Gå til innhold

Skravletråd for de som strever med alkoholkonsumet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei på dere.

Fant denne tråden i kveld. Har ikke lest alt men har vel skjønt konseptet.

Jeg er 2 tobarnsmor men begge er voksne og lever sitt eget liv i et annet fylke.

I skrivende stund er jeg nok ikke edru. Noe har skjedd med meg i år. Har rast ned i vekt, gått ned nesten 20 kg siden januar. Matlyst er borte vekk. Når jeg handler er det øl, pizza og røyk jeg kjøper. 

Pizza fordi det er lettvint og en grei rett for å dempe sulten. 

De siste mnd har jeg passet på å alltid ha øl i kjøleskapet. I tilfelle festligheter, som jeg har sagt til meg selv. 

Sannheten er at jeg VIL drikke, omså hver dag. 

Har kompleks ptsd og høst/vinter er alltid ekstra vanskelig. Her jeg bor er sola borte halve året. 

Klem til alle som sliter ❤💙

#Tuborg 

Anonymkode: 38b47...439

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei på dere.

Fant denne tråden i kveld. Har ikke lest alt men har vel skjønt konseptet.

Jeg er 2 tobarnsmor men begge er voksne og lever sitt eget liv i et annet fylke.

I skrivende stund er jeg nok ikke edru. Noe har skjedd med meg i år. Har rast ned i vekt, gått ned nesten 20 kg siden januar. Matlyst er borte vekk. Når jeg handler er det øl, pizza og røyk jeg kjøper. 

Pizza fordi det er lettvint og en grei rett for å dempe sulten. 

De siste mnd har jeg passet på å alltid ha øl i kjøleskapet. I tilfelle festligheter, som jeg har sagt til meg selv. 

Sannheten er at jeg VIL drikke, omså hver dag. 

Har kompleks ptsd og høst/vinter er alltid ekstra vanskelig. Her jeg bor er sola borte halve året. 

Klem til alle som sliter ❤💙

#Tuborg 

Jeg er heller ikke edru nå :( Klem til deg også ❤️. Røyker gjør jeg også. Har egentlig ikke tenk nøye igjennom det før, men jeg har kryssavhengighetsproblematikk selv. Jeg drikker for mye alkohol, jeg røyker, jeg drikker seriøst flere liter kaffe hver dag og jeg har slitt med matavhengighet i store deler av livet. 

Jeg har til og med i et desperat forsøk på å bli kvitt alkoholen forsøkt å røyke enda mer, men ender alltid bare med å drikke like mye som før, men da med et nytt og høyere forbruk av røyk. 

Herlighet, jeg har til og med vært spilleavhenig...

Anonymkode: 10883...ba4

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er heller ikke edru nå :( Klem til deg også ❤️. Røyker gjør jeg også. Har egentlig ikke tenk nøye igjennom det før, men jeg har kryssavhengighetsproblematikk selv. Jeg drikker for mye alkohol, jeg røyker, jeg drikker seriøst flere liter kaffe hver dag og jeg har slitt med matavhengighet i store deler av livet. 

Jeg har til og med i et desperat forsøk på å bli kvitt alkoholen forsøkt å røyke enda mer, men ender alltid bare med å drikke like mye som før, men da med et nytt og høyere forbruk av røyk. 

Herlighet, jeg har til og med vært spilleavhenig...

Anonymkode: 10883...ba4

Jeg er også spilleavhengig men heldigvis ikke på spill der jeg gidder betale noe.

Ja, og kaffen(og røyken) tar bort noe av sultfølelsen så derfor gikk jeg ned så mye i vekt. 

Ikke at det gjorde så mye, var nok overvektig. Jeg er dog redd for å gå enda mer ned i vekt for da blir jeg "styggtynn".

Det å mikse alk og piller har jeg heldigvis en høy, høy terkel for å overskride. Selv om jeg må innrømme at jeg tenker mer og mer liberalt om det. 

Ang mat så er jeg såååå irritert for at jeg ikke klarer å kontrollere sultfølelsen. Ja, det er sykt. Det er et livsviktig behov vi mennesker har.  Likevel irriterer det meg.

Jeg er forresten ufør pga kompleks ptsd.

#Tuborg 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er også spilleavhengig men heldigvis ikke på spill der jeg gidder betale noe.

Ja, og kaffen(og røyken) tar bort noe av sultfølelsen så derfor gikk jeg ned så mye i vekt. 

Ikke at det gjorde så mye, var nok overvektig. Jeg er dog redd for å gå enda mer ned i vekt for da blir jeg "styggtynn".

Det å mikse alk og piller har jeg heldigvis en høy, høy terkel for å overskride. Selv om jeg må innrømme at jeg tenker mer og mer liberalt om det. 

Ang mat så er jeg såååå irritert for at jeg ikke klarer å kontrollere sultfølelsen. Ja, det er sykt. Det er et livsviktig behov vi mennesker har.  Likevel irriterer det meg.

Jeg er forresten ufør pga kompleks ptsd.

#Tuborg 

Føler med deg!❤️

Har samme diagnose som deg, rotet meg ikke borti alkoholen og drakk to ganger per år før endte med PTSD for litt over to år siden pga traumer. Da ble plutselig alkohol det eneste som kunne lindre uroen og frykten, og vips så ble jeg avhengig..

Og det kompliserer jo ting betydelig å ha en psykisk lidelse i tillegg til et rusproblem, for å si det sånn!😔

Kan jeg spørre hvor lenge du har hatt diagnosen og alkohol avhengighet?

Klem fra Pia..

Anonymkode: 273df...b94

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Noen som ser raskt resultat i ansikt hud på å avstå noen dager ? 

https://www.boredpanda.com/before-after-sobriety-photos/?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=organic

Anonymkode: f6f07...662

Ja, ansiktshuden min ser mye bedre ut nå ( sist jeg drakk var 28 september ). Den er ikke like tørr, rød, sår eller gusten. Hudtonen har jevnet seg ut og jeg har fått en viss friskhet og glød. Samboeren min nevnte igår at den glødet mer, og det gir jo ihvertfall litt motivasjon til å holde avhengigheten på avstand.

-Vimsa

Anonymkode: e69cc...774

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, ansiktshuden min ser mye bedre ut nå ( sist jeg drakk var 28 september ). Den er ikke like tørr, rød, sår eller gusten. Hudtonen har jevnet seg ut og jeg har fått en viss friskhet og glød. Samboeren min nevnte igår at den glødet mer, og det gir jo ihvertfall litt motivasjon til å holde avhengigheten på avstand.

-Vimsa

Ja man kan jo også fort se litt «puffy» ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja man kan jo også fort se litt «puffy» ut. 

Ikke bare det, her har jeg fått sprukne blodkar i hele ansiktet, flassende dermatitt og masse tørrhetsrynker/huden sprekker opp, pga drikking, ser 10 år eldre ut på to år! I tillegg til væske i buken som forøvrig står rett ut, hovne ankler og overvekt..

Nydelig, takk til meg selv, for daglige dårlige valg..🤮

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble skrevet ut av psykiatrien i går. Klarte å ikke kjøpe øl på butikken. Klarte ikke å unngå overspising. Kommer til å rase opp i vekt hvis jeg ikke klarer å hente meg inn nå..På torsdag skal jeg inn på dps igjen og bli til mandag. Tørr ikke være hjemme i helgen. Det går ikke bra. 

- C 

Anonymkode: 1ead6...708

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Ikke bare det, her har jeg fått sprukne blodkar i hele ansiktet, flassende dermatitt og masse tørrhetsrynker/huden sprekker opp, pga drikking, ser 10 år eldre ut på to år! I tillegg til væske i buken som forøvrig står rett ut, hovne ankler og overvekt..

Nydelig, takk til meg selv, for daglige dårlige valg..🤮

Da må du løpe til lege, høres ut som cirrose

Anonymkode: f463b...fc8

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ble skrevet ut av psykiatrien i går. Klarte å ikke kjøpe øl på butikken. Klarte ikke å unngå overspising. Kommer til å rase opp i vekt hvis jeg ikke klarer å hente meg inn nå..På torsdag skal jeg inn på dps igjen og bli til mandag. Tørr ikke være hjemme i helgen. Det går ikke bra. 

- C 

Leit å høre at det ikke går bra med deg, men godt å vite at du skal få komme inn på DPS igjen i helgen. Det blir forhåpentligvis trygt for deg :blomst:

-Vimsa

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei....her var det dessverre mye å kjenne seg igjen i 😫 Men, samtidig godt å lese at vi er flere....ja, dere skjønner.

Jeg er 37 år, gift, litt store barn og er i 100% jobb. Alltid likt virkningen alkohol gir meg...selvtillit, avslappende og mer sosial..er litt introvert.Og døyver tungsinnet siden jeg også har en matavhengighet, som jeg ikke får bukt med. Det sliter meg snart i stykker.

Drukket mye på fester, ofte til blackouts. Skjønner ikke når jeg er full som mange gjør og bør gi meg. Er liksom bare i veldig godt humør og bang, våkner opp neste dag...full av anger....

Det var absolutt ikke bra, men så ofte på fester er man jo ikke. Det store problemet var at jeg begynte å bruke vin som medisin  for ca.5 år siden. Hverdagsdrikkingen snek seg på...var også blitt så sosialt akseptabelt merket man. Kose seg vettu, har fortjent det etter lange dager på jobb og kidsa er i seng..

Først var det ok forbruk og åpent. Etter hvert økte det jo på og ble mer i skjul, når mannen reagerte. Han drikker lite. Ble mye styr for de stundene. En del dagen derpå om jeg lurte på om eg var edru..måtte kjøpe meg alkometer før eg kunne kjøre til jobb ..tragisk...

Begynte å gå mer edru på fest for å ikke risikere noe tull. Men, hverdagsdrikkingen økte. Og så prøvde jeg å drikke bare litt på fester, gikk ikke så bra alltid....

Nå er jeg drittlei...skjønner selv at det er et problem...men, ha et normalt drikkemønster går ikke....så det må kuttes ut. Rett og slett. Drikke et par enheter gir meg nada niks. Gir meg bare frustrasjon. Eller det baller på seg. Kose seg med ETT glass vin? Aldri hørt om...

Nå er det 4 dager siden jeg drakk sist...da var det 1 flaske 11% vin som ikke gav meg noe. Klarte å stoppe meg selv fra å drikke mer.Hurra!

Før i den uken ble det 2 ganger faktisk, selv om jeg egentlig ikke ville. Men, hvorfor gjorde jeg det da? Det var tilgjengelig..jeg var på kurs uten familien...just perfect. Er liksom sånne øyeblikk jeg har verdsatt før. Klemte i meg masse, men heldigvis uten noe å gjøre noe dumt. Bare masse anger til meg selv!!

Nå går det fint, men vet det kommer tyngre dager.....så vi får stå sammen! Heldigvis liker jeg kun vin og det er ikke så lett og få tak i,takk og pris for det nå. Og ha øl, sprit etc i huset er null stress!

Håper vi klarer dette sammen!

- Miranda **

Anonymkode: a360b...537

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da må du løpe til lege, høres ut som cirrose

Du skal vokte deg vel for å slenge ut slike utsagn/diagnoser, det hører ikke hjemme hverken her eller andre steder på KG. 
Det er ikke dette denne tråden handler om! 

Sint Hilde. 

Anonymkode: a0cd4...b04

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, AnonymBruker said:

Du skal vokte deg vel for å slenge ut slike utsagn/diagnoser, det hører ikke hjemme hverken her eller andre steder på KG. 
Det er ikke dette denne tråden handler om! 

Sint Hilde. 

Takk Hilde men hun/han har på en måte rett!

Jeg vet jeg har leverbetennelse, har daglige  brennende smerter i leveren og utslett, så burde løpe til legen ja. Men da ryker nok lappen og livet i seg selv, når kortene kommer på bordet. Så må bare fortsette å prøve å moderere inntaket så godt jeg klarer, og prøve å legge inn alkoholfrie dager også, kroppen har sagt det er nok for veldig lenge siden, mens hodet vil ha mer, blir bare trist av at det ble som dette..

Du vet kanskje hva jeg mener nå..

Pia..

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.9.2019 den 23.53, AnonymBruker skrev:

Dere som har barn bør tenkte dere om både en og to og hundre ganger.. barn merker om foreldre drikker. Dere drikker kanskje fordi dere har psykiske problemer eller andre tunge tanker. Men ikke ødelegg barndommen til barna deres slik at de får det vanskelig. 

Istedefor å drukne dere selv i medlidenhet så kom dere ut, gå i fjellet, les ei bok, treff venner eller bli kjent med nye mennesker. Mld dere inn i en forening.. ett eller annet. 

Alle klarer å slutte å drikke om en vil det nok!! 

Anonymkode: d5faa...3b0

Om man er alene med omsorgen, kan man ikke gjøre de tingene du beskriver - bortsett fra å lese en bok, og det hjelper på ingen måte rastløsheten, tvert om. 

For meg handler det nemlig og ekstrem kjedsomhet, rastløshet og at jeg samtidig sliter med å lande etter tøff og stressende hverdag. 

Det er også vanskelig å motivere seg til hjemmetrening foran tv’n på dårlig plass og med lav lyd, selv om jeg får det til iblant. 

- Bora Bora

Anonymkode: b2841...89a

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet jeg har leverbetennelse, har daglige  brennende smerter i leveren og utslett, så burde løpe til legen ja. Men da ryker nok lappen og livet i seg selv, når kortene kommer på bordet. Så må bare fortsette å prøve å moderere inntaket så godt jeg klarer, og prøve å legge inn alkoholfrie dager også, kroppen har sagt det er nok for veldig lenge siden, mens hodet vil ha mer, blir bare trist av at det ble som dette..

Pia..

Jeg blir nå litt bekymret jeg. Du risikerer livet ditt ved å ikke dra til legen. Ja, lappen risikerer du ved å dra, men satt opp mot livet ditt? 

Er ikke sikkert det vil fungere å bare redusere inntaket nå. Virker som at det har gått for langt slik at du trenger veldig viktig behandling. SÅ viktig er det ikke å holde misbruket skjult. Det kan jo ende fatalt. Håper du ombestemmer deg og går til legen. 

- C 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir nå litt bekymret jeg. Du risikerer livet ditt ved å ikke dra til legen. Ja, lappen risikerer du ved å dra, men satt opp mot livet ditt? 

Er ikke sikkert det vil fungere å bare redusere inntaket nå. Virker som at det har gått for langt slik at du trenger veldig viktig behandling. SÅ viktig er det ikke å holde misbruket skjult. Det kan jo ende fatalt. Håper du ombestemmer deg og går til legen. 

- C 

Skjønner Pia jeg. Altså nå må jo akutte betennelser behandles så det er jo idiotisk å ikke gå til legen, men dette med strippes for førerkortet osv er megakjipt. 

Jeg forstår ikke at myndighetene velger en så invaderende politikk overfor lovlydige borgere.

Anonymkode: 59e27...d34

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker said:

Skjønner Pia jeg. Altså nå må jo akutte betennelser behandles så det er jo idiotisk å ikke gå til legen, men dette med strippes for førerkortet osv er megakjipt. 

Jeg forstår ikke at myndighetene velger en så invaderende politikk overfor lovlydige borgere.

Anonymkode: 59e27...d34

Hvis jeg skal være helt ærlig, hadde det vært fint å gå til fastlege og få slike restriksjoner. ikke bli fratatt førerkøt, men få en betingelse at hvis jeg ikke holder meg erdu i et halvt år, mister jeg førerkort. Men vet ikke om jeg kan kreve det

Linnea

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Pia..

Jeg skjønner Pia, men det er ikke greit å ta opp (uavhengig av hva du har/ikke har).
Fortsett på den veien du går nå. Jeg merker at det hjelper å legge inn noen rolige og noen hvite dager, det får meg til å tenke veldig på hva det er jeg holder på med. Dessverre sprekker jeg både støtt og stadig, for det er jo som du selv skriver selve hodet som ikke spiller på lag. Men jeg har troen på at akkurat disse rolige dagene kan få det til å snu, for positive tanker teller like mye som de negative. Og de dagene man føler man har kontroll, de er gull verdt! 
Som jeg har nevnt tidligere, skulle jeg ønske det fantes et slags lavterskel-tilbud. Å ha alkoholproblemer er så utrolig stigmatiserende! Jeg leste akkurat en bok av Hanne Kristin Rohde (som jeg anser som en svært oppegående person), og selv hun beskrev «sånne som oss» som illeluktende avskum som nærmest bor på gata. Det er så feil, så feil. De største «fyllikene» man kan finne, er nok sånne som oss. Vi som ikke synes, lar det gå ut over familieliv, og har en fasade ingen kan sette fingeren på. 

Hilde. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motivasjonen til å slutte, må være barna eller andre mennesker i livet deres. Jeg skulle så gjerne ønske at jeg forsto. At jeg forsto hvorfor man velger å sette et barn til verden, når man sliter med å finne mening med livet. Dette er ikke kritikk eller noe, men jeg ønsker bare å forstå. Kanskje kan jeg ikke forstå - før jeg står der selv? Jeg er genuint interessert i å høre, det er derfor jeg ønsker å følge med på denne tråden.   

Tidligere i år opplevde jeg å miste min bror i selvmord. Etter det fikk jeg fullstendig avsmak på alkohol, enda jeg ikke drakk så mye. Kanskje 1-2 ganger i mnd. Bror var heller ingen alkoholiker, heller den som var mest ordentlig av oss i søskenflokken. Alt var på plass. Fast jobb, god økonomi, bil og leilighet. Ble et stort sjokk når han døde. Jeg begynte med tiden å gruble over hvorfor jeg drakk alkohol i det hele tatt. Jeg synes jo ikke det er godt. Min motivasjon for å finne mening i livet, ble min bror. Jeg kunne i en slik situasjon endt opp med å begynne å drikke, men jeg valgte å slutte helt - fordi jeg ikke så meningen i å drikke noe jeg ikke synes var godt.

Håper dere med tiden kan finne en indre motivasjon til å slutte å drikke. Enten for deres egen del, eller for de rundt dere! Det er bra dere har hverandre i forumet.

- 1

Anonymkode: 07143...6fa

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...