Gå til innhold

Ikke-voldelige dataspill?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har omtrent aldri spilt dataspill, har bare prøvd Riven da det kom ut for mange herrens år siden, fordi en venninne hadde det. Jeg har litt lyst å prøve igjen, men det er jo en jungel der ute så jeg orker ikke helt å begynne å lete... Har inntrykk av at det er mye vold og høyt tempo på mange spill, noe som jeg ikke er så interessert i. Tror jeg hadde passet best til eventyraktige, mystiske spill som går rolig for seg.

Noen som har tips? Finnes det noen bra gratis spill der ute så man kan prøve seg frem uten å måtte betale så mye for det også?

Anonymkode: 0a4f4...1d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ori and the blind forest og unravel er begge nydelige. Der kan du somle og bruke så lang tid som du vil.

Anonymkode: 7bfa3...d86

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yonder: The Cloud Catcher Chronicles spiller jeg for vakkert åpen verden-spill uten stress eller slossing  :)

Har akkurat kjøpt Pode, et norskutviklet spill, som ser ut til å være hovedsaklig å løse gåter og utforske. Ikke begynt å spille, men traileren så veldig fin ut.

Liker også best spill uten fokus på stress og kamp, så skal holde et øye med tråden og håper på flere tips :)

 

Anonymkode: 5e936...2c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.9.2019 den 23.03, AnonymBruker skrev:

Ori and the blind forest og unravel er begge nydelige. Der kan du somle og bruke så lang tid som du vil.

Anonymkode: 7bfa3...d86

Feil😊

Endret av Macro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til de som er nevnt over kan du sjekke ut Draugen som er et Norsk spill, det foregår i en vestlandsfjord på 1920 tallet.

Kan også nevne Drømmefall: Den lengste reisen og Drømmefall Kapitler.

Anonymkode: 4be40...9d1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for spennende forslag!
Jeg lurer også på hvilke spill man spiller sammen med noen? Er noen spill laget for å spille alene, og andre for å spille med flere?

Anonymkode: 0a4f4...1d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for spennende forslag!
Jeg lurer også på hvilke spill man spiller sammen med noen? Er noen spill laget for å spille alene, og andre for å spille med flere?

Anonymkode: 0a4f4...1d3

Både Pode og Unravel 2 kan spilles med flere. Ellers er jo Mario klassiker. Jeg tror du vil finne mer innhold om du går for en konsoll i stedet for PC. Søk i katalogene hos de forskjellige😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mario og Ori inneholder da vold, men kanskje ikke det teller når det er animerte skilpadder og mannevonde sopp man banker opp.

Det finnes utallige spill uten vold, men folk er jo ganske forskjellige på sjangerpreferansene. Ikke sikkert at samme person vil like Rollercoaster Tycoon, Tetris og Animal Crossing, for å si det sånn. Hvilke spill har du likt tidligere, TS?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Okapi skrev:

Mario og Ori inneholder da vold, men kanskje ikke det teller når det er animerte skilpadder og mannevonde sopp man banker opp.

Det finnes utallige spill uten vold, men folk er jo ganske forskjellige på sjangerpreferansene. Ikke sikkert at samme person vil like Rollercoaster Tycoon, Tetris og Animal Crossing, for å si det sånn. Hvilke spill har du likt tidligere, TS?

"Drap" simulerer tap. Dessuten unngår de fleste "vold" fordi de er redde for å feiøe, ikke fordi de har noe imot vold.

Anonymkode: 7bfa3...d86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 22.9.2019 den 18.23, Okapi skrev:

Mario og Ori inneholder da vold, men kanskje ikke det teller når det er animerte skilpadder og mannevonde sopp man banker opp.

Det finnes utallige spill uten vold, men folk er jo ganske forskjellige på sjangerpreferansene. Ikke sikkert at samme person vil like Rollercoaster Tycoon, Tetris og Animal Crossing, for å si det sånn. Hvilke spill har du likt tidligere, TS?

Ikke noe fornuftig svar?

Er så lei kvinnfolk som later som de er inne i denne hobbyen.

Anonymkode: 7bfa3...d86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ørk, ikke dra noe "hardcore gamer"-greier da. Må da være lov til å spille et eller annet engang iblant, uten at det skal problematiseres. Ingen bryr seg om noen har et overfladisk forhold til filmer eller serier, så skjønner ikke helt hvorfor spill skal være så forpliktende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo anbefale noen av spillene jeg spiller for tiden :)

Stardew Valley: Definisjonen av rolig og avslappende spill. Du overtar en gård som du må fikse opp mens du tjener penger på dyrking, fiske og lignende. Kan spilles alene eller med andre.

Slay the Spire: Teknisk sett dreping av monstre? Avhenger litt av hva du tenker på som voldelig. Slay the Spire er et rent strategispill, hvor du setter sammen en kortstokk og bruker kortene hver runde til å komme deg videre.

Subnautica: Kan spilles i akkurat det tempoet du ønsker. Det er et overlevelsesspill, men lite til ingen slåssing avhengig av hvordan du spiller. Fantastisk spill å bare svømme rundt i og utforske verden mens du bygger en base. Det finnes også en vanskelighetsgrad som fjerner alle trusler i spillet.

Cities: Skylines: By-bygging med uendelige muligheter. Hvis du noen sinne har spilt SimCity, så er Cities: Skylines laget for å være en konkurrent, og tilbyr langt mer muligheter enn SimCity.

No Man's Sky: Overlevelsesspill i verdensrommet - fantastisk spill for å bare vandre rundt, fly til nye solsystemer og oppdage nye planeter, bygge en base og/eller tjene penger for å kjøpe bedre skip. Kan spilles i det tempoet du vil.

Hvis du er ute etter gratis spill for å prøve deg frem så er itch.io en grei side å lete på. Men bare vær obs på at gratis spill ofte betyr kort spilletid og/eller lavere kvalitet enn det du får med spill du betaler for. Legger ved en lenke til siden med de best rangerte gratis spillene som er tagget med adventure og non-violent :)

https://itch.io/games/top-rated/free/genre-adventure/tag-non-violent

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...