Gå til innhold

Hund som bjeffer og maser


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg må spørre om råd for nå holder jeg på å gå av hengslene. Jeg passer familiehunden på 13 år,

og når jeg ble alene med han har han eskalert til å bli en terrorhund. Jeg er så glad i hunden, kanskje litt for god til å gi etter, og han misbruker det til det fulle. Hvis ikke må han være syk.

Et scenario: Jeg står opp, han får mat. 1-2 timer etter går vi en lang tur. Vi kommer hjem. Leker med å gjemme ting rundt i huset så han kan lete. Jeg koser med han(han får mye kos). Han får mat. Vi går kveldstur. Han går flere ganger ut i hagen i løpet av dagen. Allikevel, hver gang jeg setter meg for å jobbe med pc (freelance), ligger han på gulvet med bena mine, puster fort og tungt, altså trekker inn magen og nesten hyperventilerer, piper og eskalerer til å bjeffe! Han ligger faktisk å bjeffer. Jeg går i dusjen, bjeffing. Jeg går på loftet, bjeffing. Jeg snakker i telefon, bjeffing. 

Jeg var redd han kanskje var syk først. Avføringen er normal. Når han puster tungt og bjeffer stopper han når jeg kommer bort og han ser også på meg når han bjeffer. Når jeg kommer bort hopper han som oftest opp, og går i retning kjøleskap, matskål eller skapet med hundemat. Selv om han får nok mat.

Han sjekket tenner og ledd hos dyrelegen to dager før denne hundesykdommen satt i gang. Når han sover puster han normalt, og han sover godt i 12-13 timer, uten noe pesing eller piping! Som en engel. DA er det ingenting som plager han. Han er rask på tur, og løper rundt som om han var ti år yngre enn han er. Han virker kvikk og god.

Hva skal jeg gjøre? Savner han matmoren? Hva er det jeg gjør, som får hunden til å være slik? Jeg prøver å ikke kjefte, si korte ting så han ikke blir frustrert. Prøver å ignorere pesingen, pipingen og bjeffingen, men det er så vanskelig fordi jeg vil jo klappe han og se om han har vondt. Vi bruker mye tid sammen, kos og småprat, og han ligger ved siden av meg hele dagen så kan må jo like å være i mitt selskap. Kanskje litt for. Jeg vil bare at han skal være glad, og han virker glad når vi er på tur, men så fort action er over er alt trist og fælt.

Det ble en lag melding, men tror dere det er

1) Min adferd som påvirker dyret til å mase så ekstremt, er dette tegn på adferdsvansker, eller kan det være tegn på alvorlig sykdom? Jeg har sett denne oppførselen i mild grad hos han før, men så fort vi ble alene ble det kaos i heimen.

2) Hva skal jeg gjøre? Ignorere? Jeg vil ikke bruke straff, og jeg liker ikke kjefte på han, men jeg har bedt han om å gå å legge seg, men det hjelper jo ikke når han ligger å bjeffer. Ordet "hysj" trigger bare til mer.

 

Når familien kommer tilbake, tenker jeg å bestille time hos dyrelegen hvis ikke endringer i adferd gir seg. Vi bor ganske øde til, så det er 1,5 timer dit, og jeg har ikke bil. I tillegg vil jeg ikke dra på klinikken før man hører mer om årsaken bak hundesykdommen.

Anonymkode: 52391...93b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje bare oppmerksomhetssyk? må bare avvennes. ettersom hunden ikke holder på sånn når dere leker sammen eller går tur. prøv å ignorer hunden, å hvis det ikke funker så kan det godt hende at du bør ta hunden med til dyreklinikken i tilfelle det kan være sykdom. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et veterinærbesøk høres lurt ut uansett, med tanke på hundens alder. Men slik du beskriver det, så høres det ut som masing. Hadde det vært et medisinsk problem, så hadde pesingen og atferden også kommet i andre situasjoner.

Skal du få bort masing, så må du ignorere det. Dvs total ignorering. Et "nei", "hysj" eller at du bare kaster et blikk bort, er oppmerksomhet. Det verste du kan gjøre er å ignorere en stund, for så å gi etter. Da er oppskriften på å få en utholdende hund på masing. :P Så hvis du vet at du ikke klarer/orker ignorere, så gi oppmerksomhet med en gang hunden begynner. Da kan hunden lære at enten fungerer masing med en gang, eller så fungerer det ikke i det hele tatt. Så slipper du å få en utholdende hund som maser over lang tid.

Det er viktig å nevne at hvis du ignorer en hund som maser når den tidligere har fått oppmerksomhet for det, så vil den høyst sannsynlig begynne å mase mer og eskalere. (Litt som vi trykker ekstra mange ganger på heis-knappen om heisen ikke kommer, som om det vil virke :P ). Men hvis du fortsetter å ignorere så vil atferden til slutt forsvinne fordi hunden gir opp.

Så lenge du vet hunden er frisk, så er det ikke synd på hunden om du ignorerer den. Det er heller mer synd på en hund som hele tiden går og maser og dermed ikke klarer å slappe av.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase er det? 

Kan være en kombinasjon av å savne de andre + at det er lett å stresse deg opp til å finne på noe mer. Jeg merket at min schæfer kunne bli mer stresset av mye aktivitet faktisk.

Anonymkode: 8b6e2...6a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvilken rase er det? 

Kan være en kombinasjon av å savne de andre + at det er lett å stresse deg opp til å finne på noe mer. Jeg merket at min schæfer kunne bli mer stresset av mye aktivitet faktisk.

Anonymkode: 8b6e2...6a3

Han er blanding, border collie, norsk elghund,  veldig liten og aktiv kar, men har blitt ganske rolig med alderen. Jeg vet dette er en blanding som krever mye, og han får gå til han blir sliten, men det ser ikke ut til å være nok. 

Jeg hadde også schæfer før, men hun viste kjedsomhet/understimuli mer ved å stjele ting og bite på ting, det gjør ikke han her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han vil bare ha oppmerksomhet, virker det som. Vær konsekvent og be han legge seg. IKKE gi oppmerksomhet. Det vil ta tid, men etterhvert vil han la deg gjøre jobben din

Anonymkode: 08820...fc1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, voss said:

Han er blanding, border collie, norsk elghund,  veldig liten og aktiv kar, men har blitt ganske rolig med alderen. Jeg vet dette er en blanding som krever mye, og han får gå til han blir sliten, men det ser ikke ut til å være nok. 

Jeg hadde også schæfer før, men hun viste kjedsomhet/understimuli mer ved å stjele ting og bite på ting, det gjør ikke han her.

Tror den blandingen vil vise det ved å bjeffe, det er spisshunders måte å mase på. Jeg kjenner en som har samojed og en som har finsk lapphund, de bjeffer om eier stopper opp på tur, bjeffer når de skal ut av bilen, bjeffer når eier kler på seg etc....

Anonymkode: 8b6e2...6a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Tror den blandingen vil vise det ved å bjeffe, det er spisshunders måte å mase på. Jeg kjenner en som har samojed og en som har finsk lapphund, de bjeffer om eier stopper opp på tur, bjeffer når de skal ut av bilen, bjeffer når eier kler på seg etc....

Anonymkode: 8b6e2...6a3

Han gjør faktisk alt det du nevner, men det som skremmer meg er den hyperventileringen. Skikkelig pesing. Men det slutter med engang noe skjer, og er ikke eksisterende når han sover. Når han er ute peser han ikke, kun når jeg er tilstede.

Anonymkode: 52391...93b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det ikke er sykdom inni bildet så foreslår jeg at du prøver å være mer konsekvent med å starte/stoppe aktivitet. Altså at det er du som bestemmer når dere skal gå tur, leke osv.

Vi har et ord/kommando vi bruker etter vi har gjemt leker eller godbiter å syns at nå er det nok. Da sier vi «Ikke mer» å hunden vet at da er aktiviteten slutt. Hvis hun oppsøker oss rett etterpå og begynner å mase så sier vi hun skal gå å legge seg. I verste fall går vi rolig bort å viser henne hva hun skal gjøre, gir oss aldri før hun gjør slik hun har fått beskjed om.

Anonymkode: b892b...f51

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fulgte rådene deres og nå har det vært rolig i hele går. Noen få bjeff, men så er han henvist til plassen sin og dit går han på første beskjed nå. Har lagt merke til at det er verst på kvelden.  Han kan ennå ligge å "pese" skikkelig kraftig, men med engang han skjønner det ikke blir mer mat/tur/lek/kos, går fra beina mine og på plassen, blir det stille. Nå har vi det ganske fint i hverandres selskap igjen. 

Jeg tenker å kombinere sjekk med neste kloklipp, for å være sikker, selv om jeg ikke ser noe som får meg til å tenke at han er syk. Men pesingen må jeg få sjekket ut. Jeg håper denne hundesykdommen blir løst snart, jeg er redd for å ta han til klinkikken hvis det ikke er livssviktig, i tilfelle han blir smittet.

Anonymkode: 52391...93b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...