Gå til innhold

Er det hallusinasjoner?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det hender en sjelden gang at jeg plutselig har for meg at det er noen utenfor inngangsdøren til leiligheten, sånn at jeg ikke tørr å åpne døren. Og at jeg har for meg at det står noen bak meg o.l. 

Jeg ser da en person som liksom er bak meg, men når jeg snur meg, så er det jo ingen der. Når jeg tar i døren ser jeg noen stå på andre siden, men om jeg åpner ser jeg jo ingen der.

Er det noen form for hallusinasjoner?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er ikke hallusinasjoner. Kanskje for livlig fantasi, noe snev av tvangstanker?  

Anonymkode: 2ead8...657

Skrevet

Paranoia 

Anonymkode: 7942a...b33

• Liker 1
Skrevet

Det virker jo som en form for hallusjonasjoner når du faktisk SER noen som ikke er der. Er du vanligvis litt paranoid og/eller følges opp av fastlege etc? Hvis ikke, så er nok fastlege neste steg.

Anonymkode: 8ce85...201

Skrevet

Det kan være hallusinasjoner. Evt illusjoner. Illusjoner er veldig vanlig når man er paranoid. Skygger, møbler, klær, trær osv blir til andre ting i hodet. 

Hvis dette oftest skjer når det er mørkt, så tror jeg det kan være illusjoner. Hvis det skjer også når det er lyst, så er kanskje hallusinasjoner mer sannsynlig. 

Anonymkode: c6a0c...242

Skrevet

Ser du eller ser du for deg? Er det fysisk mulig å kunne se en person på andre siden av ytterdøren?  Jeg tenkte først det er litt som slike tanker man gjerne har når man er redd for noe. Feks. har man barn ser man for seg at man skader barnet med uhell, eller barnet skader seg, og man kjenner frykten i kroppen.  

Skrevet

Jeg vet jeg ikke får konsensus for tankegangen, men jeg har hatt "følgere", sett meg selv utenfra, hatt lucide drømmer, har foreldre som hørte at den andre kom hjem ca.5min før det faktisk skjedde. Jeg fikk min onkel på besøk etter han døde og har hatt besøk av andre døde der flere situasjoner "kan betviles" (av meg). Jeg er ikke schizofren eller eller psykotisk, og det skjer heller ikke ofte. Jeg synes nok det mer er spennende og nært/fint, enn skummelt. 

Snakk til det/dem ermitt råd, om du blir redd så bryter stemmen din stillheten, om det er noe i det så får du i det minste sagt hva du vil si om noen hører. 

Anonymkode: 30b03...21b

• Liker 1
Skrevet (endret)
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser du eller ser du for deg? Er det fysisk mulig å kunne se en person på andre siden av ytterdøren?  Jeg tenkte først det er litt som slike tanker man gjerne har når man er redd for noe. Feks. har man barn ser man for seg at man skader barnet med uhell, eller barnet skader seg, og man kjenner frykten i kroppen.  

Kanskje det er noe sånt, det høres nok mer sannsynlig ut.

Har schizofrene mennesker i familien og har hørt at det er arvelig, så er derfor jeg var bekymret for om det kunne være hallusinasjoner.

Har i tilegg hatt noen vrangforestillinger da jeg var yngre (ca.4 år siden) som at det ville komme til å løse flyktningkrise dersom jeg dør og at regjeringen prøver å holde mennesker i sjakk og bruker helsevesnet og skolesystemet for å forhindre at mennesker finner ut av hvordan ting egentlig henger sammen... slike ting

Velger å tro at «hallusinasjonene» er bilder ut av frykt og at vrangforestillingene var et resultat av maktesløshet og overveldende intrykk og følelser. 

Endret av AnOnYm jEnTe.
Skrevet

Anbefaler å kontakte lege for videre henvisning. Dette kan du ikke gå rundt med alene.

Anonymkode: 8627b...eb0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...