AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #2001 Del Skrevet 13. januar 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Er du mer lei nå enn tidligere? Kanskje det å være skikkelig lei kan gi deg mer motivasjon til en varig endring? Vet du hvorfor du drikker? Det er så sprøtt, mange i denne tråden sier de har det så mye bedre når de klarer seg uten, likevel er suget der og man sliter, sprekker, reiser seg opp igjen, strever, og så på'an igjen. En evig runddans. Alkoholen er virkelig ikke til å kimse av når den først har fått kontroll over ens liv. - H Anonymkode: 8f644...cda Er like lei nå som de andre gangene jeg har villet bli edru. Ja, det begynte med at jeg drakk fordi jeg har mye angst og adhd. Har angst på omtrent alle mulige måter tror jeg, og har bestandig hatt det. Men pga det dårlige miljøet jeg vanket i litt for lenge, har jeg også fått traumer. Det skjedde mye dritt i det miljøet. Så nå drikker jeg mye pga. det og at jeg rett og slett er avhengig av rusen. Ja, det er sånn det er. Vi heier på hverandre selv om vi selv vet hvordan det er og hvor vanskelig det er. Sånn er det i dette miljøet. Men det er jo ihvertfall bra ☺️ Anonymkode: 07b38...470 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #2002 Del Skrevet 13. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er like lei nå som de andre gangene jeg har villet bli edru. Ja, det begynte med at jeg drakk fordi jeg har mye angst og adhd. Har angst på omtrent alle mulige måter tror jeg, og har bestandig hatt det. Men pga det dårlige miljøet jeg vanket i litt for lenge, har jeg også fått traumer. Det skjedde mye dritt i det miljøet. Så nå drikker jeg mye pga. det og at jeg rett og slett er avhengig av rusen. Ja, det er sånn det er. Vi heier på hverandre selv om vi selv vet hvordan det er og hvor vanskelig det er. Sånn er det i dette miljøet. Men det er jo ihvertfall bra ☺️ Anonymkode: 07b38...470 Skjønner, det høres ut som det har ballet på seg og at du har litt å jobbe deg igjennom. Håper du klarer det, og søker hjelp igjen selv om du kanskje gruer deg til en del av den hjelpen!❤️ Selv har jeg aldri vært del av noe dårlig miljø, snarere tvert imot. Jeg lever et tilsynelatende veldig vellykket liv. Men jeg grubler og engster meg over det meste, og alkohol døyvet tankekjøret i en vanskelig periode som varte altfor lenge. Men det er historie nå, og jeg har gått 2 mnd uten misbruk. - H Anonymkode: 8f644...cda 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #2003 Del Skrevet 14. januar 2021 10 hours ago, AnonymBruker said: Skjønner, det høres ut som det har ballet på seg og at du har litt å jobbe deg igjennom. Håper du klarer det, og søker hjelp igjen selv om du kanskje gruer deg til en del av den hjelpen!❤️ Selv har jeg aldri vært del av noe dårlig miljø, snarere tvert imot. Jeg lever et tilsynelatende veldig vellykket liv. Men jeg grubler og engster meg over det meste, og alkohol døyvet tankekjøret i en vanskelig periode som varte altfor lenge. Men det er historie nå, og jeg har gått 2 mnd uten misbruk. - H Anonymkode: 8f644...cda Jeg er også en som har tendens i å gruble for mye og har definitivt brukt alkohol for å døyve. Må innrømme jeg har lurt på om jeg har ADD også. Men det er vanskelig å vite hva som er følgene av misbruk og hva som ligger der fra før. Misbruket startet for nesten tre år siden nå, da det skjedde mange vanskelige ting i livet. Det hopet seg liksom opp med livsutfordringer en periode. Strategien med å selvmedisinere slik, er jo som alle i tråden her vet en helt elendig idé. Men gjort er gjort. Jeg tror nok at selvmedisineringsbiten ble tillært allerede for 10-20 år siden, selv om konsumet den gang nok ikke kunne blitt karakterisert som misbruk. Det var stort sett i helger det ble drukket. Men de siste tre åra har det definitivt vært misbruk. Drikker nesten hver dag og altfor mange enheter. Det går i øl. Elsker røde dager der jeg ikke får tak i øl rett nok. Da slapper jeg av. Go figure. Hjernen er en merkelig ting. En detter utpå og holder på med ting en vet ikke er bra. Som en merker gjør en dårligere psykisk og fysisk. Alle her i tråden har jo forstått dette også vil jeg tro. Sliter med de samme motstridende mekanismene i hjernen. Det rasjonelle som nærmest roper "stopp!". Og drikkeimpulsene... Siden øl er så tilgjengelig blir jeg trigget av å bare gå i butikken for å handle mat. I morgen skal jeg møte veilederen igjen for første gang på lenge. Det ser jeg frem til. Sliten nå. Anonymkode: 6bb92...582 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #2004 Del Skrevet 14. januar 2021 Dag 14 uten i dag. Har bare lyst til å hoppe og danse av glede Dette er så fantastisk deilig! Ser i speilet og ser en frisk, smilende og opplagt dame. Ikke den dratte, grå og triste dama som hadde uren hud og ringer under øynene. To uker uten har gjort meg veldig godt. Jeg går for to uker til Hvordan har det forresten gått med deg, Andrea? -Irene Anonymkode: 8a1ec...467 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #2005 Del Skrevet 14. januar 2021 Endte opp med å drikke 6 halvlitere med øl etterfulgt av en flaske prosecco på mandag. Er så forbanna på meg selv akkurat nå kjenner jeg. -Vimsa Anonymkode: 35886...40e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #2006 Del Skrevet 14. januar 2021 Anonymanda skrev (På 17.9.2019 den 22.23): Er kvinne i tredveårene, gift og barnløs. Mannen er omtrent avholds, jeg drikker mye vin. Er også arbeidsledig, så ja...det blir MYE vin til tider, selvom jeg egentlig ikke har råd til det. Igår delte jeg en treliter med etpar venner, så jeg drakk ikke alene som jeg gjør mest..røyker hasj også, men det gjør jeg ikke så ofte. Kanskje en eller to ganger i måneden. Det er noe jeg har begynt med iløpet av det siste året. Vet ikke helt hva jeg vil her, men er godt å vite vi er flere. Jeg har "heldigvis" også noen venner i omtrent samme situasjon. Jeg har ikke ambisjoner om å bli avholds, men å moderere meg til mer normalt forbruk. Er første gang jeg poster på Kvinneguiden, har bare lest her i mange år Men var glad for å komme over denne tråden 🙂 Ha en fin kveld, alle sammen. Ps jeg drikker ikke ikveld. -Amanda Dette var meg for ett år og fire mnd siden. Denne tråden var grunnen til at jeg ble medlem av KG! Jeg har ikke postet så mye her, har mest lest, og kjent meg igjen i mye. Men jeg har lyst til å komme med en liten oppdatering. Ikke tro at jeg er en sånn moraliserende nyfrelst avholdskvinne som dømmer andre eller synes det er hårreisende å drikke på andre dager enn fre/lør, for det blir jeg aldri 😄 Men jeg drakk som sagt vin flere ganger i uken, mer enn det som kom frem her..og toleransen min ble veldig høy. Det gikk (vanligvis) i to flasker hvitvin opptil 4 dager i uken. Noenganger mer, sjeldent mindre. Ca et halvt år etter jeg skrev dette innlegget var jeg hos legen og fikk påvist høyt blodtrykk. (Andre prøver var fine). Jeg var (er) også overvektig , og ble rådet til å gå ned. I begynnelsen forsøkte jeg, men så sklei det ut som dere vet det ofte gjør med oss. Siden romjulen (bortsett fra nyttårsaften da) har jeg faktisk klart å endelig moderere alkoholforbruket mitt kraftig. Helt på egen hånd. Jeg har kun drukket på fredag og lørdag, begynt å trene litt, og gjør god fremgang med vektredusering. Det har jo bare gått etpar/tre uker, men det er utrolig hvilke forskjeller man merker på kort tid! For meg har dette gjort underverker med både psykisk og fysisk helse, og jeg er kun i startfasen. Det anbefales virkelig å ihvertfall kutte ut i ukedagene, selvom det er veldig «norskt og traust», hehe. Sånn tenkte ihvertfall jeg. Men skal love dere den vinen i helgene smaker ypperlig nå! Ikke trenger jeg så mye som før, heller. Jeg er den siste som trodde jeg skulle komme tilbake hit med en positiv historie, tro meg 😅 Heier på meg selv og på dere alle! På dere som vil slutte helt, og på dere som vil redusere ! På dere som ligger i grøftekanten og på glattcella, og på dere som er såkalt velfungerende ! På de barnløse og på alle foreldre 💙 Vi er alle like . Anonymkode: dbdc4...a3c 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #2007 Del Skrevet 14. januar 2021 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Dag 14 uten i dag. Har bare lyst til å hoppe og danse av glede Dette er så fantastisk deilig! Ser i speilet og ser en frisk, smilende og opplagt dame. Ikke den dratte, grå og triste dama som hadde uren hud og ringer under øynene. To uker uten har gjort meg veldig godt. Jeg går for to uker til Hvordan har det forresten gått med deg, Andrea? -Irene Anonymkode: 8a1ec...467 Det har gått ganske bra. Jeg fikk faktisk for et par dager siden en ganske dårlig nyhet, og jeg greide å ikke drikke🤗 det er sånn klassisk situasjon der jeg syntes at jeg så sykt fortjener litt vin for å trøste meg litt, men jeg drakk te😄 nå har jeg ikke drukket i hele uken, og jeg skal greie i kveld også! Det som jeg kanskje føler er litt kjipt er at jeg er litt sånn, «ja, så er du edru i kveld, er det så gøy da? Kvelden blir dødskjedelig». Jeg sitter og ruger på bekymringene mine og ser på klokken til jeg kan legge meg🤷🏼♀️. Nei jeg vet ikke, jeg har lyst til å være gladere over at jeg ikke drikker nå, hvis det gir mening. Det er så teit, men jeg har lyst til å være litt stolt av meg selv, men det er jeg ikke. -Andrea Anonymkode: a69ef...525 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #2008 Del Skrevet 14. januar 2021 Vil bare minne alle om at det er lettere å følge med på dere hvis dere undertegner med et kallenavn. Vi er så mange ABer her, at vi går helt i surr. -Andrea Anonymkode: a69ef...525 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #2009 Del Skrevet 14. januar 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Skjønner, det høres ut som det har ballet på seg og at du har litt å jobbe deg igjennom. Håper du klarer det, og søker hjelp igjen selv om du kanskje gruer deg til en del av den hjelpen!❤️ Selv har jeg aldri vært del av noe dårlig miljø, snarere tvert imot. Jeg lever et tilsynelatende veldig vellykket liv. Men jeg grubler og engster meg over det meste, og alkohol døyvet tankekjøret i en vanskelig periode som varte altfor lenge. Men det er historie nå, og jeg har gått 2 mnd uten misbruk. - H Anonymkode: 8f644...cda Det er bra gjort det. Føles deilig over tid uten alkohol, sant? ☺️ Synes det er fantastisk, og vil tilbake dit selv. Har en del å jobbe med, ja. Anonymkode: 07b38...470 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2021 #2010 Del Skrevet 14. januar 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det er bra gjort det. Føles deilig over tid uten alkohol, sant? ☺️ Synes det er fantastisk, og vil tilbake dit selv. Har en del å jobbe med, ja. Anonymkode: 07b38...470 Det føles veldig godt, spesielt fordi jeg blir stolt over meg selv for at jeg klarer å være sterk. Suget etter et glass vin er der jo helt klart innimellom. Jeg har alltid vært glad i øl og vin, så jeg savner den kosen som liksom har vært en normal del av livet mitt i veldig mange år, også før misbruket startet. Men jeg ønsker å avstå over lengre tid nå. - H Anonymkode: 8f644...cda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #2011 Del Skrevet 15. januar 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det føles veldig godt, spesielt fordi jeg blir stolt over meg selv for at jeg klarer å være sterk. Suget etter et glass vin er der jo helt klart innimellom. Jeg har alltid vært glad i øl og vin, så jeg savner den kosen som liksom har vært en normal del av livet mitt i veldig mange år, også før misbruket startet. Men jeg ønsker å avstå over lengre tid nå. - H Anonymkode: 8f644...cda Ja det er nok lurt. Ja suget er der ofte når man er edru, men jeg tror man bare må klare å leve med det. Alt blir jo litt enklere uten alkohol. Anonymkode: 07b38...470 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #2012 Del Skrevet 15. januar 2021 Har noen av dere merket at dere drikker mer etter at pandemien kom? Eller har lavere terskel enn tidligere for å drikke? -Vimsa Anonymkode: 35886...40e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2021 #2013 Del Skrevet 15. januar 2021 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Har noen av dere merket at dere drikker mer etter at pandemien kom? Eller har lavere terskel enn tidligere for å drikke? -Vimsa Anonymkode: 35886...40e Ja, hos meg så eskalerte det veldig. Spesielt etter sommerferien og utover høsten. Ikke at jeg har vært deprimert og trengte å drikke vekk sorgene, men det gjorde liksom ikke noe om jeg drakk en flaske vin om kveldene siden jeg allikevel ikke skulle på jobb dagen etter. Er glad for at jeg nå har tatt til vett igjen Kjente veldig på suget igjen i dag som det er fredag, men skal stålsette meg. Skal IKKE drikke noe alkoholholdig i hele januar som planlagt. Det er tøft, men jeg vet jeg kan greie det. -Irene Anonymkode: 8a1ec...467 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #2014 Del Skrevet 20. januar 2021 Har snoket her siden tråden ble opprettet 👀 Har drukket hver kveld i mange år, drikker meg aldri full og aldri mer enn 2-3 glass rødvin. Er jo et problem fordi jeg har følt at jeg MÅ ha det og at livet suger uten de 2-3 glassene. MEN, har nå vært uten alkohol siden 12 januar. Ikke rørt en dråpe og det går fint. Usikker på fremtiden dog...tenker jo endel på alkohol. K. Anonymkode: ebad6...223 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #2015 Del Skrevet 20. januar 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Har snoket her siden tråden ble opprettet 👀 Har drukket hver kveld i mange år, drikker meg aldri full og aldri mer enn 2-3 glass rødvin. Er jo et problem fordi jeg har følt at jeg MÅ ha det og at livet suger uten de 2-3 glassene. MEN, har nå vært uten alkohol siden 12 januar. Ikke rørt en dråpe og det går fint. Usikker på fremtiden dog...tenker jo endel på alkohol. K. Anonymkode: ebad6...223 Må jo si at jeg er imponert over at du har holdt deg til kun 2-3 glass i alle disse årene når du har drukket hver eneste kveld. Det er sjelden å lese om. De fleste øker jo konsumet på sikt. Bra at du klarer deg fint selv om du ikke drikker Selv er jeg på dag 20, altså tre uker i morgen siden jeg rørte noe som helst av alkohol. Går fint her også, men jeg hadde det litt tøft innimellom i helgen som var. Håper kommende helg blir litt lettere. -Irene Anonymkode: 8a1ec...467 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #2016 Del Skrevet 26. januar 2021 Hvordan går det med folket? Dag 26 her, men lurer på om jeg må ta én måned til uten. Vet ikke om jeg tør røre alkohol på en lang stund enda. Er så livredd for å havne utpå igjen slik at jeg ikke har helt kontroll. Vet at jeg fint klarer det de første gangene, men det har så lett for å eskalere når jeg først har drukket et par helger igjen. Har det veldig fint uten, men vil jo gjerne ta et glass eller to når det passer seg slik. Jeg kjenner av og til at det hadde vært utrolig godt med enten litt vin eller noen øl. Spørs bare om jeg over tid klarer å ta bare litt nå selv om jeg har vært en måned uten. Vet ikke. Hva er deres erfaringer, dere som har vært uten en stund? Anonymkode: 8a1ec...467 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #2017 Del Skrevet 26. januar 2021 Irene over, forresten. Anonymkode: 8a1ec...467 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
got2go Skrevet 27. januar 2021 #2018 Del Skrevet 27. januar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (21 timer siden): Hvordan går det med folket? Dag 26 her, men lurer på om jeg må ta én måned til uten. Vet ikke om jeg tør røre alkohol på en lang stund enda. Er så livredd for å havne utpå igjen slik at jeg ikke har helt kontroll. Vet at jeg fint klarer det de første gangene, men det har så lett for å eskalere når jeg først har drukket et par helger igjen. Har det veldig fint uten, men vil jo gjerne ta et glass eller to når det passer seg slik. Jeg kjenner av og til at det hadde vært utrolig godt med enten litt vin eller noen øl. Spørs bare om jeg over tid klarer å ta bare litt nå selv om jeg har vært en måned uten. Vet ikke. Hva er deres erfaringer, dere som har vært uten en stund? Anonymkode: 8a1ec...467 Statistisk sett så vil alle som har hatt et misbruk med alkohol slite med forbruket resten av livet. Har en først fått en avhengighet så vil den følge med livet ut. Mange alkoholikere ønsker å kunne gå tilbake til å ha et normalt forhold til alkohol, men såmange som 8/10 faller utpå igjen før eller senere. Forskning sier at et totalavhold kreves i minimim 2 år før en kan si at en har kontroll over avhengigheten. Hjernen må tillære seg nytt belønningssystem og nye vaner. Første jula uten å forbinde den med alkohol, første konserten, første bursdsgsfeiring, første krevende dag på jobb osv. Hjernen må finne annen måte å koble av på. Det er dessverre slik at når en først har fått en avhengighet på alkohol, så hjelper det ikke med 1 hvit måned/ 3 hvite måneder. Straks en presenterer kroppen for alkohol igjen så vil den automatisk tilbake til der den var før, og kommer til å suge etter mer. Dessverre. Mange av dere i tråden kommer dessverre ikke til å klare dette på egen hånd, til det så har det gått for lang tid, og alkoholen har tatt for mye overhånd. KANSKJE kan dere komme dere tilbake til å ha et normalt forhold til alkohol på sikt, men oddsen er imot dere. Det er det samme som en røyker som har slutta. Han kan kanskje ta seg 1 røyk på fest noen år etterpå, men flesteparten ender opp med å sprekke, og begynne på igjen. Samme er det med alkoholen. Er man først avhengig så er så og si eneste alternativ totalavhold resten av livet. Endret 27. januar 2021 av got2go 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #2019 Del Skrevet 27. januar 2021 got2go skrev (1 time siden): Statistisk sett så vil alle som har hatt et misbruk med alkohol slite med forbruket resten av livet. Har en først fått en avhengighet så vil den følge med livet ut. Mange alkoholikere ønsker å kunne gå tilbake til å ha et normalt forhold til alkohol, men såmange som 8/10 faller utpå igjen før eller senere. Forskning sier at et totalavhold kreves i minimim 2 år før en kan si at en har kontroll over avhengigheten. Hjernen må tillære seg nytt belønningssystem og nye vaner. Første jula uten å forbinde den med alkohol, første konserten, første bursdsgsfeiring, første krevende dag på jobb osv. Hjernen må finne annen måte å koble av på. Det er dessverre slik at når en først har fått en avhengighet på alkohol, så hjelper det ikke med 1 hvit måned/ 3 hvite måneder. Straks en presenterer kroppen for alkohol igjen så vil den automatisk tilbake til der den var før, og kommer til å suge etter mer. Dessverre. Mange av dere i tråden kommer dessverre ikke til å klare dette på egen hånd, til det så har det gått for lang tid, og alkoholen har tatt for mye overhånd. KANSKJE kan dere komme dere tilbake til å ha et normalt forhold til alkohol på sikt, men oddsen er imot dere. Det er det samme som en røyker som har slutta. Han kan kanskje ta seg 1 røyk på fest noen år etterpå, men flesteparten ender opp med å sprekke, og begynne på igjen. Samme er det med alkoholen. Er man først avhengig så er så og si eneste alternativ totalavhold resten av livet. Jeg er veldig enig i det du sier her, og jeg ser det jo på meg selv. jeg kan klare maks ett par måneder uten på det beste ( men som regel er det ikke mer en en uke eller to ) før jeg havner utpå igjen siden jeg bruker alkohol som selvmedisinering på psykiske lidelser. Jeg har tenkt tanken på å nå gå til behandlingsapparatet mitt og fastlegen (som vet jeg har alkoholproblemer) og søke om mer hjelp, for det å prøve å ha en hvit måned her og en hvit måned der alene hjemme...det fungerer ikke. Jeg kan ikke klare dette alene, for det har jeg prøvd og feilet på i noen år allerede. -Vimsa Anonymkode: 35886...40e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
got2go Skrevet 27. januar 2021 #2020 Del Skrevet 27. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er veldig enig i det du sier her, og jeg ser det jo på meg selv. jeg kan klare maks ett par måneder uten på det beste ( men som regel er det ikke mer en en uke eller to ) før jeg havner utpå igjen siden jeg bruker alkohol som selvmedisinering på psykiske lidelser. Jeg har tenkt tanken på å nå gå til behandlingsapparatet mitt og fastlegen (som vet jeg har alkoholproblemer) og søke om mer hjelp, for det å prøve å ha en hvit måned her og en hvit måned der alene hjemme...det fungerer ikke. Jeg kan ikke klare dette alene, for det har jeg prøvd og feilet på i noen år allerede. -Vimsa Anonymkode: 35886...40e Støtter deg i å kontakte fastlegen! Som regel er det jo nettopp underliggende psykiske lidelser som ligger i grunn, og det er DER en må ta tak. Alkoholen hjelper å døyve dem, men de vil aldri forsvinne før de blir jobbet med. Be fastlegen din henvise deg til dps, gjerne hos en terapeut som jobber innenfor alkohol-og rusproblematikk. Det kan være til god hjelp å havne inn i en tilbakefallsforebyggende gruppe, samt mentaliseringslæring. Masse lykke til, du fortjener å ha det bra med deg selv ❤ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå