Anonymburker Skrevet 15. oktober 2021 #2681 Del Skrevet 15. oktober 2021 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Bra jobba! Merker du noen forskjell på kropp, hud eller psyke? -Tifa Anonymkode: ff0aa...90e Takk! I samme periode har jeg fokusert mye på å trene mer enn før, fortrinnsvis løping. Jeg har kommet i stadig bedre form, så er spørsmålet hvor mye alkokuttet har bidratt til det. Hud har jeg ikke lagt merke til noen forskjell på. Psyken er mer stabil, og jeg går sjeldent helt ned i kjelleren nå. Og med det snakker vi om panikkanfall, hyperventilering, sinneanfall og frustrasjon over livssituasjonen som av og til går over i selvskading i form av slag mot eget ansikt, mage/bryst. Dette har ikke forekommet siden sommerferien. Sliter med både jobbsituasjon og at jeg henger etter i livet, som gjør ting ekstra sårbart. Jeg er også ganske misfornøyd med mye av kroppen, hårtap/skallethet, tynn og spinkel kropp, lite skjeggvekst osv.. Alkohol har ofte vært en trigger på disse negative følelsene, og gjort meg depressiv og suicidal i tankegangen til tider. Avholdenhet fra alkohol bedrer ingen av de fysiske tingene, jobbsituasjon eller at jeg er singel for alltid, men det bedrer måten jeg takler det på rent psykisk. Men at jeg til tider har tunge tanker, uansett alkokutt, er det ingen tvil om. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2021 #2682 Del Skrevet 16. oktober 2021 Anonymburker skrev (8 timer siden): Takk! I samme periode har jeg fokusert mye på å trene mer enn før, fortrinnsvis løping. Jeg har kommet i stadig bedre form, så er spørsmålet hvor mye alkokuttet har bidratt til det. Hud har jeg ikke lagt merke til noen forskjell på. Psyken er mer stabil, og jeg går sjeldent helt ned i kjelleren nå. Og med det snakker vi om panikkanfall, hyperventilering, sinneanfall og frustrasjon over livssituasjonen som av og til går over i selvskading i form av slag mot eget ansikt, mage/bryst. Dette har ikke forekommet siden sommerferien. Sliter med både jobbsituasjon og at jeg henger etter i livet, som gjør ting ekstra sårbart. Jeg er også ganske misfornøyd med mye av kroppen, hårtap/skallethet, tynn og spinkel kropp, lite skjeggvekst osv.. Alkohol har ofte vært en trigger på disse negative følelsene, og gjort meg depressiv og suicidal i tankegangen til tider. Avholdenhet fra alkohol bedrer ingen av de fysiske tingene, jobbsituasjon eller at jeg er singel for alltid, men det bedrer måten jeg takler det på rent psykisk. Men at jeg til tider har tunge tanker, uansett alkokutt, er det ingen tvil om. Du setter ord på mye av det samme jeg føler. Jeg henger også etter mine jevnaldrene på alle måter i livet, og for min del så brukte jeg nok det som en unnskyldning for å begynne å drikke, for da var jeg i det minste lykkelig mens jeg var full og glemte det vonde. Det ble på mange måter min form for selvskading for noen år siden da jeg ble enda sykere og falt fullstendig ut. Jeg synes det er veldig bra at du ikke har selvskadet sånn siden sommerferien! Jeg skal prøve å holde det alkoholfritt frem til Desember, ikke fordi jeg lenger tror det er noen magisk kur, men fordi det er en dyr uvane som egentlig ikke gjør meg noe godt. -Tifa Anonymkode: ff0aa...90e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymburker Skrevet 17. oktober 2021 #2683 Del Skrevet 17. oktober 2021 AnonymBruker skrev (På 16.10.2021 den 9.11): Du setter ord på mye av det samme jeg føler. Jeg henger også etter mine jevnaldrene på alle måter i livet, og for min del så brukte jeg nok det som en unnskyldning for å begynne å drikke, for da var jeg i det minste lykkelig mens jeg var full og glemte det vonde. Det ble på mange måter min form for selvskading for noen år siden da jeg ble enda sykere og falt fullstendig ut. Jeg synes det er veldig bra at du ikke har selvskadet sånn siden sommerferien! Jeg skal prøve å holde det alkoholfritt frem til Desember, ikke fordi jeg lenger tror det er noen magisk kur, men fordi det er en dyr uvane som egentlig ikke gjør meg noe godt. -Tifa Anonymkode: ff0aa...90e Ja, man lengter etter å ha noen gleder i livet og da er alkohol lett å ty til. I de timene man drikker er som regel alt bra, men det som skjer etterpå er så mye verre og rett og slett ikke verdt det. Ja, det er godt over 2 måneder siden jeg gjorde noe slikt. Det var i sommerferien, eller rett etter. Det er ofte da det smeller, og med varmen i tillegg så kan det eksplodere. Tomheten man føler på, og realitetssjekken over hvor man er i livet setter inn i feriene. Spesielt sommerferien, som er så lang og ekstra vanskelig å håndtere når man ser alle de lykkelige menneskene (tilsynelatende) som ferierer med familie, bader og koser seg. For meg blir det også et stykke ut i desember. Men spørsmålet er; trenger jeg egentlig begynne å drikke igjen? Ikke en eneste helg de siste to månedene har jeg savnet det skikkelig og følt på abstinenser av noe slag. Brus og alkoholfritt øl har gått helt greit. Mens jeg tidligere syns det var problematisk å ta en alkoholfri helg i det hele tatt, er lange perioder nå null stress! I tillegg har jeg trent hardt i det siste, og tar stadig nye steg i treningen. Det er gøy å se. Jeg kjenner på en helt annen ro (de fleste dagene) i periodene jeg ikke drikker alkohol. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Audiot Skrevet 19. oktober 2021 #2684 Del Skrevet 19. oktober 2021 Jeg fikk alkoholisk hepatitt/levercirrhose for noen år tilbake etter å ha drukket mye sprit hver eneste dag i 20 år. Var en dag jeg hadde hellt nedpå godt over 1 liter vodka på bare noen få timer. Ble ikke full, merket nesten ikke noen rusfølelse. Ble bare ekstremt dårlig. Kastet opp enorme mengder væske. Null matlyst. Pågikk i flere dager, klarte ikke holde på noen ting, selv ikke alkoholen. Jeg ble knallgul, fikk hallusinasjoner, husket ting jeg var bombesikker på at stemte, men som aldri hadde skjedd. Kom meg til slutt til sykehuset, lå der i 10 dager før jeg kunne dra hjem. Legene sa jeg måtte få hjelp for alkoholmisbruket for dette var ikke noe jeg kunne klare å slutte med på egenhånd, viljestyrke funker ikke sa de. Vel, jeg sluttet av ren viljestyrke, har ikke rørt en dråpe siden. Og det er nå straks 4 år siden dette skjedde. Leveren har fått såpass juling at den ikke klarer å fikse seg selv og jeg blir sakte men sikkert dårlig igjen, men har da noen år igjen å leve. Anbefaler de av dere som har et problematisk forhold til alkohol, eller er avhengige til å prøve å slutte/skaffe hjelp. Alkohol er noe forbanna dritt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #2685 Del Skrevet 20. oktober 2021 Audiot skrev (På 19.10.2021 den 16.58): Alkohol er noe forbanna dritt. Amen Anonymkode: ad51d...46e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #2686 Del Skrevet 20. oktober 2021 Audiot skrev (På 19.10.2021 den 16.58): Jeg fikk alkoholisk hepatitt/levercirrhose for noen år tilbake etter å ha drukket mye sprit hver eneste dag i 20 år. Var en dag jeg hadde hellt nedpå godt over 1 liter vodka på bare noen få timer. Ble ikke full, merket nesten ikke noen rusfølelse. Ble bare ekstremt dårlig. Kastet opp enorme mengder væske. Null matlyst. Pågikk i flere dager, klarte ikke holde på noen ting, selv ikke alkoholen. Jeg ble knallgul, fikk hallusinasjoner, husket ting jeg var bombesikker på at stemte, men som aldri hadde skjedd. Kom meg til slutt til sykehuset, lå der i 10 dager før jeg kunne dra hjem. Legene sa jeg måtte få hjelp for alkoholmisbruket for dette var ikke noe jeg kunne klare å slutte med på egenhånd, viljestyrke funker ikke sa de. Vel, jeg sluttet av ren viljestyrke, har ikke rørt en dråpe siden. Og det er nå straks 4 år siden dette skjedde. Leveren har fått såpass juling at den ikke klarer å fikse seg selv og jeg blir sakte men sikkert dårlig igjen, men har da noen år igjen å leve. Anbefaler de av dere som har et problematisk forhold til alkohol, eller er avhengige til å prøve å slutte/skaffe hjelp. Alkohol er noe forbanna dritt. Dette var trist lesning. Bra du advarer og viser skyggesiden. Har du kanskje mulighet til transplantasjon dersom du er tørrlagt nå? Anonymkode: 8f644...cda 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2021 #2687 Del Skrevet 20. oktober 2021 Min svigerfar måtte ha levertransplantasjon. Dessverre kom det mange andre plager i kjølvannet og han døde bare noen år senere, men han fikk i alle fall forlenget livet litt. Anonymkode: 69cc1...53b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Audiot Skrevet 21. oktober 2021 #2688 Del Skrevet 21. oktober 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Dette var trist lesning. Bra du advarer og viser skyggesiden. Har du kanskje mulighet til transplantasjon dersom du er tørrlagt nå? Anonymkode: 8f644...cda Tja, oppfyller jo kravet til 6mnd rusfri med god margin, men det har aldri vært et tema i samtaler med legene dette med levertransplantasjon. Vet faktisk ikke om jeg hadde takket ja om det kom opp heller. Stor operasjon med alt det fører med seg, bare for å få noen få år ekstra. Er isåfall andre med ikke selvforskyldt sykdom som fortjener det mer. Har jo også som alle andre alkoholikere fått åreknuter på spiserøret. Tar betablokkere for å minimere risikoen for at de sprekker, men en sprakk for rundt 1 år siden som jeg nesten blødde ihjel av. Er fryktelig kjipt å gå rundt å vite at det potensielt kan skje igjen, når som helst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #2689 Del Skrevet 21. oktober 2021 Audiot skrev (1 time siden): Tja, oppfyller jo kravet til 6mnd rusfri med god margin, men det har aldri vært et tema i samtaler med legene dette med levertransplantasjon. Vet faktisk ikke om jeg hadde takket ja om det kom opp heller. Stor operasjon med alt det fører med seg, bare for å få noen få år ekstra. Er isåfall andre med ikke selvforskyldt sykdom som fortjener det mer. Har jo også som alle andre alkoholikere fått åreknuter på spiserøret. Tar betablokkere for å minimere risikoen for at de sprekker, men en sprakk for rundt 1 år siden som jeg nesten blødde ihjel av. Er fryktelig kjipt å gå rundt å vite at det potensielt kan skje igjen, når som helst. Kan jeg spørre om hvor gammel du er? Anonymkode: 2217a...0e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Audiot Skrevet 21. oktober 2021 #2690 Del Skrevet 21. oktober 2021 Jeg er 42. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #2691 Del Skrevet 21. oktober 2021 Det fine med helsevesenet, synes jeg, er at man ikke behøver å fortjene hjelp for å få det. Det er veldig, veldig mange (antagelig flere hundre tusen, uten at jeg vet det sikkert) som får helsehjelp hvert eneste år som har såkalt selvforskyldt sykdom. Jeg vil også påstå at disse sykdommene veldig ofte bunner i noe som er uforskyldt. Det er fint og viktig å ta ansvar for handlingene sine, men vi eksisterer ikke i et vakuum. Ta imot hjelp. ❤️ Anonymkode: 54e3e...0a2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #2692 Del Skrevet 21. oktober 2021 Audiot skrev (4 timer siden): Tja, oppfyller jo kravet til 6mnd rusfri med god margin, men det har aldri vært et tema i samtaler med legene dette med levertransplantasjon. Vet faktisk ikke om jeg hadde takket ja om det kom opp heller. Stor operasjon med alt det fører med seg, bare for å få noen få år ekstra. Er isåfall andre med ikke selvforskyldt sykdom som fortjener det mer. Har jo også som alle andre alkoholikere fått åreknuter på spiserøret. Tar betablokkere for å minimere risikoen for at de sprekker, men en sprakk for rundt 1 år siden som jeg nesten blødde ihjel av. Er fryktelig kjipt å gå rundt å vite at det potensielt kan skje igjen, når som helst. Dette er brutal lesning. Takk for at du deler. Jeg tror det er lett for mange som sliter å fortrenge tanken på konsekvensene av alkoholen på organene og tenke at man skal jo slutte, men senere. I mellomtiden tar kroppen potensielt uoppretelig skade. Så vidt jeg vet er det ikke mangel på donorlever, så du skal i alle fall ikke føle du tar fra noen andre om du en gang takker ja til dette. Anonymkode: 8f644...cda 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #2693 Del Skrevet 21. oktober 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Dette er brutal lesning. Takk for at du deler. Jeg tror det er lett for mange som sliter å fortrenge tanken på konsekvensene av alkoholen på organene og tenke at man skal jo slutte, men senere. I mellomtiden tar kroppen potensielt uoppretelig skade. Så vidt jeg vet er det ikke mangel på donorlever, så du skal i alle fall ikke føle du tar fra noen andre om du en gang takker ja til dette. Anonymkode: 8f644...cda Ikke mangel på donorlever? Organer er vel generelt noe det er høy etterspørsel på? Og som alkoholiker, eller "eks-alkoholiker", stiller man vel ikke akkurat først køen? Anonymkode: 164cf...4a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2021 #2694 Del Skrevet 21. oktober 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ikke mangel på donorlever? Organer er vel generelt noe det er høy etterspørsel på? Og som alkoholiker, eller "eks-alkoholiker", stiller man vel ikke akkurat først køen? Anonymkode: 164cf...4a2 Ikke spesielt lang ventetid på lever, ca 1 mnd. Som tørrlagt alkoholiker stiller man på lik linje med andre såfremt man har vært avholds i mist 6 mnd. Anonymkode: 8f644...cda 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2021 #2695 Del Skrevet 22. oktober 2021 Lenge siden jeg har skrevet her nå. Det har gått opp og ned med drikkingen min siden sist. Da var målet å holde seg til jul (2020), ca 3 uker. Jeg sprakk på dag fem. Og fra da og frem til sommeren drakk jeg tre til fire ganger i uken, med heftig drikking to av de. Fra august har jeg bare drukket i helgene og bare vin/øl. Jeg drikker ikke noe sterkere. Rett etter en ferie i begynnelsen av oktober med drikking 6 av 7 dager tok jeg en rekke prøver hos legen, og på mandag fikk jeg vite at triglyserider og kolesterol er høyt. Det har jeg aldri hatt før, for jeg spiser ikke mye fett. Ikke er jeg overvektig heller, så jeg fikk meg en real støkk! Kan det være leveren min som er på vei til å svikte? Jeg kjenner jeg er dritredd for det, er i slutten av 30 årene med voksne barn. Hva tenker dere andre? Mvh Molly Anonymkode: f89fc...a25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2021 #2696 Del Skrevet 22. oktober 2021 Sjekket legen ALAT, ASAT, ALP, GGT? Anonymkode: 7493e...83b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2021 #2697 Del Skrevet 22. oktober 2021 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Sjekket legen ALAT, ASAT, ALP, GGT? Anonymkode: 7493e...83b Det vet jeg ikke. Bor utenlands så vi har litt andre regler og ting her. Anonymkode: f89fc...a25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2021 #2698 Del Skrevet 22. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det vet jeg ikke. Bor utenlands så vi har litt andre regler og ting her. Anonymkode: f89fc...a25 Mvh Molly Anonymkode: f89fc...a25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miranda Bailey Skrevet 22. oktober 2021 #2699 Del Skrevet 22. oktober 2021 Audiot skrev (På 19.10.2021 den 16.58): Jeg fikk alkoholisk hepatitt/levercirrhose for noen år tilbake etter å ha drukket mye sprit hver eneste dag i 20 år. Var en dag jeg hadde hellt nedpå godt over 1 liter vodka på bare noen få timer. Ble ikke full, merket nesten ikke noen rusfølelse. Ble bare ekstremt dårlig. Kastet opp enorme mengder væske. Null matlyst. Pågikk i flere dager, klarte ikke holde på noen ting, selv ikke alkoholen. Jeg ble knallgul, fikk hallusinasjoner, husket ting jeg var bombesikker på at stemte, men som aldri hadde skjedd. Kom meg til slutt til sykehuset, lå der i 10 dager før jeg kunne dra hjem. Legene sa jeg måtte få hjelp for alkoholmisbruket for dette var ikke noe jeg kunne klare å slutte med på egenhånd, viljestyrke funker ikke sa de. Vel, jeg sluttet av ren viljestyrke, har ikke rørt en dråpe siden. Og det er nå straks 4 år siden dette skjedde. Leveren har fått såpass juling at den ikke klarer å fikse seg selv og jeg blir sakte men sikkert dårlig igjen, men har da noen år igjen å leve. Anbefaler de av dere som har et problematisk forhold til alkohol, eller er avhengige til å prøve å slutte/skaffe hjelp. Alkohol er noe forbanna dritt. Tungt å lese, men jeg setter stor pris på at du deler. Jeg sliter med rusmisbruk i tillegg til alkoholavhengighet, og tar meg ofte i å bagatellisere alkoholforbruket mitt fordi det "ikke er like ille" eller fordi "det er jo lovlig".. Men her ser jeg jo hvordan det kan gå. Alkohol er virkelig ikke noe å leke med det heller. Hvordan er livet ditt i dag, uten alkoholen? Er det fortsatt vanskelig å holde seg unna? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Purple_Pixiedust Skrevet 23. oktober 2021 #2700 Del Skrevet 23. oktober 2021 Miranda Bailey skrev (4 timer siden): Tungt å lese, men jeg setter stor pris på at du deler. Jeg sliter med rusmisbruk i tillegg til alkoholavhengighet, og tar meg ofte i å bagatellisere alkoholforbruket mitt fordi det "ikke er like ille" eller fordi "det er jo lovlig".. Men her ser jeg jo hvordan det kan gå. Alkohol er virkelig ikke noe å leke med det heller. Hvordan er livet ditt i dag, uten alkoholen? Er det fortsatt vanskelig å holde seg unna? Alkohol er faktisk på toppen (rett under heroin tror jeg?) av listen over hvor skadelig ulike rusmidler er. Men ja det er lovlig, og jeg har samme tankegang som deg. Også fordi jeg blir psykotisk etter en ukes tid med amfetamin og våkentid da. Ble ikke det før, men har utviklet en sårbarhet for det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå