Gjest Svanhild Skrevet 19. mai 2005 #21 Skrevet 19. mai 2005 Min bror bor og jobber i Sverige, der han har truffet en svensk dame og de har en gutt sammen på 7 år. Han får fortsatt velling på flaske om kvelden før han legger seg, og når han i tillegg er sengevæter og bruker nattbleie, ja da ser han veldig babyaktig ut der han sitter i pysjen med bulende bleierumpe og sutter på flasken sin :-( Har forsøkt å si det til dem flere ganger, men de vil ikke høre.....
Gjest Pjusk Skrevet 19. mai 2005 #22 Skrevet 19. mai 2005 men når ungene begynner å hylgrine når de skal kaste flaska' date=' er det da ikke e tegn på at noe er galt???[/quote'] Nei.
Gjest *Fiona* Skrevet 19. mai 2005 #23 Skrevet 19. mai 2005 Min bror bor og jobber i Sverige, der han har truffet en svensk dame og de har en gutt sammen på 7 år. Han får fortsatt velling på flaske om kvelden før han legger seg, og når han i tillegg er sengevæter og bruker nattbleie, ja da ser han veldig babyaktig ut der han sitter i pysjen med bulende bleierumpe og sutter på flasken sin Har forsøkt å si det til dem flere ganger, men de vil ikke høre..... Herlighet... det er jo elementærkunnskap at det ikke er bra for tennene, og at denne måten å spise på ikke er bra på sikt, for blodsukker, forbrenning osv. Og det er bare det fysiologiske. At små barn har det slik en stund er jo vanlig, men ikke store unger som er selvhjulpne og som kan spise all slags annen mat, sittende oppreist ved bordet på normalt vis. Det er heller ikke spesielt sunt å "baby them" i det uendelige, og 7 åringer er bittesmå voksne - det er de fra de er 3-4 år og mer og mer kan uttrykke seg. Å holde ungene tilbake i utvikling er barnemishandlinge etter min mening, de fortjener en sosialisering og stimulans som gjør at de modnes i sunt tempo. Alle unger er ulike, min egen vente seg selv av med smokken da han var 8 måneder og flasken gjorde jeg slutt på da han hadde fått mange tenner - å la unger sovne med melkeflasken er det dummeste jeg ser. De klarer det vi ber dem om, mer eller mindre, og vi gjør dem en bjørnetjeneste ved å ikke behandle dem som folk. Vårt eget behov for å ha lettvinte løsninger og ha baby så lenge som mulig er ren egoisme... Bleier langt opp i skolealder og tåteflaske til 7-åringer... hva blir det neste? Når det er sagt, tror jeg vel vi kan gå ut fra de har plukket deltakere til programmet med tanke på seertall og ikke fra et representativt utvalg. La oss håpe det, mener jeg. Samtlige foreldre jeg hittil har sett, har virket som om de manglet noen øre på en krone. Ikke de skarpeste knivene i skuffen, for å si det sånn - for et par uker siden var det et par med tre jenter, som lot ungene se TV og drikke velling av tåteflaske hele dagen, de sov når de ville, brukte bleier og var babyer alle tre, i alderen 1, 3 og 5 tror jeg det var. Aldri ute med andre barn, og de styrte hele livet til foreldrene. Ren barnemishandling... hva slags sjanser får slike unger blant andre mennesker når de vokser opp?? Må bare ta slike programmer med en klype salt; gå ut fra at de er like konstruerte som andre såkalte reality-serier.
Gjest gjest1 Skrevet 19. mai 2005 #24 Skrevet 19. mai 2005 Litt OT, men lille bror brukte ikke flaske pga mamma ammet han, så ryddet hun i skapet da han var 1,5 år og fant ei flaske ho hadde kjøpt inn. Så gav ho den til lille bror med vann på for å se reaksjonen.. Og han lo hjertelig, prøvde og drikke, lo litt til og gav den til mamma og sa; ÆSJ!
LilleBille Skrevet 19. mai 2005 #25 Skrevet 19. mai 2005 Er det vellingen eller flasken dere reagerer på..?? For det er jo rimelig vanlig å se voksne - kvinner og menn - gå rundt med flasker med drikkekork og drikke over alt - det være seg vann eller sportsdrikk. Er det greit at barna får vann på tåteflaske? Evt. på en Imsdalflaske med "drikkekork" - er det bare vår forfengelighet som gjør at en "tåteflaske" er verre?
Gjest Svanhild Skrevet 19. mai 2005 #26 Skrevet 19. mai 2005 Bleier langt opp i skolealder og tåteflaske til 7-åringer... hva blir det neste? Han er sengevæter da, så jeg ser ikke noe galt i at han har bleie på seg om natten, selv om han går på skolen. Men tåteflasken i tillegg, ja da blir det merkelig......
Malama Skrevet 19. mai 2005 #27 Skrevet 19. mai 2005 Er det vellingen eller flasken dere reagerer på..?? For det er jo rimelig vanlig å se voksne - kvinner og menn - gå rundt med flasker med drikkekork og drikke over alt - det være seg vann eller sportsdrikk. Er det greit at barna får vann på tåteflaske? Evt. på en Imsdalflaske med "drikkekork" - er det bare vår forfengelighet som gjør at en "tåteflaske" er verre? Det der tenker jg også på. Jeg har ei flaske i senga selv jeg. Sånn imsdaldlaske med drikkekork. Ikke med velling, men med vann da. Har ei på kontoret også. å enkelt og greit å ha, praktisk. Ville det vært like "ille" å gi barna velling i en lik flaske? Eller servert fra skål? Er det vellingen (som bare ikke er så vanlig he i landet, men i mange andre land, som Sverige) eller flaska dere reagerer på? Å behandle unger som babyer når de er blitt store er en ting, men å la dem få velling på kvelden, er dt så ille da? Selv om vi ikke gjør det her?
Gjest *Fiona* Skrevet 19. mai 2005 #28 Skrevet 19. mai 2005 Å spise velling om kvelden er da ikke skadelig - å sovne med en flaske velling er derimot ikke bra, og det er vel nokså unødvendig også hos en stor unge. Unger klarer tidlig å sovne uten flaske i det hele tatt, det er jo bare hva man velger å la dem venne seg til. Å sammenlikne Imsdal flasker og tåteflasker er jo virkelig skudd i blinde... det er måten det brukes på som skiller barn og voksne. Du må ikke ha Imsdal-sugekorken i munnen for å få sove, vel? Du griper ikke etter en brusflaske og sitter med åpningen i munnen hvis du blir lei deg...? Hvis vi skal begynne å dra dette virkelig ut på landet, kan vi jo sette spørsmåltegn ved hvorfor vi gidder å venne av med bleier i det hele tatt - det finnes jo så mye fine sanitærartikler nå! Vi kan egentlig bare beholde bleiene, holde oss til å drikke mat fra sugerør - det er den veien det går uansett; til vi sitter på gamlehjem uten tenner, med bleier og intravenøst. DET hadde vært lettvint det. Hvorfor utvikle oss i det hele tatt, når det finnes så greie løsninger på alle kroppsfunksjoner?
Gjest gjesten Skrevet 19. mai 2005 #29 Skrevet 19. mai 2005 Ikke de skarpeste knivene i skuffen, for å si det sånn - for et par uker siden var det et par med tre jenter, som lot ungene se TV og drikke velling av tåteflaske hele dagen, de sov når de ville, brukte bleier og var babyer alle tre, i alderen 1, 3 og 5 tror jeg det var. Aldri ute med andre barn, og de styrte hele livet til foreldrene. Så ikke det programmet, så jeg vet ikke om det var så ille som du sier, tar ditt ord for det. Men, nå du sier at de var "babyer alle tre", ja så er det vel kun 5 åringen at det var ekstremt for? At en 1 åring og en 3 åring bruker bleier er det jo ikke noe unormalt med?
Gjest Anonymous Skrevet 19. mai 2005 #30 Skrevet 19. mai 2005 Når barn får legge seg til å sove med en tåteflaske med velling, melk, saft eller jus, får tennene en konstant tilførsel av sukker/syre. Dette blir liggende i munnen og på tennene i timesvis. Og så blir det hull....... Tannleger ser hvilke barn som har fått mye saft/jus på flaske/tutekopp :cry: Imsdal på flaske er ikke farlig , men halvlitersflaskene med cola sliter kraftig på tennene. Det blir mange småslurker, og igjen ser man skader på tennene. Jeg ønsker å beholde tennene mine til jeg blir gammel, og likedan at mine barn skal det. Det krever ikke stor innsats... Det vi spiser og drikker i dag, kan være avgjørende for hvilken kropp og tenner vi har når vi er 80 år. Og så lenge barna våre er barn, er det vårt ansvar å tenke på sånne forhold for barna våre også.
Malama Skrevet 19. mai 2005 #31 Skrevet 19. mai 2005 At de må SOVNE med flaska er ikke bra nei, men om de bare får den, som kveldsmat, før de krabber til sengs? Jeg ser ikke det programmet tråden i utgangspunktet omtaler, så jeg vet ikke hva de barna gjorde, men generelt i tråden er det omtalt velling til kveldsmat og eller frokost. Så derfor lurer jeg på om det er flaska eller vellingen man lurer på? At de må ha den for å sove er en ting. Det er noke n uting. Men om de får servert velling på flaske til kveldsmat, so what? Er det da FLASKA man reagerer på? Og derfor altså: ville det vært bedre om det var på en imsdalflaske? (Som sikkert også egner seg til velling vil jeg tro) Om ja: hvorfor? Om nei: hvorofr er det da akseptabelt at voksne drikker av slike flasker? Snakker om å drikke av, ikke å sovne med.
Laina Skrevet 19. mai 2005 #32 Skrevet 19. mai 2005 men når ungene begynner å hylgrine når de skal kaste flaska' date=' er det da ikke e tegn på at noe er galt???[/quote'] Nettopp! Selv om det kanskje er vanlig å gi barn velling på flaske i Sverige, vil det trolig bli mer problematisk å avvenne et barn jo eldre det blir. Et barn som er vant med denne kosen i 5 år, vil vel ha vanskeligere med avvenning enn en på 2 år?
Gjest Brek Skrevet 19. mai 2005 #33 Skrevet 19. mai 2005 Hva i alledager skal en på 7 år med tåteflaske? Velling kan man da spise fra skål eller i en kopp. men hallo: TÅTEFLASKE????????? når skal man da slutte med flaske??? Sykt
Gjest *Fiona* Skrevet 19. mai 2005 #34 Skrevet 19. mai 2005 Så ikke det programmet, så jeg vet ikke om det var så ille som du sier, tar ditt ord for det. Men, nå du sier at de var "babyer alle tre", ja så er det vel kun 5 åringen at det var ekstremt for? At en 1 åring og en 3 åring bruker bleier er det jo ikke noe unormalt med? Nei - det var ikke bare bleiene, de våknet når de ville, fikk velling. Nektet å kle på seg, gikk i pysjen hele dagen - dagen besto i å ligge foran barne tv. Påfyll med velling når flasken var tom, inn igjen foran tv. De la seg i sengen med flasken midt på dagen og sov så lenge de ville, la seg i elleve tiden som foreldrene gjorde. Ikke en tur ut, ingen lek med andre barn, nektet påkledning, nektet pottetrening osv osv. Babyer alle tre. Det er sykt. Unger klarer MASSE fra de er ganske små. Å holde dem tilbake som vi gjør i våre velstandsland er helt ubrukelig, synes jeg. De blir beskyttet til de er helt handikappet både følelsesmessig og sosialt. Hva er vitsen med å få velling på Imsdal flaske...? Kan de ikke spise den av bolle med skje som man normalt gjør med grøter og frokostblandinger, innta et måltid ved bordet? Siden vi er mennesker og ikke aper, mener jeg...
Malama Skrevet 19. mai 2005 #35 Skrevet 19. mai 2005 Jeg mener ikke at de skal drikke det av imsdalflaske, jeg bare spørr om det er flaska eller vellingen (som noen andre spurte om før meg) man reagerer på.
Gjest gjesten Skrevet 19. mai 2005 #37 Skrevet 19. mai 2005 Jeg mener ikke at de skal drikke det av imsdalflaske' date=' jeg bare spørr om det er flaska eller vellingen (som noen andre spurte om før meg) man reagerer på.[/quote'] Det svarer hun vel på her:
Gjest Anonymous Skrevet 19. mai 2005 #38 Skrevet 19. mai 2005 Jeg reagerte på at en på 7 år bruker tåteflaske.... Jeg reagerte også på at barn får sovne med tåteflasken. Ellers så er velling sikkert godt det, vet ikke om det er så spesielt sundt.
Malama Skrevet 19. mai 2005 #39 Skrevet 19. mai 2005 Ja, men jeg spurte ikke henne direkte, spurte altså generelt, og siden spørsmålet ikke ble forstått gjentok jeg det. Ikke fordi jeg ikke så hva hun hadde svart, men fordi det virket som om jeg måtte FORKLARE hvorfor jeg hade spirt, så da forklarte jeg. Og spøurte altså genrelt, siden så mange reagert på "velling" i seg selv også.
Gjest *Fiona* Skrevet 19. mai 2005 #40 Skrevet 19. mai 2005 Næh, velling er vel ikke det verste, hvis det er til frokost og kanskje kvelds. For min del synes jeg jo det er normalt å prioritere annen mat også etter hvert, måltider med variert innhold, inntatt ved et bord sammen med andre - sånn sosialiseringsmessig og ernæringsmessig, med tanke på tenner og utvikling ellers. Men velling, ikke tilsatt masse sukker går jeg ut fra, er vel like bra som havregrøt og sånt regner jeg med, uten at jeg kjenner til næringsinnholdet ned til milligramsnivå.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå