Gå til innhold

Skravletråd for de som strever med alkoholkonsumet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Så bra, med 5 dager. Å så bra at vinkvelden kan nytes med te. Jeg heier på deg, dette kan du.  Digitalt eller ikke. 😊😊

W

Anonymkode: b0430...b6c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dag 7 av 60.

Første helga uten alkohol føler man på et sug og litt abstinenser. Dette pleier å gå over etter et par uker.

Strever med en del tunge tanker og angst til daglig. Avholdenheten min fra alkohol handler mest om å bedre mental helse. I fjor hadde jeg 40 dager uten på det meste og det hjalp betraktelig. Nå skal jeg klare 60 dager.

Jeg leste at alkoholmisbruk er mer skadelig enn både narkotika og røyking. Tviler egentlig ikke på det, slik jeg føler meg etter flere dager med drikking på rad, og da bare med øl.

Mitt mål på sikt er å så godt som bli avholds; ikke fordi jeg er i nærheten av misbruk eller å bli avhengig, men fordi det ødelegger meg psykisk. Har ikke før inntil nylig forstått hvor stor innvirkning dette har på psyken.

Endret av Expandable86
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg er ny i tråden, men har lest her mye uten å kommentere. Jeg sliter med mitt konsum med vin. Drikker ofte 3-4 dager i uken og da 2-3 flasker. Dette gir meg dårlig funksjon i hverdagen, vektøkning og en laber psykisk helse. Forsøker nå å redusere inntaket til kun 1-2 dager i uken. Syns det er vanskelig for jeg får ofte sug etter en tøff arbeidsdag. For min del ble det verre etter corona fordi jeg har nesten ikke kontakt med kollegaer lenger og ensomheten har tatt mye plass. 

Får ofte et sug og behov for å gå innom polet mellom kl. 14-18. Suget etter vin slipper heldigvis når polet er stengt i stor grad- for da er det ikke tilgjengelig. Denne helgen hadde jeg kun vin til fredag og holdt meg unna polet i går. Noe som ga meg to hvite dager, men er alt redd for morgendagen 🙈

Lurifaks

Anonymkode: afca2...887

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei! Jeg er ny i tråden, men har lest her mye uten å kommentere. Jeg sliter med mitt konsum med vin. Drikker ofte 3-4 dager i uken og da 2-3 flasker. Dette gir meg dårlig funksjon i hverdagen, vektøkning og en laber psykisk helse. Forsøker nå å redusere inntaket til kun 1-2 dager i uken. Syns det er vanskelig for jeg får ofte sug etter en tøff arbeidsdag. For min del ble det verre etter corona fordi jeg har nesten ikke kontakt med kollegaer lenger og ensomheten har tatt mye plass. 

Får ofte et sug og behov for å gå innom polet mellom kl. 14-18. Suget etter vin slipper heldigvis når polet er stengt i stor grad- for da er det ikke tilgjengelig. Denne helgen hadde jeg kun vin til fredag og holdt meg unna polet i går. Noe som ga meg to hvite dager, men er alt redd for morgendagen 🙈

Lurifaks

Nå har du tatt det første steget. Bra! Du innrømmer at du strever med konsumet. Da har du tatt et stort steg. Nå som du allerede har hatt to dager uten, prøv en dag til og kjenn hvor godt det føles. Drikker du 2-3 flasker vin på én dag eller er det fordelt på hele uken?

Jeg er på dag 10 i dag. Har egentlig som mål å være hvit bare i januar, men etter som dagene går så tror jeg mer og mer på at jeg skal være hvit i februar også. Dette med å holde seg unna over tid anbefales virkelig! Det er helt nydelig å kunne våkne hver morgen uthvilt og pigg. Jeg har det mye bedre på alle måter, tenker klart, er ikke småsløv eller likegyldig og smiler mer 😃 Jeg har også som mål å redusere inntaket, men for å klare det må jeg ha mange uker uten først slik at jeg får det litt på avstand. Kanskje vi kunne gjøre dette sammen? Bestemme oss for januar i første omgang og ta det deretter? Er du med?

-Irene

Anonymkode: 8a1ec...467

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Nå har du tatt det første steget. Bra! Du innrømmer at du strever med konsumet. Da har du tatt et stort steg. Nå som du allerede har hatt to dager uten, prøv en dag til og kjenn hvor godt det føles. Drikker du 2-3 flasker vin på én dag eller er det fordelt på hele uken?

Jeg er på dag 10 i dag. Har egentlig som mål å være hvit bare i januar, men etter som dagene går så tror jeg mer og mer på at jeg skal være hvit i februar også. Dette med å holde seg unna over tid anbefales virkelig! Det er helt nydelig å kunne våkne hver morgen uthvilt og pigg. Jeg har det mye bedre på alle måter, tenker klart, er ikke småsløv eller likegyldig og smiler mer 😃 Jeg har også som mål å redusere inntaket, men for å klare det må jeg ha mange uker uten først slik at jeg får det litt på avstand. Kanskje vi kunne gjøre dette sammen? Bestemme oss for januar i første omgang og ta det deretter? Er du med?

-Irene

Jeg drikker desverre 2-3 flasker de dagene jeg drikker- har utviklet økt toleranse som også er stort varsko ifht. Avhengighet.

Utrolig fint å lese at du nyter tiden du er rusfri. Jeg gjør i grunn det samme- hvertfall når polet er stengt. 

Jeg kjenner jeg blir redd hvis jeg skal love å ikke drikke alkohol i januar. Jeg føler jeg mangler noen redskaper frem til 18.00 hver dag! Men jeg hadde virkelig hatt godt av det!

Lurifaks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Jeg drikker desverre 2-3 flasker de dagene jeg drikker- har utviklet økt toleranse som også er stort varsko ifht. Avhengighet.

Utrolig fint å lese at du nyter tiden du er rusfri. Jeg gjør i grunn det samme- hvertfall når polet er stengt. 

Jeg kjenner jeg blir redd hvis jeg skal love å ikke drikke alkohol i januar. Jeg føler jeg mangler noen redskaper frem til 18.00 hver dag! Men jeg hadde virkelig hatt godt av det!

Lurifaks

Tror jeg skjønner hva du mener, for jeg har hatt det slik selv. Man må ville det selv først. Det hjelper ikke å love andre om man ikke er helt klar ennå. 
Redskapen kan være tankene om hvordan du føler deg etter en god natt søvn og påfølgende dag når du ikke har drukket på to dager eller ti. Gevinsten er at man blir lettere til sinns og får det bedre med seg selv og andre. Komme ut av den onde sirkelen. 

Tenk om du våkner opp i morgen tidlig og bare rett og slett har bestemt deg for å ta en ekstra dag eller to til uten? Det er jo også bra. Trenger ikke være en hel måned.

-Irene

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. Har fulgt tråden i det stille siden start, og er nå på dag 11 uten alkohol. Har stort sett drukket hver dag de siste 10(?) årene - alt fra en øl til to flasker vin. Jeg må si det er godt å være foruten. Håper alle klarer seg fint her!

-RetiredPartyGirl

Anonymkode: 164cf...4a2

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 11 her også. I kveld tenkte jeg at det hadde vært veldig godt med et glass vin. Har vært ute i hele ettermiddag/kveld i snøføyka og kjente at det hadde vært umåtelig godt å synke ned i sofaen med et glass vin, fyr i peisen og en god bok. Det ble heldigvis med tanken, for lysten forsvant nesten like raskt som den kom.  Det ble fyr i peisen, bok og en kopp te i stedet. Er lykkelig over det valget akkurat nå.

Fy søren så lett det er nesten å havne utpå igjen! Jeg ville altså forbinde vin med kveldskos, og det var det jeg tenkte på da jeg hutret og frøs ute. Normalt sett så hadde det sikkert vært kos, men akkurat nå så har ikke jeg noe normalt/sunt forhold til vin. Jeg klarer ikke bare ta det ene lille glasset på 1-2 dl. Jeg må ha hele flaska, for ellers så kan jeg like gjerne la det være - i hvert fall når jeg er alene. 

-Irene

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg er veldig imponert over dere som kjemper virkelig harde kamper mot alkoholen. Det står det respekt av!

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drakk 2,5 flaske vin i går. Men bestemte meg for å prøve om jeg kan klare resten av uken hvit. Men jeg tar en dag av gangen. I dag er det hvertfall en hvit dag og den har vært god. Merket veldig hvor redusert jeg ble etter gårsdagens inntak og i dag tenkte jeg ikke på alkohol i det hele tatt. Vurderer om en mestringsstrategi kan være å jobbe litt lenger og gå en tur frem til polet er stengt 🙈

Mulig målene mine er små, men jeg er glad for hver hvite dag jeg får i løpet av en uke. 

Lurifaks

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.1.2021 den 20.09):

Dag 11 her også. I kveld tenkte jeg at det hadde vært veldig godt med et glass vin. Har vært ute i hele ettermiddag/kveld i snøføyka og kjente at det hadde vært umåtelig godt å synke ned i sofaen med et glass vin, fyr i peisen og en god bok. Det ble heldigvis med tanken, for lysten forsvant nesten like raskt som den kom.  Det ble fyr i peisen, bok og en kopp te i stedet. Er lykkelig over det valget akkurat nå.

Fy søren så lett det er nesten å havne utpå igjen! Jeg ville altså forbinde vin med kveldskos, og det var det jeg tenkte på da jeg hutret og frøs ute. Normalt sett så hadde det sikkert vært kos, men akkurat nå så har ikke jeg noe normalt/sunt forhold til vin. Jeg klarer ikke bare ta det ene lille glasset på 1-2 dl. Jeg må ha hele flaska, for ellers så kan jeg like gjerne la det være - i hvert fall når jeg er alene. 

-Irene

Du er kjempeflink, Irene! Jeg heier på deg 😀Jeg bruker ofte også te som reserve for vin, en god te gir mye kos 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Ny anonym som henger seg på tråden.

Utrolig givende å vite at jeg ikke er alene. For meg er alkohol mitt kjæreste. Det trumfer familie, venner og ikke minst..Meg selv. Kjærlighetssorgen ligger der, hver eneste dag. Den blir mindre og mindre, håpet er at det blir et minne. 

Jeg bestemte meg for å bli total avholds. I dag har jeg faktisk 4 måneder jubileum 😃

Anonymkode: 60775...fac

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy f... så lei jeg er av å være alkoholiker. Har ikke deltatt i tråden før, så jeg kan skrive litt om meg selv. Jeg er en kvinne på 32 år, har slitt med alkoholmisbruk siden jeg var 17. Skjønte det faktisk allerede den gangen. Hele 20 årene har nesten bare bestått av alkohol, mye av 20 årene husker jeg ikke. Kun at det dreide seg om å drikke seg full og gå ut på byen. Ble kjent med masse folk med samme problem. Bor i en liten by, så kjenner vel omtrent alle alkoholikere her i byen. Jeg kunne på en kveld drikke en 8 øl på vors, 4-5 øl + 2-3 drinker på byen og 2 øl + drinker og vin på nash. Da jeg var kommet så langt at jeg ikke lenger ble fyllesyk av det bare sto jeg opp dagen etter og fungerte helt greit. En ung kvinne skal vanligvis ikke kunne tåle mer alkohol enn en gjennomsnittlig godt voksen mann. Det sier seg selv. Har også vært på sykehus to ganger og blitt pumpet, da hadde det gått med en del hjemmebrent. Hadde da promille på godt over 3. Fikk lyst til å slutte da jeg var 29 år og legen henviste meg til rus og psykiatri (Rop-team), var med på en del aktiviteter og hadde mange gode samtaler. Ble innlagt på dps og avgiftningsklinikken, på psykiatrisk sykehus og det gikk bra. Begynte på antabus og var edru nesten et år, så sprakk jeg og det var rett tilbake til avdelingen. Begynte igjen på antabus med hjemmesykepleie som kom hjem til meg med medisiner, det varte i et halvt år så sprakk jeg, tilbake til antabus. Og nå er altså tredje gang jeg har sprukket, sprakk i oktober i fjor og er så drittlei nå men klarer ikke å slutte selv om jeg vil. 

Anonymkode: 07b38...470

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Fy f... så lei jeg er av å være alkoholiker. Har ikke deltatt i tråden før, så jeg kan skrive litt om meg selv. Jeg er en kvinne på 32 år, har slitt med alkoholmisbruk siden jeg var 17. Skjønte det faktisk allerede den gangen. Hele 20 årene har nesten bare bestått av alkohol, mye av 20 årene husker jeg ikke. Kun at det dreide seg om å drikke seg full og gå ut på byen. Ble kjent med masse folk med samme problem. Bor i en liten by, så kjenner vel omtrent alle alkoholikere her i byen. Jeg kunne på en kveld drikke en 8 øl på vors, 4-5 øl + 2-3 drinker på byen og 2 øl + drinker og vin på nash. Da jeg var kommet så langt at jeg ikke lenger ble fyllesyk av det bare sto jeg opp dagen etter og fungerte helt greit. En ung kvinne skal vanligvis ikke kunne tåle mer alkohol enn en gjennomsnittlig godt voksen mann. Det sier seg selv. Har også vært på sykehus to ganger og blitt pumpet, da hadde det gått med en del hjemmebrent. Hadde da promille på godt over 3. Fikk lyst til å slutte da jeg var 29 år og legen henviste meg til rus og psykiatri (Rop-team), var med på en del aktiviteter og hadde mange gode samtaler. Ble innlagt på dps og avgiftningsklinikken, på psykiatrisk sykehus og det gikk bra. Begynte på antabus og var edru nesten et år, så sprakk jeg og det var rett tilbake til avdelingen. Begynte igjen på antabus med hjemmesykepleie som kom hjem til meg med medisiner, det varte i et halvt år så sprakk jeg, tilbake til antabus. Og nå er altså tredje gang jeg har sprukket, sprakk i oktober i fjor og er så drittlei nå men klarer ikke å slutte selv om jeg vil. 

Har ingen konkrete råd til deg. Men det høres virkelig ut som alkoholen har styrt livet ditt lenge nok. Håper du etter hvert klarer å frata alkoholen kontrollen, og at du kan få noen fine, edru år som ung voksen selv om du har en vanskelig historikk. ❤️

- H

Anonymkode: 8f644...cda

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Har ingen konkrete råd til deg. Men det høres virkelig ut som alkoholen har styrt livet ditt lenge nok. Håper du etter hvert klarer å frata alkoholen kontrollen, og at du kan få noen fine, edru år som ung voksen selv om du har en vanskelig historikk. ❤️

- H

Takk ❤️ jeg foretrekker jo egentlig å være tørrlagt. Har vært det i lengre perioder de tre siste årene og vet at det kan funke. Det er bare så utrolig lett å sprekke, men nå er jeg lei 😩 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk ❤️ jeg foretrekker jo egentlig å være tørrlagt. Har vært det i lengre perioder de tre siste årene og vet at det kan funke. Det er bare så utrolig lett å sprekke, men nå er jeg lei 😩 

Helt enig. Det blir for vanskelig å skulle prøve å kontrollere inntaket. Det er lettere å være helt avholds. Hadde 31 dager før nyttår og ønsker meg tilbake til den energien jeg hadde da. Dag 2 for min del nå.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har heller ingen konkrete råd. Jeg jobber selv med å få ned forbruket sammen med en veileder, og jeg kjenner meg slettes ikke som en med alle svarene. Jeg synes det går sakte og alkoholen har fått et sterkere feste enn jeg trodde.

Men finner du ikke motivasjon i det du fikk til tidligere? Ett års avhold etter å ha vært alkoholiker siden 17? Det er jo fantastisk! Det er utrolig godt jobbet. Da vet jo du at du kan gå den veien igjen. Selv om den må ha vært utrolig tøff. Du har jo lagt ned en fantastisk innsats. Hva står i veien for å gjøre det igjen?

Og finner du ikke motivasjon i det at du er så lei av dette? Det gjør jeg for min egen del.

Anonymkode: 6bb92...582

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edru? skrev (32 minutter siden):

Helt enig. Det blir for vanskelig å skulle prøve å kontrollere inntaket. Det er lettere å være helt avholds. Hadde 31 dager før nyttår og ønsker meg tilbake til den energien jeg hadde da. Dag 2 for min del nå.

Ja det er bedre å bare kutte det helt ut. Jeg savner også den energien man får som edru. Drakk ikke forrige søndag, så på mandag fikk jeg gjort så mye hjemme som trengtes å gjøre nå. Og det er så godt å våkne opp edru og uthvilt. Dag 2 uten alkohol? Det er bra det, man må ta en dag av gangen ☺️

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg har heller ingen konkrete råd. Jeg jobber selv med å få ned forbruket sammen med en veileder, og jeg kjenner meg slettes ikke som en med alle svarene. Jeg synes det går sakte og alkoholen har fått et sterkere feste enn jeg trodde.

Men finner du ikke motivasjon i det du fikk til tidligere? Ett års avhold etter å ha vært alkoholiker siden 17? Det er jo fantastisk! Det er utrolig godt jobbet. Da vet jo du at du kan gå den veien igjen. Selv om den må ha vært utrolig tøff. Du har jo lagt ned en fantastisk innsats. Hva står i veien for å gjøre det igjen?

Og finner du ikke motivasjon i det at du er så lei av dette? Det gjør jeg for min egen del.

Anonymkode: 6bb92...582

Jeg ønsker å gjøre det igjen nå. Det er bare det at det er veldig lett å gå inn i det samme gamle mønsteret man har vært før når man først sprekker. Har vel manglet litt motivasjon den siste tiden, ja. Men nå vil jeg ha den tilbake. Orker bare ikke ny runde med antabus og hjemmesykepleie, blir sliten av det også. Vil bare slutte. Skal være edru i kveld ihvertfall, kjenner at angsten kommer når alkoholen går ut av kroppen. Men det er jo normalt å hyperventilere når alkoholen går ut da. Gleder meg til å våkne edru i morgen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Er du mer lei nå enn tidligere? Kanskje det å være skikkelig lei kan gi deg mer motivasjon til en varig endring? 

Vet du hvorfor du drikker? 

Det er så sprøtt, mange i denne tråden sier de har det så mye bedre når de klarer seg uten, likevel er suget der og man sliter, sprekker, reiser seg opp igjen, strever, og så på'an igjen. En evig runddans. Alkoholen er virkelig ikke til å kimse av når den først har fått kontroll over ens liv. 

- H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...