Gjest moreno Skrevet 13. september 2019 #1 Del Skrevet 13. september 2019 Hei. Jeg har vært og fått «sjekka» beina hos fysio + Løplabbet og to andre sportsbutikker. Jeg har fått mange ulike skoanbefalinger, og er forvirra. Kanskje ikke så lurt å spørre på et forum da, men jeg prøver. Hvilke sko til gåturer/mosjon og lett løp (ikke langt eller ofte) på asfalt og i lett terreng (grus, god sti) anbefaler dere dersom man har vond hæl/akilles? Jeg skadet akillesen for noen år siden, og den har pga dette blitt kronisk stiv. Kan sammenlignes med akillestendinose sier fysio. Den er stiv og øm hele tiden. Jeg har øvelser etc for det, men jeg vil nå gjerne gå til/fra jobb og være aktiv likevel, derfor spør jeg om sko. Forslag? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miore Skrevet 16. september 2019 #2 Del Skrevet 16. september 2019 (endret) På 13.9.2019 den 16.51, moreno skrev: Hei. Jeg har vært og fått «sjekka» beina hos fysio + Løplabbet og to andre sportsbutikker. Jeg har fått mange ulike skoanbefalinger, og er forvirra. Kanskje ikke så lurt å spørre på et forum da, men jeg prøver. Hvilke sko til gåturer/mosjon og lett løp (ikke langt eller ofte) på asfalt og i lett terreng (grus, god sti) anbefaler dere dersom man har vond hæl/akilles? Jeg skadet akillesen for noen år siden, og den har pga dette blitt kronisk stiv. Kan sammenlignes med akillestendinose sier fysio. Den er stiv og øm hele tiden. Jeg har øvelser etc for det, men jeg vil nå gjerne gå til/fra jobb og være aktiv likevel, derfor spør jeg om sko. Forslag? Jeg fikk irriterte akillessener i sommer etter litt for mye løping på asfalt sammenliknet med vanlig, ettersom jeg pleier å ha de fleste av turene mine på snillere underlag. Etter å ha spurt gud og hvermann om råd, endte jeg opp med å kjøpe Adidas Solar Boost pga hælkappen som skal være ekstra "snill" mot akilles. Ultraboost har den samme hælkappen, men solar boost så ut til å være bedre tilpasset min tiltenkte bruk. Etter å ha brukt den på ca 70 % av løpeturene mine de siste 5 ukene kjenner jeg nå absolutt ingenting fra akilles, verken før, under eller etter løpeturene, så jeg er veldig fornøyd med mitt kjøp selv om det er en ganske mye tyngre og mer dempet sko enn jeg egentlig foretrekker å løpe med. Det skal sies at jeg har kjørt eksentriske tåhev så ofte og tungt som mulig i tillegg Endret 16. september 2019 av miore Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2019 #3 Del Skrevet 16. september 2019 På 13.9.2019 den 16.51, moreno skrev: Hei. Jeg har vært og fått «sjekka» beina hos fysio + Løplabbet og to andre sportsbutikker. Jeg har fått mange ulike skoanbefalinger, og er forvirra. Kanskje ikke så lurt å spørre på et forum da, men jeg prøver. Hvilke sko til gåturer/mosjon og lett løp (ikke langt eller ofte) på asfalt og i lett terreng (grus, god sti) anbefaler dere dersom man har vond hæl/akilles? Jeg skadet akillesen for noen år siden, og den har pga dette blitt kronisk stiv. Kan sammenlignes med akillestendinose sier fysio. Den er stiv og øm hele tiden. Jeg har øvelser etc for det, men jeg vil nå gjerne gå til/fra jobb og være aktiv likevel, derfor spør jeg om sko. Forslag? Jeg får i perioder medisiner av en type som angriper akillessene i begge beina. Beskjeden jeg da har fått er at sko skal ha litt hæl, type en til to cm hevning i forhold til forfoten, og ha god men ikke for god dempning. Samtidig skal jeg gå og nelaste akillessene minst mulig fordi all bevegelse irriterer og kan på sikt gi forverring og kroniske plager det er umulig å få gjort noe med. Når jeg er "medisinfri" så kan jeg gå mil etter mil når skoene er riktige. Sandaler fra Ecco er beste fottøyet, men dette er ikke høst og vinterfottøy i Norge. Ullsokker som ikke strammer i leggene er å anbefale fordi du da får gjevn temperatur og disse er snillere med hensyn til trykk fra skoene. Sko må du bare prøve deg frem med til du finner sko som passer ditt problem. Jeg kan snart starte skobutikk med litt brukte sko... Anonymkode: b9bef...c7e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
annebanane Skrevet 16. september 2019 #4 Del Skrevet 16. september 2019 (endret) . Endret 5. august 2020 av Moonwalker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå