Gå til innhold

Celleprøve. Gjorde legen det rett?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg skulle ta celleprøve, og har tatt denne prøven tidligere og da fikk jeg en kvalmende følelse da de skrapte livmortappen. Denne gangen fikk jeg ikke den følelsen, og spurte legen om det. Han sa han ikke trengte å ta prøven på selve livmortappen, men at det gikk helt fint å ta det i "området rundt".

Jeg følte ikke jeg kunne argumentere mot legen siden han sikkert vet hva han gjør, men nå kjenner jeg at jeg er usikker. Blir det en celleprøve som kan analyseres skikkelig om den ikke er tatt fra livmorhalsen? Bør jeg kreve å ta den på nytt? 

Kvir meg alltid veldig til dette og det vet legen min, så han sa han gjorde det slik for at det skulle være mindre ubehag for meg, men nå lurer jeg veldig på om han gjorde det rett. Vil helst slippe å ta det på nytt før det går 3 nye år, men vil jo ikke risikere å gå med celleforandringer uten å vite det. Sist jeg tok, var det en gynekolog som gjorde det og det var svært ubehagelig, så er jo oppløftende hvis det denne gangen ble gjort riktig, for jeg kjente ingenting. Dette var hos fastlegen. 

Noen som vet? Bør jeg be om at den blir tatt på nytt?

Anonymkode: d4da1...851

Videoannonse
Annonse
Gjest Huttetuen
Skrevet

Kan eventuelt prøve en annen plass ? Det skal jo ikke være smertefullt, og legens første oppgave er å betrygge pasienten i en sårbar posisjon 

Skrevet

Gjorde ikke særlig vondt da jeg tok celleprøve nå sist. 

Skrevet

Det som var rart denne gangen var at jeg kjente ingenting annet en spekulumet. Det gjorde ikke vondt, det var ikke ubehagelig, ingenting. Merket ikke at han tok prøven. Sist jeg tok, var hos gynekolog for 3 år siden og det var svært ubehagelig. Skal det være så ulikt? Vet at alle sier det er litt ubehagelig/ukomfortabelt, så lurer på om fastlegen gjorde det rett siden jeg ikke kjente noe som helst og siden han sa han ikke tok prøven fra livmortappen, men rundt?

TS

Skrevet

Svaret på prøven er jo fasiten på om det blir rett. En lege tolker prøven i mikroskop. De skal se en bestemt type celler fra livmorhalsen. Hvis cellene ikke er i prøven så er prøven mulig uegnet og må i noen tilfelle tas om igjen. Du behøver ikke gjøre noe som helst før prøven er analysert. 

Anonymkode: b3593...cd9

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Svaret på prøven er jo fasiten på om det blir rett. En lege tolker prøven i mikroskop. De skal se en bestemt type celler fra livmorhalsen. Hvis cellene ikke er i prøven så er prøven mulig uegnet og må i noen tilfelle tas om igjen. Du behøver ikke gjøre noe som helst før prøven er analysert. 

Prøvene sendes som ofte til undersøkelse av en patolog :)

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så jeg vil få vite om prøven ikke er korrekt tatt og evt kalt inn til ny time? De antar ikke bare at den er negativ eller noe slikt? Kvir meg sånn for dette, så håper jo det gjøres rett når jeg først gjør dette....

TS

Skrevet
1 minutt siden, CabinCruiser skrev:

Prøvene sendes som ofte til undersøkelse av en patolog :)

En patolog er en lege med videreutdanning :) 

• Liker 3
Skrevet

Har tatt celleprøve to ganger. Første gang kjente jeg det, litt ubehag slik du beskriver. Andre gang kjente jeg absolutt ingenting, ble helt overrasket. Vet at prøven ble tatt riktig for der fant de dessverre grove celleforandringer. Var to forskjellige leger som utførte på meg, kanskje derfor? 

Anonymkode: 45ee3...151

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har tatt celleprøve to ganger. Første gang kjente jeg det, litt ubehag slik du beskriver. Andre gang kjente jeg absolutt ingenting, ble helt overrasket. Vet at prøven ble tatt riktig for der fant de dessverre grove celleforandringer. Var to forskjellige leger som utførte på meg, kanskje derfor? 

Håper det bare er det, men syntes det er rart at det var svært ubehagelig hos gynekolog, men at jeg ikke kjente noe som helst hos fastlegen. Gynekologene skal jo liksom være dreven i det de gjør. Var derfor jeg ble usikker....

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Håper det bare er det, men syntes det er rart at det var svært ubehagelig hos gynekolog, men at jeg ikke kjente noe som helst hos fastlegen. Gynekologene skal jo liksom være dreven i det de gjør. Var derfor jeg ble usikker....

Satser på at det bare er det, og at svaret er bra 🙂

Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det som var rart denne gangen var at jeg kjente ingenting annet en spekulumet. Det gjorde ikke vondt, det var ikke ubehagelig, ingenting. Merket ikke at han tok prøven. Sist jeg tok, var hos gynekolog for 3 år siden og det var svært ubehagelig. Skal det være så ulikt? Vet at alle sier det er litt ubehagelig/ukomfortabelt, så lurer på om fastlegen gjorde det rett siden jeg ikke kjente noe som helst og siden han sa han ikke tok prøven fra livmortappen, men rundt?

TS

Hvor følsom du er vil variere blant annet med hvor du er i syklusen. 

Anonymkode: af2a8...3b8

• Liker 2
Skrevet

Ikke vondt

Anonymkode: e87d4...1b9

Skrevet

Jeg har tatt hos flere leger og en gynekolog, pleier vanligvis aldri å kjenne noe som helst, men hos den siste legen jeg gjorde det hos så ble jeg ordentlig uggen da hun gjorde det. Tror det kommer an på hvor de tar prøven. Men jeg fikk påvist celleforandringer på en av prøvene som ble tatt uten at jeg kjente noe, så det ble gjort riktig. 

Skrevet
På 13.9.2019 den 20.11, AnonymBruker skrev:

Så jeg vil få vite om prøven ikke er korrekt tatt og evt kalt inn til ny time? De antar ikke bare at den er negativ eller noe slikt? Kvir meg sånn for dette, så håper jo det gjøres rett når jeg først gjør dette....

TS

Ja nettopp. Hvis prøven ikke viser de rette typene celler vil du bli bedt om å ta den om igjen.

Hvis du føler deg usikker på dette og ikke hører noe så kan du ringe legekontoret og be om svaret, så du blir helt sikker. 

Men et lite forbehold. Vet at det er noen nye måter å teste på hvor de samtidig med å se på celleprøven tester for HPV virus som er den vanligste årsaken til celleforandringer. Hvis prøven ikke viser HPV er det visst ofte ikke nødvendig å ta ny prøve før om 3 år, selv om det ikke er nok celler. Men dette er visst noe som er i utprøving i enkelte områder. Men er jo veldig bra om man slipper å ta masse celleprøver unødvendig. 

Skrevet

Du får beskjed dersom prøven ikke inneholder nok celler, da må du tilbake for å ta ny. For meg høres din siste celleprøve akkurat ut som min. Jeg kjente ikke noe fysisk ubehag (psykisk, derimot) og jeg blødde heller ikke etterpå, selv om jeg hører dette er vanlig. Min prøve ble tatt riktig.

Anonymkode: a8ccd...4fa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...