Gå til innhold

Skravletråd for de som strever med alkoholkonsumet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

God jul til dere alle i dag. For mange årets vanskeligste dag å holde seg edru på, men vi er mange i samme båt❤️

Anonymkode: b8a8e...bb8

God Jul til deg og 💖.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 17.12.2024 den 7.34):

Skikkelig skuffet og lei meg over meg selv. Var edru i 10 dager, men så kom helgen som var og jeg sprakk til de grader. Nå er jeg tilbake på dag 2, sliter med angst, uro og generell dårlig form. Gruer meg til jula, det kommer til å bli en kamp, håper jeg orker å ta den. 

Anonymkode: 7b3da...407

Vi er to. Skammer meg, var så motivert, men det går dårlig med vin i gave og fri flyt. Holdt meg edru gjennom feiringen med familie, så gikk ene flasken etter den andre i det jeg var alene igjen. 

Aner ikke hvordan jeg skal finne ut hvorfor… jeg har ingen traumer å skylde på, er bare en dårlig person tror jeg.

Anonymkode: 925c9...e50

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi er to. Skammer meg, var så motivert, men det går dårlig med vin i gave og fri flyt. Holdt meg edru gjennom feiringen med familie, så gikk ene flasken etter den andre i det jeg var alene igjen. 

Aner ikke hvordan jeg skal finne ut hvorfor… jeg har ingen traumer å skylde på, er bare en dårlig person tror jeg.

Nei, du eller jeg er ikke dårlige personer. Vi har bare et utfordrende forhold til alkohol. Sender deg en stor klem ❤️

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Nei, du eller jeg er ikke dårlige personer. Vi har bare et utfordrende forhold til alkohol. Sender deg en stor klem ❤️

Takk, kjære du ❤️ Skal prøve igjen. Ikke gi opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Du trenger ikke å finne ut hvorfor for å slutte. Mange har ikke noen grunn, det ble bare sånn. Prøv å spør deg selv hvorfor du ikke er spilleavhengig eller noe annet, det var bare alkohol som gjorde det for deg, det kunne like gjerne vært noe annet, eller ingenting. Det er ikke din feil, men du KAN gjøre noe med det, og du er ikke et dårlig menneske!

Anonymkode: b8a8e...bb8

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Avhengighet har ikke noe med traumer å gjøre! Det er kun en oppfattelse folk har. 
Vi drikker først og fremst fordi det er genetisk betinget i oss. Pga dette vokser det seg frem en tvangspreget adferd over tid som tar over vår frie vilje. 
Du trenger ikke å finne noen mystisk årsak for å slutte å drikke. Du må begynne å slutte å drikke ved å finne ut hvordan du skal gjøre det.

Når man drikker føler man seg som en dårlig person, når man ikke drikker føler man seg som en relativt ok person. Det bør være forlokkende å oppnå og mulig å mobilisere mot til å jobbe for å nå målet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt vanskelig å holde seg i julen, men jeg har likevel kontroll ❤️ 

Anonymkode: 1b7c4...35d

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer meg fint uten alkohol så lenge angst-nivået ikke er skyhøyt. Hadde en slik dag i går, grusomt, men klarte allikevel å holde meg.

Anonymkode: 66733...859

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JaVel skrev (1 time siden):

Er det andre her som bare drikker pga angst, og at angsten demper seg for noen timer? 

Ja, jeg gjør det. Vet at det er helt idiotisk, men det er så deilig når man får ro fra angsten bare for en liten stund.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå drikker jeg for 5. dag på rad. Pga lite innhold i livet. Ca 5 halvlitere pr kveld.

Ting føles meningsløst, men alkoholen hjelper litt.

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drakk rødvin på julaften, over ei halv flaske. Stod opp 1.juledag med migrene, diaré og kvalme. Klarte å ta to paracet og fikk sov. Stod opp kl 14. Ventet middagsgjester kl 18. Drakk alkoholfritt øl til pinnekjøttet. Og jeg har ennå ikke drukket alkohol i disse romjulsdagene. Har ingen plan om å drikke heller. Blir SÅ angstfylt av å drikke. Tror jeg har fått alkoholintoleranse. Og det er helt greit for meg. Har tidligere mistet kontrollen over drikkinga så altfor mange ganger. 

Anonymkode: 7313c...536

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, jeg har planlagt for totalt binging denne jula og. Julaften og 1 juledag er med gamlingene, så det begrenser seg selv. Har bunkret inn, men etter at jeg begynte på Wegovy gir ikkje alkohol det samme. Har hatt alkotrøbbel i 20 år, og hvert inne til behandling. Mistet lappen 4 ganger. Men nå er det sånn cirka under kontroll. Planlegger drikking til jul og sommer.

Anonymkode: dd0cb...832

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JaVel skrev (17 timer siden):

Er det andre her som bare drikker pga angst, og at angsten demper seg for noen timer? 

Hva hjelper det når angsten blir verre dagen etterpå? Alkohol gir mye angst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andrine& skrev (45 minutter siden):

Hva hjelper det når angsten blir verre dagen etterpå? Alkohol gir mye angst. 

Drikker aldri mer enn 3 cider, så er aldri fyllesyk eller dårlig dagen etterpå. Drikker heller ikke etter kl 18.  Samtidig vet jeg at alkohol på lengre sikt fører til mer angst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Drikker aldri mer enn 3 cider, så er aldri fyllesyk eller dårlig dagen etterpå. Drikker heller ikke etter kl 18.  Samtidig vet jeg at alkohol på lengre sikt fører til mer angst. 

Men er dette så problematisk drikking da? 

Anonymkode: 20be1...7bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men er dette så problematisk drikking da? 

Anonymkode: 20be1...7bd

Føler at det blir det når jeg får et sug etter alkohol hvis jeg ikke drikker en dag. Drikker hver dag utenom søndag, da er alt stengt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DelvisPresley skrev (11 timer siden):

Nå drikker jeg for 5. dag på rad. Pga lite innhold i livet. Ca 5 halvlitere pr kveld.

Ting føles meningsløst, men alkoholen hjelper litt.

Høres kjipt ut. Jeg prøver å glede meg over mindre ting, noe så enkelt som en tv serie. Hjelper faktisk

Anonymkode: 41f49...8d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mengde er ikke interresant, ikke klokkeslett heller. Så lenge man tilfører gift i kroppen blir angsten verre, kroppen driter i når på døgnet den får alkohol. 
Du driver å øker angsten din. Hva er egentlig lengre sikt? Du har jo allerede fått angst så problemet er der nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...