Gå til innhold

Skravletråd for de som strever med alkoholkonsumet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Dag 20. I dag kjenner jeg veldig på suget og blir minnet om at rusen fyller det store svarte hullet i meg. I dag roper det veldig høyt og jeg har prøvd å fylle det med mat, men det går ikke 😔

Anonymkode: 2bd6c...829

Hvordan har du det idag? 💖

Anonymkode: 8f787...013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Dag 20. I dag kjenner jeg veldig på suget og blir minnet om at rusen fyller det store svarte hullet i meg. I dag roper det veldig høyt og jeg har prøvd å fylle det med mat, men det går ikke 😔

Ikke uvanlig å få en periode med ekstra russug etter rundt tre uker uten. Det kan være en trøst å vite at det er vanlig. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Holdt meg unna alkohol i 6 uker nå, og fortsatt i behandling. Russuget har vært overraskende lite, men den store testen blir nok når jeg kommer hjem uten særlig nettverk eller noe særlig å gjøre i hverdagen, da vet jeg at det vil bli vanskelig

Anonymkode: df5b0...802

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Holdt meg unna alkohol i 6 uker nå, og fortsatt i behandling. Russuget har vært overraskende lite, men den store testen blir nok når jeg kommer hjem uten særlig nettverk eller noe særlig å gjøre i hverdagen, da vet jeg at det vil bli vanskelig

Anonymkode: df5b0...802

Går du rett fra behandling til ingenting? Det hørtes tøft ut. Får du ikke noe tilbud om oppfølging eller gruppeterapi eller noe? 

-Andrea

Anonymkode: b8a8e...bb8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvordan har du det idag? 💖

Takk for at du spør. Det går bedre i dag, har gått en lengre tur og vært på butikken og kjøpt smoothie for å dekke søtbehovet. Har litt russug men har dratt på hytta for å være helt sikker på å holde meg unna, det føles godt. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er redd jeg er på vei til å sprekke. Jeg håper det ikke er for sent å snu det. Jeg har så mye sterke følelser, og er redd for å miste kontroll. Jeg føler på en sorg for tiden, som er så diffust. Jeg tenker mye på oppveksten min og brikkene begynner å falle på plass. Det er jo en slags sorg, selvom jeg hadde en fin oppvekst i alt, men jeg skulle likevel ønske den var noe annerledes da jeg har en mamma som slet som jeg har nå innsett har blitt overført på meg og hvorfor jeg er så psykisk ustabil nå. Jeg har jo blitt lært opp til at verden er en farlig sted og fikk ikke lært å fikse og feile selv. Og dette med grensesetting har jeg ikke fått sette selv, da jeg har følt meg litt overskjørt. Det er som om alle brikkene begynner å falle på plass. Jeg får hjelp hos psykolog, men det er en liten sorg nå føles det ut som. Og jeg vil så gjerne drikke, eller jeg vil ikke heller. Det er veldig motstridende følelser. 

Jeg vurderer å kjøpe alkoholfritt vin som har 0.6% og allerede der har jeg nesten tapt. Gjør jeg det så har jeg jo på en måte sprukket. Det er 9 måneder siden sist jeg drakk og det gikk jo ikke så bra. Jeg er på et mentalt sted det jeg gradvis sprekker. Jeg tenker mer og mer på alkohol. Og noen ganger jobber jeg med meg selv med å ikke ta skrittet. Og det blir litt vanskeligere for hver gang. 

Stine

Anonymkode: 1b7c4...35d

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Jeg er redd jeg er på vei til å sprekke. Jeg håper det ikke er for sent å snu det. Jeg har så mye sterke følelser, og er redd for å miste kontroll. Jeg føler på en sorg for tiden, som er så diffust. Jeg tenker mye på oppveksten min og brikkene begynner å falle på plass. Det er jo en slags sorg, selvom jeg hadde en fin oppvekst i alt, men jeg skulle likevel ønske den var noe annerledes da jeg har en mamma som slet som jeg har nå innsett har blitt overført på meg og hvorfor jeg er så psykisk ustabil nå. Jeg har jo blitt lært opp til at verden er en farlig sted og fikk ikke lært å fikse og feile selv. Og dette med grensesetting har jeg ikke fått sette selv, da jeg har følt meg litt overskjørt. Det er som om alle brikkene begynner å falle på plass. Jeg får hjelp hos psykolog, men det er en liten sorg nå føles det ut som. Og jeg vil så gjerne drikke, eller jeg vil ikke heller. Det er veldig motstridende følelser. 

Jeg vurderer å kjøpe alkoholfritt vin som har 0.6% og allerede der har jeg nesten tapt. Gjør jeg det så har jeg jo på en måte sprukket. Det er 9 måneder siden sist jeg drakk og det gikk jo ikke så bra. Jeg er på et mentalt sted det jeg gradvis sprekker. Jeg tenker mer og mer på alkohol. Og noen ganger jobber jeg med meg selv med å ikke ta skrittet. Og det blir litt vanskeligere for hver gang. 

Stine

Anonymkode: 1b7c4...35d

Hei, dette klarer du. Du er ikke alene. Ta det minutt for minutt. Spill hele filmen fremover.

Ta deg en lang varm dusj når du kjenner suget. Gå laang lang tur. Det går over.

Anonymkode: b0430...b6c

• Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her er suget etter alkohol enormt i dag. Hva er deres beste tips når suget står på som verst?

Anonymkode: 7b3da...407

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her er suget etter alkohol enormt i dag. Hva er deres beste tips når suget står på som verst?

Huff, de dagene er fæle. Gjør noe fysisk, gå tur i 2 timer og ha musikk på øret. Treff noen hvis det er mulig. For meg hjelper det å spise litt søtsaker. Tenk at du bare skal stå i det i dag. Ofte er det bedre dagen etter, for meg i hvert fall. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Lytt til en god podcast om helse og alkohol, det virker ofte motiverende på meg. Eller humorpodcast for å få tankene over på noe annet. Gå en lang tur. Ta deg en kvil på sofaen. Ring en venn. Sjokolade.

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 18.1.2025 den 9.41):

Hvordan gikk det med deg? Greide du å ligge unna? 

-Andrea

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan gikk det med deg? Greide du å ligge unna? 

-Andrea

Hei.

Ja, det klarte jeg. Og i dag for første gang etter at jeg stoppet har jeg kjent på en fantastisk mestringsfølelse og glede. Masse energi og ingenting er et ork. Herlig 🙂

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hei.

Ja, det klarte jeg. Og i dag for første gang etter at jeg stoppet har jeg kjent på en fantastisk mestringsfølelse og glede. Masse energi og ingenting er et ork. Herlig 🙂

Hærlig! For en jobb du gjør👏👏👏

denne er til deg: 

-Andrea

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hærlig! For en jobb du gjør👏👏👏

denne er til deg: 

-Andrea

Tusen takk ❤️.

Håper det går bra for deg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Tusen takk ❤️.

Håper det går bra for deg også.

Det gjør faktisk det, takk. Jeg vet ikke hva fremtiden bringer, men i dag drikker jeg ikke❤️ 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for brukerdebatt og avsporinger. 

Christina82, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har nå drukket hver helg i 2,5 måneder. Både fredag og lørdagene. I tillegg mye i jul og nyttårshelgene.

Underlig nok får jeg ikke hodepine som jeg gjorde tidligere. Men merker økt angst og negative tanker.

Syns det er blitt vanskeligere å være alkoholfri. De siste 5 årene har jeg som regel hatt hvit januar. Klarte ikke det i år.

Helgene blir så tomme og kjedelige uten alkohol.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Nowayback skrev (58 minutter siden):

Har nå drukket hver helg i 2,5 måneder. Både fredag og lørdagene. I tillegg mye i jul og nyttårshelgene.

Underlig nok får jeg ikke hodepine som jeg gjorde tidligere. Men merker økt angst og negative tanker.

Syns det er blitt vanskeligere å være alkoholfri. De siste 5 årene har jeg som regel hatt hvit januar. Klarte ikke det i år.

Helgene blir så tomme og kjedelige uten alkohol.

Bra du holder deg unna i ukedagene. Hvor mye drikker du hver helg? 

Anonymkode: 66733...859

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Bra du holder deg unna i ukedagene. Hvor mye drikker du hver helg? 

Anonymkode: 66733...859

4-5 halvlitere per kveld. Bare øl, aldri sterkere saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dag 31 i dag. Tok min (så langt) siste pille 26.12 kl. 10.37. Det går bra for jeg er på hytta uten tilgang til noe. Har fått noen dårlige beskjeder og forholdt meg til noe vanskelig, så det hadde vært "gode grunner" for inntak hvis jeg hadde tilgang. Prøver å bryte bindingen mellom dårlige opplevelser/vonde tanker = rus. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...