Gå til innhold

Spirulina


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan tar du spirulina? Har kjøpt det i pulverform og må si smaken byr meg litt imot😳 har lest at det gjerne puttes i smoothies, men det pleier jeg ikke lage. Hvordan bruker dere det?

Anonymkode: b37e0...385

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spiser tabletter eller blander med vann og gulper ned. Jeg har lært meg trikset å drikke uten å smake, så det er en nyttig egenskap å ta med seg, tenker jeg. Men nei, det smaker ikke godt. Lagde noe greier med spirulina, honning og kokosfett en gang som jeg likte, selv om smaken var veldig spesiell. Men det ble ikke akkurat det sunneste man kan spise...

Anonymkode: 7937f...132

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Tigerstaden said:

I smoothies og I grøt, eller i yoghurt med granola

Vanlig grøt av ris?

Anonymkode: 7937f...132

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det smaker helt grusomt, så endte opp med å kaste boksen, ellers hadde jeg begynt å brekke meg. Merket ikke en dritt på noe som helst heller. 

Har ikke troa! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Pia Sofia said:

Jeg synes det smaker helt grusomt, så endte opp med å kaste boksen, ellers hadde jeg begynt å brekke meg. Merket ikke en dritt på noe som helst heller. 

Har ikke troa! 

Det er ikke magisk, det er bare relativt sunt og har mye mer næringsstoffer enn de fleste andre matvarer. Samtidig er det begrenset hvor mye man kan spise av det, for man kan få i seg for mye jod eller jern eller begge deler, husker ikke. For høyt inntak av enkelte vitaminer kan gjøre deg syk. 

Spiser man mye næringsrik mat, mye bær, grønnsaker, nøtter osv osv så får man sannsynligvis i seg alt man trenger. Men om man er litt slapp på kostholdet, så er spirulina en fin juksemat

Anonymkode: 7937f...132

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kan medføre lammelser, gi folk problem med å puste og i verste konsekvens kan du dø av det om du får i deg store dosar, seier Haande

https://www.nrk.no/livsstil/fann-giftstoff-i-kosttilskot-1.13719303

Det er funnet giftstoffer i alger ved mange anledninger. 

Anonymkode: d701d...9e2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blandet Spirulina, bipollen og hvetegress med 50 prosent vann og 50 eplejuice. Rista godt, tok noen dager å bli vant med smaken da men.. Grei smak etterhvert👍 Jeg sluttet med å sovne på ettermiddagen etter å ha drukket det en stund.

Anonymkode: 78ef3...da7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest #Rasshøl
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

kan medføre lammelser, gi folk problem med å puste og i verste konsekvens kan du dø av det om du får i deg store dosar, seier Haande

https://www.nrk.no/livsstil/fann-giftstoff-i-kosttilskot-1.13719303

Det er funnet giftstoffer i alger ved mange anledninger. 

Anonymkode: d701d...9e2

Jeg tenkte akkurat på dette. Men jeg leste om brune alger og sjøgress. 

I små mengder er vel ikke spirulina giftig..? 

Spirulina er grønne alger. 

Endret av #Rasshøl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, #Rasshøl skrev:

Jeg tenkte akkurat på dette. Men jeg leste om brune alger og sjøgress. 

I små mengder er vel ikke spirulina giftig..? 

Kommer Ann på om algen det er laget av innholder giftstoffer. Er det store mengder av gift i algen ville jeg aldri spist dette i så konsentrert form som spirulina er. 

Anonymkode: d701d...9e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest #Rasshøl

Jeg tar det ikke nå, jeg kjøpte en boks med spirulina for mange år siden. Og klarte aldri å like det. Prøvde å blande det i smoothie og juice. Jeg følte meg lurt, jeg vet ikke hvorfor jeg kjøpte det. Jeg tror ikke man trenger dette i kosten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Gå inn på NRK.no og se den fantastiske Andreas Wahl i Folkeopplysningen totalslakte "supermat ".

2. Kast boksen med dyrt gress (Som kan være giftig i tillegg).

3. Bruk pengene på spinat. Eller kål. Eller andre grønnsaker som er billige og smaker godt. 

Anonymkode: 80966...73d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 9/13/2019 at 11:33 PM, AnonymBruker said:

kan medføre lammelser, gi folk problem med å puste og i verste konsekvens kan du dø av det om du får i deg store dosar, seier Haande

https://www.nrk.no/livsstil/fann-giftstoff-i-kosttilskot-1.13719303

Det er funnet giftstoffer i alger ved mange anledninger. 

Anonymkode: d701d...9e2

Skal sies at dette gjelder når produktet ikke er produsert på en bra måte, eller hva man skal si. Det er litt som å si at man har funnet muggsopp på tomater. Selvsagt er det bare et problem når tomaten er dårlig. I tillegg er det også snakk om lave doser, og studier har funnet at bruk av spirulina 10-19 gram over flere måneder ikke har hatt negative virkninger. 

Så det vi trenger er bedre kontroll på produktet, ikke stans. 

Man kan forsøke kjøpe spirulina fra en bedre produsent med bedre kvalitetskontroll. 

Det meste av det vi spiser har mindre mengder tungmetall, sprøytemidler osv, det er dessverre uungåelig. 

Anonymkode: 7937f...132

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...