AnonymBruker Skrevet 15. september 2019 #1 Skrevet 15. september 2019 Jeg sliter veldig med migrene. Jeg kan få ca 10 migrene-anfall i mnd. Migrenen hos meg starter med synsforstyrrelser, nummenhet og prikking i hendene og noen ganger mister jeg språket. Etterfulgt av sinnsykt hodepine. Migreneanfallene mine kan vare alt fra 30 min til 2 timer. Jeg har brukt imigran, men det er ikke alltid dette funker og jeg kan desverre ikke bruke annen migrenemedisin da jeg prøver å bli gravid. Noen andre som sliter med dette og har tips? Anonymkode: c53d6...3bc
AnonymBruker Skrevet 15. september 2019 #2 Skrevet 15. september 2019 Jeg har kronisk migrene og kan ha migrenedager hele måneden, gjerne som varer flere dager. Når du har tre eller flere anfall i måneden kvalifiserer du til å prøve ut forebyggende medisin. Har du gjort det? Hvor følges du opp? Fastlege eller nevrolog? Anonymkode: 14235...302
AnonymBruker Skrevet 15. september 2019 #3 Skrevet 15. september 2019 Hvorfor ikke prøve å få migrene til å bli bedre før du blir gravid? Ting som kosthold, søvn, stress, synet kan påvirke migrene. Anonymkode: 3ee96...559 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2019 #4 Skrevet 15. september 2019 Min migrene forsvant nesten helt når jeg ble gravid, får håpe det samme skjer med deg. Anonymkode: 14205...084 1
Grønn Frosk Skrevet 15. september 2019 #5 Skrevet 15. september 2019 (endret) Jeg og har kronisk migrene, med rundt 15 anfall i måneden. Det er forebyggende medisin som kn utprøves som sarotex og atacand. Det kan også prøves med botox. Jeg hadde evige sammenhengende anfall, men med botox får jeg ihvertfall pauser så jeg klarer å stå litt i det. Du burde følges opp av nevrolog ved siden av fastlege. Med grei oppfølging kan du også prøve topimax, som fungerer godt for noen. Det har bivirkninger, så du burde være godt fulgt opp før det prøves. Endret 15. september 2019 av Grønn Frosk
AnonymBruker Skrevet 15. september 2019 #6 Skrevet 15. september 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor ikke prøve å få migrene til å bli bedre før du blir gravid? Ting som kosthold, søvn, stress, synet kan påvirke migrene. Anonymkode: 3ee96...559 Migrene kan også bli bedre av svangerskap, sånn fyi. De aller fleste har god effekt under selve graviditeten også på grunn av hormoner. 1 minutt siden, Grønn Frosk skrev: Jeg og har kronisk migrene, med rundt 15 anfall i måneden. Det er forebyggende medisin som kn utprøves som sarotex og atacand. Det kan også prøves med botox. Jeg hadde evige sammenhengende anfall, men med botox får jeg ihvertfall pauser så jeg klarer å stå litt i det. Du burde følges opp av nevrolog ved siden av fastlege. For å kvalifisere til botox må man ha prøvd ut en del forebyggende først. Sarotex, Atacand, noen flere blodtrykksmedisiner jeg ikke helt husker, cataflam kan man prøve, Topimax, og ja, det er masse man kan prøve. Jeg tror man må prøve minst tre stk forebyggende uten effekt før man kvalifiserer for å få botox. Selv om du forsøker å bli gravid TS så kan du bruke andre anfallsmedisiner nå som du enda ikke er gravid. Zomig har jeg veldig god effekt av, men jeg vet at folk reagerer forskjellig på forskjellige triptaner. Maxalt fungerer også for meg, men den liker jeg ikke så godt som Zomig. Jeg forsøker også å bli gravid og fikk beskjed om å leve som normalt frem til jeg får positiv test. Det vil si bruke de medisiner jeg bruker i dag. Jeg fikk tilbud om en type forebyggende som man absolutt ikke skal ta som gravid, så den fikk jeg ikke da jeg sa jeg ikke brukte prevensjon. Husker ikke hva den heter, men det er jo uansett ikke aktuelt. Du kan også gi disse et forsøk https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=m570.l1313&_nkw=kooln+soothe&_sacat=0 ikke store utgiften dersom det ikke har effekt, men det er ikke noe medisin i hvert fall Anonymkode: 13c91...d1b
Kalevala Skrevet 15. september 2019 #7 Skrevet 15. september 2019 Kanskje du kan bruke imigran injeksjon? Den virker raskt og effektivt fordi den ikke trenger å gå veien om fordøyelsessystemet. Hør med legen din om den kan brukes nå når du prøver å bli gravid. Ellers er det jo forebyggende medisiner du bør ha når du har så ofte anfall, men det er jo ikke aktuelt for deg nå. Når jeg må lide meg gjennom migreneanfall uten medisin, bruker jeg kalde omslag rundt hodet, og øyemaske for å gjøre det mørkt. Det er den beste lindringen for meg når jeg ikke kan ta triptaner. Jeg bruker denne. Den er utrolig god. Kald rundt hele hodet og ansiktet, og mørkt for øynene. http://www.migracap.com/
AnonymBruker Skrevet 16. september 2019 #8 Skrevet 16. september 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Migrene kan også bli bedre av svangerskap, sånn fyi. De aller fleste har god effekt under selve graviditeten også på grunn av hormoner. For å kvalifisere til botox må man ha prøvd ut en del forebyggende først. Sarotex, Atacand, noen flere blodtrykksmedisiner jeg ikke helt husker, cataflam kan man prøve, Topimax, og ja, det er masse man kan prøve. Jeg tror man må prøve minst tre stk forebyggende uten effekt før man kvalifiserer for å få botox. Selv om du forsøker å bli gravid TS så kan du bruke andre anfallsmedisiner nå som du enda ikke er gravid. Zomig har jeg veldig god effekt av, men jeg vet at folk reagerer forskjellig på forskjellige triptaner. Maxalt fungerer også for meg, men den liker jeg ikke så godt som Zomig. Jeg forsøker også å bli gravid og fikk beskjed om å leve som normalt frem til jeg får positiv test. Det vil si bruke de medisiner jeg bruker i dag. Jeg fikk tilbud om en type forebyggende som man absolutt ikke skal ta som gravid, så den fikk jeg ikke da jeg sa jeg ikke brukte prevensjon. Husker ikke hva den heter, men det er jo uansett ikke aktuelt. Du kan også gi disse et forsøk https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=m570.l1313&_nkw=kooln+soothe&_sacat=0 ikke store utgiften dersom det ikke har effekt, men det er ikke noe medisin i hvert fall Anonymkode: 13c91...d1b Og fyi så kan det også bli verre, både under og etter. Anonymkode: 3ee96...559
AnonymBruker Skrevet 16. september 2019 #9 Skrevet 16. september 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Og fyi så kan det også bli verre, både under og etter. Anonymkode: 3ee96...559 Større sjanse for at det blir bedre. Jeg har blitt anbefalt graviditet for å bli kvitt migrene. Kanskje for evig, kanskje midlertidig. Jeg fikk det etter graviditet så jeg ser ikke bort i fra at jeg kan nulle den ut med en ny en. Anonymkode: 13c91...d1b
AnonymBruker Skrevet 16. september 2019 #10 Skrevet 16. september 2019 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Større sjanse for at det blir bedre. Jeg har blitt anbefalt graviditet for å bli kvitt migrene. Kanskje for evig, kanskje midlertidig. Jeg fikk det etter graviditet så jeg ser ikke bort i fra at jeg kan nulle den ut med en ny en. Anonymkode: 13c91...d1b 😂 Anonymkode: 3ee96...559
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå