Gå til innhold

Skravletråd for de som strever med alkoholkonsumet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi skal reise bort og besøke familie, det blir en uke med middager og settinger der det normalt serveres en del alkohol. Det at det er så mange dager på rad blir en real test. Må bare bestemme meg for å si nei, men vet ikke hva mer jeg skal si. Utrolig irriterende at det skal være så rart å ikke drikke at man må ha dekkhistorier og unnskyldninger på lur. 

- H

Anonymkode: 8f644...cda

Enten så må man bare finne på en unnskylding ( som en over her sa så kan man si  at du går på medisiner eller av andre helsemessige grunner velger å ikke drikke ) eller så må man nesten bare være ærlig. Jeg syns det burde holde å si at man ikke vil ha alkohol til maten uten å få tusen oppfølgningsspørsmål, men det er tydeligvis ekstremt vanskelig for mange der ute å bare godta.

-Vimsa

Anonymkode: 35886...40e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Enten så må man bare finne på en unnskylding ( som en over her sa så kan man si  at du går på medisiner eller av andre helsemessige grunner velger å ikke drikke ) eller så må man nesten bare være ærlig. Jeg syns det burde holde å si at man ikke vil ha alkohol til maten uten å få tusen oppfølgningsspørsmål, men det er tydeligvis ekstremt vanskelig for mange der ute å bare godta.

-Vimsa

Anonymkode: 35886...40e

Trolig kommer jeg til å bare si at jeg bare ikke føler for å drikke for tiden, dersom jeg får spørsmål. Regner med de fleste kommer til å mistenke graviditet (heller enn alkoholproblemer), og det må de bare gjøre. 

- H

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjelder meg selv, min helse og mitt liv, så jeg forbeholder meg retten til å si "nei takk, jeg drikker ikke" hvis noen spør. Fordelen med å ha blitt litt eldre. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan si du har en hvit måned? Eller skal prøve ut å være avholds?

Det er blitt mer og mer vanlig, så personlig hadde jeg ikke reagert. 

Du kan også si det er blitt litt mye (alkohol) i det siste og at du er lei, bare. Du koser deg vel så mye med brus, så da holder du deg til det. Evt at du prøver å bli sunnere og dermed vil unngå å drikke kalorier.

Anonymkode: 248f1...49e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edru? skrev (1 time siden):

Dette gjelder meg selv, min helse og mitt liv, så jeg forbeholder meg retten til å si "nei takk, jeg drikker ikke" hvis noen spør. Fordelen med å ha blitt litt eldre. 

Enig. Av samme grunn sier jeg nok selv bare at jeg ikke føler for å drikke for tiden. Synes ikke jeg skal måtte utbrodere noe mer enn det. 

- H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shit, jeg sprakk. Har drukket en halvliter vodka og er såvidt brisen.. Hater dette livet. Skal til legen på tirsdag å ta blodprøver da jeg har smerter i nyre- og leveregionen. Huff.. 

- Karro

Anonymkode: 98c57...2f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Shit, jeg sprakk. Har drukket en halvliter vodka og er såvidt brisen.. Hater dette livet. Skal til legen på tirsdag å ta blodprøver da jeg har smerter i nyre- og leveregionen. Huff.. 

- Karro

Uff så leit. Men, du sprakk, det går bra, det er en ny dag idag, fortsett 😊 Det er ikke over og ut for det😊

W

Anonymkode: b0430...b6c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

- Karro

Ikke la denne ene gangen alene sabotere fremdriften din. Rist det av deg og prøv å kom deg på bena igjen. Sprekker skjer, og kan faktisk gjøre deg mer motivert. Og du: jeg ville kaster den alkoholen ut av huset. Jeg hadde neppe vært på dag 25 nå om jeg hadde alkohol i hus. 

- H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

- Karro

Synd at du sprakk, Karro, men ikke la det ødelegge det gode arbeidet du har gjort. Reis deg opp, børst av deg støvet og gjør det du kan for å klare deg uten denne giften som langsomt sluker deg hel.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har drukket lenge og har symptomer fra lever og nyrer, hvordan utarter disse seg? Er det smerter eller bare noe svakt dere fornemmer? 

Noen nevner at de har vært i kontakt med lege angående dette, og har høye leververdier, hvordan blir dere fulgt opp ved høye leververdier? 

Føler selv en slags fornemmelse fra leveren, men ikke smerte. Har snart gått en måned uten alkohol og håper ubehaget vil forsvinne av seg selv. Men det ligger jo en bekymring der for at det er noe galt som kan utvikle seg om det ikke behandles eller kontrolleres, selv om jeg avstår fra alkohol. 

- H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Dere som har drukket lenge og har symptomer fra lever og nyrer, hvordan utarter disse seg? Er det smerter eller bare noe svakt dere fornemmer? 

Noen nevner at de har vært i kontakt med lege angående dette, og har høye leververdier, hvordan blir dere fulgt opp ved høye leververdier? 

Føler selv en slags fornemmelse fra leveren, men ikke smerte. Har snart gått en måned uten alkohol og håper ubehaget vil forsvinne av seg selv. Men det ligger jo en bekymring der for at det er noe galt som kan utvikle seg om det ikke behandles eller kontrolleres, selv om jeg avstår fra alkohol. 

- H

Du bør i allfall ta en tur til legen. Få tatt noen blodprøver. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen som har opplevd delirium tremens? Hvor vanlig er egentlig det?

Anonymkode: 907cb...9ee

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er egentlig litt stor. Vi har etter å ha sluttet å drikke holdt oss til maks 3 glass vin. Jeg synes det er greit. Det er fortsatt flere dager i uken men da er det som regel kun to glass. Er egentlig litt stolt at det ikke har eskalert til 2 flasker per person slik vi pleide å gjøre før. Men jeg savner mine drikke dager der jeg låste døren og slo av telefonen. Det er terapi jeg ikke har hatt på minst 5 år. Og det savnet er enormt men sånn er det dessverre 

Anonymkode: ab763...d0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Noen som har opplevd delirium tremens? Hvor vanlig er egentlig det?

Anonymkode: 907cb...9ee

Jeg har ikke det personlig, men jeg har sett det med egen øyne. Det er helt for jævlig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dag 26! Fortsatt veldig motivert, men kjenner fortsatt et konstant sug. Men dette skal jeg klare. Heier på alle dere andre som står i samme kamp ❤️

- H

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dag 26! Fortsatt veldig motivert, men kjenner fortsatt et konstant sug. Men dette skal jeg klare. Heier på alle dere andre som står i samme kamp ❤️

- H

Så bra at du står på! Jeg også kjenner suget Men avstår. Hva får deg til å ikke falle for fristelsen? For min del må det være hvordan jeg føler meg: mere opplagt og mere energi. Ikke sliten på samme måte. Og at jeg føler jeg ser "bedre" ut.

W

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Så bra at du står på! Jeg også kjenner suget Men avstår. Hva får deg til å ikke falle for fristelsen? For min del må det være hvordan jeg føler meg: mere opplagt og mere energi. Ikke sliten på samme måte. Og at jeg føler jeg ser "bedre" ut.

W

Så flott at du føler deg mer opplagt, det må være godt. Vet ikke om jeg er helt der. Er nokså sliten for tiden, bruker mye energi på å ta denne kampen. 

Det er primært bekymring for hva jeg har gjort med helsa som får meg til å avstå helt nå. Er redd jeg har drukket må meg irreversible skader. Har jo hele tiden visst om at man ødelegger kroppen med drikking, men andre bekymringer har hele tiden ligget foran og gjort at jeg likevel misbrukte alkohol og fortrengte konsekvensene mens jeg håndterte en livskrise. Av en eller annen grunn har jeg nå våknet veldig opp. Skulle så gjerne hatt en del av drikkingen ugjort, i alle fall den tyngste. Angrer, rett og slett. Men fortsatt er jeg avhengig. Sitter igjen med et sug, og håper jeg klarer å holde meg unna nå. Må gjøre dette selv, skammen er for stor til at jeg ber om hjelp. Tror kanskje bekymring for helsa var det som skulle til... Har du helsebekymringer? 

- H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Så flott at du føler deg mer opplagt, det må være godt. Vet ikke om jeg er helt der. Er nokså sliten for tiden, bruker mye energi på å ta denne kampen. 

Det er primært bekymring for hva jeg har gjort med helsa som får meg til å avstå helt nå. Er redd jeg har drukket må meg irreversible skader. Har jo hele tiden visst om at man ødelegger kroppen med drikking, men andre bekymringer har hele tiden ligget foran og gjort at jeg likevel misbrukte alkohol og fortrengte konsekvensene mens jeg håndterte en livskrise. Av en eller annen grunn har jeg nå våknet veldig opp. Skulle så gjerne hatt en del av drikkingen ugjort, i alle fall den tyngste. Angrer, rett og slett. Men fortsatt er jeg avhengig. Sitter igjen med et sug, og håper jeg klarer å holde meg unna nå. Må gjøre dette selv, skammen er for stor til at jeg ber om hjelp. Tror kanskje bekymring for helsa var det som skulle til... Har du helsebekymringer? 

- H

Ja jeg har mange bekymringer! Det var blant annet derfor jeg stoppet. Og følelsen jeg har nå er deilig, den driver meg, sammen med bekymring for hva jeg har påført meg selv. Alle blodprøver jeg har Tatt tidligere har vært fine og aldri vist noe galt ved leverprøve. Har du vært hos lege, tatt blodprøver? 

Hvorfor har du blitt bekymret nå? Er det ting som har skjedd, forandret seg? 

Jeg er idag på dag 16. Sist jeg prøvde holdt jeg over 40dager, og lurer fortsatt på hvorfor F*** jeg ramla utfor. 

W

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...