Gå til innhold

15år siden GU

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg ser årlig sånne "Sjekk deg" kampanjer. Og tenker at ja det burde jeg jo.

Men det blir med tanken.

Jeg er utsatt for mangeårig seksuelle overgrep i oppveksten. Som gjør det totalt umulig for meg. Jeg klarer bare ikke tanken på det. Og jeg skjønner jo det er idiotisk m tanke på kreft osv.

Men hva gjør man??

Anonymkode: 9035e...902

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Få beroligende før undersøkelsen. 

Anonymkode: 8b1e2...95a

• Liker 2
Skrevet

Går du til psykolog? Kunne dere eventuelt snakket om dette før og etter slik at du blir fulgt opp med tanke på reaksjoner?

Skrevet
1 time siden, Hubbie skrev:

Går du til psykolog? Kunne dere eventuelt snakket om dette før og etter slik at du blir fulgt opp med tanke på reaksjoner?

Har time denne uken faktisk. Så det kunne jo vært en ide å ta opp ja

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har time denne uken faktisk. Så det kunne jo vært en ide å ta opp ja

Ja. Da kan dere starte med å snakke om dette, for å så evt legge en plan om hvordan det skal kunne gjennomføres når du er klar. 😊

• Liker 1
Skrevet
44 minutter siden, Hubbie skrev:

Ja. Da kan dere starte med å snakke om dette, for å så evt legge en plan om hvordan det skal kunne gjennomføres når du er klar. 😊

Takk. Ikke tenkt på det😊

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 15.9.2019 den 15.43):

Takk. Ikke tenkt på det😊

Det kan være lurt å sette opp en psykologtime før og etter undersøkelsen (ganske i nær tid før og etter) slik at du får muligheten til å bearbeide hendelsen/følelsene. 😊

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 1
Skrevet
1 time siden, Hubbie skrev:

Det kan være lurt å sette opp en psykologtime før og etter undersøkelsen (ganske i nær tid før og etter) slik at du får muligheten til å bearbeide hendelsen/følelsene. Om du ønsker kan du også få psykologen til å skrive noen linjer som du kan ta med til GU. Jeg har k-ptsd og angst selv, så jeg vet at jeg når jeg blir redd har en tendens til å bli helt stum. Så om du går i frys og ikke klarer å prate, så kan det hjelpe deg at gynekologen vet litt på forhånd om situasjonen din og evt hva du trenger om du blir trigget. (F.eks rolig stemme, omsorg, forklaringer på hva som skal skje, at hun skal stoppe, at du ønsker samtale før undersøkelsen osv). Dere kan snakke om hva du trenger for at det skal bli lettere å gjennomføre og informere gynekologen om det på forhånd. 😊

Samme diagnose her ❤️

Skrevet (endret)

Føler med deg ❤️ 

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 1
Skrevet

Jeg gjør det heller ikke. Man skal jo dø av noe uansett tenker jeg. 🤷🏼‍♀️.. ikke får jeg henvisning heller, for det er jo «bare tull». Så da dropper jeg det.

Anonymkode: 23227...50d

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gjør det heller ikke. Man skal jo dø av noe uansett tenker jeg. 🤷🏼‍♀️.. ikke får jeg henvisning heller, for det er jo «bare tull». Så da dropper jeg det.

Anonymkode: 23227...50d

Så du bryr deg altså ikke om du dør på grusomt vis av kreft om noen år i stedet for å leve et langt liv med andre ord? 

Og du greier ikke bestille time til privat gynekolog om du ikke greier å ha GU hos fastlegen? 

Idiotisk tankegang. 

Anonymkode: e41f8...1a7

Skrevet

Gå til en kvinnelig lege og ta prøve! Jeg har utsatt og utsatt og når jeg endelig kom meg til lege ble det påvist celleforandringer som må på utredning på sykehus. Fortell legen om problemene dine på forhånd slik at det blir en trygg situasjon for deg. 

Skrevet

Da må du finne deg en gynekolog som har forståelse for slikt. Gynekologen på Balderklinikkem i Oslo har veldig godt rykte har jeg hørt. Stor forståelse for at man gruer seg pga misbruk. 

Anonymkode: 409b2...8bc

Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg ser årlig sånne "Sjekk deg" kampanjer. Og tenker at ja det burde jeg jo.

Men det blir med tanken.

Jeg er utsatt for mangeårig seksuelle overgrep i oppveksten. Som gjør det totalt umulig for meg. Jeg klarer bare ikke tanken på det. Og jeg skjønner jo det er idiotisk m tanke på kreft osv.

Men hva gjør man??

Hei! Beklager det du har vært igjennom, jeg skjønner GU er vanskelig å bare tenke på. Jeg var så redd for å ta celleprøve av andre grunner, og fastlegen min er mann. Det synes jeg var ukomfortabelt, og jeg fikk ikke en kvinnelig lege. Men så gikk jeg til jordmor. Hvis du bor i Oslo kan du f.eks gå hit: https://www.oslojordmor.no/

Her fikk jeg time hos en kvinne og det var et utrolig lite skremmende lokale. Ikke så dyrt heller.

Jeg fortalte hvordan jeg følte om den timen, og selv om det ikke var morsomt ble jeg ferdig og hadde ingen celleforandringer, så nå slipper jeg i 3 år igjen. DEt var ikke verre enn tannlege, og over på et blunk!

Anonymkode: ddc29...ec5

Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Beklager det du har vært igjennom, jeg skjønner GU er vanskelig å bare tenke på. Jeg var så redd for å ta celleprøve av andre grunner, og fastlegen min er mann. Det synes jeg var ukomfortabelt, og jeg fikk ikke en kvinnelig lege. Men så gikk jeg til jordmor. Hvis du bor i Oslo kan du f.eks gå hit: https://www.oslojordmor.no/

Her fikk jeg time hos en kvinne og det var et utrolig lite skremmende lokale. Ikke så dyrt heller.

Jeg fortalte hvordan jeg følte om den timen, og selv om det ikke var morsomt ble jeg ferdig og hadde ingen celleforandringer, så nå slipper jeg i 3 år igjen. DEt var ikke verre enn tannlege, og over på et blunk!

Anonymkode: ddc29...ec5

Har tannlegeskrekk å så😂🙈 Må jo le å🙈 Men det får jeg behandling for nå da. 😊

Får snakke med legen å høre hva han tenker. Heldigvis verdens beste lege❤️

Skrevet

fikk narkose pga angst for gu selv

Skrevet

Fikk narkose jeg også. Ingen problem🙂 er livredd å får panikk bare jeg ser stolen og gynekologen. Hjelper ikke det minste at det er ei dame, gjør nesten ting enda værre.

Anonymkode: 31ace...ad3

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fikk narkose jeg også. Ingen problem🙂 er livredd å får panikk bare jeg ser stolen og gynekologen. Hjelper ikke det minste at det er ei dame, gjør nesten ting enda værre.

Anonymkode: 31ace...ad3

Hvordan er det å ha narkose? Føler du ikke at du mister totalt kontroll? 

Gjest Familytree
Skrevet (endret)
På 15.9.2019 den 14.44, Hubbie skrev:

Føler med deg ❤️ Klarer heller ikke GU, så føler 100 % med deg. Blir dårlig bare av tanken. Håper det blir lettere for oss på sikt. Gjerne send meg PM om du ønsker 😊

Har du noen gang gått til en gynekologisk undersøkelse?

Som vi vet du har k-ptsd og angst, verdt å spørre. 

Endret av Familytree
Gjest Familytree
Skrevet (endret)
På 15.9.2019 den 14.44, Hubbie skrev:

Føler med deg ❤️ Klarer heller ikke GU, så føler 100 % med deg. Blir dårlig bare av tanken. Håper det blir lettere for oss på sikt. Gjerne send meg PM om du ønsker 😊

Jeg beklager. Jeg kjenner deg ikke, men jeg spurte deg et intimt og personlig spørsmål. Jeg vil ikke sette deg i den vanskelige situasjonen. Jeg kan kommentere at jeg kjenner nesten alle prosedyrene de gjør i urologi, men jeg har aldri besøkt en😅🤣

Endret av Familytree

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...