Gå til innhold

Sminke - 10 åringer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den eldste datteren min går i 5. klasse. På foreldremøtet denne uken ville en mor at vi skulle diskutere bruk av sminke. Hun ønsket at alle jenteforeldrene gjorde en avtale om å forby all bruk av sminke til jentene våre så lenge de går på barneskolen.  Andre slengte seg på, og så de hadde snakket om det hjemme flere ganger og gjort det helt klart at sminke ikke var lov. Det ble diskutert at mødre bør passe på å låse badet når de sminker seg og ikke oppbevare sminke slik at jentene blir fristet til å prøve.

Jeg ble sittende undrende å observere det hele. Datteren min har aldri spurt om å få bruke sminke, og aldri tatt henne i å tjuvlåne heller. Og jeg synes godt hun kan vente en god del år før hun begynner med sminke. Men er det SÅ farlig om en 10-åring tester hvordan mammas mascara ser ut at vi må oppbevare sminke som om det var ulovlige stoffer? Er ikke litt uttesting av sminke foran speilet på badet noe mange av oss at prøvd som barn, uten å ta noen skade av det? Eller er det jeg som er en "dårlig mor" her som ikke forstår at jeg må forby sminke før det går galt med datteren min?

Anonymkode: 08c38...19d

• Liker 7
Skrevet

Det betyr jo bare at barna blir mer presset til å fortsette gå med det etterhvert som de blir eldre. Selv begynte jeg aldri med sminke og bruker det heller ikke i voksen alder. Jeg er sjelglad for at jeg ikke hadde tilgang på sminke som barn og ung tenåring, for jeg er ganske sikker på at dersom jeg hadde først startet, hadde det blitt en vane som jeg hadde tatt med meg inn i voksenlivet. Å bruke mye penger på den slags, samt ikke bare føle meg fin som jeg er hadde vært kjipt. Samtidig er jeg ikke trygg på at alt av kjemikalier vi putter på huden er heldig, vi ser for eksempel flere mennesker som utvikler hyperallergi mot parfyme og diverse enn det det var før. 

Det er litt som når man lærer barna å rydde, det kan bli en vane de tar med seg når de blir eldre. Sminke kan veldig raskt bli det samme. 

Det er alltids problematisk når man ønsker forby noe fordi man tenker at samfunnet eller alle barna ville i snitt fått det bedre om ting var annerledes, da. Forbud hjelper som regel ikke, holdninger og verdier må komme først. Og de utvikler seg ofte ikke pga forbud, men på at mennesker blir mer obs på hvordan ting påvirker, i dette tilfelle, barn og hvordan det kan være noe de tar med seg resten av livet. 

Anonymkode: 24ee2...728

• Liker 1
Skrevet

Felles regler om at sminke ikke er lov på skolen, i selskap ol er kanskje en fin ting. Men å nekte barna å være til stede når mor sminker seg er å dra det litt langt. Jeg tenker barn kan få lov å leke med sminke men at det ikke er lov utenfor huset. Armani har felles regler om hva mor og datter gjør sammen på badet syntes jeg blir rart. 

Gi meg felles regler for innetid, aldersanbefalinger på spill, mobiltelefon og sosiale medier men ikke hva jeg gjør på badet sammen med mitt barn. 

Anonymkode: e9e8f...330

• Liker 3
Skrevet

Jeg er generelt motstander av sånne fellesregler, og enda mer motstander av å sette regler for noe som ikke er et problem. 

At barna ikke skal se mor sminke seg, er virkelig noe av det dummeste jeg har hørt.

• Liker 8
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Felles regler om at sminke ikke er lov på skolen, i selskap ol er kanskje en fin ting. Men å nekte barna å være til stede når mor sminker seg er å dra det litt langt. Jeg tenker barn kan få lov å leke med sminke men at det ikke er lov utenfor huset. Armani har felles regler om hva mor og datter gjør sammen på badet syntes jeg blir rart. 

Gi meg felles regler for innetid, aldersanbefalinger på spill, mobiltelefon og sosiale medier men ikke hva jeg gjør på badet sammen med mitt barn. 

Anonymkode: e9e8f...330

Helt enig! TS

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, Eliza Doalot skrev:

Jeg er generelt motstander av sånne fellesregler, og enda mer motstander av å sette regler for noe som ikke er et problem. 

At barna ikke skal se mor sminke seg, er virkelig noe av det dummeste jeg har hørt.

Nettopp! Jeg tror det å forby bare gjør sminke mye mer attraktivt, og dessuten lager konflikter som ikke eksisterer.

10-åringen og ei venninne på besøk så bare rart på meg når jeg spurte om jentene i klassen var begynt å bli opptatt av sminke. 

TS

• Liker 1
Skrevet

Det kan bli et problem om det blir et problem ut av det. For eksempel om noen jenter begynner å gå med sminke, og «tvinger» de andre til å gjøre det for å bli med i gjengen, eller at de som ikke går med sminke blir sett ned på. Jeg syns ikke du skal gjemme deg når du sminker deg. Hvis/ når dattera di begynner med sminke, så kan du jo godt ta en prat om det. At hun er fin nok uten sminke, og at alle skal få velge om de vil bruke det eller ikke. Å forby det om det ikke er et problem med det, blir litt dumt. 

Anonymkode: 8a308...f98

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan bli et problem om det blir et problem ut av det. For eksempel om noen jenter begynner å gå med sminke, og «tvinger» de andre til å gjøre det for å bli med i gjengen, eller at de som ikke går med sminke blir sett ned på.

Anonymkode: 8a308...f98

Jeg mener fortsatt at et forbud ikke er veien å gå. 10-åringer er i begynnelsen av en alder hvor forskjeller blir mer og mer tydelig. Noen får jakke til 7000 kr, andre har en fra Cubus til 300 kr. Noen har nyeste iPhone, andre en avlagt arvetelefon. Noen reiser til USA hver sommer, mens andre ferierer på hytta. Noen får være ute til kl 22 i helga, andre må inn kl 20.

Poenget mitt er at jo større barnet blir, jo flere variasjoner er det. Om manglende sminke fører til mobbing og utestengelse, er det mobbingen og utestengelse vi må ta tak i, ikke sminken. Nå sier ikke jeg at det er lett, men det er helt nødvendig, for det er uansett ikke så lenge før forskjellene kan bli så store at de ikke lar seg dekke over med et forbud.

• Liker 5
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den eldste datteren min går i 5. klasse. På foreldremøtet denne uken ville en mor at vi skulle diskutere bruk av sminke. Hun ønsket at alle jenteforeldrene gjorde en avtale om å forby all bruk av sminke til jentene våre så lenge de går på barneskolen.  Andre slengte seg på, og så de hadde snakket om det hjemme flere ganger og gjort det helt klart at sminke ikke var lov. Det ble diskutert at mødre bør passe på å låse badet når de sminker seg og ikke oppbevare sminke slik at jentene blir fristet til å prøve.

Jeg ble sittende undrende å observere det hele. Datteren min har aldri spurt om å få bruke sminke, og aldri tatt henne i å tjuvlåne heller. Og jeg synes godt hun kan vente en god del år før hun begynner med sminke. Men er det SÅ farlig om en 10-åring tester hvordan mammas mascara ser ut at vi må oppbevare sminke som om det var ulovlige stoffer? Er ikke litt uttesting av sminke foran speilet på badet noe mange av oss at prøvd som barn, uten å ta noen skade av det? Eller er det jeg som er en "dårlig mor" her som ikke forstår at jeg må forby sminke før det går galt med datteren min?

For noe sludder. Kan man ikke like gjerne låse barn og unge inne 24/7 på et sterilt rom, slik at de blir 99,9 % vernet for alle utfordringer og fare utenfor rommet? 

Forbud og påbud har ingen funksjon på noen, dialog, informasjon og diskusjon er langt å foretrekke som metoder. 

Barn og unge i dag er i tillegg langt mer opptatt og opplyst om miljøgifter m.m. i produkter enn at de begynner med sminke som 10. åringer. Så her er problemstillingen neppe aktuell verken på foreldremøte eller i hjemmene til dagens 10. åringer.

Anonymkode: 67c0d...4d6

• Liker 2
Skrevet

Jeg er hun strenge mammaen. Når det kommer til det meste, sminke, klær, leggetid, innetid, apper, tilgang til telefon osv. Min datter er 9, hun har spurt om å få bruke sminke, jeg har sagt nei. Det skal vente til minst ungdomsskolen. Jeg ser flere jenter bruker mascara i bursdagsselskaper, jeg har sagt nei til dette også. Hovedgrunnen er ikke at jeg ikke vil at hun skal bruke sminke, men hun er 9 år, aktiv og det hender hun faller og slår seg eller blir lei seg og begynner å gråte av andre ting og mascararenner nedover kinnene eller utsmurt mascara rundt øynene er ikke særlig lekkert. 

Hun prøvde seg med "jammen jeg skal ikke gråte" for så å begynne å gråte tre minutter etterpå fordi den strømpebuksa hun skulle bruke lå til vask. Så da skjønte hun hva jeg mente.

Jeg skjuler ikke at jeg sminker meg, de gangene jeg faktisk gjør det, altså ikke ofte, så står hun og ser på med store øyne og syns det er spennende. Det er en naturlig del av å være jente.

Presset på disse søte små er helt utrolig! Spesielt merkepress og ha de riktige tingene. Jeg prøver så godt jeg kan å lære henne at det er forskjell på ønske og behov. Det ser jeg på som en viktig lærdom for resten av livet, og hun tar ikke nevneverdig skade av å ha feil ting en periode. Eksempelvis var det poppis med Jojo Siva sløyfer. Jeg syns over 100 kr for en sløyfe var drøyt. Kjøpte fake på ebay. De andre jentene kommenterte at hun ikke hadde det merket på. Hun forklarte at det var dumt å betale så mye for det lille merket på, sløyfa var helt lik. De andre så på henne som hun var fra en annen planet, men ingen har sagt noe etterpå. Utrolig hva de legger merke til når de er så små!

Anonymkode: b92c4...999

Skrevet

Det er et annet press i dag enn før i tiden. Jentene blir lett presset til å se ut som modeller alt fra barndommen av. Derfor er det lurt å gjemme sminke. Det er som oftest mødrene sin feil at jentene går rundt med sminke og ser ut som unge kvinner. Kvalmt. Hvor ble det av barndommen til dagens barn? De blir jo voksne og oppfører seg som voksne før de kommer i ungdomsskolen. Det er til å spy av.

Skrevet
9 minutter siden, Kvelertak skrev:

Det er et annet press i dag enn før i tiden. Jentene blir lett presset til å se ut som modeller alt fra barndommen av. Derfor er det lurt å gjemme sminke. Det er som oftest mødrene sin feil at jentene går rundt med sminke og ser ut som unge kvinner. Kvalmt. Hvor ble det av barndommen til dagens barn? De blir jo voksne og oppfører seg som voksne før de kommer i ungdomsskolen. Det er til å spy av.

Jeg har en 13-åring. Ja, hun og venninnene har det gøy med å sminke hverandre her hjemme, men ikke en gang har det vært ytret ønske om å ha på sminke ute blant folk. Jeg kan heller ikke huske å ha sett andre i samme aldersgruppe med nevneverdig mye sminke, så her er i allefall det er oppkonstruert problem. 

Om det er et problem, er det fortsatt noe som løses med grenser, ikke et forbud eller å gjemme vekk "problemet". Foreldre må faktisk tørre å si nei, om barna gjør noe foreldrene ikke aksepterer. 

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, Eliza Doalot skrev:

Jeg har en 13-åring. Ja, hun og venninnene har det gøy med å sminke hverandre her hjemme, men ikke en gang har det vært ytret ønske om å ha på sminke ute blant folk. Jeg kan heller ikke huske å ha sett andre i samme aldersgruppe med nevneverdig mye sminke, så her er i allefall det er oppkonstruert problem. 

Om det er et problem, er det fortsatt noe som løses med grenser, ikke et forbud eller å gjemme vekk "problemet". Foreldre må faktisk tørre å si nei, om barna gjør noe foreldrene ikke aksepterer. 

Ja foreldre må si nei, men alt for mange foreldre tørr ikke si nei til egne barn.. Så det er ikke rart mange barn går rundt med sminke.

Skrevet

Høres spesielt ut. Dette er jo like strenge, om ikke strengere regler mange har i forhold til alkohol. Og sigaretter? Jeg er enig i at 10 er for ungt til å sminke seg på daglig basis, men å behandle selve konseptet sminke som noe ekstremt skadelig er veldig overdrevet.

Alt med måte osv. men det blir litt for dumt dersom man skal synes det er greit å ta en sigarett eller en øl foran barnet, men ikke sminke seg. Og hva skal man gjøre når barnet kommenterer forskjellen i utseende før man låser seg inn på badet og etterpå?

Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er hun strenge mammaen. Når det kommer til det meste, sminke, klær, leggetid, innetid, apper, tilgang til telefon osv. Min datter er 9, hun har spurt om å få bruke sminke, jeg har sagt nei. Det skal vente til minst ungdomsskolen. Jeg ser flere jenter bruker mascara i bursdagsselskaper, jeg har sagt nei til dette også. Hovedgrunnen er ikke at jeg ikke vil at hun skal bruke sminke, men hun er 9 år, aktiv og det hender hun faller og slår seg eller blir lei seg og begynner å gråte av andre ting og mascararenner nedover kinnene eller utsmurt mascara rundt øynene er ikke særlig lekkert. 

Hun prøvde seg med "jammen jeg skal ikke gråte" for så å begynne å gråte tre minutter etterpå fordi den strømpebuksa hun skulle bruke lå til vask. Så da skjønte hun hva jeg mente.

Jeg skjuler ikke at jeg sminker meg, de gangene jeg faktisk gjør det, altså ikke ofte, så står hun og ser på med store øyne og syns det er spennende. Det er en naturlig del av å være jente.

Presset på disse søte små er helt utrolig! Spesielt merkepress og ha de riktige tingene. Jeg prøver så godt jeg kan å lære henne at det er forskjell på ønske og behov. Det ser jeg på som en viktig lærdom for resten av livet, og hun tar ikke nevneverdig skade av å ha feil ting en periode. Eksempelvis var det poppis med Jojo Siva sløyfer. Jeg syns over 100 kr for en sløyfe var drøyt. Kjøpte fake på ebay. De andre jentene kommenterte at hun ikke hadde det merket på. Hun forklarte at det var dumt å betale så mye for det lille merket på, sløyfa var helt lik. De andre så på henne som hun var fra en annen planet, men ingen har sagt noe etterpå. Utrolig hva de legger merke til når de er så små!

Hva? Naturlig del av å være jente? Nei, ikke alle jenter liker sminke.

Anonymkode: 63559...e25

Skrevet

Sminke kan testes ut fra de er 13 år. Her har de ikke tilgang på det når de er små fordi jeg ikke vil finne de med leppestift klint utover ansiktet.

Skrevet
16 minutter siden, Kvelertak skrev:

Ja foreldre må si nei, men alt for mange foreldre tørr ikke si nei til egne barn.. Så det er ikke rart mange barn går rundt med sminke.

Men da er det hos foreldrene problemet må løses, for det kommer tidsnok ting hvor det virkelig er nødvendig at foreldrene kan si nei.

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva? Naturlig del av å være jente? Nei, ikke alle jenter liker sminke.

Det har jeg vel ikke sagt heller. Det er naturlig for jenter å være spent på og interessert i sminke. Som sagt, jeg bruker veldig lite/sjeldent sminke. Likevel har min datter vist interesse for det siden hun var bitteliten. Ønsket seg sminke til jul og sminkedukker som hun kan sminke. Å si at det ikke er en naturlig del av å være jente, fordi noen få ikke interesserer seg for det over hodet er jo bare teit.

Skrevet

bra få all sminken vekk!
Det ødelegger selvtilitten til hvem du er.

Folk sminker hele jævla fjeset vekk for og ikke være naturlig, og folk som bruker sminke ser jo ut som en rævkjørt apekatt som ikke har spist på 90 dager.

La dem heller være naturlige og vær glad for dem dem e istedent for og gjøre dem til noe dem ikke er og ender opp med og være flau over seg selv og få dårlig selvtilitt

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bor du på vestlandet? Du har nok truffet bibelbeltet midt i navlen. Du er ikke en dårlig mor!! Det er disse bibelbeltemenneskene som er koko. De er nok allerede i gang med å skade ungene sine med denne dobbeltmoralen. Det er de samme som du finner på bedehuset i helgene, og i Sarons Dal i sommerferiene. De er hyklere. Du gjorde klokt i å være stille. Kanskje du bør vurdere å flytte til et større sted...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...