Gå til innhold

Skravletråd for de som strever med alkoholkonsumet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Og jeg er veldig glad jeg fant denne tråden! Ingen jeg kjenner vet om alkoholproblemene mine, og det vil jeg ikke at de skal heller. Så veldig fint å kunne dele det med noen. ;)

-AnonymX

Anonymkode: 9fa7c...2dc

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Og jeg er veldig glad jeg fant denne tråden! Ingen jeg kjenner vet om alkoholproblemene mine, og det vil jeg ikke at de skal heller. Så veldig fint å kunne dele det med noen. ;)

-AnonymX

Velkommen hit til oss :duskedame:

-Vimsa

Anonymkode: e69cc...774

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk :)Så flink du er som prøver! 😄

Psykisk her også, det fysiske merker jeg ingenting til merkelig nok. Neste uke er det 3 dager som gjelder. Av en eller annen grunn har jeg på følelsen at det blir den største bøygen å komme over. Uken etter blir også 3 dager så jeg får stabilisert det litt der. Og jeg vet at om jeg greier det, så kommer jeg til å bli veldig stolt og fornøyd med meg selv!  Jeg er det jo allerede egentlig, selv om det nesten er for galt å være det når jeg har drukket 4 dager denne uken. 😜 Men jeg tenker at jeg har jo holdt meg til planen, så akkurat nå er det godt nok.

Hvordan har du lagt opp nedtrappingen?

-AnonymX

Har sluttet å drikke meg full, har ikke lyst til det engang heller! Har ikke lyst å drikke lenger overhodet, hater det og ser at det ødelegger hele livet mitt, er en skygge av det mennesket jeg var før, pga alkoholen..

Så jeg tror det beste er bare å kutte det helt ut, fra en dag til en annen, faktisk tørre å bare måtte stå i det, det minste jeg har drukket på en dag, er tre halvlitere på en kveld.. orker bare ikke holde på med det her lenger nå!

Nå må det ta slutt!

Du har all grunn til å være stolt!❤️

Pia..

Anonymkode: 273df...b94

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Velkommen hit til oss :duskedame:

-Vimsa

Tusen takk! Tror det kommer til å hjelpe. 😉

AnonymX

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, 

Jeg kom over denne tråden i går kveld, og ble så veldig glad. Her er det noen som setter ord på masse(!) av det jeg ikke deler med NOEN - det er virkelig ikke en sjel (uten om dere da) jeg har fortalt omfanget av drikkingen min til. Jeg leste gjennom alle 48 sidene til langt på natt.

Jeg er en av dere som sliter med alkohol. Her går det aller mest i vin på kartong, men kan drikke alt. I dårlige perioder går det ca. en halv kartong vin, + litt ekstra, f.eks noen øl eller liknende, per dag. Er i full jobb og eier egen bolig.

Jeg kjenner meg som sagt igjen i masse av det dere skriver om: 

Kvitte seg med/skjule tomgods på ulike måter (og ikke pante på de lokale butikkene der man kan møte noen kjente)
Erstatte begynnende tomme vinkartonger med en ny av samme merke 
Handle på flere vinmonopol enn det lokale for å spre shoppingen litt utover flere
Handler alltid inn mer enn det som trengs "for sikker hets skyld", så har man noen sikkerhets "six-packs" på lur hvis det blir tomt, og hvis ikke, så har man jo til neste dag.. 
Grue seg til sosiale sammenhenger der jeg ikke selv kan styre alkoholinntaket (uten å bli "oppdaget"), eller når man skal slutte (jf. hyttetur som nevnt i tidligere innlegg "Da får vi vel gå og legge oss folkens".)
Drikker før ulike treff 
Blir derfor også som regel skrekkelig full fordi jeg har fått i meg så mye på forhånd
Påfølgende sterkt angst dagen etter, som gjerne døyves med mer alkohol.
Trives selvfølgelig best med å drikke i eget selskap, og da også ha nok innkjøpt til de (eventuelt) dagene jeg skal ha "fri" 
Har sittet en del med f.eks kaffekopp med vin om morgenen som -Mie

Jeg bruker masse energi på å skjule misbruket hjemme og på jobb, på å få i meg nok ubemerket osv osv. Ta ut kontanter når jeg handler andre ting, så jeg slipper å bruke kort på polet.

Jeg kan være nykter i lengre perioder, men faller alltid raskt tilbake i gamle mønster. 

Abstinenser
Noen snakket om abstinenser når man slutter. Jeg kan fortelle litt om mine.
Hvis det er veldig brå overgang fra stort konsum til inget konsum, så er det best å holde seg hjemme for meg. Det er sterk angst, hjertebank, skjelving, trøtt men vanskelig å sove (bråvåkner), svetter masse "seig" svette over hele kroppen. 
Om nettene, i all fall de første 3-4 nettene, har jeg svært dårlig søvn med masse drømmer/ mareritt og sterk svette. 

På dagen fortsetter gjerne svettingen, og håret på vaskes hver dag. Svetten pipler ut av alle porer, og jeg blir veldig oppmerksom på om noen "merker noe". Veldig anspent, spenner kjeven og kroppen, veldig skvetten, passer på å holde hendene skjult så ingen kan se risting. Å spise hjelper, så det blir derfor som regel mye mat disse dagene. Og drikker masse vann og farris og te. 

Hvit periode
Akkurat nå er jeg i en hvit periode. Jeg startet opp i midten av august frem til slutten av september. I begynnelsen av oktober har jeg hatt en planlagt "pause" på ferie, på onsdag i uken som var begynte jeg opp igjen (klarte ikke mandagen, for mange rester igjen..og på tirsdag hadde jeg fri, da holdt jeg meg på matta til ca kl 14 med en del abstinenssymptomer som beskrevet over, før jeg suste i butikken og ordnet meg både øl og vin.). Resten av uke har gått greit, også nå i helgen og nå er vi kommet til søndag. Jeg er motivert til å holde meg på den smale sti til jul, og deretter klare å fortsette med hvit periode etter jul igjen. 

Kjenner meg forresten godt igjen i det som er skrevet om kryssavhengighet og avhengighetssydromet.  Jeg er "som regel" avhengig av noe, enten det er mat (overspising (uten bulimi) eller nesten ingen mat), trening, hobbyprosjekt, forum osv... 

-Petrine

Anonymkode: 64ba8...46a

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen som har meldt seg inn på Julie Winge sin lukkede gruppe på Facebook, 7 hvite dager?!

Erfaring?!

Har veldig sansen for Julie, men om man er med i gruppa fremstår man jo med full identitet/fullt navn?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en helg uten alkohol overstått. Savnet vinen litt på lørdag, men ellers så gikk det veldig fint. Vet ikke om jeg noen gang vil kunne få et normalt forhold til alkohol, men så lenge jeg klarer å holde meg unna i uker om gangen så får det være bra nok for meg. Det er jo det totale forbruket som jeg trengte å få ned. Og nei, jeg bagatelliserer ikke at jeg strever med alkoholkonsumet, for streve gjør jeg hver eneste helg. Aller helst skulle jeg ønske at jeg kunne være en av dem som kan ta kun ett glass og være fornøyd med det. For meg så er ikke ett glass noe vits. Da kan jeg like gjerne la være. Rare greier... 

Jeg ser at det er flere her som har vin i kaffekoppen om morgenen. Da blir jeg litt nysgjerrig. Er det slik at dere drikker jevnt og trutt gjennom hele dagen og hver eneste dag? I så fall, hvor lenge har dere holdt på slik? Hvordan får dere kommet dere på jobb og ikke minst blir dere ikke konfrontert på jobb at dere lukter alkohol? Eller har det gått så langt at dere ikke jobber?

-Irene

Anonymkode: 8a1ec...467

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Nok en helg uten alkohol overstått. Savnet vinen litt på lørdag, men ellers så gikk det veldig fint. Vet ikke om jeg noen gang vil kunne få et normalt forhold til alkohol, men så lenge jeg klarer å holde meg unna i uker om gangen så får det være bra nok for meg. Det er jo det totale forbruket som jeg trengte å få ned. Og nei, jeg bagatelliserer ikke at jeg strever med alkoholkonsumet, for streve gjør jeg hver eneste helg. Aller helst skulle jeg ønske at jeg kunne være en av dem som kan ta kun ett glass og være fornøyd med det. For meg så er ikke ett glass noe vits. Da kan jeg like gjerne la være. Rare greier... 

Jeg ser at det er flere her som har vin i kaffekoppen om morgenen. Da blir jeg litt nysgjerrig. Er det slik at dere drikker jevnt og trutt gjennom hele dagen og hver eneste dag? I så fall, hvor lenge har dere holdt på slik? Hvordan får dere kommet dere på jobb og ikke minst blir dere ikke konfrontert på jobb at dere lukter alkohol? Eller har det gått så langt at dere ikke jobber?

-Irene

Drikker kun på kveldene selv men jobbet sammen med en som ofte drakk hjemme og kom rett fra senga og på jobb, uten å dusje eller pusse tennene, det oste jo seff alkohol, men alle visste uansett at han var en alkoholiker, så tror egentlig han bare ga blaffen i det! Han drakk aldri på jobb, men fra han kom hjem og til han sovnet av.. Han fikk hjerneslag av drikkingen og døde rett før han ville fylt 60 år! Triste greier..

Samme her at et glass aldri blir nok! Vi er flere som jobber med å få ned det totale inntaket. Stå på!!👍

Pia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

-Irene

Aldri før jobb for meg, kun på fridager. 

-Petrine

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme med meg. Jeg drikker ikke når jeg skal på jobb. Men ellers kjenner jeg godt igjen den kaffekoppen!

Hilde. 

Anonymkode: a0cd4...b04

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.9.2019 den 12.44, AnonymBruker skrev:

Det er langt i fra umulig. Det hjelper ikke hvor mye man dusjer og skifter klær. Det er av kroppen hovedsaklig og av ånden det lukter. Det er en distinkt lukt av kroppen etter den har forbrent alkohol. En slags "kjemisk" lukt. Den kan på en måte minne om den lukten kroppen får når man er i ketose, acetonaktig.

Jeg kjenner den svært lett og har kjent den en drøss med ganger. Når man kjenner den, følger man jo litt med denne personen og en finner da ut etterhvert hvordan det står til med alkoholforbrukt.

Anonymkode: 162f7...366

Hei, alle 😊Jeg har fulgt med i denne tråden, selv om jeg ikke har et alkoholproblem selv. Jeg ønsker å forstå mer av mekanismene, og kanskje får jeg tips til hvordan jeg evt kan være til hjelp for noen som sliter i det (halv)skjulte. Selv har jeg en kobling mellom belønning/kos og snop, sikkert noe i samme gate som sug etter alkohol som belønning. 

Jeg har visstnok en god luktesans, og har kjent lukt av kolleger som kommer av at de har drukket kvelden før. Særlig en mannlig kollega på jobb, han er ikke ustelt eller kommer for sent. Men dersom han har vært innom meg på kontoret en tidlig morgen, har det hendt jeg har kjent lukt av ånden /huden (?) hans som har gjort at jeg har mistenkt at han har drukket kvelden/natta før. Den ene gangen sa jeg diskret fra til lederen hans om min mistanke. Lederen er en ålreit fyr som jeg visste ville håndtere dette bra. Han sørget for å gjøre seg et ærend til vedkommende, sitte ned, prate om div, og sa så til meg etterpå at han ikke merket noe. Noen uker senere kom lederen på kontoret mitt og sa at en annen person hadde påpekt lukt og mistanke mot samme mannen. Denne gangen hadde lederen tatt en prat med ham. Det viste seg at han hadde et bekymringsfullt høyt alkoholforbruk, tildels en mestringsstrategi etter et nylig samlivsbrudd. Han var overrasket over at han ble 'avslørt' siden han var nøye med hygienen og å møte presis på jobb. Samtidig var han glad noen snakket med ham og bød ham hjelp. 

En annen kollega lukter av og til svært spesielt, jeg har tenkt metallisk lukt el. Men etter å ha lest det jeg har sitert over, slår det meg at det minner om aceton. 

Jeg er overrasket over hvor mange sider denne tråden er på, det tyder på at langt mer skjer bak fasadene enn jeg hittil har tenkt på. Veldig bra at dere setter ord på det vanskelige, og at dere tipser hverandre om strategier for å stå imot suget. 

Vil bare ønske dere alle masse lykke til 🌸 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en venninne som til tider lukter sterkt av aceton. Både utseendemessig og ut i fra hva hun spiser, er jeg sikker på at hun har diabetes. Jeg har vært sammen med en som har diabetes, og den lukten tar man bare ikke feil av. Hun blåser av meg og nekter å gå til lege. Vil bare si at dette ikke har noe med alkoholinntak å gjøre (det er jeg 100 % sikker på). 

Anonymkode: a0cd4...b04

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, Eneri said:

Jeg har visstnok en god luktesans, og har kjent lukt av kolleger som kommer av at de har drukket kvelden før. Særlig en mannlig kollega på jobb, han er ikke ustelt eller kommer for sent. Men dersom han har vært innom meg på kontoret en tidlig morgen, har det hendt jeg har kjent lukt av ånden /huden (?) hans som har gjort at jeg har mistenkt at han har drukket kvelden/natta før. Den ene gangen sa jeg diskret fra til lederen hans om min mistanke. Lederen er en ålreit fyr som jeg visste ville håndtere dette bra. Han sørget for å gjøre seg et ærend til vedkommende, sitte ned, prate om div, og sa så til meg etterpå at han ikke merket noe. Noen uker senere kom lederen på kontoret mitt og sa at en annen person hadde påpekt lukt og mistanke mot samme mannen. Denne gangen hadde lederen tatt en prat med ham. Det viste seg at han hadde et bekymringsfullt høyt alkoholforbruk, tildels en mestringsstrategi etter et nylig samlivsbrudd. Han var overrasket over at han ble 'avslørt' siden han var nøye med hygienen og å møte presis på jobb. Samtidig var han glad noen snakket med ham og bød ham hjelp. 

Oi! Er ikke dette brudd på taushetsplikten??? Fy f jeg hadde blitt sint på en sjef om han hadde fortalt om mine problemer til en tilfeldig kollega av meg, uansett hvilke problemer det var. 

Anonymkode: af755...308

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lukten av aceton kommer av høyt blodsukker, noe diabetikere (type 1) får

Anonymkode: 7337e...b8b

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.10.2019 den 14.49, AnonymBruker skrev:

Hei, 

Jeg kom over denne tråden i går kveld, og ble så veldig glad. Her er det noen som setter ord på masse(!) av det jeg ikke deler med NOEN - det er virkelig ikke en sjel (uten om dere da) jeg har fortalt omfanget av drikkingen min til. Jeg leste gjennom alle 48 sidene til langt på natt.

Jeg er en av dere som sliter med alkohol. Her går det aller mest i vin på kartong, men kan drikke alt. I dårlige perioder går det ca. en halv kartong vin, + litt ekstra, f.eks noen øl eller liknende, per dag. Er i full jobb og eier egen bolig.

Jeg kjenner meg som sagt igjen i masse av det dere skriver om: 

Kvitte seg med/skjule tomgods på ulike måter (og ikke pante på de lokale butikkene der man kan møte noen kjente)
Erstatte begynnende tomme vinkartonger med en ny av samme merke 
Handle på flere vinmonopol enn det lokale for å spre shoppingen litt utover flere
Handler alltid inn mer enn det som trengs "for sikker hets skyld", så har man noen sikkerhets "six-packs" på lur hvis det blir tomt, og hvis ikke, så har man jo til neste dag.. 
Grue seg til sosiale sammenhenger der jeg ikke selv kan styre alkoholinntaket (uten å bli "oppdaget"), eller når man skal slutte (jf. hyttetur som nevnt i tidligere innlegg "Da får vi vel gå og legge oss folkens".)
Drikker før ulike treff 
Blir derfor også som regel skrekkelig full fordi jeg har fått i meg så mye på forhånd
Påfølgende sterkt angst dagen etter, som gjerne døyves med mer alkohol.
Trives selvfølgelig best med å drikke i eget selskap, og da også ha nok innkjøpt til de (eventuelt) dagene jeg skal ha "fri" 
Har sittet en del med f.eks kaffekopp med vin om morgenen som -Mie

Jeg bruker masse energi på å skjule misbruket hjemme og på jobb, på å få i meg nok ubemerket osv osv. Ta ut kontanter når jeg handler andre ting, så jeg slipper å bruke kort på polet.

Jeg kan være nykter i lengre perioder, men faller alltid raskt tilbake i gamle mønster. 

Abstinenser
Noen snakket om abstinenser når man slutter. Jeg kan fortelle litt om mine.
Hvis det er veldig brå overgang fra stort konsum til inget konsum, så er det best å holde seg hjemme for meg. Det er sterk angst, hjertebank, skjelving, trøtt men vanskelig å sove (bråvåkner), svetter masse "seig" svette over hele kroppen. 
Om nettene, i all fall de første 3-4 nettene, har jeg svært dårlig søvn med masse drømmer/ mareritt og sterk svette. 

På dagen fortsetter gjerne svettingen, og håret på vaskes hver dag. Svetten pipler ut av alle porer, og jeg blir veldig oppmerksom på om noen "merker noe". Veldig anspent, spenner kjeven og kroppen, veldig skvetten, passer på å holde hendene skjult så ingen kan se risting. Å spise hjelper, så det blir derfor som regel mye mat disse dagene. Og drikker masse vann og farris og te. 

Hvit periode
Akkurat nå er jeg i en hvit periode. Jeg startet opp i midten av august frem til slutten av september. I begynnelsen av oktober har jeg hatt en planlagt "pause" på ferie, på onsdag i uken som var begynte jeg opp igjen (klarte ikke mandagen, for mange rester igjen..og på tirsdag hadde jeg fri, da holdt jeg meg på matta til ca kl 14 med en del abstinenssymptomer som beskrevet over, før jeg suste i butikken og ordnet meg både øl og vin.). Resten av uke har gått greit, også nå i helgen og nå er vi kommet til søndag. Jeg er motivert til å holde meg på den smale sti til jul, og deretter klare å fortsette med hvit periode etter jul igjen. 

Kjenner meg forresten godt igjen i det som er skrevet om kryssavhengighet og avhengighetssydromet.  Jeg er "som regel" avhengig av noe, enten det er mat (overspising (uten bulimi) eller nesten ingen mat), trening, hobbyprosjekt, forum osv... 

-Petrine

Kjenner meg veldig godt igjen i det du skriver om kryssavhengighet. Det er det samme med meg. Mat, trening, hobbyer, røyking, oppussing, serier og filmer i bestemte sjangere, faktaopplysninger om bestemte ting osv. Hadde en periode hvor jeg var hekta på Henry VIII. Jeg kan ekstremt mye om historien rundt den tidens kongelige i England. 🤣😂

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
På 12.10.2019 den 1.25, AnonymBruker skrev:

Tok noen øl med en venninne i dag, sitter her med abstinenser for vil bli ordentlig full. Ville ikke slutte, men må holde meg i skinnet 😄

Anonymkode: 20be1...7bd

Ha! Om jeg kjenner meg igjen! Som jeg hater å drikke to øl for deretter å gi meg. Det er seriøst psykisk vondt.

Anonymkode: 10883...ba4

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ha! Om jeg kjenner meg igjen! Som jeg hater å drikke to øl for deretter å gi meg. Det er seriøst psykisk vondt.

Anonymkode: 10883...ba4

Det er grusomt. Sånn sett så synes jeg nesten det er bedre å ikke drikke i det hele tatt enn å måtte gi meg før jeg føler meg ferdig ( og da blir det fort 8 halvlitere ) 😔

-Vimsa

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...