Gå til innhold

Uendelig mas om stell av gravplass.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For noen få år siden mistet jeg pappen min. 

Jeg elsker pappaen min av hele mitt hjerte, og ønsker han tilbake hver eneste dag av livet mitt. Han er bestandig med meg, og for meg er det viktig å huske han akkurat slik han var- levende. Jeg har ingen behov (per nå) for å besøke gravstedet hans, og det er rett og slett fordi jeg ikke føler han «er der». Jeg husker og vil huske han som levende, og minnes morsomme spøker, fine opplevelser og artige kommentarer... Mens på gravplassen knekker jeg bare sammen, og syntes det hele er så vanvittig trist.

Så kommer problemet mitt; jeg har noen familiemedlemmer som stadig gjør et poeng ut av at jeg ikke besøker graven. De påpeker hver gang de har stelt/plantet/vannet gravplassen hans, og sender meg alltid bilder og tekst, hvor det legges opp til at jeg skal skryte av de for at de gjør en så god jobb.. jeg ORKER ikke. De har mange ganger sagt i en ufin tone at det egentlig er mine søsken og mitt ansvar å stelle med plassen, og legger det frem som at det er dårlig å ikke «ta sin tur» til å stelle der. For mitt vedkommende vet jeg både at graven blir besøk, vannet og stelt av flere personer, så det er ingen bekymring for meg. Jeg vil gjerne påpeke at de personene som stiller meg i et dårlig lys og er ufin mot meg, er personer som ikke har hatt kontakt med pappa på 15 år før han døde.... Jeg må også nevne at jeg har forklart hvorfor jeg ikke drar dit, og at dette er vanskelig for meg. 

Er det urimelig av meg å sette ned foten? 

Er det innafor av meg å si at nok er nok, og at jeg ikke vil høre med mas om at jeg må ta ansvar, og at jeg må dra å plante blomster? 

 

Dette er en bagatell, som over noen år har blitt til et veldig ubehagelig problem for meg. Hvordan setter jeg en stopper for dette? 

Anonymkode: b726d...c15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Si klart og tydelig ifra at du ikke vil ha mas og klaging over at du ikke er der og planter osv.De må respektere at man har et forskjellig forhold til det å besøke graver.Det å pynte er et behov de har,ikke du. Du har kanskje sagt dette allerede,uansett jeg synes det er innafor å si at nok er nok.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis alle som faktisk steller graven tenker som deg, hvordan vil det snart se ut der? 

Anonymkode: fde45...ca9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvis alle som faktisk steller graven tenker som deg, hvordan vil det snart se ut der? 

Anonymkode: fde45...ca9

Det står jo i teksten at flere andre passer på

Anonymkode: b726d...c15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men vær litt takknemlig i det minste. Takk de for at de steller, og si at du ikke klarer å relatere deg til stell osv. 

Anonymkode: a90b8...503

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For noen få år siden mistet jeg pappen min. 

Jeg elsker pappaen min av hele mitt hjerte, og ønsker han tilbake hver eneste dag av livet mitt. Han er bestandig med meg, og for meg er det viktig å huske han akkurat slik han var- levende. Jeg har ingen behov (per nå) for å besøke gravstedet hans, og det er rett og slett fordi jeg ikke føler han «er der». Jeg husker og vil huske han som levende, og minnes morsomme spøker, fine opplevelser og artige kommentarer... Mens på gravplassen knekker jeg bare sammen, og syntes det hele er så vanvittig trist.

Så kommer problemet mitt; jeg har noen familiemedlemmer som stadig gjør et poeng ut av at jeg ikke besøker graven. De påpeker hver gang de har stelt/plantet/vannet gravplassen hans, og sender meg alltid bilder og tekst, hvor det legges opp til at jeg skal skryte av de for at de gjør en så god jobb.. jeg ORKER ikke. De har mange ganger sagt i en ufin tone at det egentlig er mine søsken og mitt ansvar å stelle med plassen, og legger det frem som at det er dårlig å ikke «ta sin tur» til å stelle der. For mitt vedkommende vet jeg både at graven blir besøk, vannet og stelt av flere personer, så det er ingen bekymring for meg. Jeg vil gjerne påpeke at de personene som stiller meg i et dårlig lys og er ufin mot meg, er personer som ikke har hatt kontakt med pappa på 15 år før han døde.... Jeg må også nevne at jeg har forklart hvorfor jeg ikke drar dit, og at dette er vanskelig for meg. 

Er det urimelig av meg å sette ned foten? 

Er det innafor av meg å si at nok er nok, og at jeg ikke vil høre med mas om at jeg må ta ansvar, og at jeg må dra å plante blomster? 

 

Dette er en bagatell, som over noen år har blitt til et veldig ubehagelig problem for meg. Hvordan setter jeg en stopper for dette? 

Anonymkode: b726d...c15

De forstår tydeligvis ikke at det å besøke graven i ettertid er veldig sårt for noen. Jeg synes det er rart at de ikke hadde kontakt med han på mange år og nå steller graven hans.

Anonymkode: 27698...dba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvis alle som faktisk steller graven tenker som deg, hvordan vil det snart se ut der? 

Anonymkode: fde45...ca9

Kjære vene, det er da ikke verre enn å lage til opplegget ved graven på en måte som gjør at den ikke trenger så mye stell.

Det er jo bare graver som blir laget til med alt for mye dilldall og så ikke vedlikeholdt som blir seende ustelte ut.

 

Må si jeg blir sykt provosert på ts sine vegne her.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men vær litt takknemlig i det minste. Takk de for at de steller, og si at du ikke klarer å relatere deg til stell osv. 

Anonymkode: a90b8...503

Jeg har alltid vært takknemlig, og alltid sagt at det ser fint ut osv osv. Men de lar det ikke ligge selvom jeg forklarer hvorfor jeg ikke drar dit.

Anonymkode: b726d...c15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Sunnfjording skrev:

Kjære vene, det er da ikke verre enn å lage til opplegget ved graven på en måte som gjør at den ikke trenger så mye stell.

Det er jo bare graver som blir laget til med alt for mye dilldall og så ikke vedlikeholdt som blir seende ustelte ut.

 

Må si jeg blir sykt provosert på ts sine vegne her.

Jeg har selv lagt opp til en gravplass som ikke trenger stell/vedlikehold.. Tidligere la jeg hvite stener rundt, plantet en «eviggrønn» plante og festet en dekorativ lykt i jorden- hvor de som ønsker kan tenne lys. 

Deretter kom de andre i familien å satt ned sesongplanter, som de da mener det er like mye mitt ansvar å vanne, stelle og bytte ut. 

Anonymkode: b726d...c15

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De forstår tydeligvis ikke at det å besøke graven i ettertid er veldig sårt for noen. Jeg synes det er rart at de ikke hadde kontakt med han på mange år og nå steller graven hans.

Anonymkode: 27698...dba

Enig.. kanskje de har et behov for å vise noe som jeg ikke har, men jeg syntes ikke de skal være ufine mot meg fordet...

Anonymkode: b726d...c15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, SoWhat? skrev:

Men hvordan vet de at du aldri er der?? 

Fordi de spør meg ofte. Og fordi jeg da har vært ærlig når de spør... dessverre. 

Anonymkode: b726d...c15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Fordi de spør meg ofte. Og fordi jeg da har vært ærlig når de spør... dessverre. 

Anonymkode: b726d...c15

Ok. Jeg ser ikke helt problemet hvis andre steller der, for det er trist med ustelte graver. Men det er jo ikke problemet her. Det er Ikke alle som finner noen trøst i å være på graven. Eller finner noen særlig mening med det. Men det ER jo graven til faren din, og det er vel godt å vite at det ser fint ut der? Så du kan jo respondere med noe positivt når de sender bilder? Hva er det å orke egentlig? 

Da virker du helt likegyldig fra deres ståsted, og det ser ikke ut som søsknene dine er der heller? I og med at de syns det er deg og de sine sin plikt? Da lurer de sikkert litt når du ikke vil takke en smule fordi de jo steller der. Kanskje de blir litt mildere stemt om du gjør det? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, SoWhat? skrev:

Ok. Jeg ser ikke helt problemet hvis andre steller der, for det er trist med ustelte graver. Men det er jo ikke problemet her. Det er Ikke alle som finner noen trøst i å være på graven. Eller finner noen særlig mening med det. Men det ER jo graven til faren din, og det er vel godt å vite at det ser fint ut der? Så du kan jo respondere med noe positivt når de sender bilder? Hva er det å orke egentlig? 

Da virker du helt likegyldig fra deres ståsted, og det ser ikke ut som søsknene dine er der heller? I og med at de syns det er deg og de sine sin plikt? Da lurer de sikkert litt når du ikke vil takke en smule fordi de jo steller der. Kanskje de blir litt mildere stemt om du gjør det? 

Jeg burde poengtert at jeg pleier å svare de med positive tilbakemeldinger, for det gjør jeg :) 

er opptatt av at det skal se pent ut der, jeg har derfor ordnet med ting som ikke trenger mye stell. Det er de andre som har valgt å sette ned sesongplanter gang på gang.. 

«jeg ORKER ikke» maset dems bare. Det skulle jeg også poengtert bedre. Fordi de velger å pålegge meg dette gang på gang, når de selv ikke har snakket med han på 15 år. 

Anonymkode: b726d...c15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har alltid vært takknemlig, og alltid sagt at det ser fint ut osv osv. Men de lar det ikke ligge selvom jeg forklarer hvorfor jeg ikke drar dit.

Anonymkode: b726d...c15

Da skjønner jeg. Har selv en grav å stelle, og etter vi fikk gravsten har jeg ikke maktet å være der. Savnet er uutholdelig, men kan ikke være der. 

Anonymkode: a90b8...503

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, SoWhat? skrev:

Ok. Jeg ser ikke helt problemet hvis andre steller der, for det er trist med ustelte graver. Men det er jo ikke problemet her. Det er Ikke alle som finner noen trøst i å være på graven. Eller finner noen særlig mening med det. Men det ER jo graven til faren din, og det er vel godt å vite at det ser fint ut der? Så du kan jo respondere med noe positivt når de sender bilder? Hva er det å orke egentlig? 

Da virker du helt likegyldig fra deres ståsted, og det ser ikke ut som søsknene dine er der heller? I og med at de syns det er deg og de sine sin plikt? Da lurer de sikkert litt når du ikke vil takke en smule fordi de jo steller der. Kanskje de blir litt mildere stemt om du gjør det? 

Og uansett, hvis jeg personlig hadde er behov for å dra dit ukentlig for å stelle/plante nye planter, så ville ikke jeg ha prakket det på andre fordet. 

Hadde helelr aldri sendt 10 bilder i året av graven til ei som har mister faren sin, for å få «skryt» for at jeg er så flink...? Hvis jeg visste at dette var et sårt tema for vedkommende. 

Anonymkode: b726d...c15

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da skjønner jeg. Har selv en grav å stelle, og etter vi fikk gravsten har jeg ikke maktet å være der. Savnet er uutholdelig, men kan ikke være der. 

Anonymkode: a90b8...503

Og det håper jeg dine nærmeste respekterer! ❤️

Anonymkode: b726d...c15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bør ikke bry seg i det hele tatt! Det er du og søsknene dine som bestemmer over graven og hva som plantes der. Det er en uting at de skal plante andre ting fordi de synes det er penere, - rett og slett respektløst! 

Der finnes så mange pene stauder som ikke krever så mye stell, - trenger ikke være sommerblomster.

Anonymkode: 2ea07...d4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...