Gå til innhold

Skravletråd for de som strever med alkoholkonsumet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvordan klarte du å slutte. Jeg drikker ikke så mye som deg, men bruker det som selvmedisinering for angst og uro. 

Anonymkode: 66733...859

Dro i rusbehandling. Er der fortsatt. Bruker andre rusmidler også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg drakk 3ltr hvitvin el 8-12 halvlitere hver dag. Fikk heller ikke delirium. Men dette varierer fra person til person, det tryggeste og beste er å gjøre det i samarbeid med medisinsk personale. 

Anonymkode: 2217a...0e4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Er det noen som vil være med på en hvit mnd her inne? Lettere når man er flere. 

Ingen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Ingen? 

Jeg vil være med! 

- Lotte

Anonymkode: b612f...efe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg vil være med! 

- Lotte

Anonymkode: b612f...efe

Så flott! :) , I løpet av et par år har jeg bare vært edru i 5 sammenhengende dager. Hva er din historie? Og hvordan skal vi gjøre det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg drakk 3ltr hvitvin el 8-12 halvlitere hver dag. Fikk heller ikke delirium. Men dette varierer fra person til person, det tryggeste og beste er å gjøre det i samarbeid med medisinsk personale. 

Anonymkode: 2217a...0e4

Dro du på avrusning eller var du beintøff og klarte det selv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei dere. 

Takk for denne tråden, jeg har lest side opp og side ned, kjenner meg så igjen. All skam, alle løgnene, all energi på å skjule. Har nok strevd med alkohol siden tenårene, siden den første drinken og følelsen av et varmt teppe av ubekymret slo over meg. Elsket den følelsen. Så kom barn, jobb og forpliktelser, var lenge avholds, siden holdt hverdagen det i sjakk med alle forpliktelser og behov for å være kjørbar. Men nå er ungene store, flyttet ut, sammen med en jobb hvor jeg ikke må være kjørbar. Skled helt ut de siste årene. Gikk fra øl, til vin, til treliter og nå både whiskey, congnac og gin. Snek seg på under pandemien og har eskalert siden den gang, fra kun helg til en og annen hverdag til å reparere om morgen. 

Jeg kjenner ikke lengre den deilige roen, nå er det mer manisk. En uro og jag etter mer, følelse av panikk når det er tomt. Jeg klarer ikke stoppe når jeg først åpner for å drikke, siste året har jeg avlyst mye fordi jeg i stedet har valgt å sitte der alene med alkohol i stedet og det ble for mye nok en gang. Har til en viss grad klart å holde på hvite ukedager i perioder, i hvert fall frem til torsdag. Men etter nok en svært fuktig helg, møter jeg neste uke med så frynsete nerver at jeg skvetter av den minste ting. Jeg vil ikke ha det slik mer. Tanken at det behøver jeg ikke, hvis jeg bare klarer å la være, gir mer og mer mening. 

Så jeg prøver, denne gangen skal det ikke være halvhjertet, jeg innser at jeg er ikke den som kan forvente et normalt inntak. Gjerne det som har tippet meg ut av det før. Bare et glass liksom, hva gjør det? Jeg savner alkoholen, det er så vanskelig å gi helt slipp. Klarer jeg det ikke nå må jeg bite i skammen og søke hjelp. Kanskje jeg gjør det uansett. Men nå er det nok. Jeg skal klare i dag. Jeg skal ta en dag av gangen, orker ikke ta stilling til resten av livet akkurat nå, men jeg skal klare i dag. Det er min strategi. En dag, bare hold ut til polet er stengt, det er alt du skal få til i dag. 

Men takk for inspirasjonen flere av dere har gitt meg ❤️

Anonymkode: 925c9...e50

• Liker 1
  • Hjerte 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hei dere. 

Takk for denne tråden, jeg har lest side opp og side ned, kjenner meg så igjen. All skam, alle løgnene, all energi på å skjule. Har nok strevd med alkohol siden tenårene, siden den første drinken og følelsen av et varmt teppe av ubekymret slo over meg. Elsket den følelsen. Så kom barn, jobb og forpliktelser, var lenge avholds, siden holdt hverdagen det i sjakk med alle forpliktelser og behov for å være kjørbar. Men nå er ungene store, flyttet ut, sammen med en jobb hvor jeg ikke må være kjørbar. Skled helt ut de siste årene. Gikk fra øl, til vin, til treliter og nå både whiskey, congnac og gin. Snek seg på under pandemien og har eskalert siden den gang, fra kun helg til en og annen hverdag til å reparere om morgen. 

Jeg kjenner ikke lengre den deilige roen, nå er det mer manisk. En uro og jag etter mer, følelse av panikk når det er tomt. Jeg klarer ikke stoppe når jeg først åpner for å drikke, siste året har jeg avlyst mye fordi jeg i stedet har valgt å sitte der alene med alkohol i stedet og det ble for mye nok en gang. Har til en viss grad klart å holde på hvite ukedager i perioder, i hvert fall frem til torsdag. Men etter nok en svært fuktig helg, møter jeg neste uke med så frynsete nerver at jeg skvetter av den minste ting. Jeg vil ikke ha det slik mer. Tanken at det behøver jeg ikke, hvis jeg bare klarer å la være, gir mer og mer mening. 

Så jeg prøver, denne gangen skal det ikke være halvhjertet, jeg innser at jeg er ikke den som kan forvente et normalt inntak. Gjerne det som har tippet meg ut av det før. Bare et glass liksom, hva gjør det? Jeg savner alkoholen, det er så vanskelig å gi helt slipp. Klarer jeg det ikke nå må jeg bite i skammen og søke hjelp. Kanskje jeg gjør det uansett. Men nå er det nok. Jeg skal klare i dag. Jeg skal ta en dag av gangen, orker ikke ta stilling til resten av livet akkurat nå, men jeg skal klare i dag. Det er min strategi. En dag, bare hold ut til polet er stengt, det er alt du skal få til i dag. 

Men takk for inspirasjonen flere av dere har gitt meg ❤️

Viktig erkjennelse her du kommer med. Ønsker deg lykke til, dette klarer du! ❤️

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purple_Pixiedust skrev (5 minutter siden):

Viktig erkjennelse her du kommer med. Ønsker deg lykke til, dette klarer du! ❤️

Takk ❤️ 

Kjenner på en besluttsomhet, akkurat det har jeg ikke kjent på før. Blir inspirert av både tipsene her og av historiene til de som står i det. Gir meg håp at jeg skal få det til, selv om jeg på ingen måte tror det blir enkelt. Men en dag av gangen, det er et tidsperspektiv jeg skal klare. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.11.2024 den 11.14):

Så flott! :) , I løpet av et par år har jeg bare vært edru i 5 sammenhengende dager. Hva er din historie? Og hvordan skal vi gjøre det? 

Jeg er med. Hvordan har dagene vært for dere til nå? 

Min plan er å ta en dag om gangen nå i starten, skal bare holde ut til polet er stengt. Ikke tenke langt frem og evigheten. Heldigvis at det er litt begrenset åpningstid på polet og huset er tømt for alt som kan friste, jeg må bare stå i det til klokka er 18. Prøver å tenke ut en lur slagplan for helgen, kanskje melde meg på noe som krever at jeg må kjøre sent. Skal bruke noen kroner på gode sko og refleks, da kan jeg gå tur hvis jeg blir urolig. 

Kaller meg Petra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Jeg er med. Hvordan har dagene vært for dere til nå? 

Min plan er å ta en dag om gangen nå i starten, skal bare holde ut til polet er stengt. Ikke tenke langt frem og evigheten. Heldigvis at det er litt begrenset åpningstid på polet og huset er tømt for alt som kan friste, jeg må bare stå i det til klokka er 18. Prøver å tenke ut en lur slagplan for helgen, kanskje melde meg på noe som krever at jeg må kjøre sent. Skal bruke noen kroner på gode sko og refleks, da kan jeg gå tur hvis jeg blir urolig. 

Kaller meg Petra. 

Jeg har begynt på Selinco. Den gjør at man ikke drikker så mye, suget på alkohol begrenser seg. Det var en annen som skulle være med, en Lotte tror jeg, trakk seg, så der er bare meg igjen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er det vanskelig! Men heldigvis har jeg ikke tilgang på noe alkohol. Jeg er snart på 8 måneder uten ❤️ Jo lenger tiden går, jo mer innser jeg at jeg er nok en alkoholiker. 

Eksamensstresset skal ikke kunne få meg til å drikke for å roe ned stresset

Anonymkode: 1b7c4...35d

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg har begynt på Selinco. Den gjør at man ikke drikker så mye, suget på alkohol begrenser seg. Det var en annen som skulle være med, en Lotte tror jeg, trakk seg, så der er bare meg igjen. 

Takk for tips. Blir det vanskelig skal jeg sjekke ut den. Akkurat nå er motivasjon på topp, men jeg vet jo at den også forsvinner noen dager. Synes du det hjelper? Da er vi to i hvert fall 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

I dag er det vanskelig! Men heldigvis har jeg ikke tilgang på noe alkohol. Jeg er snart på 8 måneder uten ❤️ Jo lenger tiden går, jo mer innser jeg at jeg er nok en alkoholiker. 

Eksamensstresset skal ikke kunne få meg til å drikke for å roe ned stresset

Anonymkode: 1b7c4...35d

Dette klarer du 💪🏻 8 mnd er utrolig bra, du har fått til så mye allerede. Lett å glemme hvor mye nerver en får etter en dag på rangla når det er litt på avstand, men hvis du tenker tilbake på det, kanskje det gir en ekstra motivasjon til å stå ut i eksamenstresset? 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Takk for tips. Blir det vanskelig skal jeg sjekke ut den. Akkurat nå er motivasjon på topp, men jeg vet jo at den også forsvinner noen dager. Synes du det hjelper? Da er vi to i hvert fall 😃

Ja jeg synes Selinco hjelper, hvis det var det du tenkte på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Når skal vi begynne? :)

Jeg startet i går, eller min første dag i går. Lastet ned appen I am sober, la inn løfte 7 dager i første omgang. Har gått en del dager før også, men denne gangen har jeg nok innsett at jeg har et større problem og for meg så må det nok være helt uten. Orker ikke ta stilling til resten av livet, startet med en uke, håper jeg etter den uken er klar for en mnd. Hvordan er det med deg? Noen mål og tanker om hvordan å gripe det an? 

Første dagene flyter jeg gjerne på overveldende angst. Vet at det blir vanskelig når den er på avstand, da starter denne hjernen å finne alle mulige grunner til at «du kan jo bare ta et glass». Hva er livet uten litt kos. Ja, du vet 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner fra i morgen av men gruer meg voldsomt fordi den eneste grunnen til at jeg drikker, er at jeg har mye angst og uro, som jeg demper med alkohol. Tenkte å ta det med en uke av gangen, hvis den uken går noenlunde greit, så tar jeg en uke til, osv. Hva er er årsaken til at du drikker? Handler det om at du prøver å dempe angst som er der fra før? Hvordan tror du helgen kommer til å gå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg begynner fra i morgen av men gruer meg voldsomt fordi den eneste grunnen til at jeg drikker, er at jeg har mye angst og uro, som jeg demper med alkohol. Tenkte å ta det med en uke av gangen, hvis den uken går noenlunde greit, så tar jeg en uke til, osv. Hva er er årsaken til at du drikker? Handler det om at du prøver å dempe angst som er der fra før? Hvordan tror du helgen kommer til å gå? 

Det kjenner jeg meg igjen i. Alkoholen gir noen timer med ro som jeg ikke finner ellers. Noen timer hvor jeg føler meg normal. De siste årene har vært veldig utfordrende og jeg har vel gravd meg ned i bitterheten også. Helgen er vanskelig, julen kommer til å være en enorm utfordring. Målet er å kjenne på hvordan det er å våkne uten en rufsete kropp søndag morgen. Kanskje gå en tur, kjenner at jeg ikke er sløv etter alt jeg inntok dagen før. 

Men jeg har også merket at angsten blir gradvis verre også sammen med mer og mer alkohol. Nå kan jeg også oppleve at jeg bikker lykkepromillen kjapt fordi jeg drikker så fort. At jeg er urolig og stresset selv etter å drikke en del. Det har bikket over i mer kontinuerlig kaos og følelse av å ha nerver på utsiden av kroppen. Skal prøve å holde i den følelsen jeg har når jeg våkner, kroppen rister og hjertet banker. Den er ufyselig og jeg vil ikke ha det slik mer. Bruke det som påminnelse på hvorfor de glassene ikke er en god ide når tanken kommer snikende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...