Gå til innhold

Avstå frå godteri og snacks i eit år.


mammahjarte

Anbefalte innlegg

Kva vil mest sannsynligvis skje om ein person gjer detta i eit år?

- Slutte eta godteri, frukt, snop, sukker, melkesukker, fruktose, aspartam og andre typar fake sukker.
- Slutte eta chips, kaker, snacks, popcorn.
- Avstår frå alkohol
- Spise ellers vanlig, ingen telling av kalorier.
- Bevege seg dobbelt så mykje som før

Dvs all unødvendig kos forsvinner, men man spiser vanlig mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor gjør du det så vanskelig og risikerer å sprekke? Ta deg en liten sjokobit, enten vanlig sjokolade eller mørk sjokolade i ny og ne, eller hver dag til kaffen, gjør null skade. Bare en liten bit, eller spis litt smågodt eller annet du liker av godis én gang i uka. Det er en mye bedre og langvarig løsning enn dette. 

Anonymkode: 65588...f2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ned i vekt og bedre form. Men frukt ville jeg spist moderat. :)

Anonymkode: ef028...479

Yay

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvorfor kutte frukt? Ja, det er sukker, men ikke tilsatt!

Anonymkode: 6b634...d87

Glykemisk indeks og blodsukkerstigning. Men ja kanskje det er litt hysterisk. Ei frukt her og der burde gå bra. Vitaminer og.

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvorfor gjør du det så vanskelig og risikerer å sprekke? Ta deg en liten sjokobit, enten vanlig sjokolade eller mørk sjokolade i ny og ne, eller hver dag til kaffen, gjør null skade. Bare en liten bit, eller spis litt smågodt eller annet du liker av godis én gang i uka. Det er en mye bedre og langvarig løsning enn dette. 

Anonymkode: 65588...f2f

Tja kanskje litt laurdagsgodt hadde fungert. Det er jo mindre restriktivt. Men kan venta til desember med laurdagsgodt. Desember er jo spist til du "daue" månaden. Blir invandert av kaker og dritt haha.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man vil bli slankere, men sannsynligvis ikke lykkeligere. Blir utrolig slitsomt å delta i bursdager, fester og andre sosiale sammenkomster der mat/drikke er sentralt. Særlig når man ikke kan innta kunstig søtning heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skummelt å starte et strengt forhold til mat. Det kan straffe seg veldig psykisk.

Anonymkode: 6a4ea...31a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, uglejenta said:

Man vil bli slankere, men sannsynligvis ikke lykkeligere. Blir utrolig slitsomt å delta i bursdager, fester og andre sosiale sammenkomster der mat/drikke er sentralt. Særlig når man ikke kan innta kunstig søtning heller.

Ja har tenkt ein del på det. Folk føler seg avvist om man ikkje smaker. Sjølv om det handler om helsa.

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Skummelt å starte et strengt forhold til mat. Det kan straffe seg veldig psykisk.

Anonymkode: 6a4ea...31a

Kanskje bedre å litt enklare kjørereglar. Det blir jo veldig restriktivt. Men trenger eg eigentlig godteri, kaker og brus? Nei. Det gir kroppen min veldig lite, men nytelse der og da.

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Tror du hadde funnet dette TUNGT... Alt med måte frøken 

Anonymkode: e3987...8e2

Hadde sikkert klart det i eit par månader. Men har ikkje testa kor sterk vilje eg eigentlig har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke sikkert du vil gå ned i vekt, kommer an på resten av kostholdet. Selv om noe er sunt, kan man ikke nødvendigvis spise ubegrenset av det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/16/2019 at 3:45 PM, Tvist said:

Er ikke sikkert du vil gå ned i vekt, kommer an på resten av kostholdet. Selv om noe er sunt, kan man ikke nødvendigvis spise ubegrenset av det.

Så heile den dere kalori inn, kalori ut greia? Eg trur det er litt meir komplisert enn det. Men ja du har rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg ville dette sannsynligvis ha ført til en gigantisk sprekk allerede etter få uker. Det man nekter seg selv, blir som regel en stor mental hang-up. Så smaker man litt, i et bursdagsselskap eller lignende, og så er det på'an igjen. 

Jeg vil mye heller anbefale å redusere inntak, uten å nekte seg det totalt. Hold chips, sjokolade, vin og brus til lørdagen, og spesielle anledninger der man er invitert i selskap. Da får man nyte livets gode sider, samtidig som man lever greit sunt i hverdagen. 

Anonymkode: 8d1a2...333

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg levde sånn i flere år, men gikk ikke ned i vekt men det hang sammen med årsaken til at jeg valgte en så streng diett, nemlig et helseproblem. 

Anonymkode: b2eae...9de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 15.9.2019 den 22.37, mammahjarte skrev:

Ja har tenkt ein del på det. Folk føler seg avvist om man ikkje smaker. Sjølv om det handler om helsa.

Kanskje bedre å litt enklare kjørereglar. Det blir jo veldig restriktivt. Men trenger eg eigentlig godteri, kaker og brus? Nei. Det gir kroppen min veldig lite, men nytelse der og da.

Hadde sikkert klart det i eit par månader. Men har ikkje testa kor sterk vilje eg eigentlig har.

Det spørs hvordan du tenker på det. Nei, kroppen trenger det selvsagt ikke godteri og kaker rent næringsmessig. Men vi mennesker er jo mer enn kun et behov for næring. Vi har også et behov for å slappe av, nyte og smake på det livet byr på. Vi har et behov for å være psykisk friske, og det blir vi sjelden om vi praktiserer superstreng askese og selvnektelse. Da ender vi opp med å tenke altfor mye på mat og å knytte mat til noe negativt og farlig, som igjen kan få skadelige konsekvenser (i ytterste konsekvens, spiseforstyrrelser). 

Heller enn å tenke så svart-hvitt, bør du strebe etter å finne en grei balanse. Et kosthold som gjør at du både har en normalvektig og velfungerende kropp, og samtidig kan kose deg og delta i sosiale lag med en avslappet holdning. Både kropp og sjel skal ha det bra. Lørdagsgodt er en fin regel - spis sunt og næringsrikt i ukedagene med mye grønnsaker, grove kornsorter og feit fisk, og kos deg med den maten og godteriet du vil lørdag kveld. Finn en fysisk aktivitet du liker å holde på med, enten det er trasketurer, klatring eller svømming, og gjør det et par ganger i uka. Verre trenger det ikke å være.

Anonymkode: 8d1a2...333

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg hadde klart å holde meg unna alt godteri så hadde jeg jo fått bedre selvkontroll og mer viljestyrke 

Anonymkode: dcf13...386

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hvor mye sånt man spiste i utgangspunktet, hvor mye man veier i utgangspunktet, og om man erstatter det med noe annet. Du blir ikke slankere av å kutte ut dessert hvis du kompenserer med å spise mer middag, eller kutter ut chips til fordel for 4 ostesmørbrød til kvelds. 

Har du et lavt/moderat sukkerinntak i utgangspunktet skjer det ikke så mye, spiser du MYE sukker er det nok en stor fordel for kroppen å kutte (ned). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kommer forsatt an på mengden mat. Du kan spise i kalorioverskudd uten å spise alt du lister opp, og så lenge du er i overskudd vil du ikke gå ned i vekt. Personlig mener jeg at det å hele tiden tenke på hva man skal kutte ut, lage masse regler for seg selv, kan bli veldig utmattende og for mange besettende. 

Spis kaloritette ting med måte, fokuser på næringsrik mat, men ikke lag så mye regler at du ender med en binge-restrict-cycle (altså at du nekter deg noe, får så lyst på det at du ikke klarer å la være - overspiser - får dårlig samvittighet og straffer deg selv med å nekte deg det igjen...og rundt og rundt går det).

Hvis du beveger deg mer, fokuserer på næringsrik mat og av og til spiser kaloririk og næringsfattig mat vil du likevel kunne gå ned i vekt så lenge du er i underskudd. 

Snu det litt fra å tenke på alt du ikke skal spise til alt du skal spise. :) 

Anonymkode: 647ab...ccd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde dette i 6mnd.

Kuttet alt snop, chips og sukker (brus, kaker osv)

Spiste normalt ellers, men passet på å ikke spise mer enn nødvendig (spiste 2 skiver til frokost, lunsj,  hadde et yoghurt mellommåltid før middag, spiste en vanlig prosjon middag, droppet av og til kvelds).

Alkohol hadde jeg ingen begrensninger på, men jeg drikker ikke så mye til vanlig.

Jeg trente ikke, hadde normal aktivitet for en med kontorjobb (tipper 6-7000 skritt for dagen)

Gikk ned fra ca 96kg til 83.

Gjorde dette da jeg var 33 år (forresten mann, 184 cm)

Nå trener jeg mer, spiser litt friere, men passer på at vekten ligger mellom 80-83 - går den over lever jeg litt på en smalere sti, så er jeg tilbake i sonen.

 

Anonymkode: f474b...11d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville blitt grinete, mindre trivelig å tilbringe tid sammen med, et irritasjonsmoment i sosiale sammenhenger (ingen liker den gjesten som aldri kan eller vil spise det som blir servert), fått et mer anstrengt og vanskelig forhold til mat - og sprukket med et smell etter noen uker (eller dager). Ekstrem-løsninger er aldri lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville jeg heller telt kalorier enn å kutte ut matgrupper fra kostholdet. Både fordi kos er viktig for meg, men også for å være sikker på å gå ned i vekt. Mange spiser mer av vanlig mat når de ikke skal spise ting de egentlig har lyst på (feks godteri, kake osv). 

Anonymkode: d8b3c...353

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...