Gå til innhold

Skravletråd for de som strever med alkoholkonsumet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 6.12.2019 den 20.40, AnonymBruker skrev:

Takk for ditt svar, så det først nå!🤗

Jeg visste jo at legen trolig ville ha disse prøvene utfra magesmerter osv,så kanskje et ubevisst ønske om hjelp at jeg gikk dit til han!?

Du er bare råsterk som la alle kortene på bordet og selv ba om Antabus!!👍

Lykke til du også Siri!!!❤️

Etter flere dager med hard drikking etter legebesøk, mistet jeg all lyst på alkohol og innså det fulle og hele alvoret på onsdag, har vært edru fra onsdag og er fortsatt edru, har vin og pils liggende, men blir bare kvalm av tanken på å åpne noe..

Så dette ble mitt NOK! Faen heller om jeg skal holde på med å ødelegge hele livet med den alkoholen, la den avhengigheten ødelegge ALT..

Ingen psykiske abstinenser, men fysisk, utslitt og vanvittig trøtt, konstant hodepine, svetting så det holder, problemer med nattesøvnen ja, men jeg har jo så langt ikke dødd av ikke drikke! Døden derimot, er i å fortsette å drikke..

Det finurlige med rusmidler og avhengigheten, er at den lurer oss til å tro at vi trenger den, at vi "trenger" alkohol for å ha det bra, selv om de fleste mennesker ikke er avhengig av alkohol, piller, nikotin osv..så tror vi at vi er det, fornuften kobles ut! Hele illusjonen med rusmidler, prøv å gjennomskue den illusjonen, første steget..😔

Så her blir det en dag av gangen, så gleder jeg meg så inderlig til å få mitt egentlige liv tilbake!!🤗

Prøv DU også, bare stå i det, kjenn hva som er VIRKELIG godt for DEG, vi glemmer det så altfor lett, når vi ruser oss, og det er lettere å slutte enn rusen prøver å få oss til å tro det er..❤️

Kan du huske hvor mye bedre livet var edru, før du ble avhengig av alkohol?!

Jeg gjør..

God helg!

Pia..

Anonymkode: 273df...b94

Hei igjen Pia, og dere andre! Tar sitatet her fordi det er der jeg slapp sist.

Jeg er hun som ba om Antabus. Jeg tålte ikke Antabus, leververdier gikk veldig opp, og måtte slutte med det midt i desember. Men jeg klarte meg fint uten. Jula gikk, jeg drakk en øl på julaften, og en øl+2 glass rødvin da vi hadde et vennepar på overnatting.

Så kom etter jul, og jeg ble fristet igjen. Etter det har jeg drukket to ganger, ca 5 bokser øl begge gangene, altså i løpet av januar. Det er ikke bra, det vet jeg. Men jeg gjorde det. Og for hver gang frister det mindre.

Det jeg opplever etter ei tid der hverdagen er mest edru, er at det å drikke og bli litt småfull hindrer meg i det jeg heller vil gjøre. Så det å drikke er altså mest et hinder for andre ting!

Jeg begynte å strikke, men det går dårlig med å være småfull. Jeg vil kjøre bil på kveldstid, det kan jeg ikke når jeg har tatt 1 øl. Jeg vil kjøre og være med på ting når som helst på døgnet, og det kan jeg ikke når jeg har drukket, selv om det er bare litt! Jeg vil være til stede inni hodet mitt, men det er jeg ikke når jeg har drukket litt. Så det å ikke drikke har ført til mer frihet for meg.

Nå nettopp ringte mamma, og jeg kunne ta tlf og snakke med henne, og ikke være redd for å snøvle. Eller la være å ta tlf i det hele tatt. Pappan min er syk, og når hun ringer på kvelden kan det være fordi han er lagt inn igjen. Det å kunne ta tlf fra henne nå på kvelden, og kunne være helt til stede, var godt!

Jeg har snakket med mannen min om at jeg har et alkoholproblem, og det tror jeg han følte som en lettelse. At det han følte på stemte, for jeg har tidligere bortforklart min småfullhet med svimmelhet, og andre fysiske ting. Eller psykiske. Det feiler meg ikke noe som helst sånn sett, hverken på den ene eller andre måten, men han har måttet forholde seg til å tro det.

Han er litt lettet over at det ikke feiler meg noe, men er også skuffet og sint over at jeg har drukket i smug, altså holdt dette problemet skjult for han. Og han er veldig skuffet og sint for at jeg har brukt mange løgner for å skjule problemet mitt. Jeg har brukt løgn for å skjule dette i kanskje 7 år. Det er klart han er sint og skuffet over det! Men han er glad for at jeg har innsett dette, og han er såpass glad i meg at han vil at vi skal fortsette, og at vi skal ha ei god framtid. Jeg er også veldig glad i han, enkelt forklart, så vi har fortsatt framtida sammen! 

Han drikker svært lite, og de vi omgås drikker heller ikke mye. Sånn sett er det veldig enkelt for meg å ikke drikke, for ingen andre drikker heller. Jeg er altså ikke i et miljø der jeg må forholde meg til at det drikkes rundt meg til stadighet, og sånn sett så har jeg det sikkert enklere enn de fleste. 

Dette med at samboer/ektefelle må forholde seg til drikking og løgner, tror jeg er vanlig. Og de sliter de også, og det er ikke enkelt å forholde seg til en partner som har et alkoholproblem. Jeg er veldig glad for at mannen min fortsatt vil være med meg selv om dette kom opp. Han har ikke vært medavhengig, ettersom jeg stort sett har drukket når han ikke har vært til stede, og han ikke har ant hvor mye jeg drakk.

Det som har hjulpet meg til å ikke drikke er snutter og dokumentarer på Youtube. Diverse dokumentarer om alkoholmisbruk, men også mange snutter og Vlogger fra folk som har hatt et alkoholproblem men nå har sluttet. På den ene siden så vil jeg ikke ha det sånn som det framkommer i dokumentarene. Jeg vil ha mer ut av livet mitt enn at alkoholen skal styre det. Også trenger jeg alle rådene og viljen som kommer fra de som har sluttet og er edru nå. De har mange gode tips å komme med!

Jeg har hatt jevnlige peth-prøver av eget ønske. Legen forlangte ikke det, så det er kun frivillig. Jeg møtte jo opp hos legen til vanlig legetime, og innrømmet mitt alkoholproblem for henne. Jeg mistet ikke førerkortet. Jeg maste meg til å begynne på antabus. Jeg fikk oppfølging i form av samtaler med ruskonsulent og i form av jevnlige blodprøver (som jeg selv ba om). 

Så for meg har ikke det å be om hjelp vært negativt. Det har heller vært en lettelse å komme ut med det til noen få. 

Hvordan går det med dere; Hilde, Pia, Andrea, Vimsa (kondolerer med din far), Jordbæret, Irene, -C, Line, Eple, A, Anonym X, Fallabella, og flere.

Anonymkode: 0ab09...01e

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei igjen!

For min del holdt jeg meg edru de 2 første ukene i januar. Var utrolig deilig, å fristet egentlig ikke med alkohol heller. Tror angsten hjalp meg litt der, siden jeg gikk på en smell med blackout i desember.

Denne helgen var jeg på fest med gode venner som jeg føler meg trygg på. Dette hjelper meg å holde kontrollen på alkoholinntaket, ettersom jeg ikke hiver innpå fordi jeg føler meg utilpass eller "kjedelig". Jeg ble nok full, men føler likevel jeg hadde kontroll. Så ble egentlig en god opplevelse med alkoholen for en gang skyld 😊 Målet videre er å holde drikkingen til helgene og å kontrollere inntaket når jeg først er i gang. Og; ikke drikke bare for å drikke, helst i godt selskap med folk jeg føler meg trygg rundt, og ikke tilfeldige folk jeg oppsøker kun fordi jeg trenger en fest. 

Jeg har forresten funnet en metode som hjelper meg mer å holde kontrollen! Jeg drikker øl med redusert alkoholinnhold. På den måten reagerer ikke andre på at jeg "ikke" drikker, samtidig som jeg får en jevn stigning av alkohol i blodet istedenfor pangfylla (som nevnt tidligere, jeg tåler lite alkohol..).

- Line

Anonymkode: b91e9...7db

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.12.2019 den 17.05, AnonymBruker skrev:

Ok, var hos legen for noen dager siden pga generelle helseproblemer. Nå vil han at vi skal ta blodprøver, og bla leververdier! Siden jeg kjenner konstant trykk fra leverområdet(sikkert fettlever), og tidvis brennende smerter(betennelse) og har drukket daglig i snart tre år, så vet jeg jo hvordan de verdiene vil se ut!!😒

Har fått totalt panikk og av den grunn drukket mer enn normalt siste tre dagene!

Hvordan komme seg ut av dette, uten alt inkl.førerkortet ryker?!? Da klarer jeg i alle fall ikke slutte å drikke. Har nettopp meldt meg inn hos Julie Winge, veldig bra opplegg og tror det vil hjelpe meg å slutte, men nå må jeg jo bare slutte NÅ, uten å være klar for det, pga de målingene, og seff vil han legen komme til å ta en peth prøve også, når han ser de leververdiene..😥

Pia

Hvordan gikk blodprøvene, jeg er litt i samme båten som du var.

Em

Anonymkode: 7679a...d12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere:)

Jeg har endelig kommet til det punktet hvor jeg har fått innvilget døgnbehandling! Jeg er så glad og lettet. Det tar fremdeles en måneds tid før jeg blir innlagt, men bare det Å VITE det gjør meg euforisk. Måtte gjennom et relativt tøft møte først hvor alt ble kartlagt. Men jeg ble tatt på alvor, og ingen så ned på meg. Jeg er altså så imponert over hvordan jeg har blitt møtt gjennom denne fasen, jeg forventer på en måte at de spør meg om hvorfor i svarte»»»» jeg drikker, men jeg opplever selv å bli møtt med så mye forståelse og empati. Jeg ser nå uansett veldig ned på meg selv....

Uansett, jeg er 100% sikker på at etter behandling, så er jeg ferdig med alkohol. Mulig noen syns jeg er naiv, men jeg er mer enn villig til å «kjede» meg gjennom resten av mitt liv. Jeg skal aldri mer tilbake til der jeg er nå. Aldri! 

Og bare til dere som er redde for å miste lappen. Det har ikke vært et tema her. Eller, det har blitt nevnt; men kun beskjed om at jeg har muntlig kjøreforbud under behandling. Og det spiller jo ingen trille. Jeg tror den skremselen rundt førerkortet er kun dét, skremsel. Det er ingen unnskyldning for å ikke be om hjelp! 

Hilde.

Anonymkode: a0cd4...b04

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere. Min januarmåned har vært alt annet enn hvit. Det har gått alt fra fire dager uten alkohol til daglig. Jeg hadde egentlig lyst til å ha en hvit måned i januar, men det klarte jeg altså ikke. Og jeg er så lei meg. Jeg leser om folk som drikker fordi de stadig finner på unnskyldninger som at de trenger å slappe av, fortjener det, roe psyken osv. Jeg har ingen, annet enn at jeg ikke klarer å la det være. I går ble det hele ni (!) halvlitere med cider. Riktignok over ca åtte timer, men allikevel. Det er store mengder.  Jeg koste meg som bare det i mitt eget selskap. Dagen før der så ble det en flaske vin + to øl. Hver morgen og formiddag så tenker jeg at nå må jeg bare slutte, men så kommer kvelden og fristelsen blir for stor. Jeg har aldri abstinenser i form av hodepine, skjelvinger eller svette. Bare et enormt sug. Jeg VET at jeg må komme meg tilbake der jeg var før jul. Jeg husker at det var litt tøft de første helgene uten, men jeg vet jo at jeg kan klare det. 

Sitter selvfølgelig nå med en nyåpnet flaske vin. Så patetisk :(  Denne uken har jeg grublet mye på at februar skal bli hvit. Jeg trenger definitivt en pause fra alkoholen nå. Jeg husker at da jeg sluttet å røyke for mange år siden, så tok jeg min siste røyk og sa da jeg la meg at aldri mer. Det har jeg holdt. Kan jeg klare det på egenhånd med å la være å drikke på en hel måned? Min plan har aldri vært å kutte helt, men å få et normalt forhold og konsum. Begynner å lure på om jeg noen gang kan klare det, men jeg vil i hvert fall starte i morgen. Fredag er en perfekt dag for meg å være "hvit" , fordi det til vanlig er legalt her i hus å ta seg en flaske vin en fredag kveld. Det blir min første prøvelse på lenge. Ja, dette vil jeg få til. Jeg er så lei av å streve slik...

-Irene

Anonymkode: 8a1ec...467

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden jeg har skrevet her nå. Jeg har heldigvis greid å holde meg til min egen plan om nedtrapping og har kommet meg ned på 1-2 dager i uken. Det har virkelig hjulpet å ta opp igjen hobbyen med hest. Men den siste biten frem til og kun drikke sosialt er plundrete. Værste er fredagen når uken på jobb er overstått. Var hos fastlegen i dag og sa at jeg gjerne vil prøve Selincro, men at jeg var redd andre skulle kunne se det (pga yrke). Hun fortalte da at det var mulig å skrive sperret resept. Jeg fikk ett referansenr, og det er da kun han og apoteket jeg henter ut fra som kan se resepten. Jeg visste ikke at det gikk ann, men ble veldig lettet. Og er veldig spent på å prøve det på fredag! 

AnonymX

Anonymkode: 9fa7c...2dc

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fastlegen er forresten en "hun". Ikke begge deler. 😂

AnonymX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra, AnonymX :) Er Srlincro noe lignende antabus? 

Jeg har vært nykter i seks dager nå. I dag kjenner jeg på suget, men skal på fotballtrening i morgen så da er det lett å holde seg. Blir verre til helga, men mulig jeg bare må legge meg inn hvis alternativet er drikking for jeg er så dårlig psykisk nå at drikking = trøbbel akkurat nå. Vil ikke klare å bare holde meg rolig hjemme så destruktiv som jeg er. 

- C 

Anonymkode: 1ead6...708

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så bra, AnonymX :) Er Srlincro noe lignende antabus? 

Jeg har vært nykter i seks dager nå. I dag kjenner jeg på suget, men skal på fotballtrening i morgen så da er det lett å holde seg. Blir verre til helga, men mulig jeg bare må legge meg inn hvis alternativet er drikking for jeg er så dårlig psykisk nå at drikking = trøbbel akkurat nå. Vil ikke klare å bare holde meg rolig hjemme så destruktiv som jeg er. 

- C 

Selincro er tilsvarende røykeslutt tablettene. Virker på samme måte, med å dempe suget og den psykiske nytelsen. Tas 1-2 t før man vet det kommer eller evt så kjapt som mulig om man har gått på en smell og startet på ei runde. 😊 

Så flink du har vært som har holdt deg unna! Og like flink som tør å ta imot hjelp om det trengs. 🤗

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selincro er tilsvarende røykeslutt tablettene. Virker på samme måte, med å dempe suget og den psykiske nytelsen. Tas 1-2 t før man vet det kommer eller evt så kjapt som mulig om man har gått på en smell og startet på ei runde. 😊 

Så flink du har vært som har holdt deg unna! Og like flink som tør å ta imot hjelp om det trengs. 🤗

Okei. Så man blir ikke dårlig av det slik som hvis man tar antabus og drikker. Det virker jo mye bedre. 

Takk for det. Ja jeg må bare ta i mot all hjelp jeg kan få. Suget er sterkt i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Okei. Så man blir ikke dårlig av det slik som hvis man tar antabus og drikker. Det virker jo mye bedre. 

Takk for det. Ja jeg må bare ta i mot all hjelp jeg kan få. Suget er sterkt i dag. 

Nei det styrer først og fremst selve trangen og lysten. Så jeg har veldig tro på det. Også veldig positivt at man også kan ta det om man allerede har startet. Har hørt fra noen at de da har mye lettere for å ta seg inn. Slik at det ender med 4 drinker istedenfor 10. 😊

Kanskje noe å prøve for deg og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det styrer først og fremst selve trangen og lysten. Så jeg har veldig tro på det. Også veldig positivt at man også kan ta det om man allerede har startet. Har hørt fra noen at de da har mye lettere for å ta seg inn. Slik at det ender med 4 drinker istedenfor 10. 😊

Ja, muligens. Men jeg drikker ikke så mye egentlig. Er bare en sjelden gang det ender opp med mye. Men skulle det fortsette å eskalere så vil jeg vurdere det. Problemet er at når jeg begynner å drikke så handler det mye om destruktivitet og ikke det at suget i seg selv blir for sterkt. Har blitt ganske god på å takle sug. Men jeg får lyst til å ødelegge for meg selv om det er da jeg kan gå på en smell. Så usikker på om det ville hatt effekt på meg. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg er på dag 12 nå og har ingen problemer med sug eller trang til å drikke. Det er nesten motsatt, jeg er overlykkelig over å få slippe unna det maset og jaget etter drikking, og går til sengs hver kveld edru og takknemlig. Problemet er bare at en tanke er i ferd med å snike seg inn i hodet mitt - for hvis jeg ikke har noen problemer med å slutte, så kan jeg jo moderere litt? Blir det da veien tilbake til noe jeg egentlig ikke liker?

Anonymkode: b612f...efe

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg er på dag 12 nå og har ingen problemer med sug eller trang til å drikke. Det er nesten motsatt, jeg er overlykkelig over å få slippe unna det maset og jaget etter drikking, og går til sengs hver kveld edru og takknemlig. Problemet er bare at en tanke er i ferd med å snike seg inn i hodet mitt - for hvis jeg ikke har noen problemer med å slutte, så kan jeg jo moderere litt? Blir det da veien tilbake til noe jeg egentlig ikke liker?

Anonymkode: b612f...efe

For mange er det slik, men ikke for alle. Min erfaring er at de som greier å ha måtehold har holdt seg unna en god stund før de har testet ut å drikke av og til. 

12 dager er veldig bra! Men ikke lenge nok til å bryte en vane. :)

- C 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære pia, og alle andre. Gikk ikke så greit dette. Er inne på 10 dagers steinhard fyll nå. Supersprekk. Blir lagt inn i morra. Snakkes.

Poseidon

Anonymkode: ba34b...f41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.2.2020 den 20.36, AnonymBruker skrev:

På 4.2.2020 den 21.35, AnonymBruker skrev:

I utgangspunktet sies det at den styrer trangen og lysten. Det som ikke fortelles om er at etter tre, fire enheter klarer man ikke stå på beina, må følges hjem og ta taxi, blir liggende og føle seg som en zombie med magesmerter og angst når alkoholen går ut av kroppen, Alle reagerer kanskje ikke likt, men jeg kjenner to og begge reagerte på samme måte. 

Anonymkode: 1d646...bca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

I utgangspunktet sies det at den styrer trangen og lysten. Det som ikke fortelles om er at etter tre, fire enheter klarer man ikke stå på beina, må følges hjem og ta taxi, blir liggende og føle seg som en zombie med magesmerter og angst når alkoholen går ut av kroppen, Alle reagerer kanskje ikke likt, men jeg kjenner to og begge reagerte på samme måte. 

Jeg er en av de to som prøvde det og vil ikke anbefale det videre. Det var en skremmende opplevelse. Lik en bvirkning man kan få på zoloft som kalles mumifisering. Det betyr en følelse av at man ikke kan bevege seg. Zoloft har jeg ikke prøvd, bare lest om. 

Det finnes ingen pille for å stoppe å drikke. Antabus kan fungere, men bare som en krykke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...