Gå til innhold

Tips til klær til uteløping på høsten


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva bruker dere drevne løpere av klær på høsten når det er småsurt ute? Merker at jeg har en tendens til å kle på meg for mye, og at jeg blir for varm under økten. Jeg begynte å løpe i sommer, og brukte da kun shorts og T-skjorte/singlet. 

Jakke eller ikke jakke i sånn 8-12 grader? Ser når det er løp i byen min at eliteløperne alltid har så lite klær på seg kontra morsjonistene, men det er vel ikke så lurt å fryse i begynnelsen heller?

Anonymkode: 9251b...eb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke eliteløper og kler meg naturlig nok ikke som når jeg løper konkurranse til hverdags. Bruker tights eller joggebukse alt etter temperatur. Fryser lett, så om det er litt kaldt eller litt vind bruker jeg en tynn genser og en vindtett jakke over. Jakken min kan åpnes til ganske store hull under armene.

Anonymkode: ed26b...5fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker vanlige tights (type 2XU el.l) ned til ca 7-8 grader, under det blir det varmere tights. På overkroppen bruker jeg tynn jakke, og f eks Swix trøye (varm) hvis det er kaldere enn ca 6-7 grader. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er over 10 grader uten regn eller vind bruker jeg vanlig tights og en teknisk trøye.

Under 10 grader eller dersom det er vind eller regn tar jeg en jakke over.

Av tekniske trøyer har jeg litt ulik tykkelse avhengig av temperatur.

https://www.sportamore.no/produkt/153647-bjrn-dhlie-training-tech-longsleeve-f-rosa/681970?from=1567936022&ad=63130928761&pad=319087854393&gclid=CjwKCAjw5fzrBRASEiwAD2OSV6QZhhHPcfMN5o2GIVaI9WenkzIcy84F_aaqNPGU-rJyvG9QD52BYRoCX-4QAvD_BwE Dette er den tynneste jeg har. Den er veldig god :)

 

https://www.xxl.no/helly-hansen-lifa-active-crew-superundertoy-dame-gra/p/1134716_2_style Litt tykkere.

 

Av jakker bruker jeg stort sett alltid en tynn løpejakke fra Swix, ala denne https://www.getinspired.no/swix-motion-premium-jacket-12406-75100?gclid=CjwKCAjw5fzrBRASEiwAD2OSV_mIl-oNKfY4DzOdHu03wEpzvJ9n2Mw_zk-5vLKaxBJ8Tv2BxyyCCBoCoW4QAvD_BwE

Anonymkode: cddd8...d3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minst mulig, særlig om det regner (da blir det mindre som blir vått) :) Jeg liker best klær av den typen orienteringsløpere bruker, forsterker med superundertøy om det blir kaldt. Pluss gode sokker og hansker (signalfargede vinterarbeidshansker :) )  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir omtrent slik, men tilpasser nærmere hvis det blåser/snør osv. 

Ned til 8-10 grader: vanlig tights, superundertøy-trøye eller tynn ulltrøye under en tynn vindjakke ved behov. Har gjerne et tynt pannebånd eller caps som gjør at jeg unngår svette og hår i øynene. Har flipbelt til mobil hvis jeg ikke trenger jakke på. Vanlige joggesko. 

Mellom 0 og 8 grader: litt tjukkere tights, tynn ulltrøye og tynn fleecegenser under tynn vindjakke. Fleece pannebånd, tynn hals og tynne hansker. Ullsokker. Vanlige joggesko. 

-7 til 0 grader: vintertights, ulltrøye + tynn ulljakke eller fleecejakke, og en vindjakke med fleece på innsiden, fleece pannebånd. Tjukke ullsokker (fra Kari Traa). Hansker. Fleece eller ull-hals. Piggsko (bor i et veldig isete område).

Har alltid refleksvest utenpå når det er mørkt. Regner det mye løper jeg mest sannsynlig inne på mølle, men løper gjerne i snø. Om vinteren vil jeg heller ha litt for mye på meg, for da kan jeg åpne opp eller knytte et plagg rundt livet hvis jeg kjenner at jeg begynner å bli for varm/svette for mye.

Jeg er livredd for å fryse. Jeg har med mobilen og husnøkler i jakkelomma eller i flipbelt. Garmin på håndleddet :) 

 

Anonymkode: 1c1c6...1b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Blir omtrent slik, men tilpasser nærmere hvis det blåser/snør osv. 

Ned til 8-10 grader: vanlig tights, superundertøy-trøye eller tynn ulltrøye under en tynn vindjakke ved behov. Har gjerne et tynt pannebånd eller caps som gjør at jeg unngår svette og hår i øynene. Har flipbelt til mobil hvis jeg ikke trenger jakke på. Vanlige joggesko. 

Mellom 0 og 8 grader: litt tjukkere tights, tynn ulltrøye og tynn fleecegenser under tynn vindjakke. Fleece pannebånd, tynn hals og tynne hansker. Ullsokker. Vanlige joggesko. 

-7 til 0 grader: vintertights, ulltrøye + tynn ulljakke eller fleecejakke, og en vindjakke med fleece på innsiden, fleece pannebånd. Tjukke ullsokker (fra Kari Traa). Hansker. Fleece eller ull-hals. Piggsko (bor i et veldig isete område).

Har alltid refleksvest utenpå når det er mørkt. Regner det mye løper jeg mest sannsynlig inne på mølle, men løper gjerne i snø. Om vinteren vil jeg heller ha litt for mye på meg, for da kan jeg åpne opp eller knytte et plagg rundt livet hvis jeg kjenner at jeg begynner å bli for varm/svette for mye.

Jeg er livredd for å fryse. Jeg har med mobilen og husnøkler i jakkelomma eller i flipbelt. Garmin på håndleddet :) 

 

Anonymkode: 1c1c6...1b5

Wow - du har mye klær på deg! Superundertøy og ulltrøye i 10 grader? I 10-12 grader løper jeg med shorts og langermet topp.

Anonymkode: 8c771...9cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lange tights om det er under 12-13 grader. Tights med lett foring om det er under 2-3 grader. 

Overdelene varierer jeg mye. Har som regel to-lags om det er under 15 grader.

12-15 - singlett, og tynn langermet i mikrofiber. Vest om det blåser eller regner mye. 

8-12 - t skjorte og lett jakke, eller langermet mikrofiber 

4-8 - alltid jakke med lett foring, eller ull underst. (ikke begge deler, det blir for varmt). To lags. 

under 2-4 - alltid ull eller langermet med foring, og jakke med lett foring over. 

Tre lags om det er minusgrader og storm. 

Har alltid buff fra 12 grader og under. Alltid hodebånd og handsker fra 8 og under. Caps om det regner. 

 

Anonymkode: 43be8...27b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.9.2019 den 14.55, AnonymBruker skrev:

Wow - du har mye klær på deg! Superundertøy og ulltrøye i 10 grader? I 10-12 grader løper jeg med shorts og langermet topp.

Anonymkode: 8c771...9cb

Jeg hadde frosset i hjel i shorts i 10 grader. Jeg er en frysepinne som har varmeflaske og ullpledd i sofaen når det er 22 grader i stua. 

Anonymkode: 1c1c6...1b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det føles alltid litt kalt i starten med lite klær, men det går fort over. 

Varmere enn 10-12 grader, shorts og teknisk trøye,

0-10 grader: Tights, teknisk trøye med tynn løpejakke over.

-5 - 0 grader- Vintertights, superundertøy overdel og løpejakke. Vanter og løpelue

Kaldere enn -5: Superundertøy og enda mere klær .

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bedre å fryse i starten, enn å være for varm hele resten av turen. 

Et tips er å varme litt opp inne før du går ut. Dynamisk tøying og bevegelighetstrening, finnes ørten eksempler på gode rutiner om du googler. Da er du allerede varm når du går ut, og vil ikke fryse sånn i starten. 

I 10-12-grader kjører jeg langermet trøye, evt med et tynt vindtett lag over. Jeg fryser i starten, men det er mye bedre å fryse de første fem minuttene, enn å være alt for varm de resterende 55... 

Anonymkode: 43d17...f4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.9.2019 den 12.49, LeneXCII skrev:

Bruker vanlige tights (type 2XU el.l) ned til ca 7-8 grader, under det blir det varmere tights. På overkroppen bruker jeg tynn jakke, og f eks Swix trøye (varm) hvis det er kaldere enn ca 6-7 grader. 

Fasiten er her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...