Gå til innhold

Drikker IKKE springvann.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Overskriften er nok litt på avveie, men ikke helt.

Når jeg vokste opp hadde vi dårlige rør, og vannet i vårt nærområde var nesten alltid dårlig. Dermed kokte vi alltid vann når vi trengte det, neste  24/7 gjennom barndommen min. Da det tok unødvendig med tid endte det heller med at vi kjøpte store store vanndunker med billig vann fra butikken, og etterhvert levde vi egentlig nesten kun på brus og juice. 

Nå er jeg snart 24, og jeg har vært brusavhengig siden jeg gikk i 1. klasse på barneskolen. Jeg har vært aktiv hele livet og drukket vann under trening, men aldri ellers. Jeg har ikke noe imot smaken av vann eller noe, men i lys av årets hendelser med dårlig vann, samt erfaringen min fra barndommen, så har jeg regelrett utviklet en form for angst for å drikke springvann.

Lurer dermed litt på andre muligheter for å drikke vann uten å bli blakk. Er det flere her som har vannkanne/vanndunk med tapp i kjøleskapet feks? Jeg vurderer å begynne å koke vann og helle det i en dunk i kjøleskapet, men er litt usikker på om det er bra eller ikke å drikke (kaldt) kokt vann hele tiden i stedet for "normalt" springvann. Og dersom springvannet skulle vært ødelagt, hjelper det faktisk å koke det? Ødelegger kokinga smaken på vannet? Holder det lengre/kortere enn vanlig springvann i flaske i kjøleskapet osv? 

 

Noen som vet eller har tips?

Anonymkode: 42eee...49e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

PS; Burde jeg kjøpe inn en glassdunk med tapp eller går det greit med plastdunk? Hva bør jeg tenke på mtp plastdunk, BPA eller hva det heter?

Anonymkode: 42eee...49e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et Berkey-filter, veldig høy kvalitet og de sender til Norge. Det er en type filter som står på benken og som man fyller opp med vann. Det filtrere ut det meste av bakterier, men noen kan overleve, så om man vet at det er bakterier i vannet må det kanskje kokes. Filteret filtrerer ut tungmetaller, plastpartikler og alt annet dritt som måtte finnes i vannet også. Å koke vannet hjelper jo ikke mot metallet som havner i vannet om man har dårlige rør f.ex.

Anonymkode: 4993c...2d4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har et Berkey-filter, veldig høy kvalitet og de sender til Norge. Det er en type filter som står på benken og som man fyller opp med vann. Det filtrere ut det meste av bakterier, men noen kan overleve, så om man vet at det er bakterier i vannet må det kanskje kokes. Filteret filtrerer ut tungmetaller, plastpartikler og alt annet dritt som måtte finnes i vannet også. Å koke vannet hjelper jo ikke mot metallet som havner i vannet om man har dårlige rør f.ex.

Anonymkode: 4993c...2d4

Takk for tips! Bygget jeg bor i nå er bygd i 2000-2002 en gang, så rørene her tror jeg egentlig er greie, er mest bakterie jeg er redd for. Har ikke tenkt på filter engang, men skal sjekke det ut!

Anonymkode: 42eee...49e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vann i Norge er et av de reneste vannene som finnes. Og det er null problemer å drikke vann fra springen de fleste plasser. Og det er svært lite bakterier i norsk vann. Jeg har vokst opp på gård med privat brønn uten renseanlegg, og var så og si aldri syk. 

Anonymkode: 86bcd...93e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kun en mental greie for deg. Du kan venne deg til å drikke vann fra springen. Det bør du gjøre for din egen helse, økonomien og miljøet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt springvann er veldig godt og jeg drikker det med største fornøyelse, uten snev av frykt for noe som helst. :nigo: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...