Gå til innhold

Konfliktsky - redd for å «kreve» arv


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kinking situasjon dette.... person A har arvet et hus med tomt sammen med halvsøsken person B. Ingen andre søsken i bildet. Dette er barndomshjemmet til person B og vedkommende har bodd i huset de siste årene. Deres felles mor døde tidlig i år og mors ektefelle, far til person B døde for mange år siden. Person A synes det er sårt og vondt å be person B om å kjøpe seg ut da person B ikke har penger eller jobb til å kjøpe A ut, men ønsker å bo i huset. Testament finnes ikke.  A klarer heller ikke foreslå salg da A regner med B vil motsette seg dette. B betaler heller ingen husleie til A, men sitter i et «gratis» hus. Er dette riktig? Hva kan gjøres?  Hvor lang tid er vanlig å la det gå før en tar tak i ting. Her har gått 9 mnd og ingen verdens ting har skjedd. Regner selvsagt ikke person B setter i gang med noe heller selvsagt. 

Anonymkode: 9779e...22d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er ikke ok. 

 B må enkelt og greit gjøre opp for seg. De kan selvsagt inngå en privat avtale om husleie eller lignende, men det er jo helt usaklig at den ene arvtakeren skal ha full rett på hele arven?

Enten så må huset selges, eller så må B kjøpe ut A. 

Skjønner at det er et sårt tema, men man må rett og slett bare snu det om hvis vedkommende skal bli sur/skuffet/lei seg osv. Har B tenkt over at A kanskje trenger sin del av arven? Har B tenkt over at hun/han fratar A arven sin? Har B tenkt over at dette er urettferdig ovenfor A? 

Dette skal deles likt, og bør deles likt før boligen eventuelt forfaller, ikke vedlikeholdes osv osv. 

Det er ikke greit. Likt skal være likt :) 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Gå til advokat. La advokaten ta seg av alt det nødvendige og ubehagelige. Kanskje A også kan få råd om løsninger som gjør at både A og B blir ivaretatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår at det er vanskeleg å vere tøff mot halvsøsken som ikkje har råd til å betale etc. Men det er nødvendig, og det blir ikkje lettare om 1 år eller 2. Advokat kan vere det beste, men det kan sikkert også ordnast uten. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Person A" er rett og slett nødt til å sette ned foten her.   

Og dette burde selvfølgelig gjøres med en gang. De blir sannsynligvis bare vanskeligere og vanskeligere dersom "Person A" venter alt for lenge med å stå på kravene aine. 

Anonymkode: f72db...186

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Regner med at både A og B er likestilte livsarvinger her. Da må det deles likt med mindre det foreligger testamente om skjevdeling (innenfor rammene av pliktdelsarven, man kan ikke gjøre noen helt arveløs). Vanligvis skjer det ved at man kjøper ut hverandre eller selger og fordeler pengene etter salget. Alternativt kan man kanskje også sette opp en privat husleieavtale for 50% av det en tilsvarende bolig leies ut til i området? Hvis B ikke har penger så kan man kanskje avtale at "leien" betales gjennom tilsvarende reduksjon i B's eierandel i boligen? Dette kan f. eks. være en løsning hvis A ikke trenger pengene med en gang, men er fornøyd med stigning i eierandel som betaling. 

Anonymkode: 2806c...110

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er det som har dekket utgiftene på huset de siste 9 månedene ? Hvis det er B, må jo B ha noe inntekt. På et hus tilkommer kommunale avgifter, forsikring, vedlikehold, strøm, skatt osv. Antar at det ikke er gjeld på huset, siden det ikke nevnes. 

Uansett, blir som andre sier, hvis B ønsker å bli boende, må huset takseres, og så må B betale ut A, evnt med fratrekk for 50% av hva det ville koste å selge boligen (megler). Evnt må huset selges. Men å være (dum)snill har ingen hensikt, for jo lengre tid det går, jo mer vil dette tære på forholdet og samarbeidet om en løsning som er ok for begge.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar! A og B er likestilte arvinger. B har betalt vanlige utgifter på huset (strøm, komm.avg..). B har muligens trygd, dagpenger.. ? A trenger pengene sine veldig fort pga vedlikehold av egen bolig (vann kommer gjennom taket). Men er redd for å gjøre å tråkke B på tærne. A og B har aldri hatt et forhold (ikke vokst opp sammen) og kommer neppe til å få det heller.  Å leie ut til B over år er ikke aktuelt- A trenger sitt oppgjør. 

Anonymkode: 9779e...22d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med en advokat og eller en 3.part og få bistand til å ta dette videre med B.

A har sine rettigheter og burde ikķe være dumsnill. B har det jo som plommen i egget og vil antakelig ikke sette i gang noe prosess på egen bekostning

Anonymkode: 2b7a5...e35

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å si at det er ingen gjeld på huset. Og lite vedlikehold senere år. 

Anonymkode: 9779e...22d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som foreslått her, be om offentlig skifte. 9 måneder er lang nok tid til å bare la det være. Selve prosessen tar også noe tid. 

Anonymkode: be9a3...4b3

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for alle svar! A og B er likestilte arvinger. B har betalt vanlige utgifter på huset (strøm, komm.avg..). B har muligens trygd, dagpenger.. ? A trenger pengene sine veldig fort pga vedlikehold av egen bolig (vann kommer gjennom taket). Men er redd for å gjøre å tråkke B på tærne. A og B har aldri hatt et forhold (ikke vokst opp sammen) og kommer neppe til å få det heller.  Å leie ut til B over år er ikke aktuelt- A trenger sitt oppgjør. 

Anonymkode: 9779e...22d

Ok, da utgår nok løsninger som å finne en eller annen form for leie (evt. at leien gjøres opp gjennom en tilsvarende reduksjon av eierandelen over tid). Når A trenger pengene raskt, så må boligen enten selges og pengene fordeles eller så må B kjøpe ut A, eventuelt med hjelp av banklån hvis B har mulighet til å få det. Men B trenger ikke gråte noen krokodilletårer for det syntes jeg, for han får jo 50% av verdien, det er ganske mange som ikke arver i det hele tatt og må betale sin bolig i helhet selv. Om de ikke har et godt forhold, så er offentlig skifte ofte en god løsning (Det er dyrere, men kan til gjengjeld oppleves som mer nøytralt og mindre konfliktskapende. Dessuten er også fristen for privat skifte 60 dager, og når det har gått 9 måneder er man jo en del over det). Men A bør begynne prosessen så snart som mulig, det har jo nesten gått et år, og fristen for offentlig skifte er tre år. 

Anonymkode: 2806c...110

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en sånn person som elsker andre mennesker. Og jeg ville vist min barmhjertighet ovenfor de nærmeste. Ser det er ikke vanlig i samfunnet i dag. Føler jeg har en gave i livet mitt, og at jeg er litt bedre på dette enn andre. ❤️ Elsker dere uansett!

Anonymkode: 769a1...a6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en sånn person som elsker andre mennesker. Og jeg ville vist min barmhjertighet ovenfor de nærmeste. Ser det er ikke vanlig i samfunnet i dag. Føler jeg har en gave i livet mitt, og at jeg er litt bedre på dette enn andre. ❤️ Elsker dere uansett!

Anonymkode: 769a1...a6b

Ok

Anonymkode: 70c78...668

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en sånn person som elsker andre mennesker. Og jeg ville vist min barmhjertighet ovenfor de nærmeste. Ser det er ikke vanlig i samfunnet i dag. Føler jeg har en gave i livet mitt, og at jeg er litt bedre på dette enn andre. ❤️ Elsker dere uansett!

Anonymkode: 769a1...a6b

Skinnhelligheten stråler gjennom.

På tide å komme seg ned fra den høye hesten og tilbake til virkeligheten.

 

Er det mulig at at A og B kan inngå en avtale? Da gjennom advokat selvsagt.

En verdivurdering av huset, ta gjerne en verdivurdering begge to uavhengig av hverandre og del summene på to.

Del så den summen på to. En til hver av partene.

B skylder da A sin helvdel. En nedbetalingsplan?
Hvis ikke så må huset på markedet om B ikke kan betale.

Anonymkode: d7de9...b4d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en sånn person som elsker andre mennesker. Og jeg ville vist min barmhjertighet ovenfor de nærmeste. Ser det er ikke vanlig i samfunnet i dag. Føler jeg har en gave i livet mitt, og at jeg er litt bedre på dette enn andre. ❤️ Elsker dere uansett!

Anonymkode: 769a1...a6b

Øøh.. javel.. good for you...

Anonymkode: 7516a...2c7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en sånn person som elsker andre mennesker. Og jeg ville vist min barmhjertighet ovenfor de nærmeste. Ser det er ikke vanlig i samfunnet i dag. Føler jeg har en gave i livet mitt, og at jeg er litt bedre på dette enn andre. ❤️ Elsker dere uansett!

Anonymkode: 769a1...a6b

Så du mener at person A bare skal gi ifra seg sin morsarv? Så alt det hennes mor har jobbet og investert for at begge hennes barn skal få, er noe person A bare skal gi videre? Så det at person A har et hus der det kommer vann gjennom taket, er mindre viktig enn at person B får bo gratis? ...men godt at du måler at du er "bedre på dette enn andre" på en skala som handler om å gi bort sin morsarv...

Endret av Frk Midnattsol
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en sånn person som elsker andre mennesker. Og jeg ville vist min barmhjertighet ovenfor de nærmeste. Ser det er ikke vanlig i samfunnet i dag. Føler jeg har en gave i livet mitt, og at jeg er litt bedre på dette enn andre. ❤️ Elsker dere uansett!

Anonymkode: 769a1...a6b

Selvforherligelse gjør gjerne ikke at man framstår som bedre enn andre... men det er en digresjon fra saken det dreier seg om her. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...