AnonymBruker Skrevet 14. september 2019 #1 Skrevet 14. september 2019 Er det noen som har erfaring med psykomotorisk fysioterapi for utmattelse? Eller er det bare for folk med smerter i kroppen? Har k-ptsd og angst, sliter i tillegg med utmattelse. Er ikke plaget med smerter (til tider bare forbigående) men er sliten hele tiden. Får ikke opp energien, og blir ikke uthvilt av søvn. Hadde psykomotorisk fysioterapi vært et alternativ? Anonymkode: 70f5d...0d7
AnonymBruker Skrevet 14. september 2019 #2 Skrevet 14. september 2019 Jeg ville hørt med fastlegen om han har nummeret til noen behandlere og så kan du bare ringe å snakke med de. Psykomotorisk fysioterapi handler jo om kroppen som helhet, så fysiske symptomer som for eksempel utmattelse kan komme av noe psykisk, og det er det de jobber med å finne ut av. Jeg ville værtfall starta med å spørre fastlegen om noen behandlere hvor du evt. får frikort etter en stund☺️ Anonymkode: 386c5...c89 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2019 #3 Skrevet 14. september 2019 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville hørt med fastlegen om han har nummeret til noen behandlere og så kan du bare ringe å snakke med de. Psykomotorisk fysioterapi handler jo om kroppen som helhet, så fysiske symptomer som for eksempel utmattelse kan komme av noe psykisk, og det er det de jobber med å finne ut av. Jeg ville værtfall starta med å spørre fastlegen om noen behandlere hvor du evt. får frikort etter en stund☺️ Anonymkode: 386c5...c89 Takk for svar😊 Har du erfaring med psykomotorisk fysio selv? Er det mye kroppskontakt? ts Anonymkode: 70f5d...0d7
AnonymBruker Skrevet 14. september 2019 #4 Skrevet 14. september 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar😊 Har du erfaring med psykomotorisk fysio selv? Er det mye kroppskontakt? ts Anonymkode: 70f5d...0d7 Ikke så mye, men jeg har gått til psykomotorisk fysio i noen måneder, 7-8 timer til nå og ho har så vidt tatt på meg. Vi har nesten bare prata og ho tar ikke på meg uten å spørre om det er greit eller værtfall si ifra før noe kroppskontakt☺️ Jeg trives veldig godt i denne typen behandling👌 Anonymkode: 386c5...c89 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2019 #5 Skrevet 14. september 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke så mye, men jeg har gått til psykomotorisk fysio i noen måneder, 7-8 timer til nå og ho har så vidt tatt på meg. Vi har nesten bare prata og ho tar ikke på meg uten å spørre om det er greit eller værtfall si ifra før noe kroppskontakt☺️ Jeg trives veldig godt i denne typen behandling👌 Anonymkode: 386c5...c89 Så spennende 😊 Høres veldig bra ut. Hva berører de under kroppsundersøkelsen? Hvilke kroppsdeler? ts Anonymkode: 70f5d...0d7
AnonymBruker Skrevet 14. september 2019 #6 Skrevet 14. september 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er det noen som har erfaring med psykomotorisk fysioterapi for utmattelse? Eller er det bare for folk med smerter i kroppen? Har k-ptsd og angst, sliter i tillegg med utmattelse. Er ikke plaget med smerter (til tider bare forbigående) men er sliten hele tiden. Får ikke opp energien, og blir ikke uthvilt av søvn. Hadde psykomotorisk fysioterapi vært et alternativ? Anonymkode: 70f5d...0d7 Ved ME og fatigue skal man være høyst forsiktig med all form for fysioterapi. Da dette kan forverre symptomene. Anonymkode: 2c843...3c8 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2019 #7 Skrevet 14. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ved ME og fatigue skal man være høyst forsiktig med all form for fysioterapi. Da dette kan forverre symptomene. Anonymkode: 2c843...3c8 Jeg har ikke ME eller annen diagnose på utmattelsen, men har vært sliten i årevis grunnet psyken. Hvorfor skal man være forsiktig med fysio? Ts Anonymkode: 70f5d...0d7
AnonymBruker Skrevet 14. september 2019 #8 Skrevet 14. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ved ME og fatigue skal man være høyst forsiktig med all form for fysioterapi. Da dette kan forverre symptomene. Anonymkode: 2c843...3c8 Psykomotorisk fysioterapi er ikke det samme som vanlig fysioterapi. Det er mye fokus på psykisk helse og behandlingen varierer ettersom hva man sliter med☺️ 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så spennende 😊 Høres veldig bra ut. Hva berører de under kroppsundersøkelsen? Hvilke kroppsdeler? ts Anonymkode: 70f5d...0d7 Det er nok veldig forskjellig hos alle. Mine smerter kommer mest sannsynlig av at jeg er veldig anspent, så det min behandler har gjort hos meg er å massere skuldre og nakke veldig forsiktig. Anonymkode: 386c5...c89 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2019 #9 Skrevet 15. september 2019 Utmattelsen kommer vel pga ptsd-en og angsten så det kunne sikkert vært noe for deg. Jeg kommer nok til å prøve det selv. En venninne som slet med angst og panikkanfall pga en vanskelig barndom skrøt veldig av det. Lønner seg å sjekke ut flere, tror det varierer hvor flinke de er. Jeg spurte min fastlege og han ga kontaktinfo til de han hadde hørt positivt om. Jeg sjekket nettsidene og det var ei som skilte seg ut, hun virker trygg og profesjonell, med god utdanning i bakhånd. Gleder meg til å prøve det ut. Anonymkode: c3a51...5cc 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2019 #10 Skrevet 15. september 2019 Det er absolutt verdt å prøve! Jeg har også k-ptsd + noen andre diagnoser, og sliter mye med utmattelse. Litt av grunnen til det er nok at kroppen er i nærmest konstant alarmberedskap og at jeg er på vakt hele tiden, selv om jeg kanskje ikke legger merke til det selv. Hos psykomotorisk fysioterapeut har jeg lært meg å kjenne bedre etter, eller rett å slett få bedre kontakt med kroppen. Har fått mange aha-opplevelser når jeg plutselig har oppdaget hvor anspent jeg egentlig er. Ikke rart man er sliten! Når det er sagt, så er kjemi med fysioterapeuten alfa og omega. Jeg hadde hvertfall hatt store problemer med å åpne meg og bli tatt på av en person jeg ikke "klikker" med. Og så varierer det nok hvor god kompetanse de har på traumer, så med din bakgrunn ville jeg gått til en som har erfaring med traumebehandling, hvis det finnes der du bor. Du blir ikke presset til å gjøre noe du ikke vil, hvis du ikke vil bli tatt på i begynnelsen f.eks, så er det helt ok. Det skal skje i ditt tempo. Men for å få utbytte av behandlingen så er det jo nesten nødvendig med litt berøring etterhvert. Bare husk at du hele tiden kan si stopp! Viktig at du og behandleren har god kommunikasjon rundt dette. Jeg har gått noen år hos psykomotorisk fysioterapeut og har hatt veldig god nytte av det. Ønsker deg lykke til hvis du velger å prøve det ut Anonymkode: 694ea...556 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2019 #11 Skrevet 16. september 2019 På 15.9.2019 den 0.14, AnonymBruker skrev: Psykomotorisk fysioterapi er ikke det samme som vanlig fysioterapi. Det er mye fokus på psykisk helse og behandlingen varierer ettersom hva man sliter med☺️ Det er nok veldig forskjellig hos alle. Mine smerter kommer mest sannsynlig av at jeg er veldig anspent, så det min behandler har gjort hos meg er å massere skuldre og nakke veldig forsiktig. Anonymkode: 386c5...c89 Det er sant 😊 Har behandlingen hjulpet deg? Ts Anonymkode: 70f5d...0d7
AnonymBruker Skrevet 16. september 2019 #12 Skrevet 16. september 2019 På 15.9.2019 den 6.33, AnonymBruker skrev: Utmattelsen kommer vel pga ptsd-en og angsten så det kunne sikkert vært noe for deg. Jeg kommer nok til å prøve det selv. En venninne som slet med angst og panikkanfall pga en vanskelig barndom skrøt veldig av det. Lønner seg å sjekke ut flere, tror det varierer hvor flinke de er. Jeg spurte min fastlege og han ga kontaktinfo til de han hadde hørt positivt om. Jeg sjekket nettsidene og det var ei som skilte seg ut, hun virker trygg og profesjonell, med god utdanning i bakhånd. Gleder meg til å prøve det ut. Anonymkode: c3a51...5cc Ja, det er psykisk. Så bra det hjalp venninnen din. Håper at det funker for deg også om du får henvisning 😊 Anonymkode: 70f5d...0d7 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2019 #13 Skrevet 16. september 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er sant 😊 Har behandlingen hjulpet deg? Ts Anonymkode: 70f5d...0d7 Ja, eller værtfall med det som AB skriver over her. Jeg kan plutselig kjenne at jeg spenner hele kroppen selv om jeg slapper av i sofaen eller skal sove, osv. Så behandlingen har absolutt gjort meg mer oppmerksom på min egen kropp.😊 Den psykiske delen henger litt etter, og der merker jeg ikke noe enda, men jeg har bare hatt 7-8 timer til nå så har jo ikke gått til psykomotorisk fysio så veldig lenge😊 Anonymkode: 386c5...c89
AnonymBruker Skrevet 17. september 2019 #14 Skrevet 17. september 2019 Jeg gikk til psykomotorisk fysioterapeut pga utmattelse. Det hjalp å bli klar over hvordan kroppen fungerte og hvorfor jeg var så anspent. Ikke minst forklarte det andre plager i kroppen som kom av at jeg var anspent. Behandlingen var kun snakking der jeg gikk. Terapeuten brukte også teori på tavle. Jeg ble aldri tatt på. Anonymkode: 75b3d...a60 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2019 #15 Skrevet 17. september 2019 Syntes det var bare fjas og vissvass. Anonymkode: e78d1...f5f
AnonymBruker Skrevet 17. september 2019 #16 Skrevet 17. september 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Syntes det var bare fjas og vissvass. Anonymkode: e78d1...f5f Ga du det en sjangse da? Ofte må man gå lenge i sånn type behandling og kjemi med behandler er kjempeviktig. Mange som må prøve seg hos flere behandlere før de finner en de klikker med😊 Anonymkode: 386c5...c89
AnonymBruker Skrevet 17. september 2019 #17 Skrevet 17. september 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ga du det en sjangse da? Ofte må man gå lenge i sånn type behandling og kjemi med behandler er kjempeviktig. Mange som må prøve seg hos flere behandlere før de finner en de klikker med😊 Anonymkode: 386c5...c89 Jada, jeg ga den en lang sjanse. Og fysioterapeuten var helt knall, hun! Men likevel var det bare svada. Anonymkode: e78d1...f5f
AnonymBruker Skrevet 17. september 2019 #18 Skrevet 17. september 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jada, jeg ga den en lang sjanse. Og fysioterapeuten var helt knall, hun! Men likevel var det bare svada. Anonymkode: e78d1...f5f Da funket ikke denne type behandling på deg, men det er ikke svada og vissvass fordet da🤔 Anonymkode: 386c5...c89
AnonymBruker Skrevet 17. september 2019 #19 Skrevet 17. september 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da funket ikke denne type behandling på deg, men det er ikke svada og vissvass fordet da🤔 Anonymkode: 386c5...c89 Forskingsgrunnlaget er vel så som så, men for all del - det er bare å prøve. Jeg svarte på hva som var min erfaring. Anonymkode: e78d1...f5f
absinthia Skrevet 4. oktober 2019 #20 Skrevet 4. oktober 2019 Jeg bumper på denne tråden, fordi jeg tror jeg bør ta meg til en psykomotorisk fysioterapeut selv. Har vært sykemeldt pga utbrenthet og skal straks begynne i full stilling igjen. Kjenner dessverre at jeg egentlig begynner å få noen få av de symptomene som jeg ikke har hatt, siden i vår, på nytt igjen, men gidder rett og slett ikke å gå rundt å være sykemeldt til og fra på deltid mer. Blir til tider helt matt etter jobb og det kjennes som om kroppen blir drenert for all energi. På disse dagene vil jeg gjerne sove lenge om jeg kan, det er som om kroppen er for matt til å stå opp, selv om jeg egentlig vil og når jeg tar kveldstrimmen har jeg opplevd at pulsen er mye lavere enn normalt når jeg går raskt. - Kan gå i oppoverbakke, for fulle mugger, mens pulsen ligger mellom 55-70, mot normalt fra 95-108 i god marsjfart. Dersom jeg løper, går den heldigvis opp for en liten stund og gjør at jeg føler meg litt bedre. Hvilepulsen min ligger normalt rundt 54, men på disse dagene er den ofte under 50. Jeg tror at det er et tegn på stress, selv om de fleste får høyere puls og blodtrykk, når de stresser. Blir også akutt veldig trett av støy, om f.eks to stykker snakker til meg på en gang eller om noen snakker litt for mye om noe mindre interessant. Før fikk jeg akutt vondt i kroppen og ble helt matt av lyder som jeg ikke hadde planlagt å høre. Hadde vondter som kom og gikk og mange rare symptomer som jeg til og begynne med trodde var en reumatisk lidelse, før det ble avkreftet. Så det jeg spør om, er om noen andre i en slik situasjon har hatt nytte av en slik terapeut?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå