Gå til innhold

Prednisolon og tyggis

Fremhevede innlegg

Skrevet

Alle som har brukt prednisolon kjenner til den ekstrem vonde smaken. Nå skal jeg starte på ny kur. Gruer meg til smaken. Hvis jeg pakker den inn i et tynt lag med ferdigtygget tyggis, hvor lang tid vil det ta før magesyre vil ta hull på tyggis, sånn at prednisolon skal kunne løse seg opp. 

Noen med erfaring eller andre anbefalinger? 

Anonymkode: 79165...6de

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Alle som har brukt prednisolon kjenner til den ekstrem vonde smaken. Nå skal jeg starte på ny kur. Gruer meg til smaken. Hvis jeg pakker den inn i et tynt lag med ferdigtygget tyggis, hvor lang tid vil det ta før magesyre vil ta hull på tyggis, sånn at prednisolon skal kunne løse seg opp. 

Jeg er ikke kjent med vond smak, men ta tabletten i forbindelse med måltid. Det vil ofte hjelpe. 

Anonymkode: bbf51...d99

Skrevet

Det må du absolutt ikke finne på! Du risikerer at den ikke løser seg opp i det hele tatt.

Jeg synes det funker best å ta den med eplejuice/appelsinjuice (vann gjør det bare verre), og så putter jeg noe i munnen rett etterpå (min favoritt er en Ritz-kjeks). Jeg må i tillegg dele en tablett, tenk deg den smaken 🤢

Anonymkode: 89fa0...636

• Liker 3
Skrevet

Jeg kjenner heller ikke til en vond smak. Hvis du har problemer med vond smak ville jeg heller ha tatt den med drikke med smak samt spist noe etterpå. 

Anonymkode: bb5cb...3bc

Skrevet

Du må svelge den ned fortere en fy og helst med noe som smaker, ikke vann. Smaken forsvinner fort da.

Anonymkode: ebd66...84d

• Liker 1
Skrevet

Du må da ikke ha den liggende på tungen så lenge at du kjenner smaken *grøss*.

Smaken kommer når den begynner å løse seg opp, og du må få den skylt ned før den tid.

En slurk væske,  hiv innpå tablettene som umiddelbart skylles ned med mer væske, og du kjenner ikke smaken i det hele tatt.

Anonymkode: f7ac5...e1c

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette bør du ikke gjøre. Tyggis i magetarmkanalen er svært uheldig. 

Der finnes egne "shell" til å putte tabletter inn i, og der finnes tabletter som beskytter magen din om du gulper prednisolon i tiden etter at du har tatt dem. Snakk med legen din eller apoteket. 

Hva tablettshellene heter husker jeg ikke og jeg finner de ikke på google, men det er en slags gel du legger tablettene inni. 

Anonymkode: 9c532...025

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette bør du ikke gjøre. Tyggis i magetarmkanalen er svært uheldig. 

Der finnes egne "shell" til å putte tabletter inn i, og der finnes tabletter som beskytter magen din om du gulper prednisolon i tiden etter at du har tatt dem. Snakk med legen din eller apoteket. 

Hva tablettshellene heter husker jeg ikke og jeg finner de ikke på google, men det er en slags gel du legger tablettene inni. 

Anonymkode: 9c532...025

Medcoat. De er gull. Litt dyrt i bruk, men avhengig av størrelsen på tabletten kan det være mulig å trekke flere piller pr. dose enn det står i bruksanvisningen (bare pass på hygienen). De kan også være litt fiklete før du får teken, men det går seg til i løpet av et par-tre tabletter. 

Anonymkode: a4c2b...91f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...