Gå til innhold

Lære gi labb til stokk dum hund!?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en cavalier king charles på ca.3 år.. ikke så smart, men kan sitt og ligg/dekk. Har prøvd mange ganger å lært han gi labb. Har holdt en godbit i ene hånden, tatt labben og sagt «gi labb» for så gi godbit.. sikkert 50 ganger etter hverandre men han forstår ikke at han skal gi labb når jeg sier «gi labb». Har hatt hund av samme rase før, som jeg riktig nok lærte dette trikset til da den var 9 år. Hvorfor forstår ikke hunden min det? Har noen tips?

Anonymkode: a7d82...80c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest #Rasshøl

Hunden min lærte det da hun var 10 år. Det er aldri for sent å lære de nye triks. 

Hunden din er ikke dum!! Da jeg lærte hunden min å gi labb, sa jeg paw paw, tok på labben hennes og rakk min hånd opp i været opp og ned så hun skjønte at hun skulle ta labben opp i været. Så når jeg sier:  paw paw nå, gir hun labb. 

Jeg har japansk spisshund. De er veldig lettlærte. De er lærevillige hele livet. 

Vær tålmodig med hunden din, hunden er ikke dum. 

Endret av #Rasshøl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å lære hunden å gi labb er det letteste av alt, da det er noe som er veldig naturlig for dem å gjøre. Har du en godbit i hånda og sitter foran dem så vil hunden før eller siden prøve å bruke labben for å få tak i godbiten, og da gir man godbiten til dem så de skjønner at dette virker. De vil da gjenta adferden flere ganger, og hver gang gir man godbit. Etter hvert kan man legge på kommando rett før de gjør det, så begynner de å koble adferden til ordene også.

 

Anonymkode: e6a1b...e7c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig å ikke ta labben selv, men vente på at de løfter den, slik at de tenker "jeg løftet labben og så fikk jeg godbit" og ikke "hun tok labben og så fikk jeg godbit", da går koblingen raskere.

Anonymkode: e6a1b...e7c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke enig med @#Rasshøl det finnes stokkdumme hunder, jeg har hatt en. Verdens herligste og morsomste hund, men dessverre dum om et brød. På 14 år så klarte vi å lære han sitt.... og det var det. Han kunne ligge og gi labb på kommando.. dersom vår andre hund var der å gjorde det. Han lærte det seg aldri, han kopierte bare den andre hunden og når han døde av alderdom så.. ja da ble det slutt på gi labb. "Monkey see, monkey do" konseptet sto sterkt hos han. 

Da jeg lærte min nåværende begavede vidunder som tar ting etter 2 forsøk. Så brukte jeg tappe-metoden. Jeg tappet borti labben med hånden og sa "Gi labb". Hans reaksjon (som er veldig vanlig når man dytter borti poter) var å løfte opp eller ta til seg poten og da tok jeg "tak" i den og gjentok raskt "gi labb" også klikk og godbit. Slik at han selv løftet opp poten, jeg tok bare tak i den slik at den havnet i min hånd. I stedet for at jeg fysisk løftet opp poten hans og la den i hånden min. 

Når det kommer til å lære hunder triks så kommer det litt an på hundene. Generelt sett så tar de ting lettere om de utfører bevegelsene, og alt du skal gjøre er å gi det et ord/kommando og da etterfulgt av belønning. De kobler da kommando - bevegelse - belønning mye raskere på den måten. Altså vent til valpen/hunden sitter og da sier du sitt og gir ros. Vent til hunden selv legger seg ned, i  stedet for å presse valpen ned i liggende stilling. For når du presser på rumpa, når du tar tak i poten og rister og gir det ord og belønning, så er det du som gjør bevegelsene og som presser frem bevegelsene. Da tar det lengre tid for hunden å forstå at "Aaaah så det er jeg selv som skal løfte på poten min og legge den der i den hånden.". Det er også derfor man skal føre godbiten imellom beina ned på gulvet, for å få en hund til å legge seg selv, i stedet for å presse på ryggen og tvinge dem ned i liggende stilling. 
Ene hunden min lærte raskt med denne metoden og brukte en evighet og ble veldig forvirret om jeg "tvang" den til å utføre bevegelsene. Noe som er veldig vanlig. Min nåværende lærer begge deler like raskt, fordi han er sykt smart og lettlært. 

Anonymkode: b3357...835

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest #Rasshøl
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke enig med @#Rasshøl det finnes stokkdumme hunder, jeg har hatt en. Verdens herligste og morsomste hund, men dessverre dum om et brød. På 14 år så klarte vi å lære han sitt.... og det var det. Han kunne ligge og gi labb på kommando.. dersom vår andre hund var der å gjorde det. Han lærte det seg aldri, han kopierte bare den andre hunden og når han døde av alderdom så.. ja da ble det slutt på gi labb. "Monkey see, monkey do" konseptet sto sterkt hos han. 

Da jeg lærte min nåværende begavede vidunder som tar ting etter 2 forsøk. Så brukte jeg tappe-metoden. Jeg tappet borti labben med hånden og sa "Gi labb". Hans reaksjon (som er veldig vanlig når man dytter borti poter) var å løfte opp eller ta til seg poten og da tok jeg "tak" i den og gjentok raskt "gi labb" også klikk og godbit. Slik at han selv løftet opp poten, jeg tok bare tak i den slik at den havnet i min hånd. I stedet for at jeg fysisk løftet opp poten hans og la den i hånden min. 

Når det kommer til å lære hunder triks så kommer det litt an på hundene. Generelt sett så tar de ting lettere om de utfører bevegelsene, og alt du skal gjøre er å gi det et ord/kommando og da etterfulgt av belønning. De kobler da kommando - bevegelse - belønning mye raskere på den måten. Altså vent til valpen/hunden sitter og da sier du sitt og gir ros. Vent til hunden selv legger seg ned, i  stedet for å presse valpen ned i liggende stilling. For når du presser på rumpa, når du tar tak i poten og rister og gir det ord og belønning, så er det du som gjør bevegelsene og som presser frem bevegelsene. Da tar det lengre tid for hunden å forstå at "Aaaah så det er jeg selv som skal løfte på poten min og legge den der i den hånden.". Det er også derfor man skal føre godbiten imellom beina ned på gulvet, for å få en hund til å legge seg selv, i stedet for å presse på ryggen og tvinge dem ned i liggende stilling. 
Ene hunden min lærte raskt med denne metoden og brukte en evighet og ble veldig forvirret om jeg "tvang" den til å utføre bevegelsene. Noe som er veldig vanlig. Min nåværende lærer begge deler like raskt, fordi han er sykt smart og lettlært. 

Anonymkode: b3357...835

Var den hunden din en Husky?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, #Rasshøl skrev:

Var den hunden din en Husky?

skikkelig eventyrmix med bittelitt husky. 

Anonymkode: b3357...835

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest #Rasshøl
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

skikkelig eventyrmix med bittelitt husky. 

Anonymkode: b3357...835

Ok. 

Jeg har jo hørt at huskyer er vanskelig å lære ting. Jeg vet ikke om det er tilfelle med alle, men mange. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøkkelen til å trene hund handler om å finne det som motiverer dem, samt en fremgangsmåte som fører til mestring. 

Som andre her har nevnt, så lærer hunder mye raskere av å gjøre atferden selv enn at vi gjør det for dem. Det er ganske vanlig at en hund ikke vil forstå at den skal løfte labben selv om vi løfter labben for den. Det gjør ikke en hund dum. 

Jeg ville heller holdt noe opp, f.eks en godbit og så kjapt sagt "bra!" når hunden løfter labben og så gitt den godbit. Eller enda bedre - belønne når hunden gjør det av seg selv. Hvis man trener med å lokke med godbit, så må lokke-godbiten fjernes raskt, ellers blir hunden avhengig av bli lokket på samme måte hver gang for å utføre atferden (det er derfor mange hundetrenere, inkludert meg selv, trener minst mulig med godbitlokking og mest mulig med andre innlæringsmetoder som shaping, target og fange atferd).

Som regel når en hund ikke klarer å lære noe så koker det ned til et par ting: 1) Vi går frem på en måte som gjør at hunden ikke forstår og/eller 2) Belønningen er ikke god nok (eller 3) hunden er forstyrret av omgivelser/er trøtt/har vondt/er stresset osv).

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde min hadde læringsvansker I flere år. Viste seg at han syns godbiter er en kjedelig belønning. Byttet til leke og plutselig var det ikke måte på alt han kunne gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest 007_008_007
På ‎14‎.‎09‎.‎2019 den 13.46, AnonymBruker skrev:

Jeg har en cavalier king charles på ca.3 år.. ikke så smart, men kan sitt og ligg/dekk. Har prøvd mange ganger å lært han gi labb. Har holdt en godbit i ene hånden, tatt labben og sagt «gi labb» for så gi godbit.. sikkert 50 ganger etter hverandre men han forstår ikke at han skal gi labb når jeg sier «gi labb». Har hatt hund av samme rase før, som jeg riktig nok lærte dette trikset til da den var 9 år. Hvorfor forstår ikke hunden min det? Har noen tips?

Anonymkode: a7d82...80c

Slik jeg har skjønt det så er det ingenting som heter dumme hunder, men dårlige lærere. Anbefaler deg å se videoer på YouTube og kopiere det trenerne gjør fordi det høres ut som at det er du som ikke klarer å være "pedagogisk" i forhold til hunden din. Enten er du for utålmodig eller så gjør du feil et eller annet sted. Ta opp på video eller be noen lage en video av deg og analyser hva du gjør. Kanskje det er noe du ser at du ikke gjør?

Endret av 007_008_007
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.9.2019 den 20.23, Julie skrev:

Hvorfor lære en hund «gi labb» i utgangspunktet? 

Enig. Ingen av hundene jeg har hatt og har får lov til å lære dette. 

Ordentlig irriterende å besøke noen som har hund og det første hunden gjør når vi blir servert et kakestykke og kjeks er å gi labb. En ordentlig uting. 

Her i huset er hundene trent opp til å ligge på gulvet og ikke gi en eneste lyd for å få en godbit.. 

Anonymkode: 46d5e...af0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

47 minutter siden, AnonymBruker said:

Her i huset er hundene trent opp til å ligge på gulvet og ikke gi en eneste lyd for å få en godbit.. 

Anonymkode: 46d5e...af0

Trivelig da! 🙂

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 007_008_007
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Ingen av hundene jeg har hatt og har får lov til å lære dette. 

Ordentlig irriterende å besøke noen som har hund og det første hunden gjør når vi blir servert et kakestykke og kjeks er å gi labb. En ordentlig uting. 

Her i huset er hundene trent opp til å ligge på gulvet og ikke gi en eneste lyd for å få en godbit.. 

Anonymkode: 46d5e...af0

Jeg tror at det å lære hunden like triks og kommandoer fører til at relasjonen mellom den og eieren blir bestyrket. Mennesker har det iboende i seg selv at all atferd har et formål, bevisst eller ubevisst. I forhold til hunden er det å gi labb det samme som å forsterke og fortsette god sosialisering. Hunden trenger klare og tydelige rammer og læring kan komme i mange former. Men det eksemplet du gir er egentlig ingen problem. I alle fall ikke for deg fordi det ikke er du som har lært hunden å gi labb når det er gjester som spiser kake. Da er det eieren som må lære hunden at det ikke er noen kobling og belønning med å gi labb når det er kake som står på bordet. Javisst kan det være en kobling mellom å gi labb og deretter få hundesnacks.

Men hundeeiere er forskjellige og det du ikke liker trenger ikke være det samme for en annen.

Endret av 007_008_007
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...