Gå til innhold

Ulykken ved Karihaugen nå...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke kjent i området, men antar det er bro over motorveien ved ulykkesstedet, siden alle de store nyhetskanalene har detaljerte bilder av scenen ute. 

Men jeg synes det er litt rart. Til og med NRK la ut et svært detaljert bilde av hele ulykkesstedet, minutter etter at en passasjer ble klippet/skåret ut av bilvraket av brann og redningsvesen. Jeg linker til NRK sitt bilde direkte. Det er ikke noen forulykkede personer, blod eller annet på bildet. 

gSX5fAfZbYvC--7c6mi02AM-8DVM92OEY4qL-wEH

Det er forsåvidt en del av meg som synes det er skremmende, en liten oppvekker, samt imponerende (mtp organisering av redning og opprydding av etatene) og sånn sett et "interessant" bilde, men jeg har alltid hatt inntrykk av at norske medier har holdt tilbake slike bilder, spesielt av ferske ulykker. 

Er det kun fordi mediene her hadde god tilgang på bilder, eller bryter de gamle "skikker"? 

Anonymkode: 40ffe...8f9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest #Rasshøl

Ser ikke noe problem med å legge ut dette bildet. De legger jo ut bilder av dyr som er torturert til døde, det er fæle bilder. 🥺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, #Rasshøl skrev:

Ser ikke noe problem med å legge ut dette bildet. De legger jo ut bilder av dyr som er torturert til døde, det er fæle bilder. 🥺

Ja, altså som jeg skrev er ikke bildet ufint på noe vis, jeg er bare ikke vant til å se så mange detaljerte bilder fra en fersk ulykke i norske medier, og i dette tilfellet har omtrent alle tilgang til egne versjoner av bilder av samme sted. Så lenge ingen har omkommet, eller kan kjenne igjen bil til familiemedlemmer så de får helt sjokk før de har fått snakket med noen. 

Men finnes det retningslinjer for hvordan norske medier behandler sånne situasjoner, og hvilke er det? 

Bare lurte på om de har virket hensynsfulle, men hopper på sjansen siden de her har hatt god tilgang på bilder, trolig fordi private har gode kameraer i lommen og hadde "god utsikt". 

 

Synes det var uvant og overraskende. 

Anonymkode: 40ffe...8f9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest #Rasshøl
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, altså som jeg skrev er ikke bildet ufint på noe vis, jeg er bare ikke vant til å se så mange detaljerte bilder fra en fersk ulykke i norske medier, og i dette tilfellet har omtrent alle tilgang til egne versjoner av bilder av samme sted. Så lenge ingen har omkommet, eller kan kjenne igjen bil til familiemedlemmer så de får helt sjokk før de har fått snakket med noen. Jeg leste at du skrev det. 

Men finnes det retningslinjer for hvordan norske medier behandler sånne situasjoner, og hvilke er det? Garantert, er ikke helt sikker. 

Bare lurte på om de har virket hensynsfulle, men hopper på sjansen siden de her har hatt god tilgang på bilder, trolig fordi private har gode kameraer i lommen og hadde "god utsikt". 

Har ikke lest saken. Men syns bildet gir en god oversikt av ulykken. 

Synes det var uvant og overraskende. 

Det blir som tidligere nevnt publisert langt verre bilder av drukna/skutt/drept mennesker og dyr. Dette bildet er ikke noe å lage en sak ut av. Si meg; ser du på nyheter og leser aviser jevnlig?

Anonymkode: 40ffe...8f9

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er bro rett over ulykkesstedet, det er rett ved hvor jeg bor. Sto selv og så på ulykkesstedet. Jeg tenker at det egentlig ikke er mulig å identifisere bilene fra det bildet, bilskiltet er ikke synlig på noen av bilene som var direkte involvert, men det er mulig at noen kan tenke seg til det dersom de kjenner noen som kjørte akkurat der da. Men det er isåfall ikke første gang pårørende har fått med seg dødsulykker eller alvorlige ulykker i media før de har fått direkte beskjed selv. 

Anonymkode: 234c2...fa4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk beskjed fra største tabloid, drit i speilrefleks, ta bilde med telefon, vi vil ha bildene først.

Ser greit ut dette, som du skriver. Mange år siden jeg var borti den bransen. Ikke noe helt nytt. 

Vær varsom plakaten styrer seff.

a.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Til og med NRK la ut et svært detaljert bilde av hele ulykkesstedet, minutter etter at en passasjer ble klippet/skåret ut av bilvraket av brann og redningsvesen.

Fikk klar beskjed fra huset jeg solgte mest til, -Redde liv og helse, -gi førstehjelp før bilder.

-Seff en selvfølge for meg.

¨¨ Etiske normer for pressen (trykt presse, radio, fjernsyn og nettpublikasjoner)

Den enkelte redaktør og medarbeider har ansvar for å kjenne pressens etiske normer og plikter å legge disse til grunn for sin virksomhet.

Presseetikken gjelder hele den journalistiske prosessen, fra innsamling til presentasjon av det journalistiske materialet.

...

4.12. For bruk av bilder gjelder de samme aktsomhetskrav som for skriftlig og muntlig fremstilling.

...

Ord og bilder er mektige våpen. Misbruk dem ikke! ¨¨

Fra... https://presse.no/pfu/etiske-regler/vaer-varsom-plakaten/

a.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns de møteulykkene med lastebiler i Kristiansand det siste året har vært verre. Det ene bildet ser man en del av bilsetet som er skåret ut av bilen og sensurert og mtp tilstanden til mennesket som satt der går en ut fra at det er rester igjen av det i setet. Den andre ulykka så ser man nærbilde av bilen som er trøkt så sammen at mennesket ikke kunnet bli klippet ut engang så presenning ble bare lagt over. 

Anonymkode: 8a8e8...08e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror generelt at mediene er blitt mer opphengt i å være først ute med nyhetene og tilhørende bilder.

Helikopterulykka i Alta er dessverre et eksempel på dette. Søndag formiddag, under et halvt døgn etter ulykka ble det først publisert i avisene at de forulykkede ikke ville bli hentet ut av vraket før tidligst mandag. Knapt en halvtime senere var det ute nærbilder av helikopteret som var dekket med presenning. Alle som fulgte litt med viste da at 5 av 6 forulykkede fremdeles var i vraket, som forøvrig var veldig lite igjen av. Avisa som først var ute med bildene har fått tyn for dette. Bildene ble fjernet etter noen timer.

Anonymkode: 01892...772

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da er det rett og slett kun tilgang som gjør at vi oftest har nyheter fra ulykker med arkivbilder fra standard trafikk eller området ulykken skjedde i (tatt fra tidligere) osv. Jeg trodde det var en norm. 

La ikke merke til bildene fra helikopterulykken, men det er sant at den var stygg. 

Anonymkode: 40ffe...8f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i et annet land og blir veldig obs på hvor fine de er i norske medier i forhold til her. Her om det skjer en ulykke så er det bilder av blodige ansikter på forsidene og bilder av vrak-biler med personer fortsatt sittende inni. Helt for j**

Håper Norge holder seg til sin "gamle tradisjon" om å verne både om skadde og folket som leser, i hvertfall i slike saker! 

Anonymkode: af217...d4a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg, TS, reagerte på det samme i går. NRK er også et mediehus i endring. Forrige uke hadde de en artikkel om Manshaus i rettssak og gjorde et stort poeng ut av at han gjorde Nazihilsen, men at NRK ikke ville vise det. Litt senere dukket et bilde av det opp i artikkelen lel. WTF, NRK? Du ser også at bransjen er i endring av at Vær Varsom-plakaten og korrekturtrykk blir hyppigere og hyppigere. Dette gjelder forøvrig bransjen internasjonalt også.

Anonymkode: 5c809...a3b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

selv de verste bildene fra en bilulykke i norske aviser blekner i forhold til hva man kan se på liveleak opplastninger hver eneste dag.

Anonymkode: 0f0ba...856

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

selv de verste bildene fra en bilulykke i norske aviser blekner i forhold til hva man kan se på liveleak opplastninger hver eneste dag.

Anonymkode: 0f0ba...856

Hvorfor ser du på sånt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, NBA said:

Hvorfor ser du på sånt?

hvorfor ikke se på sånt?

Anonymkode: 6d9de...a67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...