Gå til innhold

Har dere sett mye snodig bunadsbruk i dag?

Fremhevede innlegg

Gjest Gulltopp
Skrevet

Jeg har blant annet sett en tromsbunad med skinnjakke over, en nordlandsbunad med langt frynsete pledd over (attpåtil holdt sammen med vanlig cape-spenne), og en nordlandsbunad med svart kåpe over. Pluss en og annen nordlandsbunad hvor vesten og stakken sitter så langt fra hverandre at man tydelig ser skjorten imellom. :o

OK, det er kaldt ute, og ja, det er ikke lett å montere en bunad pent, og ja, jeg vet jeg er bunadsnazist, men dette er drøyt. Noen verre?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg er også purist, og var en stund uten følelse i fingre og tær :-?

Godt å komme innendørs igjen, i hvertfall!

Gjest allium
Skrevet

Jeg har ihvertfall sett nok av bunad+solbriller, og bunad+sorte stilletthæler.

Og en lokal irritasjon: Alle som bruker konebelte uten at de er i nærheten av å være gift. Den yngste jeg så idag var barneskoleelev.

Gjest Madeline
Skrevet

Jeg så en som hadde lange svarte støvletter, slike med snøring og digre klumpete hæler og et par tilfeller av joggesko. Ellers har det vært diverse kåper, jakker og ullgensere over bunadene.

Skrevet

Jeg bærer min buand korrekt.

Jeg har bunadsko. Jeg har røde strømper, for jeg er kke gift. (JA, jeg er samboer, men sorte strømper er når man er gift, og det er jeg ikke. Har jo håp om å bi det en gang, og DA kommer de sorte) Jeg har bunaden korrekt montert, OG jeg har skaut (også det med rødt pikebroderi, det sorte broderiet tilhører koner...)!

Jeg hørte tre punkt på radione som "bunadspolitiet" sa. De ville ikke nekte folk å bruke solbriler (trengte ikke det jeg da, det plasregna og hagla mer enn det var sol...) men de sa:

Bruk ikke ting som ikke hører til en bunad (som stilettsko og skinnjakke)

Bruk ikke ting som hører til ANDRE bunader (selv om det re kniv på herrebunaden et sted, så skal ikke kvinnene nødvendigvis ha det, og det som tilhører en telemarksbuad har ingen tign å gjøre på en nordlandsbunad, og motsatt)

Og BRUK HODEPLAGG!

Ja, jeg så vanlige sko. Jeg så jakker. Om jeg så ting som hørte til andre buander vet jeg ikke, jeg kjenne rikke de flest buandene jeg så i så god detalj. Og jeg så mange, mange tusen som ikke hadde hodeplagg. Ja, det er sikkert ikke alle bunader det tilhører hodeplagg, men det gjør det alle fall til min. Og jeg så flere som min (enda jeg kke bor i min hjemby) men bare ETT skaut.

Ok, jeg skal ikke være "skinnhellig", jeg fikk bunaden til konfirmasjonen, men var ikke konfirmert med skaut likevel (kan man det da? ikke hodeplagg under konfirmasjonen vel?) Men jeg fikk det året etterpå. Tok bare litt tid å venne seg til det, for nesten ingen bruker det i det hele tatt. I min slekt er vi to. Jeg og mamma. Jeg har opplevd klassevenninner si "Hvilken bunad har du da?" de klarte ikke se det var den samme som de selv hadde på, fordi de rett og slett ikke tenkte at den skulle ha skaut. Men det ER en del av buanden like mye som sko og sølv.

Så, jeg re nok bunadsnazizt deluxe jeg. Men jeg kan ikke stå og si "ifør deg bunaden korrekt" uten å gjøre det selv. Og til min bunad hører det hodeplagg. Det vet jeg det gjør til MANGE av de jeg så uten i dag også. Det ER ikke mer "valgfritt" enn bunadsko og sølv, EGENTLIG....

Sånn, da fikk jeg utløp for det også. Så, skyt meg....

Gjest bunadfan
Skrevet

Hohohohohohoho.....

Jeg så ei i nordlandsbunad, rosa pumps og med svart tynn strømpebukse med en kjetting fotlenke under stømpebukse.

Dette var ille :hoho:

Skrevet
Hohohohohohoho.....

Jeg så ei i nordlandsbunad, rosa pumps og med svart tynn strømpebukse med en kjetting fotlenke under stømpebukse.

Dette var ille :hoho:

Den var drøy ja.

Tror ikke jeg så stort styggere enn stiletthæler, og diverse ytterjakker. (bortsett fra da den manglen jeg skrev langt om...)

Gjest gjesta
Skrevet

Jeg har sans for den gamle tankegangen om at "man tar det man har". Før fantes det ikke noe bunadspoliti som påpekte "at det der er feil til den bunaden der", da tok de det de hadde og så ble det en festdrakt ut av det. Og på sånne ekstremt sure dager som i dag, så forstår jeg godt at de som ikke har cape eller ulljakke velger å ta på seg en ullkåpe over, bedre det enn å fryse ihjel. Jeg har arvet en masse sølv, og bruker det jeg kan til min bunad, selv om ikke alt er det korrekte, og jeg kunne ikke tenke meg å bytte det ut.

Så i dag har jeg ikke sett noe bunadsbruk som har fått meg til å heve øyebrynene, men husker for et par år siden jeg så en som gikk uten skjorte. Greit at det var varmt, men det så unektelig litt snodig ut...

Skrevet

Mulig det er en variant, men idag så jeg Askøybunader med hjemmeheklet sjal over??? Det var faktisk flere som gikk slik - jeg synes det så pussig ut, og Mannen mente de hadde tatt en tilfeldig borduk og kledd på seg...

Men jeg skal ikke tøffe meg her - jeg har ikke engang bunad selv.... *ønske, ønske*

Gjest Darcy
Skrevet

Og en lokal irritasjon: Alle som bruker konebelte uten at de er i nærheten av å være gift. Den yngste jeg så idag var barneskoleelev.

Konebelte ?

Hvordan ser man om man bruker konebelte eller ikke ?

Gjest allium
Skrevet

Enkelt. Til den lokale bunaden er det enten hvitt forkle med knytebånd og sløyfe i ryggen. Det er for ugifte. For gifte festes forkleet med hekter, og det er belte med forgylte støler hele veien rundt.

Ikke noe problem å se forskjell. Det er selvfølgelig ikke alltid mulig å se om den som bærer plagget er gift eller ikke, men når vedkommende går i barnetoget bør man kunne være ganske sikker.

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg må bare innrømme at jeg brukte solbriller i dag...skulle vel kanskje ha latt være, men jeg orker ikke gå og myse mot sola en hel dag... :oops:

Og så tror jeg ikke at jeg har riktig sølje heller...

Og så hadde jeg svarte strømper...

Men til mitt forsvar har jeg ikke hørt om alle bunadreglene før jeg da...men jeg følte at det ble feil med solbriller, selvom jeg var avhengig av dem.

Har ikke sett annen rar bunadbruk i dag.

Skrevet

Konebelte er belte i sølv, i stedet for vevd. Jeg har det, fikk til konfirmasjonen, men ante det ikke. Det var ikke som om gullsmeden som solgte det fortalte det til mamma da hun kjøpte det, så jeg tror det er mange som ikke er klar over at det er KONEbelte.

Har ikke hørt om det med strømpene, jeg bruker alltid røde. Mulig jeg kan avansere til sort om noen uker ( :) ), men så vet jeg ikke om det er riktig med Vestfolddrakten. Har ikke kyse, burde nesten hatt det. Men det koster så mye, og jeg prøver heller å få det jeg har til å henge sammen, enn å bruke mer penger på et plagg jeg bruker omtrent annet hvert år.

Men jeg er tilhenger av å holde folk litt i ørene. Som skotøy, hvis du ikke har bunadsko, ta de mest diskrete sorte skoene i skapet ditt. Hvis du ikke har noen andre enn sånne med stiletthæler, så kan du alltids ta en tur på Eurosko og skaffe noe som ser litt mer skaplig ut...

Catzy

Skrevet

Er det så ille å bruke solbriller til bunad da? Får da være grenser for hvor prippen en skal være......

Skrevet

Jeg la merke til at det er et nytt tilbehør til mange herrebunader: En sånn bluetooth-dings til mobil som festes bak/på øret. :wink:

Ellers synes jeg at det er greit å bruke det man har. Jeg hadde ikke bunad på meg i dag, men jeg har arvet sølv og nytt sølv og noe som sikkert ikke er bunadsølv.

Men pytt.. det passer til og de jeg har arvet det fra (bestemødre og oldemødre) har brukt det før meg, til samme type bunad.

Til mange typer bunader er det kun sjal som er "riktig", men jeg synes at det er helt greit at det brukes kape eller "jakke" i samme materiale og farge som stakken.

Men bunadsparaplyene kan jeg faktisk styre min begeistring for :-?

Jeg har sett mye annet rart i dag også. Men mest på barn som har fått på seg joggesko til bunaden etter toget. Og det kan jeg faktisk forstå. Jeg har også sett oilskin-jakker til bunad og mye rar hårpynt.

Skrevet

Har ikke hørt om det med strømpene, jeg bruker alltid røde. Mulig jeg kan avansere til sort om noen uker ( :) ), men så vet jeg ikke om det er riktig med Vestfolddrakten. Har ikke kyse, burde nesten hatt det. Men det koster så mye, og jeg prøver heller å få det jeg har til å henge sammen, enn å bruke mer penger på et plagg jeg bruker omtrent annet hvert år.

Ikke sikkert det er sånn med din bunad. Men det er slik med min. De fleste bunader har så vidt jeg vet sånne små skiller på gift/ugift. Strømpefarge, konebelte, ulike hodeplagg etc. Men det er ikke det samme for alle. Til min bunad finnes ikke noe slikt "konebelte", men altså bytte til sorte strømper i stedet for røde, og et skaut med sort broderi i stedet for rødt. (Eller som en liten kusine av meg sa for en god del år siden "Den duken din er fint tante, men hennes juleduk er penere..." Der lå skautene pent nystrøket og ventet på en store dagen...)

Skrevet
Jeg har røde strømper, for jeg er kke gift. (JA, jeg er samboer, men sorte strømper er når man er gift, og det er jeg ikke. Har jo håp om å bi det en gang, og DA kommer de sorte)

Sorry, men det er ifølge Bunadspolitiet ingen bunader hvor en skal ha ulik farge på strømpene i forhold til om en er gift eller ikke: http://www.dagbladet.no/magasinet/2005/05/.../10/431406.html

Det verste jeg ser er de som bruker NYLONstrømper til bunadene - det skal være ull eller bomull. Ekstremt mange som synder mot dette, inkludert Dronningen vår.

Skrevet

Ja, det der har jeg hørt før, fra det der bunadspolitiet.

Husfliden hjemme oppgir likevel det som ER lokaltradisjon: Nemlig at de røde strømpene følger det røde skautet, og de sorte strømpene følger det sorte skautet. Det sorte skautet er KONESKAUT mens det med rødt broderi er PIKESKAUT.

Så et sånnt nettmøte med bunadspolitiet for en del år sdien, og fra MANGE bunadsfolk kom det spørsmå om røde/sorte eller hvite/sorte strømper, der innskriverene mente det var slik skille mellom pike/kone, og bunadspolitiet sa "du kan velge fritt". Lokal tradisjon tilsier i alle fall for MANGE at det er et slikt skille. Derfor bruker jeg altså røde strømper så lenge jeg er ugift og bærer pikeskaut, og bytter til sorte den dagen jg bytter til koneskaut, nemlig når jeg er gift.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...