Pasha Skrevet 17. mai 2005 #1 Skrevet 17. mai 2005 satt her og så på den svenske utgaven av Nannyhjlepen i går.. der fikk guttene på hendholdsvis 5 og 7 år flaske!!, da med velling morgen og kveld (hva er egentlig velling? en tynn grøt?,,har hørt det nevnt flere ganger i det programmet). Er det virklig noen som gir flaske til ungene sine når de er så gamle?! (tydligvis denne mora da men...) ble nesten litt sjokket jeg
mrs williams Skrevet 17. mai 2005 #2 Skrevet 17. mai 2005 ja det er nok foreldre som gjør det... Skjønner det ikke men er jo opp til hver enkelt men jeg synest at flaske det bør en slutte med når en er to år maks...men det er min mening
Amanja Skrevet 17. mai 2005 #3 Skrevet 17. mai 2005 Jeg ser alltid det programmet, og blir mer og mer sjokkert hver gang.. En ting er sikkert, og det er at mine barn IKKE skal bli behandla som en baby og drikke av flaske når de er 7 år.. At det går an.. Gutten min er 8 mnd og drikker av kopp med tut, og han klarer til og med å drikke av vanlig glass...
Pasha Skrevet 17. mai 2005 Forfatter #4 Skrevet 17. mai 2005 man ser mye rart på de programmene der ja,, blir stadig mer sjokket jeg.. da vet man i allefall hvordan man ikke skal oppdra barna sine.
Gjest Madeline Skrevet 17. mai 2005 #5 Skrevet 17. mai 2005 Ikke tale om at jeg hadde latt en 7 åring få flaske. Det burde det vært slutt med ihvertfall rundt 2 års alder.
Gjest Gjesta Skrevet 17. mai 2005 #6 Skrevet 17. mai 2005 Jeg så også den der..... Ikke så heldig, kanskje, nei..... Jeg husker at mine fikk saft på sånne sølefrie kopper da vi var på bilturer da de var mindre, helt opp til de var fem seks år faktisk. Veldig praktisk i bilen, så kunne de drikke når de ville og jeg hadde garantert rene barn og ren bil..... Men tåteflaske med velling hver morgen blir liksom noe litt annet, syns jeg ..... Syns litt synd på den mammaen, hun så sliten ut. Skal tro hvor pappaen var..........
liv Skrevet 17. mai 2005 #7 Skrevet 17. mai 2005 tror det er mer vanlig i sverige. Sitter barnevakt for flere svenske familier og der får barna velling på flaske. Eldste barn er 5 år da.
blå Skrevet 17. mai 2005 #8 Skrevet 17. mai 2005 :o velling på flaske...........høres ut som noe spebarn spiser jo.........
Gjest Madam Felle Skrevet 17. mai 2005 #9 Skrevet 17. mai 2005 Velling er en tynnflytende grøt, om en kan kalle det for det. Svenskene bruker det mye, og da gjerne på flaske. Selv om vi er vant med at det er små barn som bruker flaske, er det ikke dermed sagt vi sitter med fasiten. Vi har utrolig lett for å dømme mennesker, som ikke gjør det på den måten vi er vant med. En flaske på morningen og kvelden, er da virkelig ikke noe å bli sjokkert over. Men så har jeg bodd i Sverige, go hadde ingen problemer med å forstå at de ikke alltid gjorde tingene på samme måte som meg.
Gjest Gjesta Skrevet 17. mai 2005 #10 Skrevet 17. mai 2005 Voksne drikker drinker med sugerør, selvom det ikke er nødvendig for å få i seg drinken (det skal gudene vite) Så kanskje barna skal få ha kosevellingen sin på flaske....?
millemei Skrevet 18. mai 2005 #11 Skrevet 18. mai 2005 Har hørt noe om at det rett og slett ikke er bra for tenner og gane å bruke smokk for lenge eller å bruke flaske lenger enn nødvendig.
Gjest Anonymous Skrevet 18. mai 2005 #12 Skrevet 18. mai 2005 Har hørt noe om at det rett og slett ikke er bra for tenner og gane å bruke smokk for lenge eller å bruke flaske lenger enn nødvendig. Smokk skal vel være utformet slik at den ikke er til skade for gane/tannstilling, da er tommelen værre. Tannlegene er derimot ikke så glade i tåteflaske, fordi den gir lett tannråte.....
Væren Skrevet 18. mai 2005 #13 Skrevet 18. mai 2005 Min svigerinne har gitt alle ungene drikkeyoghurt på flaske om kvelden helt opp til de er 4-5 år gamle. Hun er sykepleier og burde etter min mening ha visst litt om sukkerinnholdet i drikkeyoghurt. Jeg er faktisk litt sjokkert over denne praksisen!
Gjest Anonymous Skrevet 18. mai 2005 #14 Skrevet 18. mai 2005 Min svigerinne har gitt alle ungene drikkeyoghurt på flaske om kvelden helt opp til de er 4-5 år gamle. Hun er sykepleier og burde etter min mening ha visst litt om sukkerinnholdet i drikkeyoghurt. Jeg er faktisk litt sjokkert over denne praksisen! Tror ikke at alle tenker over at det faktisk er sukker i både drikkeyoghurt, appensinjus og eplenektar. Men i det siste har det vært så mye omtalt i media, at fra nå av burde ingen ha unnskyldninger for å gjøre dette...... :o
Pasha Skrevet 18. mai 2005 Forfatter #15 Skrevet 18. mai 2005 men når ungene begynner å hylgrine når de skal kaste flaska, er det da ikke e tegn på at noe er galt???
Annie Skrevet 18. mai 2005 #16 Skrevet 18. mai 2005 Min nevø på 4 1/2 år får velling på flaske til frokost og kvelds. De bor i Sverige og der er det vanlig at barna får flaske til de er ganske store. Er ganske sjokkert over det hele faktisk. Ikke rart gutten ikke vil spise vanlig mat. Det er da mer kos med tåteflaske med velling.
Gjest Violetta Skrevet 18. mai 2005 #17 Skrevet 18. mai 2005 men når ungene begynner å hylgrine når de skal kaste flaska, er det da ikke e tegn på at noe er galt??? Barn protesterer jo ofte på forandringer, og det må de få lov til. Det er da vi må være foreldre og styre utviklingen.
Gjest Embla s Skrevet 18. mai 2005 #18 Skrevet 18. mai 2005 Enig i at det høres litt sært ut.. Samtidig - så lenge barnet intar alt annet av mat&drikke på vanlig måte, gjør det jo ikke noe at h*n drikker velling av flaske?
Gjest Bi ikke innlogget Skrevet 18. mai 2005 #19 Skrevet 18. mai 2005 synes ikke akkurat det er så rart at ungene begynner å hylgrine når de skal kaste flaska - hvis flaska representerer kos og trygghet for dem. Er enig i at det er tull med flaske og at det er mange ulemper med det, men har ungene vent seg til det, så er det klart det blir et savn for dem når den skal vekk. Sånn generelt så synes jeg at flasker får utrolig mye oppmerksomhet her i forumet. Vet ikke om jeg helt skjønner det voldsomme engasjementet rettet mot tåteflaskene......
Gjest gjesta Skrevet 19. mai 2005 #20 Skrevet 19. mai 2005 Velling er et næringsrikt måltid i seg selv. det finnes velling til babyer og helt til gamle folk. Har bodd i sverige og der er velling brukt av så ogsi alle barn. Smaker veldig godt men er fryktelig fetende. Men dette med flaska som jeg også så var helt på tryne. Mange svensker koker velling og har det til frokost,men da i en suppeskål. At helt friske oppegående barn bruker flaske i 5-7 årsalderen er like gale om som om de henger i puppen eller går rundt med smokk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå