Gå til innhold

Vi skal bo med svigers...


EmVeeJee

Anbefalte innlegg

Og ja, vi er gale. 

Orker ikke gå inn på hvorfor, men vi skal snart kjøpe ene delen av deres hus så skal de bo i utleiedelen en periode. Dette skal foregå via en advokat for at alt skal bli riktig og nå har advokaten min spurt meg om "kjøreregler" for at dette skal fungere. 

Har dere noen tips? Eneste jeg kommer på er at å bo i samme hus ikke en ensbetydende med besøk hver bidige dag 😋 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

At dere får gjøre de forandringene dere vil, uten at svigers legger seg oppi alt fra fargevalg til økonomi. Og at forandringer er bra og ikke leit.

Anonymkode: df39e...3dc

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, EmVeeJee skrev:

Og ja, vi er gale. 

Orker ikke gå inn på hvorfor, men vi skal snart kjøpe ene delen av deres hus så skal de bo i utleiedelen en periode. Dette skal foregå via en advokat for at alt skal bli riktig og nå har advokaten min spurt meg om "kjøreregler" for at dette skal fungere. 

Har dere noen tips? Eneste jeg kommer på er at å bo i samme hus ikke en ensbetydende med besøk hver bidige dag 😋 

Dette blir mer og mer vanlig. Vi er i samme bås som dere, og jeg vet om flere. Vi er fortsatt i innledende samtaler med en advokat, så kjørereglene er ikke satt enda. 

Anonymkode: 71ef1...14d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig viktig at dere avklarer forventninger til ting og tang på forhånd. Da vet dere hvor landet ligger. Som den over her skriver, at dere eksempelvis får gjøre de forandringer dere ønsker på huset uten innblanding. Det er dere som skal eie huset og de leier hos dere. Tenk også at dere skal være gode utleiere.

Tenker ikke at dere er gale, men dere er veldig avhengig av god kommunikasjon begge veier. 

Anonymkode: 22b7e...49c

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøreregler for besøk. Er det åpen dør? De trenger kjøreregler for hvor åpent det gamle huset er for dem, mens dere trenger kjøreregler i fht barna. Kan de stikke nedom når de vil?

Ikke advokatmat, men ville også tatt en Forventningsavklaring i fht hvor ofte dere skal være sammen. Forventer noen middag hver uke mens det er for mye for de andre? Hva tenker de og dete mht barnevakt?

Anonymkode: 31114...935

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Besøk er en ting, men hva med oppussing? Ser du for deg å gå løs på det gamle soverommet mens svigermor tørker en tåre i døråpningen og mimrer om da hun og mannen la denne vakre tapeten, og det er en dødssynd å male over? 

Anonymkode: 502e5...f32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke gjort helt det samme før, men tatt over huset til mammaen min, samt at vi har mine besteforeldre som nærmeste naboer. Før vi overtok huset var det litt friere på tomta her, men vi satte klare grenser når vi flyttet inn, det er nok alfa omega!

 

Sa i fra til mamma at vi gjør akkurat det vi selv vil med huset. Vil vi bygge om så gjør vi det, vil vi rive så gjør vi det. Huset er bygd av mine oldeforeldre så det er litt spesielt akkurat det, men det er fortsatt vårt hus og ingen andres. Dette har aldri vært noe problem, for mamma skjønner godt at vi har behov for å oppgradere her.

Til resten av slekta som stadig var innom så var vi også strenge. Vi sa at det var ikke lov å komme inn i huset, hverken via inngangsdør eller verandadør, ringeklokken MÅ brukes. 

Vi satte også endel grenseregler ute. Litt sånn «dette er vår hage, dette er deres», vi gjør som vi vil med vår del og dere som dere vil med deres. Insisterte også på at mine besteforeldre måtte ta alle tingene de hadde i sin garasje over i deres egen bod. 

Det å ha klare regler med en gang anbefaler jeg veldig, så slipper man å flytte inn og ta ting som det kommer, for jeg tenker at det fort kan skape litt uenigheter. Alle hadde lyst til at vi skulle ta over huset for å beholde det i slekta, men da sa vi ifra at skal vi gjøre det så må alle overholde våre grenser. Nå over 4 år etter så har det aldri vært noe tull!

Som sagt ikke helt den samme situasjonen dere er i, men håper det hjelper at jeg svarer likevel😄

Anonymkode: a0c13...deb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk om at i den delen der dere bor, så bestemmer dere hvilken kvalitet det skal være over renholdet. Ingen av deres svigermødres skal kunne dra frem for eksempel støvsugeren når de er på besøk hos dere. Det er deres eget ansvar. 

 

Forklar dem også at dere kunne være hjemme, med gardiner trukket ned (hvis dere er trøtte/slitne/har dusjet), til og med på dagtid, og selv om de skjønner at dere er hjemme, så skal ikke de trenge seg på hos dere selv om dere ikke åpner når de ringer på ringeklokka utenfor. Dere har all rett til å ikke alltid orke å få besøk.

Anonymkode: 756ee...5bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kun en her av dere som har svart, som konkret sier noe om hva dere som huseiere må tenke på i forhold til svigerforeldre. Andre her skriver bare hva dere må kreve/Ikke kreve og passe på. Akkurat det er ikke noe godt utgangspunkt. Det må jo være et samarbeid her iom at de er nær familie. Fks om dere har barn. Det er jo viktig å avklare hvordan det skal fungere. At de ikke blir tatt som en selvfølge for avlastning og hjelp. Det kreves ganske mye av foreldre her inne etter at barn har blitt voksne til og med, så derfor jeg nevner det. 

Og som andre skriver, hvor ofte dere skal "besøke" hverandre. Tror det kan bli en utfordring mtp problemstillinger jeg leser mye av her inne, men dere trenger jo ikke ha det forholdet. Det er åpenbart lett å bry seg med hverandre, så best å bli enige om grenser der! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skjedde i en del av familien min. Problemet var at etter en del år hadde de lyst til å flytte og selge huset. Men de kunne ikke det før foreldrene flyttet på gamlehjem eller noe sånn, fordi de skulle ha rett på å bo i leiligheten så lenge de ville. Og det er jo ikke alle som vil kjøpe et hus med livslange leieboere på kjøpet. Kanskje greit å lage en avtale på noe sånt på forhånd?

Anonymkode: 0b69d...8a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Good luck! 

Ei venninne av meg og hennes mann, og deres datter skulle bo med svigers i to måneder mens de pusset opp leiligheten.

Mi venninne gikk lei etter to uker! De bodde i huset, og kun hadde ett soverrom som var deres. Hun taklet det ikke. Spesielt når to måneder ble 3, 4, 5, 6 måneder. Hun følte at de ikke fikk deres frihet. De fikk ikke være en familie, bare dem. Hun  sang halleluja da de endelig fikk flytte vekk, til deres nye hus. 

Anonymkode: 05826...c84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei altså, her er greia. 

De har i dag et svært hus med en utleiedel som de i dag leier ut. Vi får nå kjøpe den største delen av huset så flytter de ned i utleiedelen. Vi skulle gjerne ha kjøpt hele, men vi må spare opp nok egenkapital. 

De får bo der i maks 2 år (dette skal selvfølgelig på kontrakt) og hele huset er pusset opp nå nylig så noen konflikter der blir det heldigvis ikke! Vi har et barn på 13, prøver på en ny baby nå, så mulig det blir noen konflikter der 🤣

Med andre ord, vi blir ikke huseiere over hele huset men halve. Har generelt et godt forhold til de i dag, ellers hadde vi aaaaldri gjort dette. Men det er uansett svigers 😛

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...