januar 2021 Hei dere, Har sterk medfølelse for alle dere som slet i jula ❤️ Jeg begynner å falle helt utpå. Sliter jo med en del psykiske diagnoser, blant annet angst og alvorlig depresjon. Har brukt de siste sparepengene mine på alkohol nå.. I går ringte jeg og avslutta behandling i fylla. Jeg ble til slutt så full at jeg rett og slett tisset meg ut i sofaen og sluknet i 6 timer. Drakk en halvliter vodka og en vinflaske på tom mage. Men jeg må drikke for å klare å ringe noen. Telefonangst herfra til månen. Jeg hater det så innmari mye, jeg er så sint på meg selv og behandlingsapparatet. Orker ikke mer, dette er ikke et liv jeg ønsker å leve. Nå står vinflaska klar, igjen, fjerde dagen på rad. Har sterke smerter på høyre side av magen, men jeg bryr meg ikke. Så lenge jeg får den flukten. Nå har alkoholen vunnet. -Karro Anonymkode: 98c57...2f8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 #1976 Del Skrevet 6. januar 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hei dere, Har sterk medfølelse for alle dere som slet i jula ❤️ Jeg begynner å falle helt utpå. Sliter jo med en del psykiske diagnoser, blant annet angst og alvorlig depresjon. Har brukt de siste sparepengene mine på alkohol nå.. I går ringte jeg og avslutta behandling i fylla. Jeg ble til slutt så full at jeg rett og slett tisset meg ut i sofaen og sluknet i 6 timer. Drakk en halvliter vodka og en vinflaske på tom mage. Men jeg må drikke for å klare å ringe noen. Telefonangst herfra til månen. Jeg hater det så innmari mye, jeg er så sint på meg selv og behandlingsapparatet. Orker ikke mer, dette er ikke et liv jeg ønsker å leve. Nå står vinflaska klar, igjen, fjerde dagen på rad. Har sterke smerter på høyre side av magen, men jeg bryr meg ikke. Så lenge jeg får den flukten. Nå har alkoholen vunnet. -Karro Anonymkode: 98c57...2f8 Uff så leit å høre. Det er forferdelig og slitsomt å ha det sånn. Å det er ikke lett å slutte. Kan de psykiske problemene komme på grunn av alkoholen, at de har satt det i gang? Er det andre alternativer til hjelp du kan få, innleggelse feks? Og har du noe støtte hjemme, eller bor du alene? Uansett, du er værtfall ikke alene, du har hele gruppen her som støtter deg. Jeg tenker på deg og håper ikke du gir deg. Du kan klare det, en dag av gangen. W Anonymkode: b0430...b6c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymburker Skrevet 6. januar 2021 #1977 Del Skrevet 6. januar 2021 Ikke bra tegn å bare måtte hamstre inn litt juleøl før det forsvinner fra butikkene. Men det skal få stå uberørt frem til de to hvite månedene er over. Grei test på viljestyrke er det i alle fall. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #1978 Del Skrevet 7. januar 2021 Jeg er på dag 5 nå. Føles bra, kroppen følels bra. Har en avtale med mannen om at vi kun skal drikke fredag og lørdag. Har en digital vinkveld i dag og jeg skal drikke te, de kommer til å tro jeg er gravid igjen, for så utenkelig er det nok at jeg ville droppet vinglasset🤣 -Andrea Anonymkode: a69ef...525 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #1979 Del Skrevet 7. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg er på dag 5 nå. Føles bra, kroppen følels bra. Har en avtale med mannen om at vi kun skal drikke fredag og lørdag. Har en digital vinkveld i dag og jeg skal drikke te, de kommer til å tro jeg er gravid igjen, for så utenkelig er det nok at jeg ville droppet vinglasset🤣 -Andrea Anonymkode: a69ef...525 Så bra, Andrea👍🏻 Vinkveld på en torsdag er kanskje vanlig nå? Her ville det vært utenkelig. Om jeg hadde fortalt noen at jeg hadde drukket vin på en torsdag, så ville jeg ha blitt avslørt umiddelbart at jeg strever. Ingen i min krets drikker annet enn i helgene, som jeg vet i hvert fall. Det må i så fall være ifm en feiring av noe slag. Si det som det er, at du vil ha en liten pause fra alkoholen. Ikke uvanlig det i januar 😉 Jeg er på dag 7 og har det helt fantastisk med meg selv😃 Føler meg lett og glad til sinns, og har masse energi! Ser at jeg allerede ser fresh og fin ut i ansiktet uten å være rødsmusset og pløsete. Ingen ringer under øynene. Hjernen fungerer også raskere. Jeg er ikke halvsløv og treg i avtrkkeren. Tenk at bare noen dager uten har slike virkninger! Disse følelsene og tankene skal jeg ta med meg når jeg får litt tyngre dager og suget kommer. -Irene Anonymkode: 8a1ec...467 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 #1980 Del Skrevet 7. januar 2021 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Så bra, Andrea👍🏻 Vinkveld på en torsdag er kanskje vanlig nå? Her ville det vært utenkelig. Om jeg hadde fortalt noen at jeg hadde drukket vin på en torsdag, så ville jeg ha blitt avslørt umiddelbart at jeg strever. Ingen i min krets drikker annet enn i helgene, som jeg vet i hvert fall. Det må i så fall være ifm en feiring av noe slag. Si det som det er, at du vil ha en liten pause fra alkoholen. Ikke uvanlig det i januar 😉 Jeg er på dag 7 og har det helt fantastisk med meg selv😃 Føler meg lett og glad til sinns, og har masse energi! Ser at jeg allerede ser fresh og fin ut i ansiktet uten å være rødsmusset og pløsete. Ingen ringer under øynene. Hjernen fungerer også raskere. Jeg er ikke halvsløv og treg i avtrkkeren. Tenk at bare noen dager uten har slike virkninger! Disse følelsene og tankene skal jeg ta med meg når jeg får litt tyngre dager og suget kommer. -Irene Anonymkode: 8a1ec...467 Vinkveld på en torsdag har nok aldri vært uvanlig i mitt miljø. Det er nok forskjellig i forskjellige miljøer. Alkohol hører liksom med enhver sammenkomst, spillekveld, venninnekveld, mammakveld med barnehagen, etc. etc. det har vært veldig beleilig når jeg har drukket mye selv (ingen har stusset over meg) og veldig ubeleilig når jeg prøver å kutte. Digitalt sjal jeg nok få det til da, da sitter de liksom ikke foran meg og frister. SÅ deilig å føle seg bedre! Det er virkelig en motivasjon til å fortsette☺️ -Andrea Anonymkode: a69ef...525 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå