Gå til innhold

Skravletråd for de som strever med alkoholkonsumet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er veldig bestemt denne gangene, så håper ikke jeg snubler igjen. 

Dette er min store stygge hemlighet, og jeg deler den ikke med noen! Derfor er det også så deilig å komme inn her, å snakke med likesinnede. 

Så bra at du har ett sånn forhold til alkohol og ikke har noe problem sånn sett. Men husk, veien er veldig kort til noe annet. Husker selv den gangen jeg kun drakk en gang i blant på fest eller til grillmaten en sommerkveld, for ikke drikke månedsvis eller ofre alkohol en eneste tanke. 

W

Anonymkode: b0430...b6c

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

God morgen gjengen. 

Idag er dag 2 uten. Våknet sliten, energiløs og med lett vondt i hodet. Sitter nå med en kaffekopp. Håper dagen bedrer seg utover, og værtfall ikke blir like slitsom om ting som igår.

Ønsker alle en god dag. 

W

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da har jeg vært over 3 mnd uten alkohol og det har vært lettere enn jeg trodde. Har vært på nyttårsaften uten drikke. Møtte og var ute med venninna mi og spiste uten å drikke. Har virkelig fått utfordre meg selv. Angsten er blitt litt bedre og føler ikke jeg må ha alkohol for å tørre å snakke med folk slik som før. 

Huden er mye bedre også. Ikke like mange kviser som før. Deilig å også våkne opp uten noe fylleangst i helgene eller noe fyllesyke.

Mye bedre økonomi og kan bruke penger på andre ting jeg liker. 

Jeg får bedre tid til familie, se på serier jeg ikke har sett på årevis eller bare å bruke tiden «bedre». 

Misforstå meg rett, jeg vet jeg blir å drikke igjen. Men det kommer til å være sjeldent og med måte de gangene. Har lastet ned en app som heter Lykkepromille fra appstore som er veldig fin å bruke. Skal faktisk bruke den neste gang jeg skal drikke. 

Jeg nekter å bli stupfull og miste kontrollen igjen. 

Det å ha gått 3 mnd uten har vært veldig godt for meg, men også tøft. Ting og traumer som jeg har fortrengt i mange år med å drikke vekk det man sliter med kommer jo nå plutselig opp igjen og da må jeg bearbeide det uten å drikke. Har hatt mye panikkangst og paranoia. Usikkert å si hva dette kommer fra. Det er sikkert resultatet av å gå så lenge uten alkoholen. Jeg vet ikke helt. Det er deilig i hvertfall. Får så mye bedre forhold til familien også fordi alkohol fikk meg til å ta dårlige valg og kunne gjøre meg mer aggressiv. 

Derimot det negative med at jeg har gått så lenge uten er at jeg kompenserer med noe annet med å spise mye usunt i helgene og litt i ukedagene. Det må jeg få sluttet med. 

- Kira

Anonymkode: be1d1...10f

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

God morgen gjengen. 

Idag er dag 2 uten. Våknet sliten, energiløs og med lett vondt i hodet. Sitter nå med en kaffekopp. Håper dagen bedrer seg utover, og værtfall ikke blir like slitsom om ting som igår.

Ønsker alle en god dag. 

W

Blir med jeg. Dag 3 her. Min dag ble heller ikke helt topp. Våknet sur og energiløs. Vondt i hodet i nesten hele dag. Litt usikker på hvorfor, fordi jeg har ikke vært helt ille i februar. Det ble fire dager etter hverandre nå mot slutten riktignok, men ellers av måneden helt ok. Hvit hele januar som mange andre.

Tenker ellers at det er helt ok å holde seg uten i mars også. Merker at det er veldig fort gjort å havne i gamle uvaner. Jeg klarte hele januar, så jeg skal sannelig klare hele mars også! 

Håper på en litt bedre dag for oss begge i morgen, W.

-Irene

Anonymkode: 8a1ec...467

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Da har jeg vært over 3 mnd uten alkohol og det har vært lettere enn jeg trodde. Har vært på nyttårsaften uten drikke. Møtte og var ute med venninna mi og spiste uten å drikke. Har virkelig fått utfordre meg selv. Angsten er blitt litt bedre og føler ikke jeg må ha alkohol for å tørre å snakke med folk slik som før. 

Huden er mye bedre også. Ikke like mange kviser som før. Deilig å også våkne opp uten noe fylleangst i helgene eller noe fyllesyke.

Mye bedre økonomi og kan bruke penger på andre ting jeg liker. 

Jeg får bedre tid til familie, se på serier jeg ikke har sett på årevis eller bare å bruke tiden «bedre». 

Misforstå meg rett, jeg vet jeg blir å drikke igjen. Men det kommer til å være sjeldent og med måte de gangene. Har lastet ned en app som heter Lykkepromille fra appstore som er veldig fin å bruke. Skal faktisk bruke den neste gang jeg skal drikke. 

Jeg nekter å bli stupfull og miste kontrollen igjen. 

Det å ha gått 3 mnd uten har vært veldig godt for meg, men også tøft. Ting og traumer som jeg har fortrengt i mange år med å drikke vekk det man sliter med kommer jo nå plutselig opp igjen og da må jeg bearbeide det uten å drikke. Har hatt mye panikkangst og paranoia. Usikkert å si hva dette kommer fra. Det er sikkert resultatet av å gå så lenge uten alkoholen. Jeg vet ikke helt. Det er deilig i hvertfall. Får så mye bedre forhold til familien også fordi alkohol fikk meg til å ta dårlige valg og kunne gjøre meg mer aggressiv. 

Derimot det negative med at jeg har gått så lenge uten er at jeg kompenserer med noe annet med å spise mye usunt i helgene og litt i ukedagene. Det må jeg få sluttet med. 

- Kira

Anonymkode: be1d1...10f

Det høres helt fantastisk ut, så utrolig flink du hsr vært, det må føles virkelig deilig!! 

Usikker på om du har skrevet det tidligere, men hvor stort problem har du hatt med alkohol?  Og hvor gammel er du? 

Jeg selv vet ikke om jeg slutter for godt eller om jeg kan drikke igjen. Jeg tenker mye at jeg skal aldri, så tenker jeg men skal jeg aldri kunne ta meg ett glass vin igjen? Da føler jeg faktisk en stor sorg, viss jeg aldri kan drikke igjen.

Pr nå tar jeg en dag av gangen. Jeg skal ikke drikke på leeenge. Jeg hsr lyst å ta en legetime når jeg har vært uten en god god stund, og se hvordan ting ligger Ann med kroppen min. Jeg er redd at jeg har påført den skader, og at det betyr at jeg ikke kan drikke. 

Stå på videre, og ha en fin dag videre. Stikk innom med jevne mellomrom å slå av "en prat" og oppdatering🙂

W

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Blir med jeg. Dag 3 her. Min dag ble heller ikke helt topp. Våknet sur og energiløs. Vondt i hodet i nesten hele dag. Litt usikker på hvorfor, fordi jeg har ikke vært helt ille i februar. Det ble fire dager etter hverandre nå mot slutten riktignok, men ellers av måneden helt ok. Hvit hele januar som mange andre.

Tenker ellers at det er helt ok å holde seg uten i mars også. Merker at det er veldig fort gjort å havne i gamle uvaner. Jeg klarte hele januar, så jeg skal sannelig klare hele mars også! 

Håper på en litt bedre dag for oss begge i morgen, W.

-Irene

Hvordan føler du deg idag? Bedre håper jeg 🙂

Du er jo allerde ganske flink da, viss du var hvit hele januar og ganske flink i februar 🙂

Hvordan er problemet ditt, hvor mye/ofte pleier du drikke? Selv drikker (drakk) jeg hver dag. Når jeg først tar ett glass og tenker bare 1 El 2 glass idag, klarer jeg bare ikke stoppe. 

Dagen idag, dag 3, føles bedre enn igår. Men mye følelser og har grått i timesvis. Alt føles så vanskelig, sola skinner og været er nydelig : jeg har bare lyst nyte ett glass vin på verandaen i sola, sånn som alle andre kan og greier. Jeg kan ikke det og skal ikke det.

Det blir vel lettere dag for dag, men det er mye følelser og tanker, om alt. 

W

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 3.2.2021 den 18.38):

Herlighet er så stolt av deg! Det er så utrolig bra gjort, dette blir bra. 

Lenge siden jeg har vært her nå, forrige gang jeg drakk skrev jeg her i tråden. Kjenner jeg er veldig lei av å leve, alkohol gir heller ikke noen glede lenger slik det gjorde. Likevel har jeg kjøpt en kartong jeg kommer til å drikke av i kveld. Har gitt opp helsevesenet. Dps har ikke brydd seg om at jeg har vært hjemme og drukket, selvskadet og vært uten inntekt i 2.5 år - så hvorfor skal jeg bry meg.

I tillegg toppet det seg for en måned siden når jeg dro for å få hjelp hos fastlegen. Prøvene mine var FÆLE. Lever, d-vitamin, jern, folinsyre, stoffskifte, b-vitamin, leukocytter og ja jeg aner ikke hva mer. Enten var de alt for høye eller for lave. Hun hadde ikke engang RINGT MEG bare sa det helt tilfeldig da jeg skulle spørre om psykolog 3 måneder etter jeg hadde tatt prøvene og jeg trodde alt var topp! Kanskje har jeg også kreft. Har hatt en fæl uvane om å kaste opp mat før jeg drikker sånn at jeg skal bli fullere, så dette har gjort at jeg har ødelagt stoffskiftet mitt for resten av livet :( Jeg er 25 år. Hater når man ikke kan stole på noen, ikke engang seg selv. Sliten.. Når har man lov å gi opp? 

- Karro

Anonymkode: 98c57...2f8

Hei Karro, så fantastisk bra at du fekk svar på prøvane dine! Her er det jo masse du sjølv kan gjera! Husk at det er bare DU som kan gjera kroppen din bedre. Ingen legar eller spesialistar kan "redda deg" viss du sjølv ikkje vil. Det er dessverre bare du som må legga inn innsatsen. For meg så var det faktsik ein veldig opptur då eg fann ut at eg sjølv kunne gjera masse for å hjelpa kroppen min mot alkoholen. 

Spesielt leveren får jo unngjelde ved drikking, så den må du ta godt vare på. Ein genial måte å få rensa levera er kvar morgon å eta 2 selleristenger! Enkelt å greit. Raude epler er også ekstremt bra. 

Kvar morgon har eg derfor 2 selleristenger + 1 raudt eple i ein foodprocessor og drikk dette før eg gjer noko anna. Det vart første skritt på vegen mot å læra å vera god mot seg sjølv. Målet er å lika meg sjølv, og derfor må eg gjere gode valg for kroppen min. 

Fant også masse her: 

https://www.medicalmedium.com/blog/foods-that-heal-the-liver 

Anonymkode: 0f6e5...4e5

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du er jo allerde ganske flink da, viss du var hvit hele januar og ganske flink i februar 🙂

Hvordan er problemet ditt, hvor mye/ofte pleier du drikke? Selv drikker (drakk) jeg hver dag. Når jeg først tar ett glass og tenker bare 1 El 2 glass idag, klarer jeg bare ikke stoppe. 

Dagen idag, dag 3, føles bedre enn igår. Men mye følelser og har grått i timesvis. Alt føles så vanskelig, sola skinner og været er nydelig : jeg har bare lyst nyte ett glass vin på verandaen i sola, sånn som alle andre kan og greier. Jeg kan ikke det og skal ikke det.

W

Heia heia! Så bra det går! Stolt av deg! 

Sjølv har eg funne ut at trikset er å aldri ha alkohol i huset. Aldri aldri. Ellers tenker eg bare "hmm, bare eitt glass" og ender opp med å drikke alt som er av alkohol. 

Og JA, det blir bedre. Sjølvstoltheten kjem å snik seg på ❤️ 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Heia heia! Så bra det går! Stolt av deg! 

Sjølv har eg funne ut at trikset er å aldri ha alkohol i huset. Aldri aldri. Ellers tenker eg bare "hmm, bare eitt glass" og ender opp med å drikke alt som er av alkohol. 

Og JA, det blir bedre. Sjølvstoltheten kjem å snik seg på ❤️ 

Tusen takk 🙂🙂 

Ja det er sant, men jeg bor 1 minutt unna å kunne kjøpe det jeg måtte ønske. 

Hvor lenge har du vært uten? 

W

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

W

Hei W

Jo takk, i dag føler jeg meg mye bedre. Hva med deg? Ser du har grått en del i dag, men det er vel kanskje noe man bare må gjennom fra tid til annen. Det blir definitivt bedre etter hvert. Jo da, det gikk greit her i februar også, men det ble jo fredag og lørdag hver helg allikevel selv om jeg ikke drakk i ukedagene. Merket at det var i den siste helgen at det begynte å eskalere igjen. Det var da de fire dagene sammenhengende kom. 

Problemet mitt er todelt i grunnen. Jeg drikker for ofte og noen ganger mer enn jeg har tenkt. Dersom jeg drikker både fredag og lørdag, så kan jeg fint ha lyst til å drikke på søndag også. Det kan gjerne gå med en hel flaske vin hver gang, noen ganger litt mer. Har aldri skjemt meg ut eller noen, men jeg strever litt med å holde konsumet nede. Har ikke lyst til å drikke flere dager i uka, og har heller ikke lyst til å måtte ta en hel flaske vin før jeg er forsynt.

I dag så kom lysten snikende igjen, men den forsvinner jo like raskt som den kommer heldigvis. Slik er det alltid dersom jeg greier å holde meg de første 3-4 dagene. Nå er jeg veldig glad for at jeg ikke ga etter den lysten.

Ser at noen skriver her at man ikke bør ha alkohol i hus. Sikkert greit å si for dem som bor enten alene eller kun med avholdsfolk. Jeg bor ikke alene og kan ikke be kjæresten om å tømme barskapet. Det er ikke så ofte at han tar noe, men når han først ønsker det så skal jammen ikke jeg være noen stopper. Her bugner det av varer. Spiller ingen rolle for meg, for jeg har også kun et par minutter å gå til butikken om jeg vil ha noe. 

Jeg skulle også så gjerne ønske at jeg kunne ta det ene glasset i solveggen på verandaen, men jeg klarer ikke det. Må ha hele flaska - eller i hvert fall så godt som. 

Er glad for at jeg har tatt et valg om en alkoholfri mars. Kjenner at det gjør noen med humøret å tenke på at jeg skal være uthvilt hver eneste morgen fremover. Glad og lykkelig :) 

-Irene

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.3.2021 den 15.31):

Tusen takk 🙂🙂 

Ja det er sant, men jeg bor 1 minutt unna å kunne kjøpe det jeg måtte ønske. 

Hvor lenge har du vært uten? 

W

Eg bur også 1 minutt unna butikken. :)  Har vore utan nokre månadar no. Går veldig fint! 

Vil anbefale deg å ringa (anonymt) til AA, det er veldig fint å få satt ord på ting. 

Og lakrisrot-te er veldig godt mot suget. 

Håpar det går bra med deg! 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har man drukket to dager på rad, og det er rart hvordan hjertebanken og nervøsiteten umiddelbart trappes opp.. I allefall hos meg, men tror jeg reagerer annerledes enn de fleste andre på alkohol.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Expandable86 skrev (2 timer siden):

Da har man drukket to dager på rad, og det er rart hvordan hjertebanken og nervøsiteten umiddelbart trappes opp.. I allefall hos meg, men tror jeg reagerer annerledes enn de fleste andre på alkohol.

Sånn har jeg det også. Ekstremt, det er skikkelig ekkelt og skummelt syns jeg. Men likevel fortsatte jeg å drikke og drikke og drikke. 

W

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Dag 7 uten. Fikk en syk trang i dag, og var 99% sikker på at jeg kom til å åpne en flaske vin. Veide for og imot i to-tre timer. Syntes plutselig at det virket helt fornuftig å drikke vin, selv på en søndag. Tenkte altså lenge og vel, og sa til meg selv flere ganger at det er viktig å tenke seg nøye om!  Fant ingen vesentlige grunner til verken for eller mot, men til slutt så ga suget seg. Heldigvis!! Så nå i kveld puster jeg lettet ut, og sitter med et smil om munnen 😃 

Hvordan går det med deg, ? Gikk helgen som planlagt?

-Irene

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

5 dager uten og inne i den 6. Det har gått bra, selvom suget har vært der å banket på! Idag har vært en nydelig dag, fått gjort unna en del hjemme, og det fristet så med vin i sola på verandaen. Jeg er veldig glad jeg ikke hadde vin for kunne fort gått på en smell. Men, jeg hadde en flaske alkoholfri, og det koset jeg med med da🙂 Så alt i alt, har helgen gått veldig bra. Og jeg er veldig fornøyd med meg selv! 

Så flott å høre at du også har klart å holde deg 😄😄

Vi får fortsette å muntre og heie hverandre opp🙂🙂🙂

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal til ruskonsulent i dag. Har lada opp skikkelig ved å drikke hver dag i ti dager. 🥴 Lurer på hvordan det går, om jeg får kjeft og blir fratatt førerkortet eller om jeg blir motivert til å slutte for godt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Edru? skrev (1 time siden):

Skal til ruskonsulent i dag. Har lada opp skikkelig ved å drikke hver dag i ti dager. 🥴 Lurer på hvordan det går, om jeg får kjeft og blir fratatt førerkortet eller om jeg blir motivert til å slutte for godt.

Gjerne fortell hvordan det gikk!

Anonymkode: 2217a...0e4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edru? skrev (4 timer siden):

Kjeft får du i hvert fall ikke. :) Dette med førerkortet kan nok gå begge veier, men vil tro at for å beholde det må du ta regelmessige rusprøver. Alkohol sitter bare i i max 2 dager da, men de tar sikkert stikkprøver i tillegg til de faste prøvene. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg drikker ekstremt sjelden men har et gigantisk alkoholproblem. Når jeg drikker blir jeg hinsides dritings, nesten uten unntak. 

For at ta ett av mine verste eksempler på galt det kan gå, så har jeg fullstendig black-out fra bryllupsfesten min, jeg husker bare et lite glimt fra at noen sydde et sting (av 18) på armen min. Dagene, ukene og månedene etterpå var helt jævlige, og enda noen år etterpå grøsser jeg. 

Problemet er min mann. Jeg har sagt til han utallige ganger at mitt høyeste ønske er å bli totalavholds, men han lytter ikke. Nå når det er pandemi går det jo helt fint å ikke drikke, men han sitter å prater om når vi skal på fest, ta utepils, drikke hist og her. Det er akkurat som at jeg ikke er god nok for han om jeg ikke drikker? 

Hva i all verden skal jeg gjøre? Han vet jo hvor galt det kan gå? 

Jeg kan kalle meg Hansine.  

Anonymkode: 2adf4...58d

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg drikker ekstremt sjelden men har et gigantisk alkoholproblem. Når jeg drikker blir jeg hinsides dritings, nesten uten unntak. 

For at ta ett av mine verste eksempler på galt det kan gå, så har jeg fullstendig black-out fra bryllupsfesten min, jeg husker bare et lite glimt fra at noen sydde et sting (av 18) på armen min. Dagene, ukene og månedene etterpå var helt jævlige, og enda noen år etterpå grøsser jeg. 

Problemet er min mann. Jeg har sagt til han utallige ganger at mitt høyeste ønske er å bli totalavholds, men han lytter ikke. Nå når det er pandemi går det jo helt fint å ikke drikke, men han sitter å prater om når vi skal på fest, ta utepils, drikke hist og her. Det er akkurat som at jeg ikke er god nok for han om jeg ikke drikker? 

Hva i all verden skal jeg gjøre? Han vet jo hvor galt det kan gå? 

Jeg kan kalle meg Hansine.  

Anonymkode: 2adf4...58d

Si til han at han må gjerne drikke på fest men at du ønsker å bli totalavholds? Eller mener han at dere begge må drikke for å ha det gøy? Jeg drikker som regel alltid alkoholfritt når jeg er ute sammen med min samboers venner mens han drikker alkohol.

Anonymkode: 35886...40e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...