Gå til innhold

Manglende stemme?


Egenskap

Anbefalte innlegg

Leser at det er partier som finner hverandre til tross for at partier som har fått en langt mer overvekt i stemmer fra befolkningen ikke finner sin posisjon i kommunen. Men det er her jeg mener de partiene som har fått langt flere stemmer og allikevel ikke får sin posisjon i kommunen rett og slett ikke har lederen og stemmen som utnytter sin forkjørsrett til å ta over makta i kommunen. 

Eksempel jeg tar sikte til er Steigen kommune. Senterpartiet som har fått over 40% stemmer, til tross for det, blir satt bakerst i køen, når motpartene på rekke og rad har funnet hverandre, og tatt over styringen i kommunen. 

Til dette trenger vi å se og forstå hvem er stemmen i partiet eller vil dem bare lavmælt? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

35 minutter siden, Egenskap said:

Leser at det er partier som finner hverandre til tross for at partier som har fått en langt mer overvekt i stemmer fra befolkningen ikke finner sin posisjon i kommunen. Men det er her jeg mener de partiene som har fått langt flere stemmer og allikevel ikke får sin posisjon i kommunen rett og slett ikke har lederen og stemmen som utnytter sin forkjørsrett til å ta over makta i kommunen. 

Eksempel jeg tar sikte til er Steigen kommune. Senterpartiet som har fått over 40% stemmer, til tross for det, blir satt bakerst i køen, når motpartene på rekke og rad har funnet hverandre, og tatt over styringen i kommunen. 

Til dette trenger vi å se og forstå hvem er stemmen i partiet eller vil dem bare lavmælt? 

 

 

Har man 40% og de andre velger å samarbeide, har man jo ingen forkjørsrett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, brainstorm skrev:

Har man 40% og de andre velger å samarbeide, har man jo ingen forkjørsrett. 

Det er det jeg sier at hvor er stemmen og talsmannen for det som er Senterpartiet? Det er jo et komplott som skjer, og det på åpen scene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Egenskap said:

Det er det jeg sier at hvor er stemmen og talsmannen for det som er Senterpartiet? Det er jo et komplott som skjer, og det på åpen scene.

Sånn er demokratiet, flertallet bestemmer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, brainstorm skrev:

Sånn er demokratiet, flertallet bestemmer. 

Demokratiet?

Her snakker vi om en leder i Senterpartiet som ikke bruker sin stemme til å ta over ledelsen, og ikke minst har hatt noen å ha sin allianse med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/14/2019 at 2:47 PM, Egenskap said:

Demokratiet?

Her snakker vi om en leder i Senterpartiet som ikke bruker sin stemme til å ta over ledelsen, og ikke minst har hatt noen å ha sin allianse med.

Hvordan mener du han skal ta over ledelsen med 40% hvis de andre ikke vil samarbeide med ham? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, brainstorm skrev:

Hvordan mener du han skal ta over ledelsen med 40% hvis de andre ikke vil samarbeide med ham? 

Det er det som er rart at de som er innenfor skviser ut de som har fått flest stemmer. Det sier sitt om kameraderi. Det er uhørt så mange partier finner hverandre, og parti med flest stemmer, har ikke en stemme til å ta ansvar om posisjon. 

Dessuten 40% holder det ikke til å ha hele makta i kommunen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i det hele tatt et demokratisk problem når storkoalisjoner overkjører valgvinnere. Mange ønsker posisjoner for seg og sine, og derfor er villige til å misbruke mandatet de har fått fra velgerne sine ganske kjapt.

Poltikere er nødt til å tenke over hvem som har stemt på dem, og hvorfor. FNB i Stavanger er et godt eksempel på dette. Velgere av FNB har neppe kommet fra ytre venstre eller miljøpartiene, og likevel velger partiet og samarbeide med dem. Selv om det ganske tydelig for de fleste at velgerne i stor grad er avhoppere fra FrP, og i mindre grad Høyre, Ap og Sp. Likevel velger de å bruke mandatet på å samarbeide med MDG.

Vi ser det samme skjer flere steder. Folk tar for gitt at de nasjonale skillelinjene, og samarbeidspartnere er det samme lokalt. Det stemmer ofte ikke. Da bør det også være partienes oppgave å tydelig vise dette før valget, hva de faktisk ønsker.

Om Sp får 40 % i en kommune, er det et tydelig signal fra velgerne. Det burde ansvarlige politikere faktisk respektere. Da er det ikke rart folk for politikerforrakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...