Gå til innhold

Skravletråd for de som strever med alkoholkonsumet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan går det for folk? Her må jeg starte på nytt igjen, gikk galt i ferien. Men jeg gir ikke opp og prøver igjen. 

Anonymkode: 7b3da...407

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

IMG_5787.thumb.png.e916e66de45bf9ce337bc7363d33aacb.png

Dette gir meg veldig motivasjon nå i en periode der jeg føler meg ekstremt sårbar når det gjelder alkohol. Veien føles ikke så lang til flaska denne perioden som venter da jeg skal anmelde overgrep, og det blir et tøft studiesemester med mye på planen ❤️ Tror jeg kalte meg Stine

Anonymkode: 1b7c4...35d

• Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ny her inne og har ikke lest så mye. Jeg har på en måte gått fra et problem til et annet. For snart et år siden slutta jeg å røyke. For å få sove om kvelden begynte jeg å ta meg noen drammer som "trøst". Tok aldri noe før etter kl. 20.00. om kvelden, og stoppet 2-3 timer senere. På den tiden gjerne 2-3 dl vodka. Altså aldri nok til å bli ordentlig full eller fyllesyk dagen etter. Men det skjer altså hver kveld. Har prøvd uten. men får da ikke sove. Har ikke angst. Føler at det nå har gått så lang tid siden røykeslutt at jeg har vunnet den kampen. Lurer derfor hvordan jeg bør angripe dette problemet. Føles som mer et problem med å få sove en å nødvendigvis droppe vodkaen?

Anonymkode: 426ab...a0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 21.12.2024 den 13.38):

Alle dere som skriver om angst og at alkohol demper angsten; det er litt høna og egget effekt….jeg har vært der selv,

Langvarig og jevn (mis)bruk av alkohol fører til angst og indre uro, og når man drikker så demper det seg, Men i realiteten så er det misbruket av alkohol som fører til angst og indre uro. Nå når dere kutter ut alkoholen så sitter det en jævel som motarbeider alkoholkuttuen i hjernen og trykker på den røde angst-knappen for at dere skal knekke og fore denne alkohol-jævelen med det som holder den i live; nemlig alkohol. Uten alkohol dør den: dvs angsten avtar mere og mere og etterhvert forsvinner den.

Før dere begynte å misbruke alkohol og var på fest en lørdagskveld og drakk dere fulle; husker dere ikke den dagen-derpå angsten man satt med hele søndagen? Tenkte, og ikke minst overtenkte om man hadde sagt eller gjort noe dumt? Eller husket hva man hadde sagt og gjort, og hadde real fylleangst og skjemtes over seg selv? Heldigvis så gikk det over.

Men når man misbruker alkohol hver dag (man behøver ikke drikke seg full engang, det er nok at man tilfører kroppen sin daglige dose med alkohol) så øker angsten på, og man tror det er angst som er problemet og at alkohol er løsningen for å dempe angsten når det i realiteten er langvarig misbruk som har ført til angst,

I enkelte tilfeller så er det såklart noen som har reel angst og som selvmedisinerer med alkohol. Likedan er det mange voksne, både unge voksne og eldre voksne som går med udiagnostisert ADHD og som ikke er klar over det, og bruker rus som selvmedisinering. Både alkohol og hasj er vanlig, Jeg var en av de; fikk ADHD-diagnkse i en alder av 39 ( da hadde jeg likevel vært 2 år uten alkohol) (er 47 år nå og fortsatt helt avholds)

Mange bruker også alkohol pga de sliter med å sove, men  i realiteten så gir alkohol dårlig og urolig søvn selv om man sovner fort og sover hele natta, Man våkner trøtt og uopplagt. Søvn var noe jeg slet lenge med etter at jeg sluttet helt å drikke. Men fikk resept på melatonin (et søvn-hormom som enkelte produserer for lite av’ og såkalt ‘søvnhygiene» anbefalinger  (frisk luft/mosjon)gå tur hver dag, ingen skjermbruk siste timen før leggetid, soverommet skal være kjølig, ryddig og bare til å sove i, får du ikke sove inne. 40min så stå opp igjen, les ei bok, prøv på nytt å sov…….bare google søvnhygiene-tips) så løsnet det og jeg fikk sove uten alkohol, sovnet raskt og våknet uthvilt. Men det tok sin tid.

For min del så har jeg ikke trua på å trappe ned. Kutte tvert og innstille seg på at man behøver ikke alkohol for å leve et godt liv. Man kan ha det kjekt med venner, dra på ferie, feire jul og 17 mai, være sosial, spise god mat…….generelt så behøves det ikke alkohol. Men dessverre så har alkohol blitt mere og mere vanlig og normalisert. Ta bare 17 mai som et eksempel: døtrene mine er 26 og 22; da de (og jeg) var små så var 17 mai barnas dag. De siste årene så er det champagnefrokost og fyll som er 17 mai. Også foreldre med barn. Å se ravende fulle folk i bunad, vårt fineste festplagg, allerede før barnetoget har hatt sin avmarsj og man leser om foreldre som holder barna sine bort fra sentrum 17 mai pga fyll, så har det tatt ei helt feil retning. Likedan julaften som barna gleder seg sånn til; så sitter de voksne der, smått brisne mens man pakker opp gaver. Første dagen med sol og varme; da må man ta årets første utepils. Årets tur til syden med barna; da må man ta et glass på flyplassen (selv om klokka er 7 om morgenen). Fredag og helg; sprette ei flaske vin for å senke skuldrene

Uansett situasjon nesten så forbinder man det med alkohol, og det er det som gjør det så vanskelig å slutte. Alkoholikere i dag er ikke de man ser subbe rundt i bybildet, uflidd og stinkende, men de finnes i alle kretser i samfunnet. Bak husets fire vegger.

Det jeg mener med å kutte tvert kontra trappe ned er pga det er som å slutte å røyke. Man klarer aldri å slutte å røyke hvis man bestemmer seg for å festrøyke eller røyke på ferie. Samme med alkohol også; den lille jævelen i hjernen sitter der og gnager så lenge den får det avhengighetsskapende middelet den vil ha; om det er nikotin eller alkohol. På et punkt så sprekker man og man er tilbake der man røyker/drikker daglig. Jeg sluttet å røyke i 2010, hvor mange røykekutt der jeg sprakk tilslutt pga jeg tillot meg å røyke på  fest eller i syden aner jeg ikke. Den dagen jeg tok en såkalt cold turky og bestemte meg for aldri mer så fikk jeg det til og hadde 2 små sprekker (ene var da svigerfar døde og jeg bommet en røyk av svigerinnen min, den andre var i syden da jeg ble akutt røyksugen og bommet en av en venn…smakte høgg; suget satt i hodet) Samme med alkohol og; de gangene jeg bestemte meg for å bare drikke noen glass vin på lørdager eller på fest så gikk det ikke lenge før det ballet på seg og det ble et glass ute i sola, et glass til middag på restaurant, i bursdager til venninner, kom hjem etter ei ekstrem travel vakt eller et barn hadde dødd (jobbet på barneavd på den tiden) og tok et glass vin for å lande…..plutselig var jeg tilbake der jeg  var og drakk hver kveld. Sjeldent jeg drakk meg full, men jeg måtte ha vin hver kveld. Og det er ikke mengden alkohol som gjør en til en alkoholiker, men det at man MÅ drikke hver dag; det suget etter alkohol som ikke gir seg før man har drukket,

Som jeg skrev tidligere så var barna mine et viktig aspekt til at jeg tok en cold turky; jeg ønsket ikke at de etterhvert som de ble eldre oppdaget at de hadde ei mor som drakk hver kveld. Eller hvis jeg var alene hjemme med de og de våknet opp på kvelden/natta og var syke og måtte ha legetilsyn, og likedan som ungdommer; være edru og ha mulighet til å hente de på kveldene når de var ute med venner/på fest. Og å være kjørbar hvis noe skulle oppstå

Det som var egentlig var mest vanskelig da jeg sluttet helt å drikke var andre rundt meg; f.eks. så var jeg i bursdagsmiddag til ei venninne, og opplevde i voksen alder drikkepress. De ble usikre pga jeg takket nei til alkohol og fikk gjentatte spørsmål om jeg var sikker på om jeg ikke ville ha er glass

Suget etter alkohol, samme med indre uro og angst vil gi seg❤️ Man må bare stå i det. Anbefaler å finne noe å gjøre når suget og uroen er der, For min del så ble det mange turer i skog og mark. Likedan så lærte jeg meg å strikke. Såg serie etter serie mens jeg strikket, Som et ekstra gode så mistet jeg flere kilo, pga alkohol er kaloririkt+jeg gikk mye tur, huden ble reneee og fikk mere glød og såg mere frisk og opplagt ut. 

Dette ble langt, men har lest de siste innleggene nå og vil bare si; hold ut, det blir bedre! Og et liv uten alkohol er faktisk bedre enn et liv med. Man sover bedre, er mere opplagt, ser bedre ut, kroppen har det  bedre mtp indre organer som hjerte, lever, oksygenopptak i blodet/blodsirkulasjon, mindre fare for ulike kreft-typer…..og man er et bedre forbilde for barna sine, Sex-livet blir også bedre😬

Heier på dere alle! 

Anonymkode: 7952d...c5f

Dette var et veldig nyttig innlegg :) . 

Anonymkode: 66733...859

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Desember ble bare tull og mye alkohol. 

Dette er fjerde gang jeg "slutter" å drikke. Denne gangen blir det forhåpentligvis for godt. 

Inn i dag 6. Det føles lettere enn sist. 

Anonymkode: 8f787...013

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...